9-3 eller 9-5?

Pälle
17 maj 2006 · 121 Inlägg

Står i valet och kvalet, bilarna det är frågan om är 9-3 2.0T eller 9-5 2.3T... Samma pris, skick och utrustning, 9-5:an med betydligt mer mil på mätaren...
MEN, jag gillar den bättre till utseendet och storleken känns mer lagom på en 9-5:a...

Ge mig råd och synpunkter, börjar känna mig alltför velig här  wink


/Pelle

mwnn
17 maj 2006 · 1 Inlägg

Vad är det för årsmodell på dom? Den äldre 9-3:an är rätt mycke mindre än 9-5:an...kan vara värt att fundera på.

here I am, as I am, as you made me, think I am...
Saabare Avstängd
17 maj 2006 · 1 106 Inlägg

9-5:an har ett bättre andrahandsvärde. 9-5:an är mycket bättre än 9-3. 9-5:an kan gå massor med mil. 9-3 o 900 har trång kupe o är inte lika softa o sitta i som 9000 o 9-5. 9-5:an bör man se till att vevhuset(Saabs kända motorfel) är fixat innan du köper bilen. 9-3:or har två motorer från 900 o turbomotorn på tidigare 9-3 har inte det kända motorfelet. På 9-3 kan det va samma fel som på 900(de svaga punkterna). Så det är lite skillnader på 9-3.

Livet startar vid 220 km/h
Pälle
17 maj 2006 · 121 Inlägg

De är båda -00, fullservade enägar bilar. 9-5:an med 15.000 mil bakom sig och 9-3:an bara 5.000 mil..
Storleken är väl iofs. inte av praktiskt betydelse, jag är ju själv och ska bara ha en bruksbil, men stora bilar är ju trevliga!
Och jo, 9-5:an känns modernare, man kanske inte bara ska stirra sig blind på milen?


/Pelle

Senast redigerat av Pälle (17 maj 2006)

Saabare Avstängd
18 maj 2006 · 1 106 Inlägg

Pälle skrev:
De är båda -00, fullservade enägar bilar. 9-5:an med 15.000 mil bakom sig och 9-3:an bara 5.000 mil..
Storleken är väl iofs. inte av praktiskt betydelse, jag är ju själv och ska bara ha en bruksbil, men stora bilar är ju trevliga!
Och jo, 9-5:an känns modernare, man kanske inte bara ska stirra sig blind på milen?


/Pelle

Som jag skrev. 9-5 klarar att köra jättelångt innan motorn är slut. Synd att jag sålde min 900-96 som hade 40000 mil på mätarn. Min kompis köpte bilen. Helt rostfri, går som ny. Om jag inte hade sålt min bil så skulle jag gärna sälja bilen till dig. 9-5 är nog bäst att ta. Trots många mil på mätarn.

Senast redigerat av Saabare (18 maj 2006)

Livet startar vid 220 km/h
XOZ
18 maj 2006 · 22 Inlägg

Vi har haft 9-5 i 9 år (byter var tredje år) men alla funkar lika bra och är sköna att köra långt i så jag tycker absoulut 9-5 !!!!! smile

Senast redigerat av XOZ (18 maj 2006)

Saabare Avstängd
18 maj 2006 · 1 106 Inlägg

XOZ skrev:
Vi har haft 9-5 i 9 år (byter var tredje år) men alla funkar lika bra och är sköna att köra långt i så jag tycker absoulut 9-5 !!!!! smile

Helt rätt!!

Livet startar vid 220 km/h
ghost_boy83 CREW
18 maj 2006 · 2 594 Inlägg

Pälle skrev:
Står i valet och kvalet, bilarna det är frågan om är 9-3 2.0T eller 9-5 2.3T... Samma pris, skick och utrustning, 9-5:an med betydligt mer mil på mätaren...
MEN, jag gillar den bättre till utseendet och storleken känns mer lagom på en 9-5:a...

Ge mig råd och synpunkter, börjar känna mig alltför velig här  wink


/Pelle

tjena tycker du ska köpa en v70t5r i stället

Pälle
18 maj 2006 · 121 Inlägg

ghost_boy83 skrev:

Pälle skrev:
Står i valet och kvalet, bilarna det är frågan om är 9-3 2.0T eller 9-5 2.3T... Samma pris, skick och utrustning, 9-5:an med betydligt mer mil på mätaren...
MEN, jag gillar den bättre till utseendet och storleken känns mer lagom på en 9-5:a...

Ge mig råd och synpunkter, börjar känna mig alltför velig här  wink


/Pelle

tjena tycker du ska köpa en v70t5r i stället

Jo och JAG skulle hellre köpa en Ferrari, men nu hadlade det om 9-3 eller 9-5. Volvo har jag redan haft min del av och idag finns ingen modell hos dom som intresserar mig!

/Pelle

Kenwood SAABlare
18 maj 2006 · 190 Inlägg

kör på 9-5:an du, tycker jag.'

mvh

Mja Mjo! Så kan de gå!
Saabare Avstängd
18 maj 2006 · 1 106 Inlägg

ghost_boy83 skrev:

Pälle skrev:
Står i valet och kvalet, bilarna det är frågan om är 9-3 2.0T eller 9-5 2.3T... Samma pris, skick och utrustning, 9-5:an med betydligt mer mil på mätaren...
MEN, jag gillar den bättre till utseendet och storleken känns mer lagom på en 9-5:a...

Ge mig råd och synpunkter, börjar känna mig alltför velig här  wink


/Pelle

tjena tycker du ska köpa en v70t5r i stället

Här har inget med volvo o göra!

Livet startar vid 220 km/h
Saabare Avstängd
20 maj 2006 · 1 106 Inlägg

Importera en Saab från Polen. Det finns ofta Saabar som gått långt där men har haft en ägare.

Vad sägs om en Saab 9-5 kombi

Bilen har all. utr utom taklucka
*1 ägare
*118000 km(11800 mil)
* Ägare som hade bilen i garage
*fullservad på Saab
*rökfri
*helt original, oskruvad
*Enda felet är att emblemet på motorhuven har slitits sönder men kan köpas en ny
*Tyvärr inga alufälgar men köpes billigt på Saab i Polen

Skulle kunna vara en bra bil o köpa.

*Träpanel
Titta på den bilen.
http://mototrader.onet.pl/details.asp?C … =100473706


Även andra som hjälper till kan kolla o säga vad de tycker om bilen.

Senast redigerat av Saabare (20 maj 2006)

Livet startar vid 220 km/h
KarlNilsson Örebroare i exil
20 maj 2006 · 970 Inlägg

Det berömda felet med vevhus och kamkedja finns på alla T7 motorer. dvs både på 9-3 och 9-5. Saab har förlängd motorgaranti på dessa bilar. 8 år och fria mil. Så är bara serviceboken i sin ordning (stämplad minst 1 gång var 12e månad och ej mer än 2000 mil mellan varje service tillfälle) och bilen inte äldre än 8 år, så kan man alltså fortfarande få felen fixade, förutsatt att dom finns. Så det där ska man inte stirra sig blind på. Min uppfattning är att du får mer bil för pengarna om du köper en 9-5. 9-3 är ju i stort sett en uppfräschad 900, med alla svagheter det innebär.

Hej FRA!
Saabare Avstängd
20 maj 2006 · 1 106 Inlägg

740GL skrev:
Det berömda felet med vevhus och kamkedja finns på alla T7 motorer. dvs både på 9-3 och 9-5. Saab har förlängd motorgaranti på dessa bilar. 8 år och fria mil. Så är bara serviceboken i sin ordning (stämplad minst 1 gång var 12e månad och ej mer än 2000 mil mellan varje service tillfälle) och bilen inte äldre än 8 år, så kan man alltså fortfarande få felen fixade, förutsatt att dom finns. Så det där ska man inte stirra sig blind på. Min uppfattning är att du får mer bil för pengarna om du köper en 9-5. 9-3 är ju i stort sett en uppfräschad 900, med alla svagheter det innebär.

Har du tittat på bilen? Vad tycker du om bilen?

Livet startar vid 220 km/h
Pälle
21 maj 2006 · 121 Inlägg

Inget blir som man tänkt sig  tongue  Har kikat på en mängd 9-5:or och de har alla kännt lite häckiga trots en ägare, välskötta och bla. bla. bla. Sen har även alla varit ganska rosiga under, ingen farlig rost men klart för mycket på såpass nya bilar. Min Lancia från 1990 var betydligt finare undertill. Framförallt den främre balken som kylarna (?) står på och höger hjulhus bak, angripet av rost på ALLA jag kikat på, även 02:or!
Så idag slog man till på en 9-3, mycket nyare än jag tänkt och en hel del mer mil. Hel och fin, papper på allt som är vidgjort, fullservad och en ägare. Tyvärr bara tygklädsel, det finns inget som slår känslan av att sitta på döda djur  big_smile
Bilen känns mycket bra och jag blir nog lyckligare med den än i en äldre 9-5:a

http://hem.bredband.net/b342506/8636344614.jpg

Tack iallafall för synpunkter och råd, trodde på 9-5:an in i det sista!


/Pelle

Saabare Avstängd
21 maj 2006 · 1 106 Inlägg

Ska du köpa en ny bil? 9-5 or hade nog rost under på grund av stenskott. Har du tittat på den Saaben som säljs i Polen? Vad tycker du om bilen? Jag tycker att den är i mycket fint skick.

Livet startar vid 220 km/h
Saabare Avstängd
21 maj 2006 · 1 106 Inlägg

740GL skrev:
Det berömda felet med vevhus och kamkedja finns på alla T7 motorer. dvs både på 9-3 och 9-5. Saab har förlängd motorgaranti på dessa bilar. 8 år och fria mil. Så är bara serviceboken i sin ordning (stämplad minst 1 gång var 12e månad och ej mer än 2000 mil mellan varje service tillfälle) och bilen inte äldre än 8 år, så kan man alltså fortfarande få felen fixade, förutsatt att dom finns. Så det där ska man inte stirra sig blind på. Min uppfattning är att du får mer bil för pengarna om du köper en 9-5. 9-3 är ju i stort sett en uppfräschad 900, med alla svagheter det innebär.

Polackerna är oxå medvetna om det kända motorfelet. Enligt dem så borde Saab återkalla alla bilar med T7-motorn.

Livet startar vid 220 km/h
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang