Nyare 2.5 t motor i -98 v70 2.0 t

BONNEVILLE-67
9 december 2009 · 159 Inlägg

är det nån som vet om det går att lägga i en -04 2.5 turbo i en -98a v70 med viregas...kabelhärva motorfäste mm...går det att skippa de variabla kamgivarna?har en gammal glt spis från en 850,som jag tänkte ta kammarna och ventilkåpan ifrån om de nu passar i nya toppen????nya motorn heter 5254t2 från en s60...några tips mvh fredde:

fredde
Jerk-R
9 december 2009 · 593 Inlägg

Det går och ska passa mer eller mindre rakt av.. Det du får göra är att låsa de variabla ventiltiderna på nya toppen, alt byta till en annan topp.
Sedan får du flytta över insuget från din gamla maskin så du blir av med det elstyrda tjaffset..

Motorfästen ska passa.

Jag har inte gjort det själv, men det finns säkert andra som kan bekräfta detta i detalj.

//Jerker

BONNEVILLE-67
9 december 2009 · 159 Inlägg

ok tackar.....

fredde
Marlboroman
9 december 2009 · 8 233 Inlägg

Har provat detta själv och alla motorfästena passar inte. Det övre och främre är annorlunda och måste bytas eller byggas om. Till det främre så finns det färdiga att köpa på volvo, men va gäller det övre lär man antingen bygga om till det nya fästet eller borra om hålen för att kunna få dit det gamla fästet på nya motorn. Kammar passar inte från gamla motorn. Kåporna går att få dit, men kräver lite ombyggnation.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
BONNEVILLE-67
9 december 2009 · 159 Inlägg

ok tackar....mätte oxå främre fästet mot lådan skilljer ca 1 cm mellan 2 av bulthålen...hur funkar de nya    kammarna utan variabla tider?låsa dom hur???tack för hjälpen.....bra med råd...har mest hållt på med stötstångs v8or innan så man är kass på det mordernare.....

fredde
Jerk-R
9 december 2009 · 593 Inlägg

Då är det tur att vi har Marlboroman, han har nog gjort allt man kan tänkas göra med 85X70modellerna... smile

//Jerker

Marlboroman
9 december 2009 · 8 233 Inlägg

Man kan vetsa, det finns plattor att köpa (höt med torpis här på garaget) eller så går det att svarva om kammarna och montera drev av den äldre typen.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
BONNEVILLE-67
10 december 2009 · 159 Inlägg

så man ska sätta plattor på givarnas plats och sen är det de gamla kamdreven man ska använda har jag fattat rätt då?

fredde
Marlboroman
10 december 2009 · 8 233 Inlägg

BONNEVILLE-67 skrev:
så man ska sätta plattor på givarnas plats och sen är det de gamla kamdreven man ska använda har jag fattat rätt då?

Nej.

Antingen spärrar man dreven med plattor ELLER så svarvar man om kammarna för att kunna montera drev av den gamla typen

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
BONNEVILLE-67
11 december 2009 · 159 Inlägg

Ok Nu Är Jag Med Dig....tackar...funderar På Att Slänga I Nya Stakar Oxå...kollade Ventilerna Igår Var Bara 2 Avgasventiler Som Var Krokiga (kamremsras)å Det Har Jag Andra...vet Ej Om Det Är Lönt Att Porta Toppen?eller Bara Slipa In Ventilerna....ska Ju Bara Bygga En Mild Motor, Vita Spridare 16t , Chip Å Avgassystem +downpipe Och Japangrenrör....borde Väl Lämna En 270 Hp Iallafall?

fredde
Marlboroman
11 december 2009 · 8 233 Inlägg

Nej, ska du ha en sån liten turbo finns ingen mening med att porta. Det gör bara göra saken sämre. Att slipa in / mirafräsa är aldrig fel. med tanke på att du har ett -921 grenrör (S60R) så borde väl en K24 var ett mer naturligt alternativ på turbo?

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
BONNEVILLE-67
14 december 2009 · 159 Inlägg

okej trodde det var ett japangrenrör men det slutar på 921...konstigt att de har det på en lågtryckare med ett 14 t agg skumt!!kan nån ha bytt.har även ett 9207688 från en -02a s60 t5r med 16 t men enda skillnaden jag ser är att delningen av kanalerna inte går ända ut i turboflänsen om man jämför med orginalet på min -98a....hur är det med vevhusventilationen hur mycket ska fräsas ur och var,kan man fixa det själv eller lämna bort? mvh fredde

fredde
Marlboroman
14 december 2009 · 8 233 Inlägg

Japan är dem vars nummer slutar på 688. Och som du säger så är den stora skillnaden i kollektorn mellan japan och ditt gamla grenrör. I block från 00 och framåt så är det fräst redan och inget man behöver göra nåt mer åt.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Dave_C70 Volvoit - lagd åt vänster
14 december 2009 · 946 Inlägg

BONNEVILLE-67 skrev:
Ok Nu Är Jag Med Dig....tackar...funderar På Att Slänga I Nya Stakar Oxå...kollade Ventilerna Igår Var Bara 2 Avgasventiler Som Var Krokiga (kamremsras)å Det Har Jag Andra...vet Ej Om Det Är Lönt Att Porta Toppen?eller Bara Slipa In Ventilerna....ska Ju Bara Bygga En Mild Motor, Vita Spridare 16t , Chip Å Avgassystem +downpipe Och Japangrenrör....borde Väl Lämna En 270 Hp Iallafall?

HUR orkar du trycka på "shift" vid varje nytt ord? roll

- Den som gräver en grop åt andra använder ofta spade -
BONNEVILLE-67
14 december 2009 · 159 Inlägg

Man Måste Väl Använda Alla Tangenterna!

fredde
BONNEVILLE-67
21 december 2009 · 159 Inlägg

hur mycket klarar man å ladda på 98 oktan med 9:0 i komp ev e85 med riktiga stakar?vad behöver man byta för att köra e85 ,pump ,soppaledningar mm?

fredde
decib3L Körv
21 december 2009 · 3 535 Inlägg

Dave_C70 skrev:

BONNEVILLE-67 skrev:
Ok Nu Är Jag Med Dig....tackar...funderar På Att Slänga I Nya Stakar Oxå...kollade Ventilerna Igår Var Bara 2 Avgasventiler Som Var Krokiga (kamremsras)å Det Har Jag Andra...vet Ej Om Det Är Lönt Att Porta Toppen?eller Bara Slipa In Ventilerna....ska Ju Bara Bygga En Mild Motor, Vita Spridare 16t , Chip Å Avgassystem +downpipe Och Japangrenrör....borde Väl Lämna En 270 Hp Iallafall?

HUR orkar du trycka på "shift" vid varje nytt ord? roll

Skriver man ett inlägg med caps lock så blir det såhär smile

Truckdriving Man
gamlingen
21 december 2009 · 5 198 Inlägg

decib3L skrev:

Dave_C70 skrev:

BONNEVILLE-67 skrev:
Ok Nu Är Jag Med Dig....tackar...funderar På Att Slänga I Nya Stakar Oxå...kollade Ventilerna Igår Var Bara 2 Avgasventiler Som Var Krokiga (kamremsras)å Det Har Jag Andra...vet Ej Om Det Är Lönt Att Porta Toppen?eller Bara Slipa In Ventilerna....ska Ju Bara Bygga En Mild Motor, Vita Spridare 16t , Chip Å Avgassystem +downpipe Och Japangrenrör....borde Väl Lämna En 270 Hp Iallafall?

HUR orkar du trycka på "shift" vid varje nytt ord? roll

Skriver man ett inlägg med caps lock så blir det såhär smile

Med capslock så blir ALLA tangenter stora... typ SÅHÄR

decib3L Körv
21 december 2009 · 3 535 Inlägg

Prova Själv Att Skriva Med Capslock Så Får Du Väl Se.

Truckdriving Man
BONNEVILLE-67
22 december 2009 · 159 Inlägg

har ni nåt vettigt å säga eller prova facebook

fredde
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang