4897
Sök

Hur jag får bättre ljud i min volvo 855?

577 Inlägg
16 maj 2006
Trådstartare
Hur jag får bättre ljud i min volvo 855 med 1st 12" bas i skuffen?
Jag vill få basen mer i kupén inte i backen eller karossen.
Har bilder på mitt nuvarande bygge & mina gammla byggen bland bil bilderna.

info om basen:

TOXIC TSW-120F subwoofer ger dig perfekt ljud. När du vill använda hela bagageutrymmet rekommenderar vi denna Free air-lösning. Du får en imponerande kickbas och extra kraft.
Funktioner: Förgyllda terminaler · Röd gjuten aluminiumkorg · Bred gummivals · 2" svängspole ·
Sexkantig magnet. Tekniska data: Effekt: 500/1000W. Frekvensomr: 20-2000 Hz. Impedans 4 ohm. SPL: 87 dB. Ytter-Ø: 300 mm. Monterings-Ø: 160 mm. Monteringsdjup: 160 mm. Vikt: 6,5 kg.

Mått: BxHxD

Sluten låda: 445mm x 335mm x 257mm
Liter: 38

Ej sluten låda: 510mm x 385mm x 332mm
Liter: 65
Senast redigerat av Hedman82 (17 maj 2006)

/Hedman

Avstängd
1 106 Inlägg
16 maj 2006
Varör inte bygga en egen bas.

Livet startar vid 220 km/h

1 631 Inlägg
17 maj 2006
Basen du har är lämpad för att montera i hatthylla och använda hela bagaget som låda. Som du har monterat den nu är inte optimalt.

Recept för bra bas i kupén:

- En CD-spelare med justeringsmöjligheter (EQ, delningsfilter)
- Bra framsystem med kraftiga midbasar, drivet av slutsteg
- En (eller två då du har stor bil) bas i optimal låda i skuffen, drivet av slutsteg

// Gurra
BMW 530 med Alpine F1 Status, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX
Tävla i bilstereo? Besök Svenska Bilstereoförbundet för info.

21 761 Inlägg
17 maj 2006
Ett ställe som skriver "gummivals" och "svängspole" har jag inte något stort förtroende för måste jag säga.
Det verkar som att det elementet är gjort för free-air montering, då passar nog en sluten låda bättre gissar jag. Lite svårt att veta hur stor låda den behöver eftersom det inte står några värden.

Hoppsan, tittade inte på ovanstående inlägg. Ursäkta gurenius.
Senast redigerat av Drönirettab (17 maj 2006)

577 Inlägg
17 maj 2006
Trådstartare
gurenius skrev:
Basen du har är lämpad för att montera i hatthylla och använda hela bagaget som låda. Som du har monterat den nu är inte optimalt.

Recept för bra bas i kupén:

- En CD-spelare med justeringsmöjligheter (EQ, delningsfilter)
- Bra framsystem med kraftiga midbasar, drivet av slutsteg
- En (eller två då du har stor bil) bas i optimal låda i skuffen, drivet av slutsteg

jag har 2 mått på lådan som följde med basen men en för sluten lådan på 38L & en låda med 1st rör på 65L vad är bästa du som är ljudbyggare borde veta det. tack på förhand.

/Hedman

10 287 Inlägg
17 maj 2006
"Gummivals och Svängspole".....ja satan....ROFL

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

577 Inlägg
17 maj 2006
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Ett ställe som skriver "gummivals" och "svängspole" har jag inte något stort förtroende för måste jag säga.
Det verkar som att det elementet är gjort för free-air montering, då passar nog en sluten låda bättre gissar jag. Lite svårt att veta hur stor låda den behöver eftersom det inte står några värden.

Nu finns värden!

/Hedman

21 761 Inlägg
17 maj 2006
Ja, jag hittade på nätet också. På en utländsk sida, Lettisk eller något liknande.

Lite förvånande faktiskt. Jag matade in värdena i mitt program och den beräknade känsligheten är lite drygt 93dB, det skulle innebära att elementet är mycket lättdrivet. Å andra sidan är Fs ganska hög, vet inte hur det reagerar på subfrekvenser i en basreflexlåda.

Detta fick jag fram från nätet:

Vas: 45,72
Fs: 60
Qts: 0,5742
Qes: 0,6545
Sd: 490
Xmax: 11
Senast redigerat av Drönirettab (17 maj 2006)

1 631 Inlägg
17 maj 2006
Hedman82 skrev:
jag har 2 mått på lådan som följde med basen men en för sluten lådan på 38L & en låda med 1st rör på 65L vad är bästa du som är ljudbyggare borde veta det. tack på förhand.

Jaså, borde jag det? Bygg den stora basreflexlådan. Komplettera eventuellt med ett subsonic-filter om inte steget har ett sånt. Prova sen att spela lådan både bakåt och framåt i bagaget.

Glöm inte framsystemet bara för att få basen i kupén...

// Gurra
BMW 530 med Alpine F1 Status, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX
Tävla i bilstereo? Besök Svenska Bilstereoförbundet för info.

Sök