Chiptrim till Mercedes M103: 6:a motor?

PH_
15 mars 2010 · 310 Inlägg

Du kan inte på något sätt "chippa" K-jet sprutet som sitter orginal. Det är bara att riva bort och använda som brevvikt, fylle eller annat.

Men till dina senaste frågor:

1. Går inte att säga med säkerhet, det beror precis på vilket skick motorn är i nu, vem som mappar osv.

2. Räkna med ca 10-15kkr i material + ca 6000kr för mappning.

Mercedes 190E 2.5 16v "Cosworth" (1991)
BowserQ
15 mars 2010 · 121 Inlägg

PH_ skrev:
Du kan inte på något sätt "chippa" K-jet sprutet som sitter orginal. Det är bara att riva bort och använda som brevvikt, fylle eller annat.

Men till dina senaste frågor:

1. Går inte att säga med säkerhet, det beror precis på vilket skick motorn är i nu, vem som mappar osv.

2. Räkna med ca 10-15kkr i material + ca 6000kr för mappning.

Alltså, jag ska inte turbokonvertera den om du tror det.
Mappar man inte själv?

Anledningen är därför att M103 300e har ett mycket gamalt K-Jet sprut som har en teknik från 70-talet. Bosh.
Det Bosh systemet är mycket dåligt och kan krångla lätt.

Men har ni andra tips på bättre system så säg till wink

Senast redigerat av BowserQ (15 mars 2010)

PH_
15 mars 2010 · 310 Inlägg

Nej, jag har aldrig trott att du ska turbokonvertera heller eftersom du inte skrivit något om det.

Ja man KAN mappa själv, men jag rekommenderar dig att gå till någon som vet vad han gör för att få det mappat. Det kan vara svårt att få till en bra motorgång som går både bränslesnålt och lämnar bra med effekt som amatör.

Och det kostar i runda slängar de summorna jag nämnt. Du måste i iprincip byta ALLT om du ska montera eftermarknadsprut på dessa motorer iom att du går från mekaniskt till elektroniskt. Spridare, fuelrail, BTR, modifiera spjällhuset, TPS, kylvatten givare, lufttemp givare, triggerskiva och triggergivare, kablage, reläer och styrsystem + massa småplock som tillkommer.

BowserQ skrev:

PH_ skrev:
Du kan inte på något sätt "chippa" K-jet sprutet som sitter orginal. Det är bara att riva bort och använda som brevvikt, fylle eller annat.

Men till dina senaste frågor:

1. Går inte att säga med säkerhet, det beror precis på vilket skick motorn är i nu, vem som mappar osv.

2. Räkna med ca 10-15kkr i material + ca 6000kr för mappning.

Alltså, jag ska inte turbokonvertera den om du tror det.
Mappar man inte själv?

Anledningen är därför att M103 300e har ett mycket gamalt K-Jet sprut som har en teknik från 70-talet. Bosh.
Det Bosh systemet är mycket dåligt och kan krångla lätt.

Men har ni andra tips på bättre system så säg till wink

Förstår inte alls vad du ville säga med det fetmarkerade. Iof är det delvis sant men jag förstår inte ditt sammanhang.

VEMS är ett prisvärt styrsystem, något dyrare än MS men med fördelen att det har bredbandslambda styrning. smile

Mercedes 190E 2.5 16v "Cosworth" (1991)
BowserQ
15 mars 2010 · 121 Inlägg

PH_ skrev:
Nej, jag har aldrig trott att du ska turbokonvertera heller eftersom du inte skrivit något om det.

Ja man KAN mappa själv, men jag rekommenderar dig att gå till någon som vet vad han gör för att få det mappat. Det kan vara svårt att få till en bra motorgång som går både bränslesnålt och lämnar bra med effekt som amatör.

Och det kostar i runda slängar de summorna jag nämnt. Du måste i iprincip byta ALLT om du ska montera eftermarknadsprut på dessa motorer iom att du går från mekaniskt till elektroniskt. Spridare, fuelrail, BTR, modifiera spjällhuset, TPS, kylvatten givare, lufttemp givare, triggerskiva och triggergivare, kablage, reläer och styrsystem + massa småplock som tillkommer.

BowserQ skrev:

PH_ skrev:
Du kan inte på något sätt "chippa" K-jet sprutet som sitter orginal. Det är bara att riva bort och använda som brevvikt, fylle eller annat.

Men till dina senaste frågor:

1. Går inte att säga med säkerhet, det beror precis på vilket skick motorn är i nu, vem som mappar osv.

2. Räkna med ca 10-15kkr i material + ca 6000kr för mappning.

Alltså, jag ska inte turbokonvertera den om du tror det.
Mappar man inte själv?

Anledningen är därför att M103 300e har ett mycket gamalt K-Jet sprut som har en teknik från 70-talet. Bosh.
Det Bosh systemet är mycket dåligt och kan krångla lätt.

Men har ni andra tips på bättre system så säg till wink

Förstår inte alls vad du ville säga med det fetmarkerade. Iof är det delvis sant men jag förstår inte ditt sammanhang.

VEMS är ett prisvärt styrsystem, något dyrare än MS men med fördelen att det har bredbandslambda styrning. smile

Men måste man inte byta ALLT om jag ska montera VEMS?
Men om vi utgår från resultat: Hur mycket kan jag få ner?

Edit: jag har lagt ner tanken. Hittade ett svar nu att man får inte ner så mycket soppa med VEMS.
Lika bra att köra motorn orginal. wink

Senast redigerat av BowserQ (15 mars 2010)

PH_
15 mars 2010 · 310 Inlägg

Jo du måste byta precis lika mycket om du ska montera VEMS och det gäller för alla andra eftermarknadsystem också.

Du kan säkerligen minska förbrukningen 2dl på milen, kanske mer.  Det intressantaste i sammanhanget är dock att du får en helt annan karaktär på motorn.

Om det primära är att få ner bränsleförbrukningen så hade jag istället köpt en annan bil med mindre motor. Familjens w124 230E gick på 0,79 trots 32k mil, som ett exempel.

Mercedes 190E 2.5 16v "Cosworth" (1991)
BowserQ
15 mars 2010 · 121 Inlägg

PH_ skrev:
Jo du måste byta precis lika mycket om du ska montera VEMS och det gäller för alla andra eftermarknadsystem också.

Du kan säkerligen minska förbrukningen 2dl på milen, kanske mer.  Det intressantaste i sammanhanget är dock att du får en helt annan karaktär på motorn.

Om det primära är att få ner bränsleförbrukningen så hade jag istället köpt en annan bil med mindre motor. Familjens w124 230E gick på 0,79 trots 32k mil, som ett exempel.

Okej, jag har funderat nu att jag ska göra en totalservice istället. wink
Anledningen varför jag inte vill ha en 230E är därför det är ingen 6:a där i. 6:a är vibrationsfri och går mycket dovare.

Brukar bränslesystemet bli slitet efter ca 30 tusen mil på en M103?

Senast redigerat av BowserQ (15 mars 2010)

PH_
16 mars 2010 · 310 Inlägg

Efter 30k mil så kan det lika gärna gå problemfritt i lika många till som att börja krångla efter första kilometern du kör.

Kolla besiktningspapperen, har bilen en historia med förhöjda avgasvärden vet du att det är på gång. Att fixa kan om man har otur vandra iväg ordentligt. "Det är bara att byta katalysator" - Nej det är det inte, har man otur är spridare, hela bränslehuvudet och div givare utslitet/kass.

Hursom tycker jag du ska ta dig en funderare på vad det är för bil du vill ha, 6a och bränsleekonomi går inte ihop och mercas 4or går mjukt dem också om motorn är i bra skick.

Mercedes 190E 2.5 16v "Cosworth" (1991)
BowserQ
16 mars 2010 · 121 Inlägg

PH_ skrev:
Efter 30k mil så kan det lika gärna gå problemfritt i lika många till som att börja krångla efter första kilometern du kör.

Kolla besiktningspapperen, har bilen en historia med förhöjda avgasvärden vet du att det är på gång. Att fixa kan om man har otur vandra iväg ordentligt. "Det är bara att byta katalysator" - Nej det är det inte, har man otur är spridare, hela bränslehuvudet och div givare utslitet/kass.

Hursom tycker jag du ska ta dig en funderare på vad det är för bil du vill ha, 6a och bränsleekonomi går inte ihop och mercas 4or går mjukt dem också om motorn är i bra skick.

Vänta lite?
Går 4:orna mjukt också?
Trodde 6:an var total vibrationsfri och 4:erna var som en Volvo motor?

PH_
16 mars 2010 · 310 Inlägg

Enklast: Åk och provkör nån wink

Mercedes 190E 2.5 16v "Cosworth" (1991)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang