[Byta reg skylt] Audi A6 -97

Sonaks
2 december 2009 · 87 Inlägg

Hejsan. Har fastnat lite med mitt byte av reg skylt hållare.
Är så att skruvarna har rostat fast. Och vågar inte borra, då skruven
sitter i en gängad hylsa i plast, så rädd att även om jag får bort skallen kommer inte få tillräckligt med
tag om skruven utan skalle så jag likförbannat inte får loss den.

Några tips?

Annars tänkte jag om de går o göra några nya hål och på något sätt täta hålet
mot fukt osv, isf hur gör jag enklast?

Har tyvärr ingen möjlighet just nu o fixa en bild på hur det ser ut där bak,
Iphone funkar inget vidare utan ljus tyvärr :b

Tips är välkommna iaf smile

Audi A6 2,6 (1997)
Mrjockos V8 Real Power - No Turbo Shit
3 december 2009 · 544 Inlägg

varför inte borra och sedan köra med ngt större självborrande skruv i befintliga hålen du borrat upp:)?

V8 - 4 Life
TenZer N.O.S Cruisers Stockholm
3 december 2009 · 3 404 Inlägg

Ja det kan inte gå mer än åt h*lvette wink Det är bara att gå på med borren, men lägg upp en bild så kanske jag fattar hur det ser ut

Rock'n Roll
Volvo 945 GL "Skåpet" (1993)
Saab 9000cs 2.3 16 Turbo "Jakt Attack Spaning" (1992)
Sonaks
3 december 2009 · 87 Inlägg

TenZer skrev:
Ja det kan inte gå mer än åt h*lvette wink Det är bara att gå på med borren, men lägg upp en bild så kanske jag fattar hur det ser ut

Jag ska fixa det när jag slutar jobbet 1620 så du kan ju lika vid 17 om jag hunnit få upp några bilder

MVH Robert

Audi A6 2,6 (1997)
Dubs I got Dubs!
3 december 2009 · 2 423 Inlägg

Sätt med dubbelhäftande tejp istället.
Mina sitter med biltemas o har suttit där ett år snart. o sitter STENHÅRT än.

Lexus RX 300 "The Pursuit Of Perfection" (2000)
TenZer N.O.S Cruisers Stockholm
3 december 2009 · 3 404 Inlägg

Adde666 skrev:
Sätt med dubbelhäftande tejp istället.
Mina sitter med biltemas o har suttit där ett år snart. o sitter STENHÅRT än.

SATT min främre plåt i en månad  ...tills limet gav upp och skylten ligger idag någonstanns Stockholm-Karlstad, de satt stenhårt tills det blev lite varmt då limmet gav vika

Plåten ska skruvas fast/monteras i en fastskruvad hållare och inget annat

Senast redigerat av TenZer (3 december 2009)

Rock'n Roll
Saab 9000cs 2.3 16 Turbo "Jakt Attack Spaning" (1992)
Volvo 945 GL "Skåpet" (1993)
Sonaks
3 december 2009 · 87 Inlägg

Adde666 skrev:
Sätt med dubbelhäftande tejp istället.
Mina sitter med biltemas o har suttit där ett år snart. o sitter STENHÅRT än.

Har tänkt den tanken med, men hur gör jag med dom nuvarande hålen isfåfall?

MVH Robert

Audi A6 2,6 (1997)
Sonaks
3 december 2009 · 87 Inlägg

Här kommer några bilder på problemet.

En av skruvarna, en aning rostig med andra ord
https://www1.garaget.org/gallery/archive/131845/812386_p2bka8.jpg

Från insidan bagageluckan, denna "hylsa" skruven sitter i.
https://www1.garaget.org/gallery/archive/131845/812385_gg3xw1.jpg

Insidan lite närmare
https://www1.garaget.org/gallery/archive/131845/812384_dxrrux.jpg

Får dock ursäkta sunk kvaliten på Iphone 3gs :o Men hoppas det går o få ett bättre hum om vad de är jag menar nu iaf.


MVH Robert

Senast redigerat av Sonaks (3 december 2009)

Audi A6 2,6 (1997)
MCMLXXXII Alltiallo - Styrlapp BE CE
3 december 2009 · 559 Inlägg

Skaffa dig en polygrip eller en svetstång å nyp fast den på skruvskallen (hårt) så ska du nog kunna lossa den. Har fungerat för mig i alla år.
T.ex. en sån här: http://www.biltema.se/products/producti … emId=80676

Mvh

Senast redigerat av Volvo_Thomas (3 december 2009)

Mvh Thomas
Sonaks
3 december 2009 · 87 Inlägg

Har prövat med polygrip, får liksom inget grepp om skallen

Audi A6 2,6 (1997)
soyd
3 december 2009 · 1 853 Inlägg

Jag tror att du sätta en ring nyckel och hålla imot på insidan typ en 10:as nyckel och testa skruva på ut sidan.
går inte det, så kan du slipa/kapa bort "skruv skallen" och bara dra ut bulten bakvägen. Och sedan köpa rostfria skruvar muttrar och brickor. Om plåten har klarat sig i bilen så kan du bar sätta dit dom nya skruvarna. Har det börjat rosta i bil plåten med så måste du behandla det först slipa rent grund osv osv

/mvh soyd

MCMLXXXII Alltiallo - Styrlapp BE CE
3 december 2009 · 559 Inlägg

Sonaks skrev:
Har prövat med polygrip, får liksom inget grepp om skallen

Har du även provat svetstång?
Synd att du inte bor närmre, då kunde jag hjälpt dig.

Mvh Thomas

Senast redigerat av Volvo_Thomas (3 december 2009)

Mvh Thomas
Sonaks
3 december 2009 · 87 Inlägg

soyd skrev:
Jag tror att du sätta en ring nyckel och hålla imot på insidan typ en 10:as nyckel och testa skruva på ut sidan.
går inte det, så kan du slipa/kapa bort "skruv skallen" och bara dra ut bulten bakvägen. Och sedan köpa rostfria skruvar muttrar och brickor. Om plåten har klarat sig i bilen så kan du bar sätta dit dom nya skruvarna. Har det börjat rosta i bil plåten med så måste du behandla det först slipa rent grund osv osv

/mvh soyd

Grejen är att jag tror att den gängade hylsan är fast svetsad i bil plåten, så finns liklsom ingen bakväg
att få ut skruven ur, men funderar på om det går o göra 2 nya hål bara och lägga igen dom gamla på något sätt, eller på något sätt täta dom gamla hålen

Audi A6 2,6 (1997)
Sonaks
3 december 2009 · 87 Inlägg

Volvo_Thomas skrev:

Sonaks skrev:
Har prövat med polygrip, får liksom inget grepp om skallen

Har du även provat svetstång?

nej har ingen tillgång till det tyvärr så.

Audi A6 2,6 (1997)
MCMLXXXII Alltiallo - Styrlapp BE CE
3 december 2009 · 559 Inlägg

Sonaks skrev:

Volvo_Thomas skrev:

Sonaks skrev:
Har prövat med polygrip, får liksom inget grepp om skallen

Har du även provat svetstång?

nej har ingen tillgång till det tyvärr så.

Dom kostar inte många kronor och är bra till mycket big_smile

Mvh Thomas
soyd
3 december 2009 · 1 853 Inlägg

Jag tror faktiskt inte att dom sitter fastsvetsade på insidan... men även om du ska göra nya hål så måste du ju bort med den dära skiten hmm

Ta ett bågfils blad och kapa skruv skallarna (på framsida men akta lacken) så borde du kunna dra ut dom bakvägen du måste ju bort med dom vilket fall...

/mvh soyd

Sonaks
3 december 2009 · 87 Inlägg

soyd skrev:
Jag tror faktiskt inte att dom sitter fastsvetsade på insidan... men även om du ska göra nya hål så måste du ju bort med den dära skiten hmm

Ta ett bågfils blad och kapa skruv skallarna (på framsida men akta lacken) så borde du kunna dra ut dom bakvägen du måste ju bort med dom vilket fall...

/mvh soyd

tycker de ser ut som svets på insidan, men funderar på o ta bort dom hylsorna o bara sätts skruv bricka o mutter ist i rost fritt, men hur blir de med vatten som tränger igenom håln isåfall?

Audi A6 2,6 (1997)
soyd
3 december 2009 · 1 853 Inlägg

Sonaks skrev:

soyd skrev:
Jag tror faktiskt inte att dom sitter fastsvetsade på insidan... men även om du ska göra nya hål så måste du ju bort med den dära skiten hmm

Ta ett bågfils blad och kapa skruv skallarna (på framsida men akta lacken) så borde du kunna dra ut dom bakvägen du måste ju bort med dom vilket fall...

/mvh soyd

tycker de ser ut som svets på insidan, men funderar på o ta bort dom hylsorna o bara sätts skruv bricka o mutter ist i rost fritt, men hur blir de med vatten som tränger igenom håln isåfall?

Du får nog köpa några brickor med för att täta satt säga sedan kan du spreja på lite rostskydd på insidan och framsidan innan du sätter dit skylthållaren, typ någon kryp olja som stelnar lite och skyddar mot att fukt tränger in. Använd inte silikon och täta med bara...

/mvh soyd

Sonaks
3 december 2009 · 87 Inlägg

soyd skrev:

Sonaks skrev:

soyd skrev:
Jag tror faktiskt inte att dom sitter fastsvetsade på insidan... men även om du ska göra nya hål så måste du ju bort med den dära skiten hmm

Ta ett bågfils blad och kapa skruv skallarna (på framsida men akta lacken) så borde du kunna dra ut dom bakvägen du måste ju bort med dom vilket fall...

/mvh soyd

tycker de ser ut som svets på insidan, men funderar på o ta bort dom hylsorna o bara sätts skruv bricka o mutter ist i rost fritt, men hur blir de med vatten som tränger igenom håln isåfall?

Du får nog köpa några brickor med för att täta satt säga sedan kan du spreja på lite rostskydd på insidan och framsidan innan du sätter dit skylthållaren, typ någon kryp olja som stelnar lite och skyddar mot att fukt tränger in. Använd inte silikon och täta med bara...

/mvh soyd

Okej ska se hur det går o få loss det gamla utan o förstöra något.
Men audis idiot konstruktion kan ju ta sig ngonstans ;p
föredrar då hederlig mutter + bricka o mutter ist i rostfritt smile

Audi A6 2,6 (1997)
@nDerS
3 december 2009 · 74 Inlägg

Borra ur både skruv och "muttern" på insidan av luckan, sen sätter du i mutternitar (biltema art.nr 12-953) istället för skruv mutter och bricka. Så har jag gjort på min bil, håller både tätt och blir mycket enklare att byta skylt än att hålla på och jävlas med mutter på insidan smile Den mutterniten är istället för "muttern" som sitter där original, och den är i alu så kommer inte rosta. Sen är det bara o skruva dit skylthållaren med förslagsvis rostfri skruv smile

MVH
Anders

Senast redigerat av @nDerS (3 december 2009)

Sponsorer: TM Tuning Bilvårdsgrossisten Meguiars Degfabriken Joakimrissveds.com Wiklunds Glas
Falu Billackering
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang