Vilka bländar av för gående? och vad säger lagen?

NissanMotorsport
13 november 2009 ·

Vilka bländar av för gående som går på trottoaren? har för mig att lagen säger att man ska blända av men är inte säker.

Jag bländar av om jag ser en med reflexväst och går i motsatt riktning då. Och folk som står och hyttar me näven utan reflexväst skiter jag i, skaffa reflexväst eller var beredd på att bli bländad.. senast var idag, mötte två ungdomar som gick motsatt riktning och såg dom ej, tills dom börja härja me händerna och ha sig.. så hur gör ni?

T5Black
13 november 2009 · 451 Inlägg

Håller med dig, folk i reflexväst kan man vissa hänsyn imot men dom andra får fan skylla sig själva!

christofferedil Yellow bug!
13 november 2009 · 1 640 Inlägg

Du ska väl blända av för alla oskyddade trafikanter, delvis de som befinner sig på eller vid sidan av vägen smile

Gör som du ungefär, de som bär reflexer och reflexvästar slår man av ljuset på ett bra avstånd, för de ser man ju såpass bra. Även om det typ är pensionärer eller vuxna, dock om det är typ massa ungdomar, då får dom möta mina tre extraljus face to face ^^

Ännu vet ingen hur gammal en Volkswagen kan bli! :)
FireTraXX DFFL
13 november 2009 · 9 020 Inlägg

Haha, jag gör precis likadant.
Reflexväst = Halvljus går på.
Utan = Helljus stannar.

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.
NioTre
13 november 2009 · 95 Inlägg

Säger som T5Black och FireTraXX, jag bländar av om dom har reflexer, dom som inte har det får skylla sig själv när jag kommer med 100 wattarna ;D

Senast redigerat av NioTre (13 november 2009)

loudness
13 november 2009 · 4 554 Inlägg

dom kan väl kolla bort så blir dom inte bändade, dom lär inte köra i diket för de iaf men brukar blända av för reflexklädda för dom vet man var man har med halvljuset med men mörka bländar ja knappast av vet inte va dom kan ha för sig i mörkret

76Lubricants SpeedFreakz Sweden
13 november 2009 · 1 778 Inlägg

Gör som du:) Vet inte vad lagen säger, men inte kan man vara tvungen att blända av för gående? Ja menar då riskerar man ju att det händer en olycka om man inte ser bra utan helljuset? Och det är ju knappast så att den gående "går i diket" för att den blir bländad?

BMW följer inte utvecklingen, BMW leder den!
The spirit of 76. www.76olja.nu
NissanMotorsport
13 november 2009 ·

Edil_ skrev:
Du ska väl blända av för alla oskyddade trafikanter, delvis de som befinner sig på eller vid sidan av vägen smile

Gör som du ungefär, de som bär reflexer och reflexvästar slår man av ljuset på ett bra avstånd, för de ser man ju såpass bra. Även om det typ är pensionärer eller vuxna, dock om det är typ massa ungdomar, då får dom möta mina tre extraljus face to face ^^

okok, hah smile ja de kan ja också hålla med om att om det är pansionären som är ute och går utan reflexväst kan man blända av för när man väl upptäcker dom, vilket kan bli lite sent..men ungdomar(vilken ungdom bär reflexväst/reflexer?) , dom får känna även på mina 3 extralysen tongue

Aerodynamik ...
13 november 2009 · 7 120 Inlägg

Man behöver inte blända av för gående. Hade prov på det idag så är rätt säker smile

uhlin
13 november 2009 · 2 834 Inlägg

Aerodynamik skrev:
Man behöver inte blända av för gående. Hade prov på det idag så är rätt säker smile

Stämmer bra det.

Hittade även en sida på internet om detta,  https://www.flashback.info/archive/inde … 71321.html

Men som andra sagt, jag brukar blända av för de som bär reflexer, annars inte.

Louksor
13 november 2009 · 1 915 Inlägg

Finns ingen lag på att man måste blända av mot gående.

Däremot ska man blända av mot cyklar och övriga fordon.

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01
steifan DR!FTT3KN!K3R
13 november 2009 · 10 427 Inlägg

Jag brukar blända av för gående cool (iofs har man sällan helljus på där det finns gående?)

BMW 323 Ci "Der schwarze Deutsche" (2000)
Volvo 740 GLT 16 VALVE "Der goldene Schwede" (1988)
TobbeE_87 Fritidsforskande yrkesförare
13 november 2009 · 938 Inlägg

Är man dum nog å gå helt utan reflexer längs en mörk dåligt upplyst väg, ibland helt utan gatlysen, får man skylla sej själv om man blir bländad...  Släcker inte ner vare sej 3x 100w lightforce på audin eller 6xbig knick på scanian...

Jag gasar tills det rasar, sen tar vi lite till... :)
MVH // Tobbe, *BECE**
LeafBox Lat Perfektionist
13 november 2009 · 6 359 Inlägg

Som sagt man är inte enligt lag tvungen att blända av för GÅENDE.
Så det ger jag fan i tongue

Senast redigerat av LeafBox (13 november 2009)

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968
Audi Coupé Turbo "S1.5" (1990)
Mitsubishi Spacewagon "Driftbussen" (2004)
Knugcab
13 november 2009 · 5 111 Inlägg

Jag har full förståelse för att folk kör med helljus när jag möter dem som fotgängare. De behöver all sikt de kan få - JAG kan titta åt ett annat håll om det mot förmodan skulle störa mig.

Datsun King Cab "Daisy Diesel" (1985)
Roz-104 typ..eh..va?
13 november 2009 · 582 Inlägg

Blända av för gående? Det var de dummaste :p, finns ingen lag som säger det, dock ska man blända av för cyklister o de är mer förstående.

Som det nämndes tidigare så lär ju inte gående gå i diket för att dom blir bländade :p

Beer - Now cheaper than gas! - Drink, don't drive!
Volvo 850 T5 "Te-Femman" (1994)
volvoentusiasten
13 november 2009 · 4 005 Inlägg

Som bilist så SKA du ha helljus på för att se de oskyddade trafikanterna!

Vad händer om det är ett cp-skadat barn som tolkar din avbländning med att det är fritt fram att gå över. Och du antar att de ska vara kvar vid kanten istället, för du ser dem inte längre iochmed att du har bländat av? haha lång fråga, men ja du förstår nog. smile

Om jag ser några oskyddade gåendes vid vägkanten utan reflexer tex vid en väg utan belysning så saktar jag alltid ner, om det inte går att köra över på andra vägfilen så tutar jag en gång. smile

Hellre FÖR säker och göra bort mig än att köra på någon.

farbrorbozze Sköning med knasiga idéer, förvirrad, sjuk& glömsk
13 november 2009 · 6 474 Inlägg

Samma här.. .har folk reflexer så dom syns så är jag "snäll" & bländar av... har dom inte reflex så blir helljuset på så man ser var dom tar vägen.

Ja har en helt "normal" drömlivsstil i filmens värld ;)
Länk till CHEVY projektet (Tillsalu!)
Länk till FORD -32 5w projektet
Volvo Carina "Specialen Ockelbo kopia" (1967)
Volvo 945 TURBO "Stressade-AjTåmaten" (1993)
Volvo 780 (1989)
maco
13 november 2009 · 1 207 Inlägg

Erinrar jag mig rätt så SKA du behålla helljuset på. Det är väl inte direkt någon skriven lag på det men det är ungefär som att man aldrig skall lägga ut sig på väggrenen för att underlätta omkörningar när det är mörkt ute.

myran Foto/Bilnörd
13 november 2009 · 1 541 Inlägg

Står/stog i min körkortsbok att du ska bända av för alla fordon. Ej gående för dom kan välja själv och titta åt ett annat håll.

Turbo-konverterad miata. Busbil :) --> http://www.garaget.org/?car=247712
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang