Bmw 330 vs Volvo T5

Busgrabb Rejsa ?
30 december 2009 · 2 959 Inlägg

Ja säger inte att man ska gämföra en M3 och S60 T5 men om man gör det så är S60:n i exemplet snabbare rakt fram, alt samma prestanda beroende på vilken bil man testar med. (Alla är ju lite olika)

Kompressorkittet med spridare, programvara mm från ESS ska "bara" vara att skruva dit, dvs ej öppna motorn eller kompsänka eller liknande.
Dock är det säkert inga höga laddtryck vi pratar om men ca 90 Hkr  extra gör sig nog bra på den kärran.
Det jag har funderar på är hur kopplingen håller för det nya betydligt högre vridmomentet.

Autotech
BMW 335D (2008)
Busgrabb Rejsa ?
30 december 2009 · 2 959 Inlägg

dawwe skrev:
Rquired/Volvodrajvor: "Bara att hänga på" är sanning med modifikation, man gör mer än att trycka dit en kompressor, man byter även spridare mm, dock så öppnas inte motorn. Laddtrycken är förhållandevis låga,kring 0.7 bar har jag för mig. Sen kostar det en hel del oxå (typ 60" + montering) men då får man nån form av garanti från ESS oxå.

60 ? Jag vill minnas att jag läst runt 45 ?

Autotech
BMW 335D (2008)
dawwe ...has left the building...
30 december 2009 · 4 474 Inlägg

Busgrabb: Kopplingen håller nog ett tag, beror givetvis på körstil o vilket liv den haft innan. Kan inte minnas att ESS kräver kopplingsbyte, däremot så kompressormatar de inte bilar som inte går som de skall innan monteringen, de brukar börja med en stor service/felsökning...

Edit: Kostar ca 6000USD + skatter enligt derads hemsida www.esstuning.com

Senast redigerat av dawwe (30 december 2009)

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
Busgrabb Rejsa ?
30 december 2009 · 2 959 Inlägg

dawwe skrev:
Busgrabb: Kopplingen håller nog ett tag, beror givetvis på körstil o vilket liv den haft innan. Kan inte minnas att ESS kräver kopplingsbyte, däremot så kompressormatar de inte bilar som inte går som de skall innan monteringen, de brukar börja med en stor service/felsökning...

Edit: Kostar ca 6000USD + skatter enligt derads hemsida www.esstuning.com

Vad är det för skatter då ?

43 179:- är 6000 USD med dagens valutakurs.

Autotech
BMW 335D (2008)
dawwe ...has left the building...
30 december 2009 · 4 474 Inlägg

Tja...moms har de säkert även i staterna...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
Busgrabb Rejsa ?
30 december 2009 · 2 959 Inlägg

dawwe skrev:
Tja...moms har de säkert även i staterna...

Skatt...ee..moms aja då e jag med.

Autotech
BMW 335D (2008)
Rquired Allmänt envis
30 december 2009 · 12 512 Inlägg

dawwe skrev:
Rquired/Volvodrajvor: "Bara att hänga på" är sanning med modifikation, man gör mer än att trycka dit en kompressor, man byter även spridare mm, dock så öppnas inte motorn. Laddtrycken är förhållandevis låga,kring 0.7 bar har jag för mig. Sen kostar det en hel del oxå (typ 60" + montering) men då får man nån form av garanti från ESS oxå.

Det var därför jag skrev "bara", eftersom det ingår spridare etc, förstår jag att även det behöver bytas, Ett evetuellt kopplingsbyte gäller Volvo i större grad än Bmw då kopplingen är bättre dimensionerad på den  sistnämnda, så jag tycker det är något man kan räkna ut ur kalkylen. Men att priset var ex. moms hade jag missat.

Är nu kopplingen så viktig för totalpriset, kostar en komplett koppling till M3 CSL 3070:-, och bytet hos auktoriserad verkstad 5940:-. En komplett koppling till Volvo S60 T5 kostar 1980:-, men bytet hela 8120:-!

Totalkostnad kopplingsbyte:
Bmw M3 CSL: 9010:-
Volvo S60 T5: 10100:-

Kom ihåg att M3 CSL är en specialmodell med 360hp, det vill säga 110hp mer än vad Volvon har. Samtidigt som Bmws prylar är grövre dimensionerade. Bilden av den billiga bilen Volvo hör inte hemma på 2000-talet...

Priset blir då 40470:- +skatt mot de 24225:- trimmet kostar till Volvo. Nu är det inte säkert att jag minns rätt men för att lägga till moms adderar man med 1.25? I så fall kostar kompressorkittet ~40x1.25=50.000:-

Så dubbelt upp för trimmet till Bmw för ungefär samma effektökning räknat direkt i hästkrafter (+100hp)

Senast redigerat av Rquired (30 december 2009)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
dawwe ...has left the building...
30 december 2009 · 4 474 Inlägg

Rquired: O så frakt på det, o kanske lite tull..¨så typ 50-55 om man köpet från Staterna. Nu har jag för mig att man kan åka till ESS i Norge o få kitet monterat men jag är osäker om priset är detsamma i Europa som i USA...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
Rquired Allmänt envis
30 december 2009 · 12 512 Inlägg

dawwe skrev:
Rquired: O så frakt på det, o kanske lite tull..¨så typ 50-55 om man köpet från Staterna. Nu har jag för mig att man kan åka till ESS i Norge o få kitet monterat men jag är osäker om priset är detsamma i Europa som i USA...

Jo visserligen, men det är väl knappast fri frakt och tull på trimdelarna till Volvon? Att vi i det här fallet använder en utländsk återförsäljare som jämförelse för Bmw skall knappast drabba de priser vi jämför. Jag vet inte om just ESS har en svensk återförsäljare, men nog kan man få tag på trimdelar till Bmw i Sverige.

Självklart skall man räkna med skatt, det hade jag missat. Men övrigt hade drabbat delarna till Volvo i lika stor grad om man köper från en utländsk återförsäljare.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
groze
30 december 2009 · 564 Inlägg

Rquired skrev:

dawwe skrev:
Rquired: O så frakt på det, o kanske lite tull..¨så typ 50-55 om man köpet från Staterna. Nu har jag för mig att man kan åka till ESS i Norge o få kitet monterat men jag är osäker om priset är detsamma i Europa som i USA...

Jo visserligen, men det är väl knappast fri frakt och tull på trimdelarna till Volvon? Att vi i det här fallet använder en utländsk återförsäljare som jämförelse för Bmw skall knappast drabba de priser vi jämför. Jag vet inte om just ESS har en svensk återförsäljare, men nog kan man få tag på trimdelar till Bmw i Sverige.

Självklart skall man räkna med skatt, det hade jag missat. Men övrigt hade drabbat delarna till Volvo i lika stor grad om man köper från en utländsk återförsäljare.

Om jag minns rätt är Turbocenter i Tullinge återförsäljare för ESS. Vad det kostar med "kitt" via dem vet jag däremot inte.

//Johan

Rquired Allmänt envis
30 december 2009 · 12 512 Inlägg

groze skrev:

Rquired skrev:

dawwe skrev:
Rquired: O så frakt på det, o kanske lite tull..¨så typ 50-55 om man köpet från Staterna. Nu har jag för mig att man kan åka till ESS i Norge o få kitet monterat men jag är osäker om priset är detsamma i Europa som i USA...

Jo visserligen, men det är väl knappast fri frakt och tull på trimdelarna till Volvon? Att vi i det här fallet använder en utländsk återförsäljare som jämförelse för Bmw skall knappast drabba de priser vi jämför. Jag vet inte om just ESS har en svensk återförsäljare, men nog kan man få tag på trimdelar till Bmw i Sverige.

Självklart skall man räkna med skatt, det hade jag missat. Men övrigt hade drabbat delarna till Volvo i lika stor grad om man köper från en utländsk återförsäljare.

Om jag minns rätt är Turbocenter i Tullinge återförsäljare för ESS. Vad det kostar med "kitt" via dem vet jag däremot inte.

//Johan

Precis, vad jag ville få fram var att det säkert finns återförsäljare till ESS i Sverige precis som för tex. BSR till Volvo. Och jag tror inte dessa lägger på allt för mycket på priserna då det skulle driva folk till att importera kittet eller köra upp till ESS själva smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
viktore
30 december 2009 · 187 Inlägg

Rquired skrev:
Kom ihåg att M3 CSL är en specialmodell med 360hp, det vill säga 110hp mer än vad Volvon har. Samtidigt som Bmws prylar är grövre dimensionerade.

En liten anekdot bara, just exemplet med kopplingen är roligt
En S60 T5 -05-> (som diskuteras) koppling håller för 600nm. Ett vrid som ingen CSL kommer i närheten av, varken original eller kompressormatad.

Juuka
30 december 2009 · 166 Inlägg

Haha snacka om spårat!

Bara på garaget(!) kan en tråd om 330 vs T5 bli så här låång roll
Släpp taget om era grävskopor och kliv ur sandlådan...

Jisses.....

Saab 9-3 SC "1.8T" "MapTun Performance" (2006)
dawwe ...has left the building...
31 december 2009 · 4 474 Inlägg

viktore skrev:
En liten anekdot bara, just exemplet med kopplingen är roligt
En S60 T5 -05-> (som diskuteras) koppling håller för 600nm. Ett vrid som ingen CSL kommer i närheten av, varken original eller kompressormatad.

Men då så, det avgör saken! Det får bli en Volvo!big_smile

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
Remiss
31 december 2009 · 1 339 Inlägg

Rquired skrev:

dawwe skrev:
Rquired/Volvodrajvor: "Bara att hänga på" är sanning med modifikation, man gör mer än att trycka dit en kompressor, man byter även spridare mm, dock så öppnas inte motorn. Laddtrycken är förhållandevis låga,kring 0.7 bar har jag för mig. Sen kostar det en hel del oxå (typ 60" + montering) men då får man nån form av garanti från ESS oxå.

Det var därför jag skrev "bara", eftersom det ingår spridare etc, förstår jag att även det behöver bytas, Ett evetuellt kopplingsbyte gäller Volvo i större grad än Bmw då kopplingen är bättre dimensionerad på den  sistnämnda, så jag tycker det är något man kan räkna ut ur kalkylen. Men att priset var ex. moms hade jag missat.

Är nu kopplingen så viktig för totalpriset, kostar en komplett koppling till M3 CSL 3070:-, och bytet hos auktoriserad verkstad 5940:-. En komplett koppling till Volvo S60 T5 kostar 1980:-, men bytet hela 8120:-!

Totalkostnad kopplingsbyte:
Bmw M3 CSL: 9010:-
Volvo S60 T5: 10100:-

Kom ihåg att M3 CSL är en specialmodell med 360hp, det vill säga 110hp mer än vad Volvon har. Samtidigt som Bmws prylar är grövre dimensionerade. Bilden av den billiga bilen Volvo hör inte hemma på 2000-talet...

Priset blir då 40470:- +skatt mot de 24225:- trimmet kostar till Volvo. Nu är det inte säkert att jag minns rätt men för att lägga till moms adderar man med 1.25? I så fall kostar kompressorkittet ~40x1.25=50.000:-

Så dubbelt upp för trimmet till Bmw för ungefär samma effektökning räknat direkt i hästkrafter (+100hp)

Tilläggas kan att kostnaden för bytet kan variera stort för olika verstäder, det är inte givet att det i praktiken är billigare att byta koppling på Bmwn. Verkade föressten som om Volvokopplingen klarade högre NM?

v50sport
31 december 2009 · 230 Inlägg

Varför inte göra som Leifh gör?...Använda sig utav en BMW kaross och en volvo 5:a smile

Då MÅSTE! ju alla som skriver i denna tråden bli nöjda? ;-)

Rquired Allmänt envis
31 december 2009 · 12 512 Inlägg

viktore skrev:

Rquired skrev:
Kom ihåg att M3 CSL är en specialmodell med 360hp, det vill säga 110hp mer än vad Volvon har. Samtidigt som Bmws prylar är grövre dimensionerade.

En liten anekdot bara, just exemplet med kopplingen är roligt
En S60 T5 -05-> (som diskuteras) koppling håller för 600nm. Ett vrid som ingen CSL kommer i närheten av, varken original eller kompressormatad.

400Nm nånstans, förmodligen "lite mer" kompressormatad. Jag har ingen aning om vad Bmw kopplingen klarar av, men Bmws drivlinor är rejält överdimensionerade.

Kom ihåg att T5 har 330Nm orginal och tål 600Nm. Bmw 400Nm (Om det var knappt eller drygt minns jag ej) orginal. Oavsett om bilen aldrig kommer i närheten av 600Nm orginal eller överladdat är jag rätt övertygad om att den tål den effekten. Bmws drivlinor är välkänt grovt dimensionerade och tex vxl-lådorna används även i byggen av andra märken. Jag tvivlar på att M3s låda inte lever upp till detta.

Men oavsett så är BMWn billigare, jag vet inte vad 330i (Som motsvarar T5) kostar eller vad den kopplingen tål med det skulle inte förvåna mig ett dugg om den står pall för dessa siffror. Och kostar kopplingen till M3 CSL 9k kostar den garanterat mindre till 330i...

Volvo740an: Det går säkert att få det billigare till Volvon, och Bmwn roll

v50sport skrev:
Varför inte göra som Leifh gör?...Använda sig utav en BMW kaross och en volvo 5:a smile

Då MÅSTE! ju alla som skriver i denna tråden bli nöjda? ;-)

Att byta en Bmw sexa mot en Volvo 5a? Aldrig i livet! wink, visst är femman en bra motor men den är då inte i närheten av Bmws sexa i mina ögon. Citerar igen;

"Ljudet, det där ljudet! Om du någonsin sett Steve McQuenn i filmklassikern Le Mans och hört hur en Porsche 917 från 1960-talet arbetar sig upp genom växlarna längs Mulsannerakan vet du vad jag menar. Exakt så låter den raka sexan i M3 CSL. Till och med Ferrarins toner förbleknar när BMW:s motor når 6000 r/min"

Och

"Sällskapets svagaste motor visade sig samtidigt vara den mest övertygande, den mest förfinade."

Hitta någon som skriver så om Volvos motorer, både i vanliga fall och jämfört med Ferrari och Porsche, om någon ens skulle komma på att jämföra dessa. Dessa två motorer spelar i olika ligor helt enkelt, visserligen gäller ovanstående M3 och inte 330i. Men släktskapet märks utan tvivel...

Senast redigerat av Rquired (31 december 2009)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Busgrabb Rejsa ?
31 december 2009 · 2 959 Inlägg

En komplett koppling till Volvo S60 T5 kostar 1980:-, men bytet hela 8120:-!

Detta priset är ju kanske vad det kostar på Bilia eller likanande men det går att få kopplingen bytt på en bra annan verkstad som Autotech eller liknande för typ halva priset.
Man måste ju inte gå till en märkesverkstad som är dyrare och många gånger faktiskt sämre.

Priset för att sätta fart i Volvon är ju inte alls det som skrivs ??
Jag har redan sagt vad ett såkallt steg 3 kostar om man e lite smart och inte väljer dom dyraste finaste avgassystemen som finns.
JT komplett avgas till S60 ca 5200:-
Programvara ca 4-6000:- beroende på vart man vänder sig.
Luftfilter ca 1500:- för ett bra filter (Om inte billigare)

Där har vi det såkallade steg 3  dvs ca 350 Hkr för ca 12 k
Kopplingen håller utan problem för det.

Tull moms och frakt på Volvogrejerna ?
Nja det är svenska prylar vi pratar om så momsen är med i priset och nån tull är det inte tal om.
Frakt för avgasystemet är ju ca en 300:-

Om man ser till BSR så är det en svenska firma med egna produkter och ingen återförsäljare.
Dock tillverksas deras avgassystem av Ray Metallfabrik. (Samma som gör Simons Sportsystem)

Autotech
BMW 335D (2008)
Auditurbo
31 december 2009 · 4 Inlägg

wallingstam skrev:
Tjena!
Är lite nyfiken på 330:n. Har idag en s60 2.4t med steg 2 i = ~255 hästar så den bör vara likvärdig med T5. Har även hört att den är bättre än T5 pga den rappare lågtryckaren!

Så hur ställer sig en 330 till en T5 alt. mot min 2.4t?

Både i kurvor och rakt fram.

Ha det kalas smile

Den erfarenhet jag har av volvos samtliga bilar (jobbat på en återförsäljare) är att jag personligen tycker dom känns väldigt tunga och "svampiga" i stötdämparna och vill understyra en hel del, va så gott som vettskrämd varje gång man kom upp i hastigheter på kurviga vägar, plus att jag alltid tyckt dom känns aningen trötta, trots att jag kört alla deras T/R modeller men det är nog säkert nånting man inbillar sig då man inte hör något vidare motorljud. Inredningen i volvo kan jag inte påstå är direkt ful eller liknande men då jämför två helt olika bilar här, i en volvo sitter du mer som i en fluffig fåtölj med mer "sitta-tillbakalutad-och-kolla-på-bio" stuket.

Vad det gäller bmw så anser jag att de känns som vägen följer bilen och inte tvärtom, visst dom är ingen tia på vägen heller, de kan jag inte påstå men klart mkt skönare och du känner dig mer ett med bilen, körkänslan är mer robustare och sportigare bil. Däremot känns dom tvärdöda på låga varv, nästan så man vill gå ut och putta på när man ska dra iväg, dom trivs ju bäst uppe vid dom röda, men så är de det som skiljer sug från överladd men å andra sidan, finns det något motorljud som slår en vrålande rak sexa?

Jag kan sitta här i flera timmar och dra för och nackdelar mellan dessa bilar och jag tänker inte säga att någon är bättre eller sämre än den andre utan de är något man måste uppleva själv för att kunna uttala sig om, mitt tips: provkör och känn efter själv.

Nu har jag givetvis enbart jämfört originalbilar, inköpspris, ägandekostnader, trimpengar, doftgranskassor osv osv är helt orelevant.

Och kom ihåg: Fråga aldrig en liknande fråga på ett forum igen, den eviga kampen om vilken bil som är snabbast, bäst och starkast kommer tyvärr aldrig att få ett svar då alla inte delar samma åsikter, som tur är. tongue

Over 'n out.

Peugeot 106 GTI "Pugster" (1998)
Rquired Allmänt envis
31 december 2009 · 12 512 Inlägg

Busgrabb skrev:

En komplett koppling till Volvo S60 T5 kostar 1980:-, men bytet hela 8120:-!

Detta priset är ju kanske vad det kostar på Bilia eller likanande men det går att få kopplingen bytt på en bra annan verkstad som Autotech eller liknande för typ halva priset.
Man måste ju inte gå till en märkesverkstad som är dyrare och många gånger faktiskt sämre.

Priset för att sätta fart i Volvon är ju inte alls det som skrivs ??
Jag har redan sagt vad ett såkallt steg 3 kostar om man e lite smart och inte väljer dom dyraste finaste avgassystemen som finns.
JT komplett avgas till S60 ca 5200:-
Programvara ca 4-6000:- beroende på vart man vänder sig.
Luftfilter ca 1500:- för ett bra filter (Om inte billigare)

Där har vi det såkallade steg 3  dvs ca 350 Hkr för ca 12 k
Kopplingen håller utan problem för det.

Tull moms och frakt på Volvogrejerna ?
Nja det är svenska prylar vi pratar om så momsen är med i priset och nån tull är det inte tal om.
Frakt för avgasystemet är ju ca en 300:-

Om man ser till BSR så är det en svenska firma med egna produkter och ingen återförsäljare.
Dock tillverksas deras avgassystem av Ray Metallfabrik. (Samma som gör Simons Sportsystem)

Vi börjar med priset på kopplingen, ja självklart är det en orginalkoppling och byte på auktoriserad verkstad som priset syftar på. Och självklart går det att få det billigare, detsamma gäller naturligtvis även Bmw. Om man nu känner för att sätta dit piratgrejer på en CSL.

Hela syftet med jämförelsen var att visa på att specialbilen av märket Bmw är billigare än en vanlig motorstark Volvo. Trots att halva Sverige tror att en "vanlig" Bmw är bra mycket dyrare att serva än en Volvo.

Angående tull och frakt på delarna så måste jag be dig att för det första läsa inlägget en gång till, och för det andra läsa mitt svar till den andra användaren som inte förstod.

Visst, det är svenska prylar som det syftades på. Men även prylarna till Bmw går att få tag på i Sverige, det var bara den hemsidan som användes som ett exempel som var utländsk. Frakt? Ingen summa att prata om i det här fallet, skall man köpa trim för x gånger 10.000:- så bryr man förmodligen sig inte om hundralappar i frakt.

Och angående trim för 12k, men vad bra länka gärna till en sida som säljer den effekten för det priset. Eller en leverantör som är billigare än de 25.000:- jag länkade till, men utan källa låter 12k på tok för billigt för 350hp.

Speciellt när BSR tar 25k för mindre effekt, om de tar dubbelt så mycket för mindre effekt så skulle de förmodligen inte vara kvar speciellt länge.

Och angående koppling, tror inte den behövs byta i något av fallen. Det var någon annan som drog upp eventuellt kopplingsbyte. Och då visade jag att Bmwn var billigare.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang