4883
Sök

Utbyggnad av ljud

EVOLUTION GARAGE
1 837 Inlägg
15 maj 2006
Trådstartare
Jag funderar på att bygga in 6½ + diskant i bakdörrarna på min golf 3 -96.
Har tidigare ett 6½ + diskant fram, och 6x9:or på hatthyllan som drivs av ett 4-kanaligt steg.
Woofern är kopplad på RCA utgången på 4-kanalssteget, (eftersom den är aktiv och därmed har inbyggd förstärkare).

En snubbe jag pratade med tyckte att det är onödigt att koppla in ljud i dörrarna bak eftersom jag redan har 6x9:or i hatthyllan, och att ljudet inte skulle bli bättre i och med att de nya högtalarna skulle ta ut 6x9:orna, (vilket jag personligen inte förstår).

Om jag skall koppla in 2-kanal steg för att driva dessa högtalare, måste jag dela RCA utgången på 4-kanal steget med en grenkontakt. En till baslådan och en till 2-kanal steget.

Frågorna blir då:
Får jag bättre ljud/ljudkvallité, om jag verkställer min fundering?
Märker jag av att det nya steget delar på signalen med baslådan?
Är det värt de 2000:- jag har offert på?

(2-kanaligt steg från Lightning Audio och 6½+diskant också från Lightning Audio).

Tack på förhand! wink

(Oj, såg att jag skrivit fel nu... 6½+diskant sitter fram och inget annat) tongue
Senast redigerat av Edge83 (15 maj 2006)

//Edge

21 761 Inlägg
15 maj 2006
Jag tror inte att det blir bättre ljud om du sätter 6,5" i bakdörrarna. Däremot skulle det nog bli bättre ljud fram om du sätter 6,5" där istället för 5,25" och skippa 5,25" helt. Det är nog bara baksätespassagerarna som märker skillnad om du har högtalare i bakdörrarna.
Så tror jag iaf.

Det ska inte bli någon större skillnad om du delar signalen vad jag vet.

1 631 Inlägg
16 maj 2006
Edge83 skrev:
Får jag bättre ljud/ljudkvallité, om jag verkställer min fundering?
Märker jag av att det nya steget delar på signalen med baslådan?
Är det värt de 2000:- jag har offert på?

Nej, det lär inte bli bättre ljud/ljudkvalité. Du får MER ljud från fler håll, och det är oftast till det sämre.

Eventuellt måste du justera upp gainen på steget något, men det ska gå bra att dela signalen.

2.000 för ljud i bakdörrarna när du redan har i hatthyllan är totalt onödigt.

Berätta gärna vad du inte är nöjd med i ditt nuvarande system, det finns andra sätt att förbättra ljudet än ett par högtalare+steg till bakdörrarna.

// Gurra
BMW 530 med Alpine F1 Status, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX
Tävla i bilstereo? Besök Svenska Bilstereoförbundet för info.

EVOLUTION GARAGE
1 837 Inlägg
16 maj 2006
Trådstartare
Tack för svaret!
Nöjd är man väl aldrig. tongue
Närå, det är inte det att min ljudanläggning är dålig, den spelar riktigt bra!
Jag funderade bara på om det blev bättre, då jag är sugen på att pilla lite med olika saker och ting.
Eftersom jag inte har några högtalare bak så funderade jag på om det var någon idé.

Alltid bra med fler versioner och tips, 2000:- är ju pengar det med som sagt, och det kan man lägga på annat wink

//Edge

1 631 Inlägg
17 maj 2006
Jag kikade på dina bilder. Vill du få bättre ljud så är här några förslag:

- Ny CD (med EQ, tidskomp, delningsfilter och 3 lågnivå), ca 4.000:-
- Nytt framsystem (3-vägs), ca 4.000:-
- Nytt mellanregister på brädan
- Ut med 6x9or - de motarbetas troligen av baslådan
- Ny baslåda - en åtta går inte så djupt

// Gurra
BMW 530 med Alpine F1 Status, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX
Tävla i bilstereo? Besök Svenska Bilstereoförbundet för info.

Sök