2615
Sök

wasgate och pysventil??

2 594 Inlägg
18 maj 2006
Trådstartare
tjena nån som kan förklara vad dessa andvänds till? antar att pysventil inte är samma som dumpventil!

1 453 Inlägg
18 maj 2006
En wastegate är en ventil som avleder avgaser från turbinsnurran, den sitter alltså inuti turbon. Dumpventilens funktion är att leda tillbaka överflödig luft från cyllarna till turbon (sk återcirkulerande dump), alternativt släppa ut luften i det fria (sk atmosfärisk dump, öppen dump)

2 594 Inlägg
18 maj 2006
Trådstartare
sveddan skrev:
En wastegate är en ventil som avleder avgaser från turbinsnurran, den sitter alltså inuti turbon. Dumpventilens funktion är att leda tillbaka överflödig luft från cyllarna till turbon (sk återcirkulerande dump), alternativt släppa ut luften i det fria (sk atmosfärisk dump, öppen dump)

OK dump ventil vet jag vad det är sånn har jag på bilen men pysventil vet jag inte riktigt vad det är

10 287 Inlägg
18 maj 2006
"Pysventil" brukar vara en mojäng som avleder -pyser luft - och som man monterar på den slang som styr den pneumatiska teglerklockan som öppnar wastegaten. På så sätt lurar man wastegaten att öppna senare, dvs för ett högre laddtryck.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Solfilmsmontör
950 Inlägg
18 maj 2006
Pysventil är en ventil som du kan ställa laddtrycket med.

"Imagination is more important than knowledge..." -Albert Einstein (1879 - 1955)
Att tänka före man talar är som att torka sig innan man skiter.

2 594 Inlägg
18 maj 2006
Trådstartare
Kornz skrev:
Pysventil är en ventil som du kan ställa laddtrycket med.

ok då vet jag antar att man inte behöver en sån om man bara har orginal turbo då eller?
är det du på bilden förässten?

VAG-COM innehavare
83 Inlägg
18 maj 2006
PYSVENTIL SKA DU INTE ANVÄNDA OM DU VILL ATT BILEN SKA HÅLLA.
Pysventilen lurar turbon och på så sätt så tror motorn att de fortfarande är som de ska då kommer din bil gå sönder mkt tidigare oftast topp packning eller intercooler du kan även få problem med att motorn får mkt mer tryck på kolvarna mm. Så jag råder dig kolla med en trimfirma istället för pysventil du tjänar på de i längden

2 594 Inlägg
18 maj 2006
Trådstartare
SKyraider skrev:
Pysventilen lurar turbon och på så sätt så tror motorn att de fortfarande är som de ska då kommer din bil gå sönder mkt tidigare oftast topp packning eller intercooler du kan även få problem med att motorn får mkt mer tryck på kolvarna mm. Så jag råder dig kolla med en trimfirma istället för pysventil du tjänar på de i längden

OK tack för tipset har endast satt dit en öppen dump men den är ju bara bra för turbon eller?

1 453 Inlägg
18 maj 2006
ghost_boy83 skrev:
SKyraider skrev:

OK tack för tipset har endast satt dit en öppen dump men den är ju bara bra för turbon eller?

Det är inte för turbons skull det finns olika typer av dumpar. Om du använder en öppen dump på en bil som har ett känsligt styrsystem så kan motorn få fel mängd bensin i proportion till luft, eftersom luftmassemätaren får fel värden, vilken kan resultera i att katalysator och lambasond tar stryk och går sönder.

2 594 Inlägg
18 maj 2006
Trådstartare
sveddan skrev:
ghost_boy83 skrev:
SKyraider skrev:

Det är inte för turbons skull det finns olika typer av dumpar. Om du använder en öppen dump på en bil som har ett känsligt styrsystem så kan motorn få fel mängd bensin i proportion till luft, eftersom luftmassemätaren får fel värden, vilken kan resultera i att katalysator och lambasond tar stryk och går sönder.

OK trodde dumpen skulle avlasta turbon vid hårdare körning, men det är ju så alla säger så olika
köppte en speciell dump till min bil som var just för volvo turbo modeller, hks men det var i onödan då eller?

1 453 Inlägg
18 maj 2006
ghost_boy83 skrev:
sveddan skrev:
ghost_boy83 skrev:

OK trodde dumpen skulle avlasta turbon vid hårdare körning, men det är ju så alla säger så olika
köppte en speciell dump till min bil som var just för volvo turbo modeller, hks men det var i onödan då eller?

Inte i onödan, dumpventilen har du för att inte övertrycket ska gå tillbaka samma väg det kom ifrån - då krockar ju den varma luften med den kalla som är på väg in i motorn vilket resulterar i effektförlust och dessutom fördröjer du spool-up-tiden markant.

Sök