En fundering om Laglig användning av dimljus..

hotrodder Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
15 december 2009 · 1 594 Inlägg

blacken skrev:
Och vad är det för fel att lyssna på dom som blir lidande av det då? man behöver inte vara raketforskare för att kunna inse att vi har olika dispositioner för våran syn, jag har träffat unga likväl som gamla, oerfarna som erfarna trafikanter som säger samma sak "dimljus bländar grymt" ibland.
Och det bländas i kombination med halvljus för många som kör, skall inte deras åsikter tas tillvara då?. Nej bara jag får som jag vill, för jag störs inte av det då så kan det omöjligen vara så att andra blir störda/bländade av det, för jag har bestämt att det är så..
Snacka om hjärndött resonemang..

+wink
Det var just det jag försökte förklara. Jag har i regel inga problem att möta bilister med halv+dim när jag har mina vanliga glasögon på näsan. Inte heller dagtid när det är ljust även om mötande skulle ha heljuset påslaget. Däremot så är det som jag försökte förklara skitjobbigt i mörker med linserna, framförallt när det regnat/regnar. Problemet blir än värre när jag jobbat och kört länge men är hanterbart så länge man inte möter en bil med dim-halv. Det handlar inte om att driva nåt enmanskrig, leka hobbypolis med motbländningar å annat trams. Men jag tycker det är oerhört nonchalant av många att påstå motsatsen till att det som står skrivet i lagen måste vara fel och helt utan substans.

Jag har pratat med min optiker om mina besvär vid mötande när det är mörkt, det har funnits där sedan jag skaffade linser vid 22 års ålder och även neoskyltar, gatljus mm. ger ibland denna effekt. Dock har problemen minskat, inte pga. mina ögon utan för att själva linserna har blivit bättre och det här är real facts för mej personligen. Alltså en helt subjektiv bedömning och behöver inte heller forska angående detta. Många bilars lysen som andra inte upplever ett förbaskat dugg besvärande eller bländande kan för mej vara riktigt jobbiga att möta. Frågan blir då varför ska då vi som har dylika besvär med dessa miffon som envist kör med dim+halv behöva ha det så, bara för att dom personligen inte anser att deras jävla lampor ger sina medtrafikanter några problem.

För mej handlar det INTE om att bli bländad, utan som sagt det blir strålar i regnbågens alla färger runt själva ljuspunkten/ punkterna. Är jag en sämre bilförare och bör inte vara ute i trafiken pga. detta, TROTS godkänt synprov och hantering av mitt fordon bara för att ett antal fåntrattar inte förstår vad som står skrivet i lagen? Försökte förklara att en lysande ytan blir så mycket större en bil med dim+halv tilsammans jämfört med en som bara har halv. På truckar, vans och lasbilar med dim-halv är inte problemet för mej (åter igen helt subjektiv bedömning) alls lika påtagligt som på tex. en låg personbil där dimljusen sitter i halvlysets direkta närhet. Ska det vara så förbannat svårt att förstå?

Menade även att fabriksmonterat xenon kan ge samma fenomen för mej vid ojämn väg och om vi kastar frågan rätt upp i luften. Så antar jag fler än jag har noterat hur xenonljus på bilar "dippar" och växlar blått-vitt-blått vid möte utan att det för den delen bländar. En strålkastare är inte bara en lampa, reflektor och glas. Miljoner i utveckling ligger bakom bränpunkter, slipningar av glas, lamputformning osv. men åter igen... Hobbyingenjörena hemma i villagaraget klara biffen galant. Justera bara ner strålkastaren så äre bar å åk. Bländar? nä nä... har ställt mej på huk framför bilen å polarn säger inte heller att det bländar...

Senast redigerat av hotrodder (15 december 2009)

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab
Funkiee Saab älskare!
15 december 2009 · 4 597 Inlägg

har inte läst allt, men det kanske redan tagits upp. Ställer frågan endå, hur blir det med dimljus vid kraftigt snöfall, är det samma som kraftigt regnfall eller? tongue Bara en liten tanke, inte för att dimljusen lär hjälpa mycket när det snöar, men det är värt att tänkta på saken, vill gärna ha svar om det är ngn som vet smile

Volvo XC70 "Polestar" (2016)
blacken
15 december 2009 ·

Funkiee skrev:
har inte läst allt, men det kanske redan tagits upp. Ställer frågan endå, hur blir det med dimljus vid kraftigt snöfall, är det samma som kraftigt regnfall eller? tongue Bara en liten tanke, inte för att dimljusen lär hjälpa mycket när det snöar, men det är värt att tänkta på saken, vill gärna ha svar om det är ngn som vet smile

Om dom sitter där dom ska, lågt och är korrekt inställda. Så är dom lite bättre än ordinarie ljus, i och med att dom lyser "under" så att säga. Men är det för mycket snö på vägen så lyser dom inte långt..

Dave_C70 Volvoit - lagd åt vänster
15 december 2009 · 946 Inlägg

blacken skrev:
Dom bländas ibland utav helvete i blött väglag, ingen som helst diskution där inte

Märkligt att de bara bländar bilister i Sverige... roll Vi är vad jag vet enda landet i Europa som förbjuder halvljus och dimljus i kombination.

Jag tror det är såhär: De som stör sig på kombinationen tittar irriterat in i mötande bils halv- och dimljus och stör sig nåt enormt på den föraren. Tror fan man blir bländad då. Titta rakt fram som om man möter en bl med bara halvljus så blir det ingen som helst skillnad i bländande.

Senast redigerat av Dave_C70 (15 december 2009)

- Den som gräver en grop åt andra använder ofta spade -
blacken
15 december 2009 ·

Dave_C70 skrev:

blacken skrev:
Dom bländas ibland utav helvete i blött väglag, ingen som helst diskution där inte

Märkligt att de bara bländar bilister i Sverige... roll Vi är vad jag vet enda landet i Europa som förbjuder halvljus och dimljus i kombination.

Jag tror det är såhär: De som stör sig på kombinationen tittar irriterat in i mötande bils halv- och dimljus och stör sig nåt enormt på den föraren. Tror fan man blir bländad då. Titta rakt fram som om man möter en bl med bara halvljus så blir det ingen som helst skillnad i bländande.

"Yeah right" Mästaren har yttrat sig...hmm

Funkiee Saab älskare!
15 december 2009 · 4 597 Inlägg

blacken skrev:

Funkiee skrev:
har inte läst allt, men det kanske redan tagits upp. Ställer frågan endå, hur blir det med dimljus vid kraftigt snöfall, är det samma som kraftigt regnfall eller? tongue Bara en liten tanke, inte för att dimljusen lär hjälpa mycket när det snöar, men det är värt att tänkta på saken, vill gärna ha svar om det är ngn som vet smile

Om dom sitter där dom ska, lågt och är korrekt inställda. Så är dom lite bättre än ordinarie ljus, i och med att dom lyser "under" så att säga. Men är det för mycket snö på vägen så lyser dom inte långt..

Men gäller det samma regler som vid kraftig nederbörd?

Volvo XC70 "Polestar" (2016)
hotrodder Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
15 december 2009 · 1 594 Inlägg

Dave_C70 skrev:

blacken skrev:
Dom bländas ibland utav helvete i blött väglag, ingen som helst diskution där inte

Märkligt att de bara bländar bilister i Sverige... roll Vi är vad jag vet enda landet i Europa som förbjuder halvljus och dimljus i kombination.

Jag tror det är såhär: De som stör sig på kombinationen tittar irriterat in i mötande bils halv- och dimljus och stör sig nåt enormt på den föraren. Tror fan man blir bländad då. Titta rakt fram som om man möter en bl med bara halvljus så blir det ingen som helst skillnad i bländande.

Ungefär lika slugt resonemang som att i frågasätta varför vi i Sverige lagligt kan hänga TRETTIO extraljus på en bil och ha dessa igång samtidigt som ordinarie heljus. Medans tex. norrmännen knappt kan ha två extraljus lysande enligt norsk lag samtidigt med heljuset.

Senast redigerat av hotrodder (15 december 2009)

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab
blacken
15 december 2009 ·

Funkiee skrev:

blacken skrev:

Funkiee skrev:
har inte läst allt, men det kanske redan tagits upp. Ställer frågan endå, hur blir det med dimljus vid kraftigt snöfall, är det samma som kraftigt regnfall eller? tongue Bara en liten tanke, inte för att dimljusen lär hjälpa mycket när det snöar, men det är värt att tänkta på saken, vill gärna ha svar om det är ngn som vet smile

Om dom sitter där dom ska, lågt och är korrekt inställda. Så är dom lite bättre än ordinarie ljus, i och med att dom lyser "under" så att säga. Men är det för mycket snö på vägen så lyser dom inte långt..

Men gäller det samma regler som vid kraftig nederbörd?

Tja, vad är snöfall tro?..

gamlingen
15 december 2009 · 5 198 Inlägg

Oavsett vad folk tycker och tänker, ,blir bländad eller inte så är det ff förbjudet att ha de på samtidigt som halvljus, ,kan vi inte enas om det ? Och tro det eller ej,, alla bländas olika,, andra inte alls. Ovsett om nån har forskat 100 år om det eller om nån bara  mött 1 bil med dimljus och bländats, så är det ff lag på det. Varför tjafsa häcken av sej.. och sen är det inte ens snyggt (eget tycke)

Opelmadness German cars, quality and beyond
15 december 2009 · 8 197 Inlägg

Dave_C70 skrev:
Vi är vad jag vet enda landet i Europa som förbjuder halvljus och dimljus i kombination.

Norge också numer..

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.
Renault Laguna GrandTour Privilége "Baguettexpressen" (2002)
BMW 528iA "Långmilaren" (1999)
Dave_C70 Volvoit - lagd åt vänster
16 december 2009 · 946 Inlägg

blacken skrev:

Dave_C70 skrev:

blacken skrev:
Dom bländas ibland utav helvete i blött väglag, ingen som helst diskution där inte

Märkligt att de bara bländar bilister i Sverige... roll Vi är vad jag vet enda landet i Europa som förbjuder halvljus och dimljus i kombination.

Jag tror det är såhär: De som stör sig på kombinationen tittar irriterat in i mötande bils halv- och dimljus och stör sig nåt enormt på den föraren. Tror fan man blir bländad då. Titta rakt fram som om man möter en bl med bara halvljus så blir det ingen som helst skillnad i bländande.

"Yeah right" Mästaren har yttrat sig...hmm

Mästaren? Ja, det var du som sa det... Har aldrig utgivit mig för att vara nåt mer än nån annan. Vad jag kan läsa av mitt inlägg skriver jag att jag tror att det är så. Men du får nog ärligt hålla med om att du kollar in i ljusen och blir irrierad? Eller? smile

- Den som gräver en grop åt andra använder ofta spade -
Dave_C70 Volvoit - lagd åt vänster
16 december 2009 · 946 Inlägg

hotrodder skrev:
Ungefär lika slugt resonemang som att i frågasätta varför vi i Sverige lagligt kan hänga TRETTIO extraljus på en bil och ha dessa igång samtidigt som ordinarie heljus. Medans tex. norrmännen knappt kan ha två extraljus lysande enligt norsk lag samtidigt med heljuset.

Absolut! Det är precis samma sak. Vad spelar det för roll om man har mer än två extraljus monterade? Förhoppningsvis bländar de flesta av vid möte så jag ser liksom inget problem med fler än två extraljus. Skulle en sån lag finnas i Sverige hade jag ställt mig en aning frågande, likaså vad gäller Norge? Finns det verkligen en sån lag där? Verkar störtlöjigt i så fall. smile

- Den som gräver en grop åt andra använder ofta spade -
Dave_C70 Volvoit - lagd åt vänster
16 december 2009 · 946 Inlägg

Opelmadness skrev:

Dave_C70 skrev:
Vi är vad jag vet enda landet i Europa som förbjuder halvljus och dimljus i kombination.

Norge också numer..

O, fan! Måste vara ändrat skapligt nyligen då? Mer än jag visste, men tack för infon. smile Det är nog nåt med vissa norska och svenska ögon eller dimljus som inte är som med övriga europas... roll

- Den som gräver en grop åt andra använder ofta spade -
blacken
16 december 2009 ·

Dave_C70 skrev:

blacken skrev:

Dave_C70 skrev:

Märkligt att de bara bländar bilister i Sverige... roll Vi är vad jag vet enda landet i Europa som förbjuder halvljus och dimljus i kombination.

Jag tror det är såhär: De som stör sig på kombinationen tittar irriterat in i mötande bils halv- och dimljus och stör sig nåt enormt på den föraren. Tror fan man blir bländad då. Titta rakt fram som om man möter en bl med bara halvljus så blir det ingen som helst skillnad i bländande.

"Yeah right" Mästaren har yttrat sig...hmm

Mästaren? Ja, det var du som sa det... Har aldrig utgivit mig för att vara nåt mer än nån annan. Vad jag kan läsa av mitt inlägg skriver jag att jag tror att det är så. Men du får nog ärligt hålla med om att du kollar in i ljusen och blir irrierad? Eller? smile

Nope det gör jag inte, men har bra perifert seende så har svårt att undvika att bli bländad..

schnauz
16 december 2009 · 1 758 Inlägg

Ojoj, ska försöka sammanfatta "problemet" i två lättbegripliga meningar:
Jag är störst, bäst och vackrast (och ja; jag vet ALLT som finns att veta) och jag blir bländad av dimljus när det är mörkt ute och fuktigt på vägen.
Därmed borde diskussionen vara över: släck dimljusen när det inte är dimma, era jävla talibaner!

hotrodder Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
16 december 2009 · 1 594 Inlägg

Dave_C70 skrev:

hotrodder skrev:
Ungefär lika slugt resonemang som att i frågasätta varför vi i Sverige lagligt kan hänga TRETTIO extraljus på en bil och ha dessa igång samtidigt som ordinarie heljus. Medans tex. norrmännen knappt kan ha två extraljus lysande enligt norsk lag samtidigt med heljuset.

Absolut! Det är precis samma sak. Vad spelar det för roll om man har mer än två extraljus monterade? Förhoppningsvis bländar de flesta av vid möte så jag ser liksom inget problem med fler än två extraljus. Skulle en sån lag finnas i Sverige hade jag ställt mig en aning frågande, likaså vad gäller Norge? Finns det verkligen en sån lag där? Verkar störtlöjigt i så fall. smile

I Norge begränsas antal extraljus av det maximala LUX talet som total får lysa vid helljus. Kan inte siffran men med 2 extraljus med 55Watts lampor är det gränspuck på lagligt om jag inte fattat fel. Jag har blivit stoppad flera gången med hot om böter om jag inte släcker ner lamporna separat som sitter på taket och nere på fronten på lastbilen.

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab
sirmiro Double-Unicorn Rider
16 december 2009 · 2 486 Inlägg

hotrodder skrev:

Dave_C70 skrev:

blacken skrev:
Dom bländas ibland utav helvete i blött väglag, ingen som helst diskution där inte

Märkligt att de bara bländar bilister i Sverige... roll Vi är vad jag vet enda landet i Europa som förbjuder halvljus och dimljus i kombination.

Jag tror det är såhär: De som stör sig på kombinationen tittar irriterat in i mötande bils halv- och dimljus och stör sig nåt enormt på den föraren. Tror fan man blir bländad då. Titta rakt fram som om man möter en bl med bara halvljus så blir det ingen som helst skillnad i bländande.

Ungefär lika slugt resonemang som att i frågasätta varför vi i Sverige lagligt kan hänga TRETTIO extraljus på en bil och ha dessa igång samtidigt som ordinarie heljus. Medans tex. norrmännen knappt kan ha två extraljus lysande enligt norsk lag samtidigt med heljuset.

Simpelt - det finns ingen bakgrundsfakta till lagarna.

Egentligen borde alla extraljus vara förbjudna då det stör utformningen av deformationszoner, speciellt på nyare bilar med fotgängaranpassning. Men i här i Sverige ska tydligen inte fakta styra utan vad man "tycker". Och många "tycker" att det är bättre med extraljus än krocksäkerhet för andra trafikanter. Märkligt enligt mig, men det är klart - vi ska ju basera allt på vad folk tycker och ber folk om bevis ska vi skrika högt att vi inte kan diskutera frågan och att det inte behövs. Märkligt?

Vore det inte bättre att skaffa bevis ATT det bländar? Så diskussionen stängs en gång för alla? Men det är klart, det kan ju visa motsatsen, det kan man inte riskera - eller?

Hassoni
17 december 2009 · 92 Inlägg

yalouque skrev:
Så inte ens om det är tät dimma när det är mörkt ute, får man använda dimljus?

super smart

125fors
17 december 2009 · 49 Inlägg

Brukar låta dom smaka lite xtraljus om det bländar

Dave_C70 Volvoit - lagd åt vänster
18 december 2009 · 946 Inlägg

Hassoni skrev:
super smart

Bra med ansvarsfullt och smart supande!

- Den som gräver en grop åt andra använder ofta spade -
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang