5747
Sök

Reseersättning

3 Inlägg
10 december 2009
Trådstartare
Hej, jag velar mellan att ta bussen eller bilen nu när jag ska börja jobba i stan (Uppsala).
Det är ungefär 3.5-4 mil enkelresa. Buss är billigare men jag förlorar ca 2-3h per dag med buss och på helger får jag vänta två timmar på att åka hem utan att krångla allt för mkt. Dessutom måste jag vissa dagar åka 7km för att ens komma till busshållplatsen!

Min fråga är; hur mkt får man egentligen tillbaka på skatten för reseersättning? Är det värt att ta bilen? Tack på förhand!

// Anna

<i>Ta dagen som den kommer.</i> :)

volvoraggare
4 776 Inlägg
10 december 2009
35 spänn är milersättningen vad jag vet...prata me skatteverket om hur mycket man kan dra av

en hårdrockande volvoraggare som älskar tjejer

8 928 Inlägg
10 december 2009
Du får göra avdrag för 18,50kr/mil
Tierp ---> Uppsala är 6 mil
Senast redigerat av Hamilton (10 december 2009)

Fotograf på Tierp iDag

Reservdansk
6 271 Inlägg
10 december 2009
ironhead skrev:
35 spänn är milersättningen vad jag vet...prata me skatteverket om hur mycket man kan dra av

18,50 står det på Skatteverkets hemsida.

Om du har 35kr milen i körersättning, så skattar du för allt utöver 18,50kr milen.
Och då är det företaget du får komma överens med.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

1 339 Inlägg
10 december 2009
50 kr om dagen drygt? Vad kostar bussen? Du har ju en Golf med en liten motor wink

Buss är ju så förbannat tråkigt speciellt om man ska vänta så pass länge som du. Kanske man inte ska se pengar i allt, måste ju ha fritid också tongue

16 197 Inlägg
10 december 2009
skulle inte ens fundera på att åka buss även fast ja skulle spara MASSOR me penga på de..

"Testar man inte så får man aldrig veta"

huh?
10 427 Inlägg
10 december 2009
" Observera att för inkomståret 2009 får du bara göra avdrag till den del
kostnaderna sammanlagt överstiger 9 000 kronor. " Enligt mejl från Skatteverket.

Kan vara värt att känna till var någonstans gränsen ligger
som man måste överskrida innan man kan få något för det wink
Iofs inte så svårt att nå om man pendlar hela tiden.

1 397 Inlägg
10 december 2009
Jag vet de här smile gjorde avdrag för de förra året. Det är som grabbarna säger.. 18,50 kr / mil. Men då måste du överstiga 9000 kr...
Låt oss räkna såhär. Du åker 1000 mil på ett år. 1000 * 18,50 = 18500 kr. Då drar dom av 9000 kr på de och resten får du tillbaka. Varför dom drar av dessa 9000 vet jag inte..  Skulle du bara åka 400 mil på ett år så får du inte tillbaka något på skatten (400 * 18,50 = 7400 kr - 9000 = ingenting )
Hoppas ni förstår smile

\m/(><)\m/
742 Inlägg
10 december 2009
Jag fick tillbaka nästan 13000:- på skatten i somras, innan jag räknat med reseersättning så skulle jag få tillbaka 3500:- och jag kör ca 9 mil om dagen tur och retur till jobbet så om du kör ca 8 mil om dagen så kan du ju räkna med nått liknande.. räknade på att jag kört drygt 2000mil
Senast redigerat av isso (10 december 2009)

Keso är köttfärs gjord på mumintroll

huh?
10 427 Inlägg
11 december 2009
evilaudio skrev:
skulle inte ens fundera på att åka buss även fast ja skulle spara MASSOR me penga på de..

Åka buss är satan. Men ibland måste man göra det om man tex studerar. hmm
Själv genomlider jag i snitt c:a 4 timmars (restid) bussåkande per dag i snitt
i snart ett år för att kunna spara c:a 2000kr per/månad.

Men det är ju inget som direkt gynnar den allmänna motivationen i längden,
frågan är om man kan mäta det i pengar också. wink

fyrkrafsare
1 443 Inlägg
11 december 2009
man får inte göra reseavdrag för egen bil om det finns kollektivtrafik tillgänglig står det i pappren man får med deklarationen, har dock aldrig hört om någon som fått nedslag på detta... och om du gör avdrag för 18500 - 9000 i basbelopp så innebär det inte att du får tillbaka 9500, du får tillbaks ca 30% av den summan så alltså ungefär 3000

Riktiga bilar är fyrhjulsdrivna...
Numera leg. grusligist!

DFFL
9 020 Inlägg
11 december 2009
evilaudio skrev:

Jag skulle spara massor av pengar på att ta bussen, totalvägrar det.
Den kan Samhalls-folket få behålla för sig själv.

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.

SpeedFreakz Sweden
1 778 Inlägg
11 december 2009
TS_quattro skrev:
man får inte göra reseavdrag för egen bil om det finns kollektivtrafik tillgänglig står det i pappren man får med deklarationen, har dock aldrig hört om någon som fått nedslag på detta... och om du gör avdrag för 18500 - 9000 i basbelopp så innebär det inte att du får tillbaka 9500, du får tillbaks ca 30% av den summan så alltså ungefär 3000

De stämmer, o jag har inte fått nedslag fast de går pendel dom 2.5 miloen ja har till jobbet, fast de kan ha o göra med att vi jobbar mot S.O.S jour.

BMW följer inte utvecklingen, BMW leder den!
The spirit of 76. www.76olja.nu

N.O.S Cruisers Stockholm
3 404 Inlägg
11 december 2009
Tid är pengar, sommaren innan jag tok körkort fick jag avlida cirka 4-5timmar på att åka buss 3 mil/dag på att komma till och från jobbet... Hade jag haft körkort hade jag aldrig tvivlat en sekund.

Idag skulle jag inte ens tänka tanken att sätta mig på buss/tåg för att komma till/från jobb, inte ens när jag jobbade på Lidingö åkte jag kollektivt, vissa dagar sparade man kanske 15min tongue

Rock'n Roll

212 Inlägg
11 december 2009
Har för mig att du måste tjäna minst 2 timmar per dag också.

Går oftast igenom men dock kan dom gör en kontroll och då måste du kunna styrka dina avdrag, dom kan också göra en egen beräkning och ge ersättning efter det. Misstänker att dom då också granskar din deklaration extra + eventuellt kollar igenom tidigare år...

2 982 Inlägg
11 december 2009
jag var tvungen att bevisa att det lönar sig för mig att åka bil än kommunalt. bevisade detta genom SL.se
tidsluckor-buss-tåg-pendel.
i slutändan innebar det att jag sparade 2,5h/dag på att ta bilen!!!

huh?
10 427 Inlägg
11 december 2009
FireTraXX skrev:
evilaudio skrev:

Haha, lustigt att du nämner det. Just detta folket brukar maska såpass vid
på/av-stigning att jag missar lämpliga bussbyten och får vänta 20 min i onödan varannan dag. lol

SpeedFreakz Sweden
1 778 Inlägg
11 december 2009
steifan skrev:
FireTraXX skrev:
evilaudio skrev:

Haha, lustigt att du nämner det. Just detta folket brukar maska såpass vid
på/av-stigning att jag missar lämpliga bussbyten och får vänta 20 min i onödan varannan dag. lol

Visst, man ska visa hänsyn och förståelse mot folk som har vissa fuktions hinder eller liknande, men ibland så blir man riktigt förbannad så såna oxå:P

BMW följer inte utvecklingen, BMW leder den!
The spirit of 76. www.76olja.nu

Forummoderator
9 299 Inlägg
11 december 2009
Du för göra avdrag på 18,50kr per mil om du tjänar 2h om dagen.
Överskjutande belopp över 9000kr får du dra av på din inkomst. I realiteten betyder det att du får tillbaka ca30% av de pengar över 9000kr som du fick göra avdrag på.

Exempel: Du arbetar 225dagar x 7mil=1575mil. 1575 mil x 18,50kr = 29137kr. Kvar blir 20000kr som du får dra av på din inkomst, du har alltså tjänat 20000kr mindre som du slipper skatta för.

Du får tillbaka ca 6000kr.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

3 Inlägg
11 februari 2010
Trådstartare
Tack för alla svar! Jag har åkt bil nu och tänker nog fortsätta med det. smile Som sagt, tid är pengar!

Tack igen!

<i>Ta dagen som den kommer.</i> :)

Sök