7139
Sök

Hjälp att välja turbo till bilen! (volvo 855 T-5 -95)

Hobby Fotograf
650 Inlägg
17 november 2009
Trådstartare
Hej! Nu så är det som så att det snart är dags att byta turbo på min bil, och en kompis till mig sa att när jag ändå skulle byta turbo kunde jag ju sätta på en större typ en 19T. Som jag har uppfattat det så sitter det en 15G orginal? Vad är för och nackdelarna med att byta till en större turbo? nån som vet om det bara är att skruva fast den större turbon eller hur ligger det till? Nån som vet?

Mvh Joakim

8 297 Inlägg
17 november 2009
Frågan är om du har så stor nytta av ett störe aggregat. Ska man inte vässa så pass så att man börjar byta stakar och spridare så har man ingen nytta av nåt större än ett 16T. Och med automat så lär man ju tänka på att den inte håller lika bra som den manuella lådan. Att sätta på ett 19T på en orginal eller enbart chipad är lite att kasta pengarna i sjön.

Men om du nu byter upp dig till ett 16T som så du byta downpipe, eftersom det är att annat avgashus på 16T i övrigt passar allting.

Hobby Fotograf
650 Inlägg
17 november 2009
Trådstartare
Okej, så en 16T kanske man ska köpa alltså, men kommer det bli nån prestanda skillnad eller kommer det inte märkas nått? Och vet du vart man kan köpa ett downpipe för en vettig summa nånstans?
Tack för svaret!

Mvh Joakim

8 297 Inlägg
18 november 2009
Har man chipat så finns det lite att hämta, men annars så är det inget du kommer märka av om du byter till en större turbo.

632 Inlägg
18 november 2009
Downpipes kan man köpa ifrån JT Tuning system. De har helt klart bäst och mest prisvärda avgassystem och downpipes i 3'' till Volvo

Mvh/Tobias

Kärlek växer inte på träd, den är gul och stavas T-5R :).

Hobby Fotograf
650 Inlägg
18 november 2009
Trådstartare
Okej, då spanar jag in lite där! Tack så mycket för eran hjälp!

Mvh Joakim

Sök