5711
Sök

Tips och råd, div högtalarfrågor och slutstegshjälp.

DLS
1 147 Inlägg
18 november 2009
Trådstartare
Hejsan igen!

Senast jag var här behövde jag hjälp, som tur är har man en händig morbror som kunde allt och fixade iordning det och man lärde sig ett och annat.

Nog om det, jag behöver tips.

Jag kör en volvo 740 och i dörrarna vill jag ha högtalare. Problemet är att hålen inte rymmer mer än 4 tum och jag har provat en kompis 5 tummare och testat att klippa bort en bit av plåten, men det blir ändå för stort så satsar på fyra tum.
Så frågan är, finns det några av den kategori jag söker som håller bra kvalité? Högtalarna bör vara koaxialer, och då kommer nästa fråga, behövs mellanregister för att få med det basiga ljudet i högtalarna?
Eller kommer det med om man bara kopplar in som vanligt?

Nästa fråga är hur det kommer låta i högtalarna om de ligger på en watt på 110 och en RMS på 55, då stereon pallar av 4x50. Sen skillnaden om man skulle koppla in ett slutsteg.

Ett annat problem jag har är allt skårrande från basen som låter i bakluckan, vad kan jag göra?

Tack för hjälpen ni kunniga!

stRaend
18 november 2009
1. Det finns mängder av olika 4" koaxialer. Vilken prisklass hade du tänkt dig?

2. Du kan få ut mer bas om du köper ett kitsystem, om det var så du menade?

3. Säger inte så mycket, länka/skriv vad det är för högtalare du tänker på. Och dom 4x50w stämmer inte alls, kan inte utveckla det så mycket mer men det kan säkert någon som är mer kunnig, men det är inga 4x50w iallafall vad jag har läst och hört.

Det beror ju vad det är för slutsteg och vad för högtalare, men ljudet blir generellt oftast bättre om du kopplar in ett slutsteg.

4. Sätt dit dämpmaterial om du inte redan gjort det.

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
18 november 2009
En normal huvudenhet kan ge ut ca 10-20Wrms (25Wrms på en del apparater tydligen, men det är ovanligt) så det är inte mycket effekt att driva med. Ett slutsteg gör alltid skillnad i form av mer tryck och allmänt bättre ljud, men för att det verkligen ska märkas så krävs att högtalarna sitter bra monterade och inte bara är ditslängda.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

DLS
1 147 Inlägg
18 november 2009
Trådstartare
1. Prisklass 5-600 kr paret om det är någon hyffsad kvalité

2. Min tanke var att jag provade en kompis högtalare och han hade mellanregister. Dock provade jag aldrig registret men det var tvunget att ha 4 kablar till dom, 2x+(röd) och 2x-(svart). Jag testade också att sätta i mina två kablar först i utgångarna uppe, vilket gav en diskant, sen där nere vilket gav ett basigt ljud.

3. Keenwood kdc w413u som huvudenhet. dessa tänkte jag på. http://www.mds.se/products/speaker_twoc … emId=32222

4. Vart finner jag det någonstans?

Edit:

http://www.mds.se/products/speaker_twoc … emId=33191

Där är mitt nästa köp efter högtalarna. Dugliga?
Senast redigerat av huntelaar (18 november 2009)

7 283 Inlägg
18 november 2009
Viktigast är helt klart monteringen.
Luft från baksidan utav högtalaren får inte kunna nå framsidan för då förlorar du mycket, om inte all, midbas.

Sen kan du montera asfaltsmatta, billigt, eller butylmatta, dyrare, i dörrarna för att få bort skrammel och annat oljud.
Det märks verkligen!
Asfaltsmatta hittar man billigt på mekonomen.
Ligger väl på en 50kr/ark och kanske går åt något ark/dörr.
Butylmattorna finns i dom flesta bilstereoaffärer och kostar betydligt mer men är MYCKET lättare att arbeta med.

stRaend
18 november 2009
huntelaar skrev:
1. Prisklass 5-600 kr paret om det är någon hyffsad kvalité

2. Min tanke var att jag provade en kompis högtalare och han hade mellanregister. Dock provade jag aldrig registret men det var tvunget att ha 4 kablar till dom, 2x+(röd) och 2x-(svart). Jag testade också att sätta i mina två kablar först i utgångarna uppe, vilket gav en diskant, sen där nere vilket gav ett basigt ljud.

3. Keenwood kdc w413u som huvudenhet. dessa tänkte jag på. http://www.mds.se/products/speaker_twoc … emId=32222

4. Vart finner jag det någonstans?

Edit:

http://www.mds.se/products/speaker_twoc … emId=33191

Där är mitt nästa köp efter högtalarna. Dugliga?

2. Då hade han förmodligen ett kitsystem. Rekommenderar väl att köra med ett delningsfilter så kan du spela båda samtidigt på en och samma kanal.

3. Kan inte uttala mig om något av de då jag varken har erfarenhet eller hört något om de.

4. Dämpa bagageluckan till att börja med om det är den som vibrerar mest. Fast dämpa även dörrarna m.m för att få ut bättre ljud ur dom högtalarna som sitter där.

Satsa hellre på ett bättre framsystem än ett par högtalare till. Och 6x9" används oftast (rätta mig om jag har fel) för att få ut mer basljud, och då du redan har en bas antar jag så behöver du inga 6x9".

767 Inlägg
18 november 2009
huntelaar skrev:
Hejsan igen!

Senast jag var här behövde jag hjälp, som tur är har man en händig morbror som kunde allt och fixade iordning det och man lärde sig ett och annat.

Nog om det, jag behöver tips.

Jag kör en volvo 740 och i dörrarna vill jag ha högtalare. Problemet är att hålen inte rymmer mer än 4 tum och jag har provat en kompis 5 tummare och testat att klippa bort en bit av plåten, men det blir ändå för stort så satsar på fyra tum.
Så frågan är, finns det några av den kategori jag söker som håller bra kvalité? Högtalarna bör vara koaxialer, och då kommer nästa fråga, behövs mellanregister för att få med det basiga ljudet i högtalarna?
Eller kommer det med om man bara kopplar in som vanligt?

Nästa fråga är hur det kommer låta i högtalarna om de ligger på en watt på 110 och en RMS på 55, då stereon pallar av 4x50. Sen skillnaden om man skulle koppla in ett slutsteg.

Ett annat problem jag har är allt skårrande från basen som låter i bakluckan, vad kan jag göra?

Tack för hjälpen ni kunniga!

Vad är det för årsmodell på bilen ? i mina 740 bilar jag haft har det fått plats 6.5" fram och 5.25" bak.
dörrplåten brukar ta i magneten iaf i bakdörrarna men det är bara att klippa bort så det får plats. och tar det i rutan kan man sätta en distans ring imellan dörren och högtalaren.

DLS
1 147 Inlägg
18 november 2009
Trådstartare
Jiimpa: Jag har årsmodell -89.

Ska jag satsa på kit-system istället då? Tips på något sådant?
Vet inga prisklasser men säg 1500-2000 kr.

1 071 Inlägg
18 november 2009
det sitter 5,25" original i alla tidiga 740

Onödigt inlägg^^

ljudfantast
1 372 Inlägg
18 november 2009
Brains skrev:
Luft från baksidan utav högtalaren får inte kunna nå framsidan för då förlorar du mycket, om inte all, midbas.

Sen kan du montera asfaltsmatta, billigt, eller butylmatta, dyrare, i dörrarna för att få bort skrammel och annat oljud.
Det märks verkligen!
Butylmattorna finns i dom flesta bilstereoaffärer och kostar betydligt mer men är MYCKET lättare att arbeta med.

runt 450 spänn tror jag det är för ett paket M1-matta på brl som räcker till 2 dörrar. Inte så jättedyrt ändå.

ungefär 3 gånger så mycket som samma mängd 3mm bitumen smältfolie från biltema.

DLS
1 147 Inlägg
19 november 2009
Trådstartare
partyvan skrev:
det sitter 5,25" original i alla tidiga 740

Ska ta ett par kort som visar och jag har testat att sätta in 4tummare i de bakre dörrarna och det är lögn om man inte vill klippa och dona. Jag ska ta ett par kort som bevis.

Superhedde
255 Inlägg
19 november 2009
I både fram samt bakdörrar ryms 6.5" på originalplats med lite mer jobb. 5.25" med större magneter ryms enkelt med lite borttagning av plåt. Färdiga monteringsringar för 5.25" finns i alla välsorterade bilradiobutiker.

Mvh Mattias Hedin
Senast redigerat av DJ_Hedde (19 november 2009)

DJ sedan 1990. Jobbat med billjud sedan 1999. Musikproducent. #mattheroproducer

stRaend
19 november 2009
michieff skrev:
Brains skrev:

Det märks verkligen!

runt 450 spänn tror jag det är för ett paket M1-matta på brl som räcker till 2 dörrar. Inte så jättedyrt ändå.

ungefär 3 gånger så mycket som samma mängd 3mm bitumen smältfolie från biltema.

blekingebilradio säljer ju ut autoleads mattor nu. 549:- för 1,5m2. Räcker gott och väl till två lagom stora dörrar smile

DLS
1 147 Inlägg
20 november 2009
Trådstartare
Tack för all hjälp allihopa.

Update: Idag tog jag och en kompis bort så att vi kom åt att vinkelslipa i plåten så att högtalaren passade.

En fråga nu, bara för att det är min kompis så är den så klart spräng. Men skit samma, frågan är om det alltid är integrerat diskant+högtalare (annat namn? Koaxial?) i själva högtalaren om man köper kitsystem? Kopplat ihop allt nu med delningsfiltret. Kan man bara fixa ny högtalare och koppla in som vanligt som med det gamla? Även med det äldre delningsfiltret.
Senast redigerat av huntelaar (20 november 2009)

DLS
1 147 Inlägg
22 november 2009
Trådstartare
Jag dumpar min egna tråd lite.

Sen har jag en fråga vad jag får ut för ljud om jag kör dessa genom huvudenheten och om jag har dom i dörrarna bak.

http://www.brc.se/sortiment/artikel.asp … ;VGR=U2200

Sen undrar jag skillnaden melan triaxial och koaxial.

Robin

ljudfantast
1 372 Inlägg
22 november 2009
huntelaar skrev:
Tack för all hjälp allihopa.

Update: Idag tog jag och en kompis bort så att vi kom åt att vinkelslipa i plåten så att högtalaren passade.

En fråga nu, bara för att det är min kompis så är den så klart spräng. Men skit samma, frågan är om det alltid är integrerat diskant+högtalare (annat namn? Koaxial?) i själva högtalaren om man köper kitsystem? Kopplat ihop allt nu med delningsfiltret. Kan man bara fixa ny högtalare och koppla in som vanligt som med det gamla? Även med det äldre delningsfiltret.

nej i ett 2vägs kitsystem kommer ett par midbasar och ett par diskanter med som man monterar var för sig. Vet inte om man brukar kalla 4tumselement för midbasar men sådana 2vägs kit finns också.

I ett 3vägs kit så följer det med ett par diskanter, ett par mellanregister (3,5tummare tex) och en midbas (5,25 - 8tum).

I samtliga kit brukar delningsfilter ingå för att dela av frekvenserna så att elementen spelar sina egna register.

Visst går det att bara köpa ett löst element i form av midbas och koppla in till delningsfiltret, inga problem där. Jag hade köpt ett nytt kit men det är ju en fråga om hur noga man är...

DLS
1 147 Inlägg
22 november 2009
Trådstartare
tack för hjälpen! Nu är det så att diskanten är integrerad i midbasen. Skit samma inte det som är frågan.

Jag har en fråga, hur svårt är det att spränga en högtalare om man kör via stereon och vi säger att Rms ligger på 50 och maxwatt ligger på 100?

Edit : Någon större skillnad att köpa ett kit och montera in diskanten i midbasen till skillnad från att sätta diskanten på ett annat ställe? Om inte så är det krångligare att fixa hål till diskanten i bilen.
Senast redigerat av huntelaar (22 november 2009)

7 283 Inlägg
22 november 2009
Spelar du så att det låter illa så är risken stor oavsett vad du driver någonting med.
Annars är det sällan man har några problem, bortsett från dom som matar in dubbla eller ännu mer effekt än vad högtalaren är speccad till.

DLS
1 147 Inlägg
22 november 2009
Trådstartare
Brains skrev:
Spelar du så att det låter illa så är risken stor oavsett vad du driver någonting med.
Annars är det sällan man har några problem, bortsett från dom som matar in dubbla eller ännu mer effekt än vad högtalaren är speccad till.

Okej, så man kan säga att spelar man så högt att det brusar, så ska man genast sänka ner? Just nu har jag bara högtalare i framdörrarna och drar jag på så får jag ont i huvudet så nog ska det räcka.

Edit: Koaxialhögtalare innehåller både midbas och diskant? Och ett delningsfilter får dem att köras från två olika element?
Senast redigerat av huntelaar (22 november 2009)

7 283 Inlägg
22 november 2009
Brusar, låter illa, slår igenom. Dvs ljud som inte finns med i musiken wink

Sök