8231
Sök

Pysventil på 855 T5a med 2,0L motorn?

1 813 Inlägg
14 november 2009
Trådstartare
jo tänkte pystrimma lite ca 0,2kg bara för att få upp lite mer tryck te dumpen låter inte så mkt på orginal laddet..

vet inte om det går pga det sitter väl en  tryckregulator
elektrisk på dom eller det e bara 2,3L motorn som har det ? lr det funkar ändå??

någon som vet ? och har pys??

Åk före du så väntar jag på dig där..!

1 813 Inlägg
14 november 2009
Trådstartare
okej låter bra smile
en kompis sa det inte gick så bäst å fråga folket som kan det bättre tongue smile tack för svar!

1 062 Inlägg
14 november 2009
det är inte att rekomdera, kan lätt leda till sken ladd, har du öppet filter på? annars gör det mycke. annars skulle ja köpa ett chip om jag vore dej..

1 813 Inlägg
14 november 2009
Trådstartare
den ska chipas oxå steg 1.. nej inte öppet filter på hade det innan men har man öppet filter hör man inte min lilla dump alls haha så har orginalburken på=) nej jag vet att det inte e bra med pys men att öka 0,2 max kan ju inte vara så jätte farligt tycker man smile körde s40 t4 helt orginal innan med ställbart ladd ladda 1,6bar hade inga problem alls utan chip å allt smile körde ett år med detta utan problem smile

8 297 Inlägg
14 november 2009
Det är en chansning, se till att börja spara pengar till en ny motor / renovering och värre stakar. Om man använder sig av pystrim så lär man tänka på hur man kör annars är det väldigt lätt att knäcka vevstakarna.

Det finns ingen som rakt ut kan säga att det kommer att rasa, eller hålla, det visar sig. Men jag hade skippat pys för hållbarheten skull. För det är inte hälsosamt med högre tryck eftersom den inte får nå mer brensin, så den kommer att gå lite snålt, men så länge man håller sig under en bar funkar det hyffsat. Men man lär tänka på att inte gasa fullt på hög växel, utan alltid växla ner först. Men om det viktigaste är att dumpa högt - ja då är det bara att börja skruva upp trycket.

4 586 Inlägg
14 november 2009
chippa bara istället

8 297 Inlägg
14 november 2009
marcus-strangnas skrev:
Bara en tanke, lmm räknar ju mängden luft som passerar och räknar bränsle till det. Om man pyser wg:n så tar motorn in mer luft bör det komma mer bränsle efter som lmm räknar luften som paserar. Bara en tanke

Ja, men... Nu är det inte så enkelt. För att om flödet ökar över det högsta värdet i bränsletabellen så vet den inte vad den ska göra. Sen den ger det maximala bränslemängden som finns inprogrammnerad och sänker tändningen för att få ner laddtrycket. Lyckas inte det så kommer den till slut slå om till aktiv lambdareglering, sänka tändningen ytterligare och stänga av magnetventilen.

Har provat en del innan jag skulle renovera min. Och dem går snålt, avgastemperaturen drar iväg till ohälsosamma 1000grader+ (har för mig toppnoteringen vart 1080 grader vid 1,3 bar) och risken för spikningar ökar.

Fri fart för ett fritt folk!
15 172 Inlägg
14 november 2009
bättre att satsa på ett bra chip då får man både högre ladd och en bil som håller

piskade min 855turbo något överjävligt dag ut och in körde med autotechs steg3 med 3" downpipe och 3" system det höll hur bra som helst och dessutom inget sönderskruvat skit som det blir när man håller på och testar sig fram

ville man tog det under 1minut att återställa bilen till orginal med en orginal styrenhet och bilen gick som en orginalbil igen hur stabilt och skönt som helst

bättre att ha lite mil bakom ratten på bilen än att bo under huven

Kör fort så hinner inget hända...

Sök