Varför hatar man saab ?

pgyllen
15 november 2009 · 83 Inlägg

Car_Babe skrev:
De ju roligare med en bakhjulsdriven bil smile Tycker jag!

Håller helt o håller me där. Känner mej mer trygg i en bakhjulsdriven bil än en fram..  O de finns fler sätt att styra en oväntad sladd med en bakhjulsdriven bil. Men fram äre ju fan bara koppla o styra som gäll, O gå inte de, så äre kört.

För övrigt så hatar ja inte saab, Tycker bara att dom är allmänt jävla ful! Tycker inte direkt volvo har nå speciellt snygga bilar heller. Men ja kör alla gånger hellre bak- än framhjulsdrift. Äger för tillfället en camry, vilken är framhjulsdriven. Går ju o köra dom också, men som sagt så känner ja mej säkrare o ha mer roligt me en bakhjulsdriven bil.

Germax
15 november 2009 · 12 086 Inlägg

Hamilton skrev:

JapMax skrev:
För att alla med Saab mobbar volvoägare för att deras bilar har dålig aerodynamik tongue

Att skriva att alla gör det är väll lite att ta i, jag har aldrig mobbat någon Volvo ägare.

Dom här trådarna urartar efter ca 10 inlägg

Jag va lite halvironisk.. jag tänkte på hans argument med bakhjulsdrift vilken för oss tillbax i tiden och ner i åldrarna, och i dessa fall så stämmer det nog rätt bra tongue

Snitch Ointresserad.
15 november 2009 · 936 Inlägg

Innan var jag aldrig något stort fan av Saab. Var mest Volvo som härskade.

Tills en dag då jag fick åka i en riktigt fin 9-5 Aero. Jösses, det var sann komfort! Ljudnivån inne i bilen var ruskigt låg, säten var grymt sköna. Helt enkelt en kanon komfort bil. Som också var ganska rapp, chippad osv.

Nån gång blir det nog en Saab. Men.... lova att ni skjuter mig då lol

Teabag appreciation club.
IceEyes Varningar: För många..
15 november 2009 · 2 552 Inlägg

Hatkärlek? Kör själv Saab och tycker om att mobba volvofolket lite då och då men har egentligen inget emot bilarna. Skulle mycket väl kunna tänka mig en Volvo som nästa bil smile

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone
bmx
15 november 2009 · 7 100 Inlägg

jag småhatar volvo litegrann.och jag har haft 2 st.
men det är alla gammla volvosar som jag hatar.

nya volvosar är fina dom,vill själv ha en s80 och c70 smile

EDIT:har en bild ja som många har blivit förbannad på lol

Senast redigerat av bmx (15 november 2009)

hante ja haft så tajte troser så hadde ja bröta omkull dej!
PHrnfeldt Sheik Yerbouti
15 november 2009 · 1 899 Inlägg

Jag tycker framhjulsdrivet är tråkigare än bakhjulsdrivet.

Jag tycker att nya Volvo är riktigt skräp, sköna att åka i, men ren dynga. Klapper och slammer i framvagnarna och sen så jävlas dels motorstyrningen sen så har de erkänt dåliga gasspjäll som man får byta på löpande band. Sen Volvo köptes av Ford har de bara gått utför i min mening, bilarna är snällare mot ögat men rent jävla smäck.

Saab är man väl anti bara för att alla saab ägare hackar på en hela tiden för att man kör en gammal volvo. I ärlighetens namn så är de inget större fel på dom egentligen, kan väl köra en sån likaväl som ja kör en volvo i dagsläget. Några saker dock som ja tycker är utmärkande med Saab. De Saabar ja har kört har dels känts som att man sitter snett i, vet fler som klagar på just detta, sen luktar dom crayonkritor och har en allmänt äcklig inredning.

Men så tycker jag nästan att de bara finns tre märken som gör vettiga bilar idag också; Mercedes, BMW och Audi. Klart man kikar på de amerikanska märkena som Chrysler och Dodge också, men ska man ha en sån så får man betala oerhörda pengar för något som trots allt är mer fränt än bra.

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com
blacken
15 november 2009 ·

frank_745 skrev:
en sak ja nt förstår är att 98% som kör volvo  hatar saab ?
är det för det är framhjulsdrivet eller ?

seriösa inlägg tack  !!

Jag förstår det inte heller varför det är så, men kan vara ifrån dom gamla tvåknacks Saabarna, som Saab hatet härstammar. Det var pest att hamna bakom en sådan en varm sommardag i en kö, dom luktade värre än en magsjuk skunk.. tongue

Bjork OEM <3
15 november 2009 · 6 957 Inlägg

Jag har alltid undrat varför just en 16-17 årig grabb alltid faller för just Volvo? (inte alla men MÅNGA)

Är inte anti volvo för 5 öre, ägt 2 saabar som jag hade mkt kul med smile Farsan har åkt volvo dom senaste 10 åren så jag vet ju att dom funkar finfint (har haft 2 volvos oxå iofs)

Men jag tror att folk "hatar" saab för att dom är just FWD sen länge och att vxl.lådorna var lite krassliga
för 20 år sen, de håller iofs i sig än tongue

OEM <3
andreas_gbg_
15 november 2009 · 1 634 Inlägg

Men så är det ju alltid oavsett bilmärke. Alla har sin egna uppfattning, och vissa är ganska klantiga på att uttrycka det. Spelar ju ingen roll när man går i tankarna på ny bil, säger jag att jag kikar på saab hör man skratt och nej-röster, kikar jag på en Ford hör man skratt och nej röster, Volvo samma sak. Det är bara att acceptera att många är omogna och har svårt att växa upp och acceptera att ALLA bilmärken har bra och sämre modeller. För min egna del spelar det inte någon större roll vilket märke på bilen jag skulle välja till mig själv, det är helt modellen som avgör.

Numera Saab 9-5 Aero -00
PHrnfeldt Sheik Yerbouti
15 november 2009 · 1 899 Inlägg

Det är väl bara jargongen bland oss som är bilintresserade, har man dessutom föräldrar som har någon sorts bilintresse så blir man ju lite indoktrinerad som liten. Man håller på de märken som man har valt att skaffa (av vilken anledning det nu än är). Vet inte om ja riktigt hakar upp mej på människor som gnäller på vad jag kör i o m att jag är prick likadan själv, tycker de är mer kul att sitta och debattera och käfta om vad som är bra och dåligt! smile I slutänden inser ju bägge parter att alla märken har sina brister och att smaken är som baken - delad.

Däremot så avskyr jag människor som är riktigt dåliga materialförvaltare och som köper en bil, vansköter den till riktigt dåligt skick, och sedan byter till en annan bil i bättre skick av annat märke och gnäller över att märket på förra bilen bara var rent skräp mad. Sedan fortsätter det likadant med ännu en ny bil av ett annat märke efter att den förra har förfallit, och då var de även det märket bara skit helt plötsligt. Alltså, de skyller på märket bara för att den bil de köpte inte höll för deras vanskötsel. Men då får man ju förvisso mysa över vilken idiot personen ifråga är... roll

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com
Iam2fast4U
15 november 2009 · 1 534 Inlägg

*Saab bilarna är fula
*framhjulsdrift
*överskattade som fan

de är mina personliga värderingar
+jag gillar bakhjulsdrift

BMW E34 "538" (1990)
nitrox Defloratör.
15 november 2009 · 641 Inlägg

personligen tycker jag att det mesta saab fabriken spottat ur sig ser förjävligt ut. förutom 2 undantag.

Plastidip har tagit epa stylingen till nya höjder pff:P
Volvo 240 Turbo "Inbrottsmagneten" (1984)
Remiss
15 november 2009 · 1 339 Inlägg

Saab och Volvo har i flera år delat samma problem. Deras bilar är stora och drar mycket bränsle. Volvo har fattat galoppen (äntligen) vilket visar sig i försäljningssiffrorna. 4500 bilar förra månaden tror jag de va. Jämfört med Saabs 500 (avrundat uppåt om jag kom ihåg rätt).

Edit: Detta gällde nog endast Sverige kom jag på..

Totalt sålde Saab bara 2 246 bilar i september i Europa. Det är en tiondel så många som Volvo Personvagnar, som sålde 22 776 bilar under september, en ökning med 8,1 procent.

Senast redigerat av Volvo740an (15 november 2009)

Hamilton
15 november 2009 · 8 864 Inlägg

pgyllen skrev:
Håller helt o håller me där. Känner mej mer trygg i en bakhjulsdriven bil än en fram..  O de finns fler sätt att styra en oväntad sladd med en bakhjulsdriven bil. Men fram äre ju fan bara koppla o styra som gäll, O gå inte de, så äre kört.
För övrigt så hatar ja inte saab, Tycker bara att dom är allmänt jävla ful! Tycker inte direkt volvo har nå speciellt snygga bilar heller. Men ja kör alla gånger hellre bak- än framhjulsdrift. Äger för tillfället en camry, vilken är framhjulsdriven. Går ju o köra dom också, men som sagt så känner ja mej säkrare o ha mer roligt me en bakhjulsdriven bil.

Du har inte kört någon nyare bil med tanke på hur du skriver, numera finns det även ABS och EPS på moderna bilar......

Fotograf på tierpidag.se
Hamilton
15 november 2009 · 8 864 Inlägg

Iam2fast4U skrev:
*Saab bilarna är fula
*framhjulsdrift
*överskattade som fan

Håller med till 100%

Fotograf på tierpidag.se
Glader9991
15 november 2009 · 956 Inlägg

Volvo740an skrev:
Saab och Volvo har i flera år delat samma problem. Deras bilar är stora och drar mycket bränsle. Volvo har fattat galoppen (äntligen) vilket visar sig i försäljningssiffrorna. 4500 bilar förra månaden tror jag de va. Jämfört med Saabs 500 (avrundat uppåt om jag kom ihåg rätt).

Edit: Detta gällde nog endast Sverige kom jag på..

Totalt sålde Saab bara 2 246 bilar i september i Europa. Det är en tiondel så många som Volvo Personvagnar, som sålde 22 776 bilar under september, en ökning med 8,1 procent.

Saab har alltid varit märket man glömmer i Sverige.

Märks bara på min ekonomi utbildning när man pratar stor företag.

Volvo hit och dit, Volvo, Volvo, Volvo.

Aldrig nämns Saab, Inte ens när det gäller flygplan.


Hatar främst alla Volvo fram till 940. Och speciellt alla som köper samma bilar hela jävla tin.

Köper 1 740 gl, säljer den 1 månad senare. Köper en ny 740 gl. Har 2 veckor. Säljer, köper 1 240 gl.
Snälla nån, dags att uppgradera sig lite? Och om nu inte det går, varför iprincip köpa en likadan bil som man ägt?

Sen är dessa bilar, 140,240,740,940 världens bästa bilar enligt dem. Och inget annat duger. Nämner man ens ordet Saab blir man halshuggen direkt. Det är ju 1000 gånger värre än alla andra märken. Förutom Volvo som är "top of the line".

Senast redigerat av Glader9991 (15 november 2009)

Rquired Allmänt envis
15 november 2009 · 12 512 Inlägg

Hamilton skrev:

pgyllen skrev:
Håller helt o håller me där. Känner mej mer trygg i en bakhjulsdriven bil än en fram..  O de finns fler sätt att styra en oväntad sladd med en bakhjulsdriven bil. Men fram äre ju fan bara koppla o styra som gäll, O gå inte de, så äre kört.
För övrigt så hatar ja inte saab, Tycker bara att dom är allmänt jävla ful! Tycker inte direkt volvo har nå speciellt snygga bilar heller. Men ja kör alla gånger hellre bak- än framhjulsdrift. Äger för tillfället en camry, vilken är framhjulsdriven. Går ju o köra dom också, men som sagt så känner ja mej säkrare o ha mer roligt me en bakhjulsdriven bil.

Du har inte kört någon nyare bil med tanke på hur du skriver, numera finns det även ABS och EPS på moderna bilar......

Vilket tar udden av över respektive understyrning men skall verkligen inte överskattas...

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Mortalis VW-nörd?
15 november 2009 · 4 332 Inlägg

Hata är ett starkt ord, tycker bara de finns bättre alternativ för mig i de segmentet.

Rquired Allmänt envis
15 november 2009 · 12 512 Inlägg

EmilHammarlund skrev:
Hela grejen med bilhobbyn är den stora variationen som finns, bara kul att folk tycker olika så därför brukar jag hålla tyst.

Om jag ändå ska svara på frågan så beror hatet på att saabägare snackar skit om Volvo trots att Volvo är bättre, dock är hata ett för starkt ord.
Designen är inget vidare på äldre Saab, undantag för de gamla modellerna Saab 92, 93, 96 och 99 som är snyggare än en Amazon.
De har alltid legat långt efter Volvo, farliga, bullriga bilar utrustade med 2-t motor och trumbromsar samtidigt som Volvo hade moderna 144.
Framhjulsdrift.
Rejält sämre krocksäkerhet, kvalitet, besiktningsstatistik, reservdelsutbud än Volvo på äldre modeller.
Skumma, dåliga lösningar, vissa är dock charmiga.
Och så får vi inte glömma Saab 90, folk som betalade extra för att få en fulare bakdel! lol
Dessutom sägs det att Saab är mer svårmekat.

Volvo har dock haft modeller som är mycket sämre än Saab (ex. 400-serien), Saab är bättre på att behålla designdrag m m på nya modeller än Volvo. Och jag gillar inte nya Volvobilar heller, skulle hellre köpa en BMW för att ta ett exempel. Saab har senaste tiden byggt säkrare bilar än Volvo. (Saab kunde även bygga säkra bilar förr, 9000.)

Så sammanfattningsvis tycker jag att Volvo är bättre men Volvo är inte felfria de heller, men felfritt är inget bilmärke...

Och kommer vi någonsin få se en såhär söt Volvo med detta underbara ljud, lukt och rök? http://www.youtube.com/watch?v=dXVRdSbKDT8

Oj, nu kommer du få höra långdragna historier om alla innovationer Saab uppfunnit och som revolutionerat hela marknaden så fantastiska är dom. Allt från Turbo och knacksensorer till strålkastartorkarna, det här kommer ta ett tag och många sura inlägg...

Missförstå mig inte, Saab har haft en hel del smarta idéer. Men ett par bra uppfinningar genom åren är inte detsamma som att deras bilar som helhet varit bra. I alla har jag aldrig förstått fascinationen för Saab som bil, även om jag förstått fascinationen kring märket och dess idéer.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang