5712
Sök

Tips och råd, div högtalarfrågor och slutstegshjälp.

ljudfantast
1 372 Inlägg
23 november 2009
huntelaar skrev:
Brains skrev:
Spelar du så att det låter illa så är risken stor oavsett vad du driver någonting med.
Annars är det sällan man har några problem, bortsett från dom som matar in dubbla eller ännu mer effekt än vad högtalaren är speccad till.

Okej, så man kan säga att spelar man så högt att det brusar, så ska man genast sänka ner? Just nu har jag bara högtalare i framdörrarna och drar jag på så får jag ont i huvudet så nog ska det räcka.

Edit: Koaxialhögtalare innehåller både midbas och diskant? Och ett delningsfilter får dem att köras från två olika element?

ja du bör inte spela på så att det låter illa och så att säga distar i ljudet. Då blir signalen oren och blir den för oren till elementen så kan man knäcka spolen.

du har missuppfattat. Ett delningsfilter behövs bara när du ska spela olika register med OLIKA element. En koaxialhögtalare är ett element och har en minus och en pluskoppling. Har du flera element så har ju varje element varsin minus och plus. Kopplar du bara ihop allt då till källan så spelar elementen alla register de klarar av och det är oftast inte speciellt bra eftersom de inte är specade för detta.  Du bör du då dela av signalen externt. I koaxen begränsas midbasen tex från att spela diskantfrekvenser och har en inbyggd delning så att det övre registret skickas vidare till diskanten i samma element. hoppas du förstår min rätt sömninga förklaring smile
Senast redigerat av michieff (23 november 2009)

DLS
1 147 Inlägg
23 november 2009
Trådstartare
Tack jag förstår!

Men från koaxialer får man inte ut de högsta frekvenserna som från en diskant, då borde det vara bättre med 2-vägssystem och delningsfilter?

stRaend
23 november 2009
en koaxial består av en "midbas/mellanregister" och en diskant, fast de sitter i samma högtalare.

Röd ring = Diskant
Blå ring = Midbas/Mellanregister
Grön ring = Delningsfilter

Förstår du skillnaden nu?

http://img691.imageshack.us/img691/4774/pg65s6576.jpg

DLS
1 147 Inlägg
23 november 2009
Trådstartare
Tack men det där har jag förstått:)

Men en undran är om det blir mycket bättre ljud med delningsfilter? Tänkte köpa två högtalare till bakdörrarna och vad jag läst så ska man satsa på framvagnen så kanske slopar 2-vägs.

stahre
23 november 2009
Ett kit system (med separata diskanter) brukar oftast kunna spela lite mer midbas, och du kan ju placera diskant vart du vill (dock inte för långt ifrån mellanreister/midd), det kan du inte med en koaxial. Ofta behöver man gå upp lite i pengar för att få en koaxial som låter riktigt bra, fast då har dom oftast också ett filter. Blev tipsad om dessa koaxialer själv, och dom låter riktigt bra!!! Dls 425 heter dom, 5,25".

DLS
1 147 Inlägg
23 november 2009
Trådstartare
Man tackar för alla tips och råd!

DLS
1 147 Inlägg
24 november 2009
Trådstartare
Sitter och klurar på en fråga.

Driver ett 2-vägssystem genom stereon, dock är ljudet allt annat än klart och fint. Vid högre nivåer så brusar det och låter så jävla illa. Watten ligger på 120, rms vet jag inte men det är 6½ tummare.

Jag testade att koppla bort från stereon och köra via slutsteg på 300 watt, lite bättre men nu kändes det som att den gick så in i helvete på högvarv. Plockade bort bryggkopplingen och satte så den fick uteffekt på 100 watt och ljudet blev bättre på höga nivåer.
Frågan är, om det kan låta illa ur högtalaren, för att inte huvudenheten klarar av att driva högtalarna? Satt för övrigt på ett par 15 w rms från biltema och kör man via stereon är ljudet precis lika bra/dåligt.

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
25 november 2009
Uteffekten från huvudenhetens förstärkare är för låg för att kunna driva högtalarna bra vid höga ljudnivåer ja, en normal huvudenhet ger ut ca 10-20Wrms vilket inte är mycket.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

DLS
1 147 Inlägg
26 november 2009
Trådstartare
Okej tack, då inhandlar jag ett slutsteg inom några dagar.

DLS
1 147 Inlägg
28 november 2009
Trådstartare
Tjenare igen.

Liten update kommer.

Fixade ett rätt billigt slutsteg, Kenwood KAC-6203, drog kablar och kopplat in allt.
Efter lite spelande idag märkte jag att båda vad sprängda, till slut gick det inte lyssna alls. Trots att jag inte spelat speciellt högt dagen innan.
Men skit samma, kvalitén på 2-vägskitet är väl sisådär, (spectron).

Jag undrar vad jag ska önska mig i julklapp för kit som ersätter dessa i de främre dörrarna.

Maximum Output Power - 600W
• Rated Power Output - 100W x 2 (4Ω)
• Rated Power Output - 150W x 2 (2Ω)

DLS
1 147 Inlägg
2 december 2009
Trådstartare
Tjena igen, fick inget svar på sista men det har löst sig ändå.

Jag har ett problem jag vill lösa och jag trodde jag fann svaret men icke sa nicke.
Problemet är att om jag spelar högt och gainar så blir slutsteget kokande hett och den glappar så att säga, på en sekund spelar den och nästa lägger den av. Nu började detta hända när jag sprängde högtalarna om det nu har någon betydelse.

Gainar jag ner max så blir det inte lika varmt men å andra sidan hörs knappt något från högtalarna.
Någon som har erfarenhet av detta?

ljudfantast
1 372 Inlägg
2 december 2009
det låter som att din jordning till steget är klen. Stegen brukar bli abnormalt varma när de inte får bra med jord, så kolla din jord. Den ska vara så grov som möjligt och monterad ordentligt i karossen. Kläm dina kabelskor ordentligt, en bra monterad jord är viktigt!

Steget slutar spela för att det överhettar.

DLS
1 147 Inlägg
2 december 2009
Trådstartare
michieff skrev:
det låter som att din jordning till steget är klen. Stegen brukar bli abnormalt varma när de inte får bra med jord, så kolla din jord. Den ska vara så grov som möjligt och monterad ordentligt i karossen. Kläm dina kabelskor ordentligt, en bra monterad jord är viktigt!

Steget slutar spela för att det överhettar.

Ändå har jag jordat om den idag, och satt den mellan två bultar och spänt åt så in i bomben. Och kablarna är tjocka, riktigt tjocka till och med så man fick skala lite tråd för att den skulle få plats.

Ska testa att köra det andra stegets ström och jord och se om det är samma, annars är det väl det som är problemet.

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
2 december 2009
Du klämde alltså fast kabeln kardeler under en bult? Ingen kabelsko på kabeln? slipade du plåtrent under där du satte fast den?

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

ljudfantast
1 372 Inlägg
2 december 2009
jag trodde jag hade järnkoll när jag för ett tag sen jordade batteriet genom att dra fast kabeln självt i en bult utan kabelsko men fick problem direkt med skenande tomgång och ojämn spänning i batteriet. Gör om gör rätt med KABELSKOR på dina kablar om du inte har ingångar i steget som stöder hela kablar men det tror jag inte du har. så kläm åt din jordkabel i en ordentlig kabelsko, montera den säkert på steget och skruva fast skiten hårt som bara fanken i en bältesbult bak, så ska vi se om du har samma problem sen.

DLS
1 147 Inlägg
6 december 2009
Trådstartare
Tackar för alla svar.

Jag har ett problem nu, och det är säkert vad jag befarar men något har bränt i steget.

Har läst att man inte får ha steget igång om jordkabeln plockats bort, och det är precis vad som hänt.
Jag har testat jorda om och även testat strömsladden till nya steget med det gamla och det funkar, men det nya steget startar helt enkelt inte.

Går det att laga ett bränt steg, om det nu är det felet så att säga? Och hur kan jag själv enklast kolla om det är bränt?

ljudfantast
1 372 Inlägg
6 december 2009
huntelaar skrev:
Tackar för alla svar.

Jag har ett problem nu, och det är säkert vad jag befarar men något har bränt i steget.

Har läst att man inte får ha steget igång om jordkabeln plockats bort, och det är precis vad som hänt.
Jag har testat jorda om och även testat strömsladden till nya steget med det gamla och det funkar, men det nya steget startar helt enkelt inte.

Går det att laga ett bränt steg, om det nu är det felet så att säga? Och hur kan jag själv enklast kolla om det är bränt?

Hur i hela friden bar du dig åt utan att tänka när du kopplade bort jorden till steget när steget dessutom var påslaget?

DLS
1 147 Inlägg
6 december 2009
Trådstartare
michieff skrev:
huntelaar skrev:
Tackar för alla svar.

Hur i hela friden bar du dig åt utan att tänka när du kopplade bort jorden till steget när steget dessutom var påslaget?

Ibland är man rätt dum, och visst är det pinsamt men man har lärt sig något nytt.

Finns det något sätt att kolla?

DLS
1 147 Inlägg
6 december 2009
Trådstartare
https://www1.garaget.org/gallery/archive/129066/813967_lguci1.jpg

Svart på vitt, den har gått åt pipsvängen. Någon med erfarenhet som kan berätta hur man går till väga för att byta ut denna komponent?

DLS
1 147 Inlägg
6 december 2009
Trådstartare
Någon med erfarenhet? Känner elektriker som kan det här med löda på kretskort och så och som ställer upp.
Går det byta kondensatorn?

Sök