6258
Sök

BMW 740 e38 trimma?

49 Inlägg
24 november 2009
Trådstartare
Hej, har nu haft min BMW 740 e38 i lite mer än 8 år. Årsm 1998.
V8an är på 4,4 liter 286 hästar orginal.
Vad som är gjort på den är bytt till sportkat sen har Jarl i Helsningborg justerat ngt så han sa att den nu bör lämna en bit över 300 hästar. Vet inte exakt vad han gjort dock..
Undrar om det finns något seriöst trim runt 50-100hästar mer. Funderar på kompressor men finns kanske något billigare alternativ. Ska chippa bilen och byta till sportavgassystem samt sportluftfilter men vill ha mer krut i maskinen.
Motorn är i mycket fint skick om någon undra.

Mvh Niklas

1 798 Inlägg
24 november 2009
Skulle nog tro att kompressor är de mest vettiga dock går den ju inte o regga med det sen.

Jag byter bil ofta men man brukar ju säga att omväxling förnöjer

49 Inlägg
24 november 2009
Trådstartare
Jo det är ett problem med kompressor. Vill gärna att den ska vara ganska driftsäker som den har varit de åren jag har haft den.

12 086 Inlägg
24 november 2009
Jag har "hört" folk som mappat din motor med komplett nytt avgasysstem inkl extraktor och fått ut 350hk i motorn. Mkt sitter visst i original grenrör som inte så optimerade.

Dagdrömmare
2 836 Inlägg
24 november 2009
Byta motor till M5 motor? Kanske S85 B50 - 5l V10 på 505hk?
Alt. V8 på 400hk...
Går inte plocka ur dom så mycket utan att det kostar o det är ju allt x2.
Senast redigerat av Grabber (24 november 2009)

49 Inlägg
25 november 2009
Trådstartare
JapMax - Det låter nästan för bra för va sant. Ska prata med en en kille som är på på bmw och se vad han säger. Men om det du säger stämmer blir det nog något sånt till en början. Lär räcka ett tag iaf.
Grabber - Vill inte byta motor i den. För mkt jobb och blir nog dyrare att byta till en m5 motor då jag varken har plats, kunskap eller tid till ett sånt byte. Tror att jag minst lär hamna på runt 30-60k på att trimma v8an jag har nu. Blir nog billigare än att byta motor.

Tack för svaren Mvh

SpeedFreakz Sweden
1 778 Inlägg
25 november 2009
Kompressorn är nog det enklaste du kan göra, jag ska helt klart slänga i en kompressor sats till våren i min 540:) Startade en tråd om kompressorn (http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=158355) för några veckor sedan och "TCG" här på garaget bjöd på mycket bra info och erfarenheter:)

BMW följer inte utvecklingen, BMW leder den!
The spirit of 76. www.76olja.nu

Dagdrömmare
2 836 Inlägg
25 november 2009
Man brukar ju säga att 1hk = 1000kr o en M5 motor ligger runt 50k men som du skriver så är det mer jobb med bytet...
http://www.motornord.se/system/webshop_ … p;KID=3240
http://www.schmiedmann.se/7_serien/e38/ … mering.htm kolla om det kan vara till hjälp?
Men 42 277,57,- för Sportgrenrör... Finns billigare men än då...

Med en kompressor får du ut ca Horsepower: 407 DIN, Torque: 572 Nm men en sådan paket kostar kring 60k eller mer o är inte omtyckt på SBP...
Senast redigerat av Grabber (25 november 2009)

SpeedFreakz Sweden
1 778 Inlägg
25 november 2009
TCG som ja skrev om innan häktar bara av remmen på bilprovningen, han har inte fått några problem. En kompressor sats med varenda skruv från ESS kostar 4725 EURO.

BMW följer inte utvecklingen, BMW leder den!
The spirit of 76. www.76olja.nu

49 Inlägg
25 november 2009
Trådstartare
Marwin- Ja kompressor är nog det smartaste men fårse hur jag gör. Blir nog att först byta avgssystem + grenrör, chippa, filter. Får se vad man hamnar på då. Borde få minst 15-20 hästar tkr jag. Men samma problem med kompressor. Jag har ingen kunskap till ett sånt arbete och det kostar nog en del om den ska lämnas in eller? 4725 euro är inte så farligt för en kompressor men som jag skrev innan ska snacka med Jarl då han är duktig på bmw/alpina.
Grabber- "Men 42 277,57,- för Sportgrenrör... Finns billigare men än då..." Ganska dyrt ja. Och som "Marwin" sa så kan man enligt "TCG" bara ta av remmen vid Bes.
tack ingen för svaren. Ska kolla på de sidorna du skickade Grabber och se om jag hittar ngt.

827 Inlägg
25 november 2009
skulle inte satsa på kompressor finns många som bara slänger ett svar utan att kunna så mkt!
först o främst så kommer inte din låda hålla så länge och finns ett par problem till så för dig som inte har sån kunskap om sånt arbete borde hålla sig borta för det gör jag!
som börja med grenrör,avgassystem och chippa borde gå mkt friskare att du nöjjer dig

Ingen dör oskuld för livet f*ckar oss alla!

8 297 Inlägg
25 november 2009
marwin_of_sweden skrev:
TCG som ja skrev om innan häktar bara av remmen på bilprovningen, han har inte fått några problem.

...än. så länge man har "rätt" personal på besiktningen så klarar man sig med att haka av remmen. Men med "fel" personal kan det bli väldigt mycket jobbigare. Dels så kan dem vägra att besikta bilen och dels så kan den kräva intyg och registreringsbesiktning. Så vill man vara säker så plockar man bort hela rasket inför besiktning.

49 Inlägg
25 november 2009
Trådstartare
Ja, som du skriver "320cabbish" så ska jag börja med avgassystem,chipp, filter kanske grenrör och det finns ngt billigare alt. Vågar inte ge mej på kompressor och som även du säger vet jag inte om autlådan klarar påfrestningen..
Om till dej "Marlboroman" så är det mitt minsta problem om jag får igenom den vid bes. Det löser sig alltid. Men ville ha tips på trim och om SBP.

Sök