5711
Sök

Tips och råd, div högtalarfrågor och slutstegshjälp.

297 Inlägg
6 december 2009
huntelaar skrev:
Någon med erfarenhet? Känner elektriker som kan det här med löda på kretskort och så och som ställer upp.
Går det byta kondensatorn?

klart de går smile bara hitta en med samma värden å löda dit, möjligen lite högre uf kan funka med?

DLS
1 147 Inlägg
6 december 2009
Trådstartare
Jonathan_lindgren skrev:
huntelaar skrev:
Någon med erfarenhet? Känner elektriker som kan det här med löda på kretskort och så och som ställer upp.
Går det byta kondensatorn?

klart de går smile bara hitta en med samma värden å löda dit, möjligen lite högre uf kan funka med?

Okej:)

Jag mejlade ELFA.se, stort företag med enormt sortiment och mejlade med alla specifikationer.

Sen 105 Grader tålighet, herregud inte konstigt man brände sig på steget.
Nej man vill inte slänga alla pengar i sjön för en komponent som kostar tjugo kronor..

DLS
1 147 Inlägg
10 december 2009
Trådstartare
Update:

Har fixat dit en ny kondensator. Ej testat än utan gör det till helgen.

Jag tänkte dämpa min 740 nu snart och jag kör det som är mest värt för pengarnas skull, då bilen är värd så lite. Och jag har hört att bitumen är något som ger hygglig effekt per krona. Går det skiva på dubbla lager med bitumen? Läste att 4 mm är bra, men att biltemas bara ligger på 1.2 mm tjocklek.

16 197 Inlägg
10 december 2009
huntelaar skrev:
Update:

Har fixat dit en ny kondensator. Ej testat än utan gör det till helgen.

Jag tänkte dämpa min 740 nu snart och jag kör det som är mest värt för pengarnas skull, då bilen är värd så lite. Och jag har hört att bitumen är något som ger hygglig effekt per krona. Går det skiva på dubbla lager med bitumen? Läste att 4 mm är bra, men att biltemas bara ligger på 1.2 mm tjocklek.

biltemas 1.2mm "dämppapp" e helt oduglig.. 

kör me 4mm från tex mekonomen annars.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

ljudfantast
1 372 Inlägg
10 december 2009
biltema har smältfolie 3mm, var kollar ni egentligen? big_smile

DLS
1 147 Inlägg
11 december 2009
Trådstartare
Testade steget idag med den nya kondensatorn och jag kammade noll.
Ska göra en sista åtgärd att byta säkringen, men efter det är jag totalt lost.

Någon som varit med om liknande eller någon som vet vart man kan skicka in den på lagning?

DLS
1 147 Inlägg
13 december 2009
Trådstartare
Jag bumpar min tråd samtidigt som jag ställer en till fråga.

Imorgon tänkte jag dra in till mekonomen och fixa bitumen. Vilka delar är mest vitala att dämpa? Samt, hur ska jag kunna dämpa bagageluckan på en 740 sedan? Hört att en tjock gummilist kan dämpa rätt okej men inget mer efter det.
Samt hur man dämpar taket?

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
13 december 2009
Lägg hellre ner lite mer pengar och köp butylmatta (Tex. M1 hos BRL), denna typ är överlägset bättre än bitumenmattor.

Angående att dämpa taket.....tja man tar ner innertaket.....gör rent plåten och sätter dit butylmattan (kan med fördel rollas fast). Samma sak med bakluckan. Och som du var inne på....en lite tjockare gummilist hjälper till det med....

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

DLS
1 147 Inlägg
14 december 2009
Trådstartare
Tack för hjälpen!

Skulle man kunna fästa dämpmaterial på undersidan av bagageluckan? Okej det blir fult, men skulle det jävla oljudet försvinna? Allt kretsar just nu kring det och det låter ända in i bilen.

Min 740 är ett stort plåtmonster.

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
15 december 2009
huntelaar skrev:
Tack för hjälpen!

Skulle man kunna fästa dämpmaterial på undersidan av bagageluckan? Okej det blir fult, men skulle det jävla oljudet försvinna? Allt kretsar just nu kring det och det låter ända in i bilen.

Min 740 är ett stort plåtmonster.

Plåtlådor som 2-900-serierna så MÅSTE man dämpa all plåt....annars skramlar det oavsett vad smile

Sedan KAN man ju göra en enkel täckpanel på insidan luckan med wink
Senast redigerat av Lonefox (15 december 2009)

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

DLS
1 147 Inlägg
24 december 2009
Trådstartare
Tjena!

Har fixat lite mer bitumen, cirkus 5 ark och ska hämta ut ytterliggare 5 arg någon vacker dag.

Iallfall, jag har tagit bort dörrpanelen på bilen och det ser ut som på bilden, är det där jag ska fästa bitumenet? Jag har aldrig dämpat en dörr så det är dags nu innan jag ska sätta in mina nya dls-425.

Mvh

https://www1.garaget.org/gallery/archive/129066/824745_6891fh.jpg

16 197 Inlägg
24 december 2009
dämpa både ytter å innerplåten.

7 283 Inlägg
24 december 2009
Tänk på att rengöra och värma ORDENTLIGT, annars är det stor risk att mattorna lossnar.

16 197 Inlägg
24 december 2009
Brains skrev:
Tänk på att rengöra och värma ORDENTLIGT, annars är det stor risk att mattorna lossnar.

sant sant--

ytterligare en sak som gör att butylmattor e bättre.. fäster skit bra iaf å lossnar inte när de blir varmt ute.

DLS
1 147 Inlägg
24 december 2009
Trådstartare
Okej man tackar för svaren!

Men en fråga, om jag dämpar rätt på första skiktet, finns risk att inte dörrpanelen passar?

DLS
1 147 Inlägg
24 december 2009
Trådstartare
Brains skrev:

Senast jag satte bitumen var i bagaget, och då värmde jag satan med gasol. Och det var efter torkandet stenhårt.

ljudfantast
1 372 Inlägg
24 december 2009
huntelaar skrev:
Okej man tackar för svaren!

Men en fråga, om jag dämpar rätt på första skiktet, finns risk att inte dörrpanelen passar?

nja brukar ju finnas lite o spela på i de flesta fall. Men prova genom att tejpa dit några lager kartong och se om panelen går på. Det är här man får vara kreativ vettu, tänka ordentligt!

Sök