Bmw 330 vs Volvo T5

wallingstam
16 december 2009 · 474 Inlägg

Får bli en kompressor då ;D

Kommentera & Rösta ! ©
Nissan 300zx "SuperFineZ" (1990)
Hedning Fd Bannad
16 december 2009 · 657 Inlägg

endorfinslaven skrev:
Utlandskt tangentbord lol
330in e ju rwd o det gar inte att ha kul med fwd.
Men att en 330 skulle ga sa bra later knappt min vinter940turbo trimmad for 10kr med t-kors gick jamnt med en 330.
Sedan att volvo skulle vara sa daliga pa vagen ar bara strunt jag har kort E46 med Mpaket o chassiet gar latt i botten.
Pa en bana ar sakert bmwn bra mkt battre an volvon hur ofta ar du pa banan, du bor i sverige och behover fjadringsvag.
Skit i alla bilreportage dar man bedomer balans o uppforande pa banor och inte pa vagar likt de svenska.
Hur manga reportage ar baserade kopior pa de engelska o tyska testen..... filura pa det....

det går visst att ha kul med fwd, dock inte lika kul som med rwd. Och historien om att din så kallade bil ska gå jämt med 330n tar jag lika seriöst som den nisse som säger att det finns bättre bilar än Mopar, Ha!

Resten håller jag med om, Bmw:s status som F1 vagnarnas f1 vagn som hänger av alla och lite till bara vägen har en kurva är bullshit. "att bmw förmedlar en känsla av vägen" är just en känsla och gäller inte alla, kör minst lika snabbt i en volvo som i en beemer.

Märkesbög
Rquired Allmänt envis
16 december 2009 · 12 512 Inlägg

endorfinslaven skrev:
Utlandskt tangentbord lol
330in e ju rwd o det gar inte att ha kul med fwd.
Men att en 330 skulle ga sa bra later knappt min vinter940turbo trimmad for 10kr med t-kors gick jamnt med en 330.
Sedan att volvo skulle vara sa daliga pa vagen ar bara strunt jag har kort E46 med Mpaket o chassiet gar latt i botten.
Pa en bana ar sakert bmwn bra mkt battre an volvon hur ofta ar du pa banan, du bor i sverige och behover fjadringsvag.
Skit i alla bilreportage dar man bedomer balans o uppforande pa banor och inte pa vagar likt de svenska.
Hur manga reportage ar baserade kopior pa de engelska o tyska testen..... filura pa det....

Min far kör en 330i sänkt så långt det går inom "rimliga" gränser, har för mig att det var 60/40 eller 60/60 men minns inte säkert. Denna bil bottnar ytterst sällan, det är ett broskarv längs E6an och om det skulle komma ett riktigt rejält potthål som den bottnar. Denna bilen med orginal (M) fjädring har jag aldrig varit med om att den bottnar i orginal utförande.

Och denna bil har jag kört på alla möjliga vägar, allt från kasst underhållda privata "landsvägar" till den rejält dåliga grusvägen fram till mammas stall. Jag känner inte till beteendet att en Bmw skulle bottna mycket lättare än en Volvo, och för övrigt har Volvo inte fjädringsväg. De har sjögång wink *Ironi*

Senast redigerat av Rquired (16 december 2009)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Hellquist
16 december 2009 · 499 Inlägg

Vilken du än väljer så får du en trevlig bil. Volvon är snabbare rakt fram och BMW troligtvis roligare i kurvorna. Efter 100km/h blir det svårt för en BMW. Vet att jag och en annan snackade om detta, en 328i mot min 850 T5 så kan jag starta från 0 och 328:an från 140km/h och jag skulle ändå vara först upp till 200km/h....

Är det en rolig bil i kurvorna som är prioritet? I så fall ska du välja en japansk bil. Allt från Skyline, Supra och RX7 erbjuder en helt annan nivå på körglädje än BMW men är också mindre praktiska och äldre.

Men som sagt, det är helt vad du ska ha bilen till...

endorfinslaven
26 december 2009 · 671 Inlägg

Rquired skrev:

endorfinslaven skrev:
Utlandskt tangentbord lol
330in e ju rwd o det gar inte att ha kul med fwd.
Men att en 330 skulle ga sa bra later knappt min vinter940turbo trimmad for 10kr med t-kors gick jamnt med en 330.
Sedan att volvo skulle vara sa daliga pa vagen ar bara strunt jag har kort E46 med Mpaket o chassiet gar latt i botten.
Pa en bana ar sakert bmwn bra mkt battre an volvon hur ofta ar du pa banan, du bor i sverige och behover fjadringsvag.
Skit i alla bilreportage dar man bedomer balans o uppforande pa banor och inte pa vagar likt de svenska.
Hur manga reportage ar baserade kopior pa de engelska o tyska testen..... filura pa det....

Min far kör en 330i sänkt så långt det går inom "rimliga" gränser, har för mig att det var 60/40 eller 60/60 men minns inte säkert. Denna bil bottnar ytterst sällan, det är ett broskarv längs E6an och om det skulle komma ett riktigt rejält potthål som den bottnar. Denna bilen med orginal (M) fjädring har jag aldrig varit med om att den bottnar i orginal utförande.

Och denna bil har jag kört på alla möjliga vägar, allt från kasst underhållda privata "landsvägar" till den rejält dåliga grusvägen fram till mammas stall. Jag känner inte till beteendet att en Bmw skulle bottna mycket lättare än en Volvo, och för övrigt har Volvo inte fjädringsväg. De har sjögång wink *Ironi*

Det roliga var att E46an med M-paket körde jag på engelska landsbygden och de som åkt bil där vet att potthål existerar inte i england utan asfalten är slät o fin. Men de har kuperat landskap som vägarna följer och de tillfällen då vägarna inte är smokfulla med bilar så gasar man på. Då kan jag säga att jag tyckte E46an var fin inne i staden. I stadstrafik jobbade den på fint genom rondeller, men ute på landsvägen så var det en Fuchsröhre liknande(nurburgring) sänka. Där gick fjädringen i botten och det hade aldrig min 940 med volvo original cup chassie gjort.
Ässcchhh BMWn är trevlig men inte skulle jag köpa en..
Fick jag en så såldes den och så köpte jag in en massa 940s för pengarna som jag ställde på lager.
ha de

endorfinslaven
26 december 2009 · 671 Inlägg

Hedning skrev:

endorfinslaven skrev:
Utlandskt tangentbord lol
330in e ju rwd o det gar inte att ha kul med fwd.
Men att en 330 skulle ga sa bra later knappt min vinter940turbo trimmad for 10kr med t-kors gick jamnt med en 330.
Sedan att volvo skulle vara sa daliga pa vagen ar bara strunt jag har kort E46 med Mpaket o chassiet gar latt i botten.
Pa en bana ar sakert bmwn bra mkt battre an volvon hur ofta ar du pa banan, du bor i sverige och behover fjadringsvag.
Skit i alla bilreportage dar man bedomer balans o uppforande pa banor och inte pa vagar likt de svenska.
Hur manga reportage ar baserade kopior pa de engelska o tyska testen..... filura pa det....

det går visst att ha kul med fwd, dock inte lika kul som med rwd. Och historien om att din så kallade bil ska gå jämt med 330n tar jag lika seriöst som den nisse som säger att det finns bättre bilar än Mopar, Ha!

Resten håller jag med om, Bmw:s status som F1 vagnarnas f1 vagn som hänger av alla och lite till bara vägen har en kurva är bullshit. "att bmw förmedlar en känsla av vägen" är just en känsla och gäller inte alla, kör minst lika snabbt i en volvo som i en beemer.

Snälla jag vinner inget på att ljuga !
Min vinter 940 har gått jämnt i acc från 100 o upp med OPC Vectra, 330 o liknande bilar.
Jag tror inte på dessa 0-100 tester jag tror bara på vad jag upplever i min lilla värld.... !

Jag är inte avundsjuk på de som åker BMW har själv gjort misstaget o åkt en massa BMWs förr. Däribland en Alpina och det var ingen angenäm ekonomisk upplevelse eller vägållningsmässig extas, kompisen hade ett par Alpinor under vår BMWsjuka epok.. Jag har växt till mig och har ett hyfsat jobb där jag åker runt o jobbar på olika håll av klotet. Så nog har jag råd med en fin bil som alla snorisar kan dregla efter.  Men jag har lärt mig vad som är "kul" för pengarna och vad för typ av körning jag utövar och vad som passar mina behov. Jag har kört en hel del hyrbilar och piskat dem under många mil och förvånas över hur förbenat nöjd jag är med min 940. Det låter sjukt men så är det och jag må vara en bakåtsträvare men den passar mig som handsken.

Uppträdandet på vägen bromsegenskaper under pågående ställ, neutralitet vid viktförskjutning fram/bak.
Köper man lite Volvo Original Cup prylar och utför lite enkla trim så har man en bil som inte kostar en förmögenhet att kvadda. På köpet får man körkunskap som i det hela lett till att jag i min sommar 940 åkt ifrån M3 E46,Carrera S, WRX STi(vässad) och en Yamaha R1:a på kurviga asfaltsvägar.
Allihopa med mer acc-kraft än det är i min lilla 940.....

Att äga bil o åka fort handlar inte bara om att köpa en bil som skrivits upp av motorjournalister efter test på en slät bana. De flesta journalister kopierar innehåll och bedömningar från de stora o "kunniga" journalisterna. När man växt upp så inser man att en M3 E46 kanske inte var det jag sökte efter om jag ska på fiskeresa och vill åka fort mellan älvarna för att effektivisera fisketurerna i norr(mig själv).

Men jag måste ha helt fel och köra bil på helt fel platser för att skapa min felaktiga världsbild. Världsbilden har skapats i mitt sjuka sinne ifrån händelser runt om i Skandinavien efter alla 10 000-tals fiskemil jag tillryggalagt. Jag har kört såååååå mkt fullgas i mina psykoser på kurviga ensliga landsvägar under alla år, och de enda potenta förare som jag finner där ute är Porsche åkare eller bondgrabbar.

Pojkar med innebilar och jättespoilers slutar åka långt innan det börja studsa i böjarna....
Förresten hur ofta ser man dessa vingprydda maskiner i sina visioner, "utanför stadsgränserna".... 

Men allt jag säger är lögn såklart och man blir schumacher om man köper en BMW och sätter vingar och turbo på den. Glöm för guds skull inte att sänka BMW:n utav bara helvete då kan man åka i 60kmh på kurvig landsväg med konstant nära döden upplevelse.

Om man mot förmodan i sin 700hk BMW M3 blir omkörd av en SAAB 99 med en gammal folkraceåkare bakom ratten.

Då så var det bara den egna lustgastuben som gav hallucinationer.
Klart  att en pimpad 700hk lågtflyende vingförsedd missil som vart med i BILSPORT är bäst !
Fan jag måste ha rökt på klart jag har fel,,,, eller....

Rquired Allmänt envis
26 december 2009 · 12 512 Inlägg

Håller inte med om mycket av vad du skriver, men gillar däremot tänket om att det gäller att kunna köra det man har. Som du säger, Saab 99 och kunnig förare eller pappas pojke bakom ratten på en M3. Förmodligen kommer det gå betydligt kvickare även längs kurvig väg för 99an. Trots att M3 på pappret är en duktigare kurvsmiskare smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
endorfinslaven
26 december 2009 · 671 Inlägg

Rquired skrev:
Håller inte med om mycket av vad du skriver, men gillar däremot tänket om att det gäller att kunna köra det man har. Som du säger, Saab 99 och kunnig förare eller pappas pojke bakom ratten på en M3. Förmodligen kommer det gå betydligt kvickare även längs kurvig väg för 99an. Trots att M3 på pappret är en duktigare kurvsmiskare smile

Hej där
Vad håller du inte med om ?
Att en 940 med VOCchassie går bättre på svensk landsväg än en BMW med Mchassie...
Det är bara o acceptera... vilken del utav sverige bor du i idag ska jag till bergslagen och åka skogsväg o kanske köpa isdäck. Då om du är i närheten kan du väl visa upp hur bra en BMW går.
Vi säger så här jag tar min vinterbil med Volvo Original Cup prylar på kurvig svensk vanlig tjälskadad asfaltsväg, eller nu på en skogsväg på snö.  Du tar din 328 E36 eller din fars E46 med M-paket och åker. 
Jag svär på att över krön o ner i sänkor på vinterväglag så slår volvon bmw:n med hästlängder.
Volvon är säker o konsekvent i sitt uppförande vid broms på ställ och vid panikbromsningar.
Volvon har längre fjädringsväg viket gör den överlägsen i skogen och på svensk landsväg.
BMWn funkar suveränt på slät bana det säger jag inte emot.
BMW gjord för folk över hela världen som inte har tjälskadade dåliga vägar.
Volvon är gjord i sverige så det borde inte vara något konstigt med det.
ha de nu ska det ut o lekas.

groze
26 december 2009 · 564 Inlägg

Endorfinslaven:

Utan att lägga mig i om vem som har rätt osv, eftersom det kan hända att en 940 med trim/väghållningskitt går bättre än en original bmw med m-chassi i vissa situationer. Däremot är det väldigt vågat av dig att skryta om hur många bilar du har kört ifrån på vanlig landsväg. När de flesta dödliga kör fort på landsväg så kör man oftast och förhoppningsvis lååångt under av vad bilen egentligen klarar av. Ska köra max attack med en Carrera S, M3 E46 osv, så behöver man en bana med avåkningszoner där man kan satsa allt för att köra så fort som möjligt. Eftersom jag tvivlar starkt på att dessa förare som du "tävlat" mot har kört max attack på en landsväg med sina bilar så tycker jag inte det är så konstigt att du körde ifrån dem. En bra förare i en Carrea S, M3 E46 osv lyckas nog sätta en bättre varvtid med en sådan bil än om personen skulle köra din 940. Tror du inte det själv?

//Johan

Andreas 940 -utan 940
26 december 2009 · 1 728 Inlägg

endorfinslaven: Det är ingen idé att du argumenterar mot Rquired när det gäller Volvo vs. BMW, det existerar inte i hans värld att en Volvo i något sammanhang skulle kunna vara snabbare än en BMW.

Andreas 940 -utan 940
26 december 2009 · 1 728 Inlägg

groze skrev:
Endorfinslaven:

Utan att lägga mig i om vem som har rätt osv, eftersom det kan hända att en 940 med trim/väghållningskitt går bättre än en original bmw med m-chassi i vissa situationer. Däremot är det väldigt vågat av dig att skryta om hur många bilar du har kört ifrån på vanlig landsväg. När de flesta dödliga kör fort på landsväg så kör man oftast och förhoppningsvis lååångt under av vad bilen egentligen klarar av. Ska köra max attack med en Carrera S, M3 E46 osv, så behöver man en bana med avåkningszoner där man kan satsa allt för att köra så fort som möjligt. Eftersom jag tvivlar starkt på att dessa förare som du "tävlat" mot har kört max attack på en landsväg med sina bilar så tycker jag inte det är så konstigt att du körde ifrån dem. En bra förare i en Carrea S, M3 E46 osv lyckas nog sätta en bättre varvtid med en sådan bil än om personen skulle köra din 940. Tror du inte det själv?

//Johan

Annars brukar ju BMW-ägare hela tiden hänvisa till att deras bilar går snabbare när det svänger, men när det gäller en Volvo är det alltså oansvarsfullt att köra fort på kurviga vägar?
Själv kör jag bara fort på motorvägar där det är minst risk att man kraschar, det är nog så tillfredställande att se hur avståndet till nya dyra bilar ökar i backspegeln. cool

groze
26 december 2009 · 564 Inlägg

Andreas 940 skrev:

groze skrev:
Endorfinslaven:

Utan att lägga mig i om vem som har rätt osv, eftersom det kan hända att en 940 med trim/väghållningskitt går bättre än en original bmw med m-chassi i vissa situationer. Däremot är det väldigt vågat av dig att skryta om hur många bilar du har kört ifrån på vanlig landsväg. När de flesta dödliga kör fort på landsväg så kör man oftast och förhoppningsvis lååångt under av vad bilen egentligen klarar av. Ska köra max attack med en Carrera S, M3 E46 osv, så behöver man en bana med avåkningszoner där man kan satsa allt för att köra så fort som möjligt. Eftersom jag tvivlar starkt på att dessa förare som du "tävlat" mot har kört max attack på en landsväg med sina bilar så tycker jag inte det är så konstigt att du körde ifrån dem. En bra förare i en Carrea S, M3 E46 osv lyckas nog sätta en bättre varvtid med en sådan bil än om personen skulle köra din 940. Tror du inte det själv?

//Johan

Annars brukar ju BMW-ägare hela tiden hänvisa till att deras bilar går snabbare när det svänger, men när det gäller en Volvo är det alltså oansvarsfullt att köra fort på kurviga vägar?
Själv kör jag bara fort på motorvägar där det är minst risk att man kraschar, det är nog så tillfredställande att se hur avståndet till nya dyra bilar ökar i backspegeln. cool

Jo, det där med at bmw´s går fortare när det svänger känner jag till. wink Det jag menade var att pressa dessa porschar, m3or, trimmade 940´s osv till gränser för vad de klarar av är inget man gör på en vanlig landsväg. Det är både oansvarigt och väldigt puckat eftersom självbevarelsedriften borde sätta gränser som gör att man inte kan köra bilen så fort som den egentligen skulle kunna köras. Hänger du med? smile
Och jag förstår ditt nöje med att köra fort på motorvägar, det är kul att göra så. wink

Jag själv tycker det är ännu roligare att ge dessa dyra bilar en match på en räserbana istället. smile

Andreas 940 -utan 940
26 december 2009 · 1 728 Inlägg

groze skrev:
Jo, det där med at bmw´s går fortare när det svänger känner jag till. wink Det jag menade var att pressa dessa porschar, m3or, trimmade 940´s osv till gränser för vad de klarar av är inget man gör på en vanlig landsväg. Det är både oansvarigt och väldigt puckat eftersom självbevarelsedriften borde sätta gränser som gör att man inte kan köra bilen så fort som den egentligen skulle kunna köras. Hänger du med? smile
Och jag förstår ditt nöje med att köra fort på motorvägar, det är kul att göra så. wink

Jag själv tycker det är ännu roligare att ge dessa dyra bilar en match på en räserbana istället. smile

Jo jag vet hur du menar men jag utgick från att det är på landsvägar som folk "pressar bilarna till gränsen" när de säger att deras bilar går fortare när det svänger.
Det händer ju mycket olyckor när folk kör över sin förmåga, de har läst på nätet att deras bil har bra väghållning men förstår inte att man måste kunna köra den också.

Senast redigerat av Andreas 940 (26 december 2009)

Attenator
26 december 2009 · 404 Inlägg

Som de flesta här redan sagt så är bmw:n mycket mer informativ till sin förare, man känner sig helt enkelt mer som en del av bilen än i volvon. e46:an är otroligt trevlig att köra både som bruksbil och om man vill pressa den lite hårdare. Dock skulle jag rekommendera dig att skita i m-chassit om du ska ha den året runt, har en e46 320 -02 nu med original chassi och på vintervägarna är den helt gudomlig. Den är inte lika bekväm som s60in men du får en bra kompromiss mellan körglädje och komfort.

Du har ju redan en sportbil till sommaren så en 330 med original chassi skulle nog passa mkt bättre som brukis.

BMW 2002 (1972)
endorfinslaven
26 december 2009 · 671 Inlägg

groze skrev:
Endorfinslaven:

Utan att lägga mig i om vem som har rätt osv, eftersom det kan hända att en 940 med trim/väghållningskitt går bättre än en original bmw med m-chassi i vissa situationer. Däremot är det väldigt vågat av dig att skryta om hur många bilar du har kört ifrån på vanlig landsväg. När de flesta dödliga kör fort på landsväg så kör man oftast och förhoppningsvis lååångt under av vad bilen egentligen klarar av. Ska köra max attack med en Carrera S, M3 E46 osv, så behöver man en bana med avåkningszoner där man kan satsa allt för att köra så fort som möjligt. Eftersom jag tvivlar starkt på att dessa förare som du "tävlat" mot har kört max attack på en landsväg med sina bilar så tycker jag inte det är så konstigt att du körde ifrån dem. En bra förare i en Carrea S, M3 E46 osv lyckas nog sätta en bättre varvtid med en sådan bil än om personen skulle köra din 940. Tror du inte det själv?

//Johan

Mitt 940 trim kostade 10 kronor.
Mitt väghållningskitt kostar säkert liknande vad ett M-kitt kostar.
940 kostar 10-30% av vad BMWn kostar i inköp och kan skrotas utan en tår i ögat.
Jag har gjort mina bedömningar utifrån egna turer i M-paket försedd E46 som jag tycker går skit på allmän väg.
M a o 2 olika bilar samma förare o körstil....BMWn är okej men inte bra... 
Ta en titt på de flesta moderna bilar genom att sätta in handen i hjulhusen så har ni svaret.
Klart att de blir sådana konstruktioner då omvärldens vägnät är i bättre skick än det svenska.
Då byggs bilar för att passa de moderna vägarna , MEN JAG BOR I SVERIGE ......
Hur ska min bil se ut om jag vill piska runt på landsvägen i sverige...

Om vi säger så här det går över 200 i böjen volvons dämpare får nästan jobba hela vägen.
Vad händer i den moderna bilen med det nya chassiet...
När jag ligger bakom Porschen/M3an så finns det kvar att ge när tex. Porschen/M3an ligger bakom så tappar dom i kurvorna. Jag är helt övertygad om att jag kan inte köra samma vägsträckor lika fort i en modern bil, undantaget Evo o STi-bilar....

1 För att bilen inte ska studsa över tjälskott så bör du ha fjädringsväg,Porsche o BMW saknar detta.
2 För att den ska klara tjälskotten i hög fart ska bilen vara hyfsat hård inte stenhård.
3 En bil med kort fjädringsväg måste vara hård för att inte slå igenom men då tappar man följsamhet.
Bilen börjar studsa på svensk tjälskadad väg....

hoj hoj

endorfinslaven
26 december 2009 · 671 Inlägg

Andreas 940 skrev:

groze skrev:
Endorfinslaven:

Utan att lägga mig i om vem som har rätt osv, eftersom det kan hända att en 940 med trim/väghållningskitt går bättre än en original bmw med m-chassi i vissa situationer. Däremot är det väldigt vågat av dig att skryta om hur många bilar du har kört ifrån på vanlig landsväg. När de flesta dödliga kör fort på landsväg så kör man oftast och förhoppningsvis lååångt under av vad bilen egentligen klarar av. Ska köra max attack med en Carrera S, M3 E46 osv, så behöver man en bana med avåkningszoner där man kan satsa allt för att köra så fort som möjligt. Eftersom jag tvivlar starkt på att dessa förare som du "tävlat" mot har kört max attack på en landsväg med sina bilar så tycker jag inte det är så konstigt att du körde ifrån dem. En bra förare i en Carrea S, M3 E46 osv lyckas nog sätta en bättre varvtid med en sådan bil än om personen skulle köra din 940. Tror du inte det själv?

//Johan

Annars brukar ju BMW-ägare hela tiden hänvisa till att deras bilar går snabbare när det svänger, men när det gäller en Volvo är det alltså oansvarsfullt att köra fort på kurviga vägar?
Själv kör jag bara fort på motorvägar där det är minst risk att man kraschar, det är nog så tillfredställande att se hur avståndet till nya dyra bilar ökar i backspegeln. cool

Mitt i prick !
Åker någon ifrån en M3 E46 eller en Porsche i en Volvo är det oansvarigt och killen i sportbilen gav inte allt. Man kan skylla på allt möjligt.....

endorfinslaven
26 december 2009 · 671 Inlägg

groze skrev:
Endorfinslaven:

Utan att lägga mig i om vem som har rätt osv, eftersom det kan hända att en 940 med trim/väghållningskitt går bättre än en original bmw med m-chassi i vissa situationer. Däremot är det väldigt vågat av dig att skryta om hur många bilar du har kört ifrån på vanlig landsväg. När de flesta dödliga kör fort på landsväg så kör man oftast och förhoppningsvis lååångt under av vad bilen egentligen klarar av. Ska köra max attack med en Carrera S, M3 E46 osv, så behöver man en bana med avåkningszoner där man kan satsa allt för att köra så fort som möjligt. Eftersom jag tvivlar starkt på att dessa förare som du "tävlat" mot har kört max attack på en landsväg med sina bilar så tycker jag inte det är så konstigt att du körde ifrån dem. En bra förare i en Carrea S, M3 E46 osv lyckas nog sätta en bättre varvtid med en sådan bil än om personen skulle köra din 940. Tror du inte det själv?

//Johan

För att köra maxattack med volvon krävs det inte en bana med säkra avåkningszoner till den också.
Men vad händer då om banan är gropig med tjälskott o spårig väg med tvära krön o partier där du flyttar tyngdpunken fram o tillbaks och i sidled hela tiden ?????

Ytterliggare frågor till er alla tvivlare !
Varför åker ingen med BMW eller Porsche i skogen(rally) ?
Varför är så många 2WD rallycrossbilars chassie 2/7/940 undertill och med M3/FOCUS kaross ovanpå ? 
Måste vara för att dessa förare är rädda för fart och gör allt för att hålla ner farten genom att bygga om sina eminenta fartmaskiner till VOLVO BM-replikor......

Nä nu ger jag mig för stunden....

Xuri One Man Clan
26 december 2009 · 4 287 Inlägg

endorfinslaven skrev:

Andreas 940 skrev:

groze skrev:
Endorfinslaven:

Utan att lägga mig i om vem som har rätt osv, eftersom det kan hända att en 940 med trim/väghållningskitt går bättre än en original bmw med m-chassi i vissa situationer. Däremot är det väldigt vågat av dig att skryta om hur många bilar du har kört ifrån på vanlig landsväg. När de flesta dödliga kör fort på landsväg så kör man oftast och förhoppningsvis lååångt under av vad bilen egentligen klarar av. Ska köra max attack med en Carrera S, M3 E46 osv, så behöver man en bana med avåkningszoner där man kan satsa allt för att köra så fort som möjligt. Eftersom jag tvivlar starkt på att dessa förare som du "tävlat" mot har kört max attack på en landsväg med sina bilar så tycker jag inte det är så konstigt att du körde ifrån dem. En bra förare i en Carrea S, M3 E46 osv lyckas nog sätta en bättre varvtid med en sådan bil än om personen skulle köra din 940. Tror du inte det själv?

//Johan

Annars brukar ju BMW-ägare hela tiden hänvisa till att deras bilar går snabbare när det svänger, men när det gäller en Volvo är det alltså oansvarsfullt att köra fort på kurviga vägar?
Själv kör jag bara fort på motorvägar där det är minst risk att man kraschar, det är nog så tillfredställande att se hur avståndet till nya dyra bilar ökar i backspegeln. cool

Mitt i prick !
Åker någon ifrån en M3 E46 eller en Porsche i en Volvo är det oansvarigt och killen i sportbilen gav inte allt. Man kan skylla på allt möjligt.....

haha! De finns en med en m3a här i stan som låter liknande tongue
Han har aldrig gasat fullt.

Volvo s40 (2001)
Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
camaro67 Meister
26 december 2009 · 6 763 Inlägg

endorfinslaven skrev:

groze skrev:
Endorfinslaven:

Utan att lägga mig i om vem som har rätt osv, eftersom det kan hända att en 940 med trim/väghållningskitt går bättre än en original bmw med m-chassi i vissa situationer. Däremot är det väldigt vågat av dig att skryta om hur många bilar du har kört ifrån på vanlig landsväg. När de flesta dödliga kör fort på landsväg så kör man oftast och förhoppningsvis lååångt under av vad bilen egentligen klarar av. Ska köra max attack med en Carrera S, M3 E46 osv, så behöver man en bana med avåkningszoner där man kan satsa allt för att köra så fort som möjligt. Eftersom jag tvivlar starkt på att dessa förare som du "tävlat" mot har kört max attack på en landsväg med sina bilar så tycker jag inte det är så konstigt att du körde ifrån dem. En bra förare i en Carrea S, M3 E46 osv lyckas nog sätta en bättre varvtid med en sådan bil än om personen skulle köra din 940. Tror du inte det själv?

//Johan

För att köra maxattack med volvon krävs det inte en bana med säkra avåkningszoner till den också.
Men vad händer då om banan är gropig med tjälskott o spårig väg med tvära krön o partier där du flyttar tyngdpunken fram o tillbaks och i sidled hela tiden ?????

Ytterliggare frågor till er alla tvivlare !
Varför åker ingen med BMW eller Porsche i skogen(rally) ?
Varför är så många 2WD rallycrossbilars chassie 2/7/940 undertill och med M3/FOCUS kaross ovanpå ? 
Måste vara för att dessa förare är rädda för fart och gör allt för att hålla ner farten genom att bygga om sina eminenta fartmaskiner till VOLVO BM-replikor......

Nä nu ger jag mig för stunden....

Kolla på gamla rallybilar där de åkte med 911. De gick bra mycket fortare än för de som åkte amazon eller vad de var som gällde då. Anledningen till att de inte åker porsche nu för tiden är kostnader och problem med klasser. Jag tvivlar inte en sekund på att en e46 men m-paket dödar din 940 på en slingrig asfaltsväg i de norrländska skogarna

Nissan 200sx S14a "LS2" (1999)
Chevrolet Camaro "LS2-T56" (1967)
dawwe ...has left the building...
26 december 2009 · 4 474 Inlägg

Alla dessa jämförelser med BMW...Är OFTAST typ "Kommer min (trimmade) xxx gå jämt med en original BMW XXX?". Om nu BMW e så förbannat dåliga varför skall de flesta jämföra mot just det märket?? Kan man inte jämföra en S60 med en Trabant istället, utgången skulle säkert vara tämligen given, dvs om det nu inte är en Trabant med V8*haha*

Edit: För att "elda" på vissa Volvo-freaks...Hade ett "race" från ca 50 till toppfart med min mycket väl inkörda 325i -93 (29000mil), motståndare var en S60 2.4T...Trodde själv att jag skulle få spö...Volvon tog starten, men ju snabbare det gick dessto mer minskade avståndet, vid 200 var jag ifatt o sen så ökade avståndet hela tiden (min bil stannade vid varvstopp på 5an 6500rpm, 233km/h enligt GPS), var kul o se killens min när en gammal sketen E36 "blåste" om hans glänsande S60. En standard S60 2.4T (från ca -02) har väl ungefär 190 hästar, dvs lika många som en 325i -93. Tycker det är komiskt att en BMW (100% original) för 14" kr kan "spöa" en Volvo som kostar mångdubbelt...

Senast redigerat av dawwe (26 december 2009)

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang