Olja i gammla vs nya motorer.

KBerglund Bilskadeentusiast
15 november 2009 · 291 Inlägg

Har tänkt mig att köpa en redig dunk olja till bilarna som finns i familjen, tänker även att det kan vara bra att ha ett par liter olja ståendes då det garanterat kommer gå åt.
Tänkte köpa runt 40liter.
Men min fråga är vad för olja jag ska köpa. Vet att det står i insturktinsboken för varje bil. Men man kanske kan köpa något mitt i mellan alla? (allrund olja) tongue
SAE 5W-40 är inte det en som ska var någorlunda bra i svenska klimatet. eller finns det bättre typ 5w-50?
Bruks olja, inga trimmade bilar eller rally osv.

Vilken syntet? inte så haj på det här. hmm

Hur är det sen med gammla vs nya motorer går det att köra samma olja?

mats757
15 november 2009 · 915 Inlägg

Att inte vete exakt vilka bilar du har, så är svaret NEJ, det går inte.
Du SKALL följa dom rekomendationer som står i din instruktionsbok.

Det kan vara så att det fungerar med samma olja till att bilar. Men att bara ge en rekomendation utan attveta går inte.

Gamla bilar ska ha lite tjockare olja än nya bilar. Men det beror på HUR gamla också, och vilket märke på bilen, bensin, eller Diesel

Mats

KBerglund Bilskadeentusiast
16 november 2009 · 291 Inlägg

Det kan vara så att det fungerar med samma olja till att bilar. Men att bara ge en rekomendation utan attveta går inte.

Vilken ojla skulle det vara i sånna fall? och jag lovar att jag inte kommer ringa dig om jag får motorras...

mats757
16 november 2009 · 915 Inlägg

En helsyntet 5W-50 från Biltema skulle kunna fungera till dom flesta bilar. Dock ej USA V8:or.
Självklart finns det andra dyra oljor som också fungerar, men om du ska vara ekonomisk.......

En del nya bilar KRÄVER 0W-30 olja då är det INTE lämpligt att hälla i en tjockare olja.

Mats

engolf
17 november 2009 · 3 235 Inlägg

mats757 skrev:
En helsyntet 5W-50 från Biltema skulle kunna fungera till dom flesta bilar. Dock ej USA V8:or.
Självklart finns det andra dyra oljor som också fungerar, men om du ska vara ekonomisk.......

En del nya bilar KRÄVER 0W-30 olja då är det INTE lämpligt att hälla i en tjockare olja.

Mats

Varför skulle inte Biltema 5W50 olja vara lämplig för USA V8?
Tänker du nyare bilar, eller veteranfordon?

Moparboy440
17 november 2009 · 4 682 Inlägg

hur pass gammla motorer är det frågan om?

_Nas_
17 november 2009 · 309 Inlägg

Du kanske kan skriva vad för bilar det är du ska ha oljan till typ modell, motor osv osv. Så kan man utifrån det rekommendera vad du skall ha för olja i respektive motor

Att köra turbo är beroendeframkallande...
KBerglund Bilskadeentusiast
18 november 2009 · 291 Inlägg

Det jag har att välja på är
5-40 Helsyntet
5-40 smisytet (antar att det även kallas delsyntet)
Det jag hört är att jag ska köpa 5-40 delsyntet då helsynteten försvinner på en vecka i en gammal bil.

Moparboy440 - Den älsta är 1980. Sen är det mellan 1993-2003

golf mk3 vr6.
golf mk1 1.6 motorn år 1980.
toyota camry lilla motorn runt -02
volvo 850
saab turbo -94
pegga 406 ca -03
renult clio sport ca -03

Listan kan göras lång... och jag förstår väl skjälvklart att det inte står samma olja i respektive ins.bok. Men jag vill ha en som fungerar hyffas i alla bilar... Jag lovar er att, motorn sprängs inte bara för att man har 5-40 när det skulle vara 10-40.

Senast redigerat av KBerglund (18 november 2009)

jimmy_mattsson
18 november 2009 · 170 Inlägg

Jag har fått lära mig att aldrig blanda oljor hur som helst men man kan ha halvsyntet i dom flesta bilar vad jag vet men inte mineralolja i en bil med katalysator för det far katalysatorn illa av

HenkeTIC
18 november 2009 · 888 Inlägg

jimmy_mattsson skrev:
Jag har fått lära mig att aldrig blanda oljor hur som helst men man kan ha halvsyntet i dom flesta bilar vad jag vet men inte mineralolja i en bil med katalysator för det far katalysatorn illa av

Var har du hört att man inte får ha mineralolja i en bil med katalysator?? Stämmer verkligen inte.

Det är mycket svårt att hitta en olja som passar i alla motorer om än omöjligt.

mats757
18 november 2009 · 915 Inlägg

engolf skrev:

mats757 skrev:
En helsyntet 5W-50 från Biltema skulle kunna fungera till dom flesta bilar. Dock ej USA V8:or.
Självklart finns det andra dyra oljor som också fungerar, men om du ska vara ekonomisk.......

En del nya bilar KRÄVER 0W-30 olja då är det INTE lämpligt att hälla i en tjockare olja.

Mats

Varför skulle inte Biltema 5W50 olja vara lämplig för USA V8?
Tänker du nyare bilar, eller veteranfordon?

Nu generaliserar jag hårt. Gamla V8:or behöver oftast en ganska tjock olja för att kamaxeln ska överleva, pga att dom har väldigt hårda ventilfjädrar. 20W-50 brukar då vara lämpligt. SJÄLVKLART finns det V8:or som behöver mer normala oljor.

MEN, om jag inte missminner mig så finns det 20W-50 olja på Biltema.....

Mats

Senast redigerat av mats757 (18 november 2009)

jimmy_mattsson
18 november 2009 · 170 Inlägg

HenkeTIC skrev:

jimmy_mattsson skrev:
Jag har fått lära mig att aldrig blanda oljor hur som helst men man kan ha halvsyntet i dom flesta bilar vad jag vet men inte mineralolja i en bil med katalysator för det far katalysatorn illa av

Var har du hört att man inte får ha mineralolja i en bil med katalysator?? Stämmer verkligen inte.

Det är mycket svårt att hitta en olja som passar i alla motorer om än omöjligt.

Tycker inte jag har kört massor med bilar på samma olja och alla har gått bra däremot så när jag satte mineralolja i en av mina bilar så sa dom från en bilverkstad att det tar kål på katalysatorn

HenkeTIC
18 november 2009 · 888 Inlägg

Sluta lämna bilen där wink

jimmy_mattsson
18 november 2009 · 170 Inlägg

HenkeTIC skrev:
Sluta lämna bilen där wink

Ska man inte lita på vad dom säger på verkstaden då

HenkeTIC
18 november 2009 · 888 Inlägg

jimmy_mattsson skrev:

HenkeTIC skrev:
Sluta lämna bilen där wink

Ska man inte lita på vad dom säger på verkstaden då

Tydligen inte, dom har säkert blandat ihop det med att man inte får tanka blyad bensin i en bil med katalysator.

KBerglund Bilskadeentusiast
18 november 2009 · 291 Inlägg

nej det är någon typ av olja man inte ska ha på katt. bilar för att det blir soppor av katten vet ej vilka oljor det gäller.

dannnej
18 november 2009 · 761 Inlägg

På verkstäder säger dom mycket, det dom oftast försöker säga undermedvetet är att du ska köpa det som dom säljer, och av dom wink

Volvo 745 Turbo "DannejDrift.se" (1990)
Mercedes 280 SE 3,0 Turbodiesel "W108 Bruksbilen" (1972)
KBerglund Bilskadeentusiast
19 november 2009 · 291 Inlägg

Aha så dom försöker sälja på sina kolegor... Jag jobbar på samma företag bara att jag jobbar med plåt och lack.

Grabber Dagdrömmare
19 november 2009 · 2 836 Inlägg

KBerglund skrev:
Aha så dom försöker sälja på sina kolegor... Jag jobbar på samma företag bara att jag jobbar med plåt och lack.

Dom har ofta avtal med tillverkaren så dom vill kränga oavsett...

Kolla i alla bilarnas instruktions bok vilka oljor rekommenderas och även API o ACEA betäckningen o sen köper du den som matchar bäst. SL/SM/EC/CF är vanligast idag.
Gamla bilar (golf mk1 1.6 år 1980) ska ha helst mineral olja (SE/SF) o moderna (resterande från listan) syntetisk.
Visa mineral oljor kan skada katten på vissa bilar men det finns ingen regel.
Dieselns olja är egentligen inte samma som bensinens olja trots att vissa oljor kan användas i båda men dessa har tendens att bli mörka(brända) väldigt fört.

BMW 318dT "Blöjexpressen" (2011)
twin_cam Smålänning
19 november 2009 · 7 877 Inlägg

Åk in till lantmännen och köp någon av Agrols motoroljor i 20-litersdunkar. Duger garanterat till dina bilar smile
Funderar på att göra det själv smile

Min Jeep får absolut inte fyllas med syntetolja, enligt dem som vet... Varför vet inte jag smile

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang