6123
Sök

Byta kam på opel kadett -86

149 Inlägg
14 november 2009
Trådstartare
Upptäckte att min skrothög till helgbil har börjat gå på lite färre cylindrar, dvs 3.
kikade lite på kammen och såg till min förvåning att kammen var helt svarvad på sina ställen.
Eftersom detta är absolut en skrothög, som jag tyvärr har lagt ut för mycket på pengar på för att skrota så vill jag byta kam. Dock är frågan hur man enklast och viktigast, billigast, går tillväga?
Går det plocka ur kammen utan att ta av topplocket? Har på något sätt fått för mig att man kan dra kammen ur sina fästen dvs rakt ut i skärmen mer eller mindre? (Kan kapa bort lite i skärmen så det är inga problem)

Eller _måste_ man helt enkelt ta av topplocket osv?
Tacksam för svar denna sena fredag kväll.

4 682 Inlägg
14 november 2009
har du en 1.2 liters motor eller större?

149 Inlägg
14 november 2009
Trådstartare
Moparboy440 skrev:
har du en 1.2 liters motor eller större?

Det är minsann en 1.6 liters. Bökigare då?

4 682 Inlägg
15 november 2009
är lättare att byta på ohc motorerna då man lyfter ut hela kamhuset då man byter kam. du behöver inte plocka av toppen för att byta kammen, e bara att montera loss hela kamhuset å lyfta upp hela paketet. du behöver alltså inte dra ut kammen och såga sönder några skärmar.
införskaffa en verkstadhandbok så får du veta hur man går tillväga.

149 Inlägg
18 november 2009
Trådstartare
Ingen som har en kam över till ett sådant vrål åk? smile

149 Inlägg
21 december 2009
Trådstartare
Det var tydligen en 1.3L motor i skrotet. Dock hade inte min lokala skrothandlare någon sådan motor på lager. Tyvärr.
Dock fanns det 1.6L men det lär ju vara skillnad på kamen.
En Corsa 1.4L stod det också där på gården, Frågan är om det är samma kam i den? Hur tar man reda på det? Motorn såg "lika" ut men det kan ju skilja hur mycket som helst.

Någon erfaren som har svar på mina frågor?
(eller kanske rentutav har en kam till en sådan motor jag har? wink )

Sök