9111
Sök

Oljetryckslampan lyser vid lite högre varv

4 Inlägg
7 december 2009
Trådstartare
Tjenare. Har en volvo 745 tic -88A . Köpte den av en som haft den stående i 2 år, och jag har bytt bakaxel och donat en massa inför besiktningen, åkte och besiktade den och det gick fint, ett par enkla tvåor.

Nu till problemet, oljekannelampan lyser när du varvar motorn mer, och detta gör mig väldigt orolig.. Vad är det som kan vara fel? Ibland lyser den inte, och ibland gör den det. Det är inte vid något speciellt varvtal heller utan helt olika varje gång. Men endast när du "drar ur han".

Någon vänlig själ som har lust att hjälpa till och komma med en idé eller två? smile Har funderat på om det är någon givare, men kan någon ge en enklare beskrivning var denna sitter eller om det är fler?

...has left the building...
4 474 Inlägg
7 december 2009
Vild chansning (om det nu inte är glapp i givaren eller skavd kabel som gör att den "tjuvjordar"): Trilskande/läckande "pressure relief valve", ungefär "övertrycksventil", var den sitter på en Volvo vet jag inte men antingen i tråget vid pumpen eller kanske i oljefilterhuset eller dess närhet....

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

424 Inlägg
7 december 2009
Min 740 lyser när ja svänger länge men det ska nog bara fyllas på, men du har väl kollat så det är tillräckligt med olja i? Ibland kan trycket bli dåligt om det är för mycket skit i kanaler och silar i motorn så testa att hälla i en tillsats som löser allt skit och sen byt olja.
Senast redigerat av meatos (7 december 2009)

4 Inlägg
7 december 2009
Trådstartare
meatos skrev:
Min lyser när ja svänger länge men det ska nog bara fyllas på, men du har väl kollat så det är tillräckligt med olja i? Ibland kan trycket bli dåligt om det är för mycket skit i kanaler och silar i motorn så testa att hälla i en tillsats som löser allt skit och sen byt olja.

Det skall jag prova.. för den hade ju stått i två år, så böt olja i han när jag startade han och märkte att det var avlagringar och rost i den förra oljan men ytterst lite, har blivit rådd att byta igen fort iochmed att allt kanske inte följde med ut.. Men ingen som har någon aning om var givaren sitter?

f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
7 december 2009
jesperwahlsten skrev:
meatos skrev:
Min lyser när ja svänger länge men det ska nog bara fyllas på, men du har väl kollat så det är tillräckligt med olja i? Ibland kan trycket bli dåligt om det är för mycket skit i kanaler och silar i motorn så testa att hälla i en tillsats som löser allt skit och sen byt olja.

Det skall jag prova.. för den hade ju stått i två år, så böt olja i han när jag startade han och märkte att det var avlagringar och rost i den förra oljan men ytterst lite, har blivit rådd att byta igen fort iochmed att allt kanske inte följde med ut.. Men ingen som har någon aning om var givaren sitter?

oljetrycksgivaren sitter bredvid oljefiltret, sitter en sladd in i den.
om trycket försvinner vid mer varv gissar jag på att du har för lite olja, filtret igensatt, eller att silen till oljepumpen är igensatt.

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

...has left the building...
4 474 Inlägg
7 december 2009
Jesper: Har du inte bytt oljan så gör det! Kör på Biltemas hel eller delsyntet, mycket bättre olja än de allra bästa som fanns att få tag i då bilen tillverkades. 2 snabba byten borde räcka, dvs kör max 30-40 mil med den nya oljan o byt sedan igen. Glöm inte att byta filtret 2 gånger oxå!

Edit: "Mental note" På garaget.org får man inte utesluta de mest grundläggande tipsen big_smile
Senast redigerat av dawwe (7 december 2009)

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

4 Inlägg
7 december 2009
Trådstartare
Tack för alla svar, nu bär det av med vinterpärlan till biltema en vända sen hem!

377 Inlägg
7 december 2009
Få svart på vitt och koppla in en oljetrycksmätare och kolla.

3 235 Inlägg
7 december 2009
Plocka ner tråget och se, säkert massa skit där som sitter i silen.

Sök