8957
Sök

Kortis i kitsystemen

1 129 Inlägg
17 maj 2006
Trådstartare
Hej, förra veckan så råka ja ut för en kortis vilket aldrig ä särskillt kul och som oxå kan bli dyrt.

Dagen innan så gjorde ja iordning ström o jordkablar o kolla lite så kopplingarna såg bra ut men  rörde inte högtalarkablarna. Sen spela ja som vanligt utan nårra problem.

Dagen då d hände så satte ja bara igång stereon som vanligt utan att höja nå speciellt mycke så stereon o stystemet skulle komma igång.

Det börja mä att högpassfiltren till diskanterna på DLS B6 kitet plötsligt kortslöts utan att nån kabel var felkopplad lr lös. Jag koppla bort hela kitet från 4k steget o provspela igen. Då börja plötsligt högpassfilteren till mitt C4 kit fram kortslutas av nån anledning, o där var d inte heller nån kabel som va felkoppplad lr lös.

När ja kopplade bort allt så märkte ja att bakre diskanterna inte funkade, vilket ja då trodde hade blivit sprängda o mä d orsakat kortis. Men en kompis sa till mig att diskanterna inte kan kortsluta utan d måste vara en kabelkortis vilket oxå ä konstigt för att alla kablarna va felfria.

D främre diskanterna funkade men filtren ä troligen kassa vilket ja har svårt att fatta varför d blev kortis i dom när framsystemet inte är sammankopplat mä baksystemet förutom att d styrs av samma steg som i sin tur funkar.

En annan sak som ja oxå tycker ä konstigt ä att lågpassfilteren på båda systemet ä kopplade till slutsteget på samma högtalarkabel som högpassfilteren o dom ä helt odrabbade av kortisen.

Har nån varit mä om samma sak?.

Sök