7359
Sök

Är mässing lämpligt material för tillverkning av glidlager (till turbo)? BILDER

3 235 Inlägg
23 november 2009
Trådstartare
Hej,

jag har en fin Schwitzer turbo, den är fin, men ena lagret är repigt.
Om man skulle vilja tillverka ett glidlager själv, är mässing lämpligt material för det?
Det gamla lagret ser ut att vara i mässing, men kanske någon speciell legering.
Jag tog en mässingklump och fräste ut grundformen, och det blev bra. (se bilder).

Och inte säg att jag bör köpa nya lager, för det kommer jag att göra oavsett. Vill bara testa om det är möjligt att fräsa ut själv...

https://www1.garaget.org/gallery/archive/73593/806768_6lgkp6.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/73593/806769_b0ub5k.jpg

12 086 Inlägg
24 november 2009
Klart de går, mässing brukar man använda till sånt, även brons är vanligt.
Senast redigerat av JapMax (24 november 2009)

1 497 Inlägg
24 november 2009
JapMax skrev:
Klart de går, mässing brukar man använda till sånt, även brons är vanligt.

Men de är behandlade också.
Lager är inget man ger sig på och tillverkar själv smile

213 Inlägg
24 november 2009
Sådana lager brukar vara i lagerbrons.
Vet inte om jag skulle våga ta mässing till det.

461 Inlägg
24 november 2009
engolf skrev:
Hej,

Om man skulle vilja tillverka ett glidlager själv, är mässing lämpligt material för det?
Jag tog en mässingklump och fräste ut grundformen, och det blev bra. (se bilder).

Och inte säg att jag bör köpa nya lager, för det kommer jag att göra oavsett. Vill bara testa om det är möjligt att fräsa ut själv...

Säker på att de gamla inte är brons då? Brons är ju något mörkare än mässing i nyansen. Brons är ju även mycket hårdare, och därmed kanske mycket bättre att göra ett glidlager utav?

En tanke bara...

BMW - Better Make Way

3 235 Inlägg
24 november 2009
Trådstartare
von_blad skrev:
engolf skrev:
Hej,

Säker på att de gamla inte är brons då? Brons är ju något mörkare än mässing i nyansen. Brons är ju även mycket hårdare, och därmed kanske mycket bättre att göra ett glidlager utav?

En tanke bara...

Jag är inte säker, men jag tror det är nån mässinglegering. Det ser mörkare ut på bilderna, men efter polering har det samma färg som mässing. Jag testade också trycka på det gamla lagret men en mejsel, och det blev ett märke, så det är "mjukt" material, kanske till och med lite mjukare än det nytillverkade lagret. Ett glidlager är ju så enkellt att fräsa ut, så jag tänkte: varför inte?...

461 Inlägg
24 november 2009
engolf skrev:
von_blad skrev:
engolf skrev:
Hej,

En tanke bara...

Jag är inte säker, men jag tror det är nån mässinglegering. Det ser mörkare ut på bilderna, men efter polering har det samma färg som mässing. Jag testade också trycka på det gamla lagret men en mejsel, och det blev ett märke, så det är "mjukt" material, kanske till och med lite mjukare än det nytillverkade lagret. Ett glidlager är ju så enkellt att fräsa ut, så jag tänkte: varför inte?...

Okej, det bör ju vara mässing om det var så mjukt... Men jämför man nypolerad brons och nypolerad mässing så är det inte stora nyansskillnaden alls faktiskt!

BMW - Better Make Way

517 Inlägg
24 november 2009
hittade detta på wikipedia: Oljebrons är en legering som framställts genom sintring. En typisk sammansättning är 89,5 % koppar, 9,5 % tenn och 1,2 % kol. Oljebrons används för glidlager. Sintringen medför att metallen innehåller porer, som kan dränkas in med smörjolja och lagret blir på så sätt självsmörjande under lång tid. Detta förenklar underhållet av den anordning där lagret är inbyggt. Även om lagret skulle gå torrt, ger oljebrons så pass låg friktion att varmgång inte nödvändigtvis uppstår.

3 235 Inlägg
24 november 2009
Trådstartare
Ghost_Face skrev:
hittade detta på wikipedia: Oljebrons är en legering som framställts genom sintring. En typisk sammansättning är 89,5 % koppar, 9,5 % tenn och 1,2 % kol. Oljebrons används för glidlager. Sintringen medför att metallen innehåller porer, som kan dränkas in med smörjolja och lagret blir på så sätt självsmörjande under lång tid. Detta förenklar underhållet av den anordning där lagret är inbyggt. Även om lagret skulle gå torrt, ger oljebrons så pass låg friktion att varmgång inte nödvändigtvis uppstår.

Tack för infon!
Där lärde man sig något nytt:)

Sök