Fartkamera utan skylt innan, giltig?

wallingstam
16 november 2009 · 474 Inlägg

Hej!
Har en fråga. Om jag åker dit för fortkörning i en kamera som inte har någon varnande skylt att den finns innan, gills det då eller kan jag skylla på att det inte var någon skylt där?

Mvh kalle

Kommentera & Rösta ! ©
Nissan 300zx "SuperFineZ" (1990)
Germax
16 november 2009 · 12 086 Inlägg

Asså.. jag vet inte, jag vet att kamerorna måste skyltas. Men det räcker med en skylt för flera kameror på raken. Sen hurvida mätningen är godkänd vetifan, det är om man kan få det till att dom har gjort fel och inte har rätt att mäta bilar. Ring antingen transportstyrelsen lr en jurist som kan trafikfrågor.

volvodrifter
16 november 2009 · 342 Inlägg

även om det inte finns en skylt/kamera eller så ska man väl hålla hastigheten?? så det e väl lite skyll dig själv och hoppas på det bästa skulle jag uttrycka mig.  men det stämmer dom måste varna på ett eller annat sätt. men dom kan vara så fula att dom sätter ut en skylt som varnar för flera på en stäcka.

MilleN
16 november 2009 · 9 108 Inlägg

Tror inte det finns någon lag på att det ska vara skyltat, dom har ju portabla skåp och dom behöver inte skyltas i alla fall.

alain www.bimmerpower.org
16 november 2009 · 3 995 Inlägg

Om du har en väg med tio kameror, finns en varningskylt innan den första, om du blir tagen på den åttonde, det är fortfarande den varningskylt förre den första som gäller.

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org
BMW X5 4.4i (2006)
BMW 530i (2003)
TooS Hjultomte
16 november 2009 · 1 500 Inlägg

MilleN skrev:
Tror inte det finns någon lag på att det ska vara skyltat, dom har ju portabla skåp och dom behöver inte skyltas i alla fall.

Dom portabla skåpen tillomed dom ja har sett i bilar som står vid vägarbeten o dylikt har varit skyltade. vad ja har fått höra är att det måste vara skyltat men ja kan inte backa upp det med något förutom att jag är så jävla snygg..

Min bil går inte för sakta. Bara inte snabbt nog!!!
Aga_Diff Bärs!
16 november 2009 · 3 456 Inlägg

volvodrifter skrev:
även om det inte finns en skylt/kamera eller så ska man väl hålla hastigheten?? så det e väl lite skyll dig själv och hoppas på det bästa skulle jag uttrycka mig.  men det stämmer dom måste varna på ett eller annat sätt. men dom kan vara så fula att dom sätter ut en skylt som varnar för flera på en stäcka.

Håller med där.

Garaget.org peakade 2008.
Volvo 745 Turbo Intercooler "En jävel på kärlek" (1988)
Volvo 945-SE "Niijeförttin" (1992)
alain www.bimmerpower.org
16 november 2009 · 3 995 Inlägg

En ny system kommer snart i Sverige, den registrerar hastigheten som du kör mellan kameror, om du kört för fört mellan två kameror blir du tagen ändå på nästa kamera.
Den system finns redan i flera EU länder och fungerar mycket bra.

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org
BMW X5 4.4i (2006)
BMW 530i (2003)
FireTraXX DFFL
16 november 2009 · 9 020 Inlägg

alain skrev:
En ny system kommer snart i Sverige, den registrerar hastigheten som du kör mellan kameror, om du kört för fört mellan två kameror blir du tagen ändå på nästa kamera.
Den system finns redan i flera EU länder och fungerar mycket bra.

Tramsigt, jag kan väl inte hjälpa att jag vet var genvägarna finns?

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.
kolvas
16 november 2009 · 4 001 Inlägg

alain skrev:
En ny system kommer snart i Sverige, den registrerar hastigheten som du kör mellan kameror, om du kört för fört mellan två kameror blir du tagen ändå på nästa kamera.
Den system finns redan i flera EU länder och fungerar mycket bra.

det systemet funkar redan på dom trafikövervakningskameror som finns idag men bevisningen håller inte i rätten eller nåt sånt.

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
Slash Saabifierad
16 november 2009 · 2 026 Inlägg

Jag säger som alla andra att det inte behövs en skylt innan, dock har Vägverket en egen policy som säger att det bör finnas en skylt precis innan varje kamera. Verkligheten är dock annorlunda, det är en hel del ställen som saknar skylt. Snålhet ifrån Vägverkets sida eller en dolt listighet kan man enbart spekulera i.

alain skrev:
En ny system kommer snart i Sverige, den registrerar hastigheten som du kör mellan kameror, om du kört för fört mellan två kameror blir du tagen ändå på nästa kamera.
Den system finns redan i flera EU länder och fungerar mycket bra.

Det ligger på is, kallas ATTACK och det är som kolvas säger, bevisningen är problemet plus att det bara är att dra ner solskyddet så kan man inte fällas. Det ligger på is i och med att folk är negativa till FRA och Vägverket är rädda att acceptansen för fartkamerorna kommer att sjunka rejält om man sätter in ännu ett system.

Miljöpartistisk riksdagspolitiker: På vägen hit denna dag såg jag något sorgligt, jag såg en pingvin som bara låg ner vid sidan av cykelvägen, och jag förstod nästan direkt varför: bensinpriset är ju enbart på 14 kronor.......... Skulle det ligga på 50 kronor idag skulle pingvinen vara uppe och göra det pingviner gör..... Tänk på det kära församling....Tänk på det!
gamlingen
16 november 2009 · 5 198 Inlägg

alain skrev:
En ny system kommer snart i Sverige, den registrerar hastigheten som du kör mellan kameror, om du kört för fört mellan två kameror blir du tagen ändå på nästa kamera.
Den system finns redan i flera EU länder och fungerar mycket bra.

¨
hur identifierar dom vilken bil som är vem....

FireTraXX DFFL
16 november 2009 · 9 020 Inlägg

gamlingen skrev:

alain skrev:
En ny system kommer snart i Sverige, den registrerar hastigheten som du kör mellan kameror, om du kört för fört mellan två kameror blir du tagen ändå på nästa kamera.
Den system finns redan i flera EU länder och fungerar mycket bra.

¨
hur identifierar dom vilken bil som är vem....

Min gissning är att alla bilar fotas oavsett hastighet och att regskyltarna automatiskt igenkänns på fotona.
Sen så är ju resten simpelt, bara att ta sträckan/tiden=Xkm/h.

EDIT:
Men ifall det förblir som nu att föraren måste identifieras så lär ju inte fler åka fast, solskydden finns ju kvar i bilarna.

Senast redigerat av FireTraXX (16 november 2009)

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.
Malabar
16 november 2009 · 164 Inlägg

alain skrev:
En ny system kommer snart i Sverige, den registrerar hastigheten som du kör mellan kameror, om du kört för fört mellan två kameror blir du tagen ändå på nästa kamera.
Den system finns redan i flera EU länder och fungerar mycket bra.

Det nya systemet, kallat sträck-ATK, har diskuterats på högsta nivå. Det finns än så länge en del juridiska hinder för att införa systemet även om tekniken finns redan.

Den som vill läsa mer om utredningen kan läsa här

http://www.polisen.se/Global/www%20och% … ilagor.pdf

http://www.bimmerforum.se/ - Det demokratiska BMW-forumet - nu öppet för gäster!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=160650
Hamberg R-Berg
16 november 2009 · 392 Inlägg

FireTraXX skrev:
Min gissning är att alla bilar fotas oavsett hastighet och att regskyltarna automatiskt igenkänns på fotona.
Sen så är ju resten simpelt, bara att ta sträckan/tiden=Xkm/h.

Jag har blivit fotad en gång, dock med lastbil och det blinkar till rätt så ordentligt och det ser man ju inte för varje bil som åker förbi så jag tvivlar på att dom fotar alla bilar oavsett hastighet..

Volkswagen Caddy "Airlift Performance" (2006)
volvoentusiasten
16 november 2009 · 4 005 Inlägg

Malabar skrev:

alain skrev:
En ny system kommer snart i Sverige, den registrerar hastigheten som du kör mellan kameror, om du kört för fört mellan två kameror blir du tagen ändå på nästa kamera.
Den system finns redan i flera EU länder och fungerar mycket bra.

Det nya systemet, kallat sträck-ATK, har diskuterats på högsta nivå. Det finns än så länge en del juridiska hinder för att införa systemet även om tekniken finns redan.

Den som vill läsa mer om utredningen kan läsa här

http://www.polisen.se/Global/www%20och% … ilagor.pdf

Tack för länken!

Punkt-ATK har 30 % minskning av olyckor
Sträck-ATK har 37% minskning av olyckor.

Verkar inte direkt som om alla de där negativa punkterna som förstör förtroendet på systemet, pålitligheten samhällskostnaden m.m - kommer väga upp mot de små 7%.

Nä. Man får nog vara rätt säker på att det inte kommer genomföras på lång tid.

Edit: Ang trådens fråga så fick jag lära mig från yrkestrafikutbildningen av alla lärare samt vägverksutbildare att de portabla(flyttbara på släp) fartkamerorna ALLTID måste markeras ut minst 50 meter innan mätning inom tätbebyggt område.

Har även hört detta från en tungtrafik-polis, men jag vet inte om jag tror på dem då jag aldrig sett ngn sådan paragraf.

Senast redigerat av linuslinje (16 november 2009)

lill3bror
16 november 2009 · 1 397 Inlägg

överklaga så får du se? big_smile

Nissan Skyline R33 GTS-T "Version 5.0 - 536 whp" (1995)
alain www.bimmerpower.org
17 november 2009 · 3 995 Inlägg

Finns en sådan släp i Göteborg som är dragen av en civil polisbil med polis i uniform, när den är på G, finns inget skylt förre, det gäller att vara uppmärksam, den används ofta.

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org
BMW X5 4.4i (2006)
BMW 530i (2003)
FireTraXX DFFL
17 november 2009 · 9 020 Inlägg

Hamberg skrev:

FireTraXX skrev:
Min gissning är att alla bilar fotas oavsett hastighet och att regskyltarna automatiskt igenkänns på fotona.
Sen så är ju resten simpelt, bara att ta sträckan/tiden=Xkm/h.

Jag har blivit fotad en gång, dock med lastbil och det blinkar till rätt så ordentligt och det ser man ju inte för varje bil som åker förbi så jag tvivlar på att dom fotar alla bilar oavsett hastighet..

Vilken tur att du kan sätta texten i rätt sammanhang innan du svarar på vad jag skrivit.

Det jag skrev handlade om Sträck-ATK...

EDIT:
Jag kör upp och ner för E22 dagligen och passerar då 6st kameror, jag vet hur det ser ut när det fotas.
Det märks tydligt...

Men men, kunde ju inte du veta...

Senast redigerat av FireTraXX (17 november 2009)

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.
NickeBe
17 november 2009 · 12 Inlägg

Här skyltas både portabla och fasta,, men jag begriper inte varför,,  finns ju hastighetsskyltar,, så håller man inte dom så varför ska kamerorna märkas ut .... Är väl inte meningen att hastigheten skall hållas just bara vid kamerorna.

EDIT: För då borde det va lika ogiltigt med att de står med laser utan att skylta med det..

Senast redigerat av NickeBe (17 november 2009)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang