1 dämpare på 740 Godkännt?

Tom__T
12 december 2009 · 52 Inlägg

Har plockat bort slutdämparen på 740 för annar hörs juhh bara blåsten från fläkten hehe. så undar hur besiktningen ser på det den låter inte så mycke som en bil med en fet jappsdämpare men den låter juhh mer än orginal så jag undrar hur besiktningsgubben ser på det? testerna på avgas röret är väl att det är tätt sitter fast har en fungerande katalysater (co halt) och att den inte overskriver någon viss db gräns eller?

Volvo 740 GL "Mitt allt" (1990)
erixon89
12 december 2009 ·

Besiktigade min i förrgår med 2/5 tum hela vägen och 2 stora ljudämpare och det gick inte.

Va tydligen hårdare regler nu sa dom.

StlpMK Team T-Röd Racing
12 december 2009 · 507 Inlägg

Har Besiktigat min med 1 Dämpare, Och en annan 940 turbo med 2,5" och två dämpare. Gick igenom iaf big_smile

...........Team T-Röd Racing.............
Volvo 740 16V Turbo "TTRR" (1989)
Volvo 740 GLE "Rallybilen" (1988)
Volvo 945 Turbo "HDFaren" (1994)
Xuri One Man Clan
12 december 2009 · 4 287 Inlägg

1 de beror på vilken dämpare du kör med
2 vilken besiktnignsman å hur han ser på saken
3 hur "blind" besiktningsmannen annars är

min 940 med simonsdämpare på för några års  sen, katalystator + 1 2.5" simons lät mellan 97-104 db på tomgång
idagsläget med 3" Jt dämpare å utan kise låter den typ 90 db på tomgång max.

Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
Volvo s40 (2001)
Tom Darth Vader
12 december 2009 · 1 644 Inlägg

Många säger att de har blivit hårdare, samt att någoit "onormalt" bröt kan sätta dit dig. Men försök du, 200kr i ombes är det kanske värt att riskera tongue

Braaaaap?
Mazda RX-7 FD3S "BRAAAAP" (1995)
-Michael :-)
12 december 2009 · 367 Inlägg

Polaren gled in med sin 850 med bara en dämpare och det var inga konstigheter.
Enligt den besiktningsmannen så skulle det inte vara några problem så länge man inte överskred ljudet som en Beach Buggy med raka rör kan åstadkomma wink

volvo_karlsson Däckmissbrukare
12 december 2009 · 87 Inlägg

jag har besiktigat med bara en burk både på 740 och 940, och mitt turbo skåp med 3" hela vägen och två små dämpare, och det har aldrig vart nått problem. Där i mot så är polisen känsigare nu mera på "annat avgassystem"

volvo_karlsson - Pysen
Tweak
12 december 2009 · 379 Inlägg

Sista gången min 740GL besiktades så hade den 3" hela vägen med en liten simonsdämpare på slutet och den gick igenom. Han som besiktade den undrade dock hur fan jag stog ut att åka i den...

Tyskstuk är äckligt.
940Black
12 december 2009 · 133 Inlägg

Kan flika in med en upplysning. Jag besiktigade min 940 ltt förra året med 3" avgas 3" sportkatt och 1 simonsburk och då sa bes mannen att nästa år blir det hårdare regler på detta och din bil kommer inte gå igenom med de avgassystemet.

Men i ditt fall bör du klara dig. En kompis bes sin 940 GL som han plockat sista burken på och den gick igenom utan problem.

Senast redigerat av 940Black (12 december 2009)

940ltt
Oves_Bror
12 december 2009 · 456 Inlägg

Kollar man besiktningsplanen så står det: påtagligt mer än original.  Så det är en tolkningsfråga, allt från raka rör till hel originalt kan vara godkänt.... Beror på besiktningsmannen......

growing old is mandatory growing up is optional
Louksor
12 december 2009 · 1 915 Inlägg

Det beror nog på vem som besiktar...

Blev stoppad av polisen förut, stängde av bilen o väntade på att de skulle komma fram.
När polisen kom fram så bad han mig o starta bilen och gasa till en gång, antar att det var avgassystemet han ville lyssna på. Har JT 3" från turbon med en dämpare, men de nöjde sig med att lyssna på ljudet, fast gasade inte till så mkt smile Men turbon dämpar lite ljud oxå. En motor utan turbo låter mer med samma avgassystem.

Däremot gav de mig böter för xenonljus och ville även göra en flygande besiktning, men patrullen som gjorde flygande var upptagna, så klarade mig från det iaf.


Hade en 760 -88 för några år sedan, den hade jag 2½" med 2 simons dämpare på, den lät en hel del och de gnällde på besiktningen, men godkände den efter lite gnäll.

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01
Tom__T
13 december 2009 · 52 Inlägg

okey för jag har orginal storlek på avgas vad det nu är:S o och den låter inte så mycke men  under förutsättningar att det är tätt och att co halterna är ok och att 1 dämpare inte släpper igenom för mycke så ska det gå bra  ...   blanka papper från -90  ¨å vore en skmm om det ombes på den nu när jag är ägare hehe

Volvo 740 GL "Mitt allt" (1990)
Rille0
13 december 2009 · 2 021 Inlägg

-Michael skrev:
Polaren gled in med sin 850 med bara en dämpare och det var inga konstigheter.
Enligt den besiktningsmannen så skulle det inte vara några problem så länge man inte överskred ljudet som en Beach Buggy med raka rör kan åstadkomma wink

850 har väll bara en dämpare original? tongue

Jaguar Xjr "x308 supercharged" (1998)
PMPerformance
13 december 2009 · 2 266 Inlägg

Rille0 skrev:

-Michael skrev:
Polaren gled in med sin 850 med bara en dämpare och det var inga konstigheter.
Enligt den besiktningsmannen så skulle det inte vara några problem så länge man inte överskred ljudet som en Beach Buggy med raka rör kan åstadkomma wink

850 har väll bara en dämpare original? tongue

ja men den är av modell jätte container haha big_smile
De har blivit hårdare buller krav nu på besiktningen och de är upp till varje besiktningstekniker att avgöra om avgasbullret är för högt. Då blir de buller prov utrustningen på plats detta har mc haft som krav i flera år, men som sagt de är upp till gubben som besiktar bilen för tillfället. så du kan klara dig eller inte( fast om man plockar bort sista ljuddämparen på en bil så låter den högre och mer illa än man tar en under bilen för de är dämparen längst bak på systemet som tar mest ljud) Detta sa gubbe som besikta min 940 tdi och den är de 3" från turbon och en dieseljaps med 4,5" utblås riktat neråt, så har man tur och får en mänsklig besiktningubbe och man kommer efter lunch tid då dom är mätta och belåtna så går de mesta igen tongue

Senast redigerat av PMPerformance (13 december 2009)

svetsdiff !!!
camaro67 Meister
13 december 2009 · 6 763 Inlägg

Om man är orolig så är det bara att proppa i 3 paket svinto i röret. 3" från katten med en liten dämpare på min 2.9 liters ford v6:a lät som fan men 3 paket svinto gjorde att bilen blev tystare än original. Men bilen blir väldigt trött. Men nu ska det dit en dämpare till big_smile

Nissan 200sx S14a "LS2" (1999)
Chevrolet Camaro "LS2-T56" (1967)
-Michael :-)
13 december 2009 · 367 Inlägg

Rille0 skrev:

-Michael skrev:
Polaren gled in med sin 850 med bara en dämpare och det var inga konstigheter.
Enligt den besiktningsmannen så skulle det inte vara några problem så länge man inte överskred ljudet som en Beach Buggy med raka rör kan åstadkomma wink

850 har väll bara en dämpare original? tongue

Kanske skulle nämnt att han har simons-system med 2 dämp original cool
Men den låter BRUTALT mycket, aldrig varit med om en liknande 850.

andreasliljemark
13 december 2009 · 210 Inlägg

ja kan säga att för 2 månader sen besiktade ja min 740 GL med 2" hela vägen, ingen kat, inga dämpare o 3" som utblås. han som besikta sa att nästa år går den inte igenom, men nu va de mest upp till mej om ja orka åka runt i den wink

men som alla säger, beror helt på besiktningsmannen.

lycka till (:

Gilljam Laddtryck!
23 januari 2010 · 137 Inlägg

Min 940 turbo gick igenom med 3" från turbon,Racekat och en liten dämpare i slutet:P så de ska väll inte vara några problem. mvh

Senast redigerat av Gilljam (23 januari 2010)

NITROUS f.d. BMW-missbrukare
23 januari 2010 · 3 180 Inlägg

Gilljam skrev:
Min 940 turbo gick igenom med 3" från turbon,Racekat och en liten dämpare i slutet:P så de ska väll inte vara några problem. mvh

på en turbo är det en annan sak, där dämpar turbon bra mycket av ljudet.

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.
BMW 323Ci (1997)
Audi 80 (1992)
ironhead volvoraggare
23 januari 2010 · 4 776 Inlägg

åkte med bara en dämpare på min gamla 240 inte ett ljud i från besiktningskillen hehe  det eka i hela lokalen då han gasa på så det är mycket på vad besiktningskillen tycker

en hårdrockande volvoraggare som älskar tjejer
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang