5727
Sök

EDIT! Val av slutsteg, 2 eller 4-kanaligt till nya bilen.

1 581 Inlägg
14 december 2009
Trådstartare
Hallojsan!
Pysslar lite med bilstereon och ska köpa mig ett slutsteg vid nästa löning. Jag har nu UP6i kit i framdörrarna och orginalhögtalarna i bakdörrarna. Tänkte byta ut de bakre högtalarna i framtiden men just nu blir det endast framsystem plus baslåda o bagaget.

Så jag har varit helt inställd på DLS Ra40 som slutsteg och antagligen brygga den då tills vidare.
Eller ska jag satsa på DLS Ra20 och men får ju då även köpa ett till steg när jag köper bakhögtalare = dyrare.
Jag har satsat på dämpning nu i framdörrarna men jag har aldrig lyssnat i en bil utan baksystem och det känns som att det skulle fattas ljud baikfrån utan högtalare i bakdörrarna?

Funderar jag på om man kanske ska köra DLS UP6i i bakhögtalarna också?
Eller ska jag köra med koaxer i bak bara? Har funderat på att bygga in koaxer i hatthylla också, ska bygga om lådan med portar upp i hyllan och tänkte om man sätter två stycken 6.5" koaxer brevid portarna då?
Senast redigerat av Fellow (7 augusti 2011)

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
14 december 2009
Kör koaxer i hatthyllan och driv dom på huvudenheten, räcker ju till för den utfyllnad som dom ska ge. Eller om du nu verkligen vill ha mycket ljud bakifrån så kör du på steg, men då blir ju ljudbilden lite konstig.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

1 581 Inlägg
14 december 2009
Trådstartare
Blir väl att skippa ett "värre" baksystem men köra in koaxer då i dörrarna iaf? Så kör jag på ett DLS RA40 och bryggar tills dess att jag köpt högtalare för bakdörrarna.

Har precis fått klar mina dörrsidor och diskanter nu så blir att testa imorgon och koppla klart delningsfiltret till steget och sparka in basen igen:) Blev riktigt nöjd.

Nu hoppas jag att de ska låta bra! Men kommer ju bli en jäkla skillnad när jag fixat de nya steget.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/92228/819286_7ilzpv.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/archive/92228/819282_tr68lt.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/archive/92228/819278_nz69hx.jpg

1 581 Inlägg
16 december 2009
Trådstartare
Pulat klart md det mesta till bilen och ska ju ha ett ordentligt välljudssystem med klara register och bra tryck i basen så backes ljud ska bygga om min låda i vår för mina ändamål.

Men ska nu köra då UP6i i framdörrarna och så blir det ett DLS RA40, bakdörrarna vet jag inte ännu om de blir ett UP6i kit till också. Men avvaktar med högtalare för bakdörrarna och bryggar Ra40 tills pengar finns för baksystem.

GAS C1 med 2 stycken rockford punch stage 2 10" basar. Är dessa basar för små? Sälja o skaffa 12"?

Tror ni orginalbatteri räcker till för detta eller ska jag fixa ett till?

Kommer köra Pioneer AVH 4100 dvd HU
Senast redigerat av Fellow (17 december 2009)

6 851 Inlägg
16 december 2009
Ska du bygga för SQ?
Då har jag lite funderingar..varför placera midbas och diskan så långt ifrån varandra?
Om du skall ha ett A40 steg, varför då inte köra en kanal /element och sedan få full tidskompning på dem?
För SQ så brukar man inte montera högtalare bak alls.
För SQ räcker det med en välljudande sub.

16 197 Inlägg
16 december 2009
TT-Avant skrev:
Ska du bygga för SQ?
Då har jag lite funderingar..varför placera midbas och diskan så långt ifrån varandra?
Om du skall ha ett A40 steg, varför då inte köra en kanal /element och sedan få full tidskompning på dem?
För SQ så brukar man inte montera högtalare bak alls.
För SQ räcker det med en välljudande sub.

fast folk har väldigt olika uppfattning om va SQ e.. 

vet folk som tycker att VAG vanliga orginal system låter SKIT BRA.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

1 581 Inlägg
16 december 2009
Trådstartare
Diskanterna sitter väl drygt 40 cm, kanske 50cm ifrån middarna nu. Testmontering i orginalplatsen, passar det inte så kommer jag väl köra hål i dörrsidan men jag vill ha en clean installation där inte några ingrepp syns. Mitt första välljudsbygge så ha lite förståelse med kunskaperna:P Vill bygga ett system som låter bra som fan och spelar tillräckligt högt att man inte ska känna att det fattas tryck.

Jag kommer inte satsa på ett baksystem om jag känner mig nöjd med endast framsystemet och basen, har själv aldrig suttit i en bil utan bakhögtalare så det känns naturligt för mig att ha bakhögtalare.
Men eftersom jag inte har erfarenheter av endast framsystem så kommer jag testa detta med bryggad anslutning på steget och kräma ur allt jag har till framsystemet.

Dämpningen av framdörrarna känner jag iaf att den inte ska vara några problem. Sitter även mattor på den yttre plåten och mer taggmatta ska på plastdörrsidorna. Bakluckan ska dämpas med lite blandning av autoleads och stp-mattor.

16 197 Inlägg
16 december 2009
varför körde du inte me UP361 kit istället ??   man får mycke högre ljudbild om man har ett mellanregister uppe på brädan å sätter diskanten brevid.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

1 581 Inlägg
16 december 2009
Trådstartare
Blev tipsad att köra UP6i då det är lättare att få en bra ljudbild med 2-vägssystem.
Som sagt först bygget sq så man provar sig gärna fram lite.
Är jag inte nöjd så smäller man bak UP6i kitet till bakdörrarna o köper UP36i till framhögtalarna, min tanke iaf:P

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
17 december 2009
Klart trevligare att få ett dedikerat mellanregister på brädan tillsamans med diskanten, som det är nu så får du dels fasfel mellan midbas och diskant, samt att diskanten riskerar att låta vass när den sitter så långt från midden. Sen så hamnar ljudbilden långt ner mot golvet.

Saab 9-3SC {SQ-edition}

1 581 Inlägg
7 augusti 2011
Trådstartare
Kör upp den här tråden igen istället för att göra en ny eftersom jag söker nytt slutsteg till nya bilen.
Kör Iridium 6.3i kit i fram med orginalstereon än så länge och tänker satsa på nytt steg innan jag köper stereo. Största frågan jag har är väl vinner man verkligen så mycket på att köra aktivt? Jag har inga planer på att tävla men vore kul att pröva den dan man väl är klar. Men de passiva filtren borde väl vara så pass optimerade ändå? Har haft ögonen inne lite på Audisonsteg men har funderar på att bygga mer åt party/SPL fast med jäkligt bra scennärvaro och dynamik! SQL med andra ord.

Jag funderar på om man ska köra då ett 2-kanalssteg med runt 2x200-300W och passiva filter eller köra midbasen aktivt med runt 2x70-80W till dem men det känns klent? Körde mitt RA40 bryggat med mitt UP6i kit och tyckte att det fattades lite för att midden skulle spela som den skulle men det kan ha berott på för lite ström.

Men tips på 2 eller 4-kanalssteg! Välljudande men med massa tryck och partykänsla! Kanske omöjligt att få allt i ett men ni hajjar vart de lutar. Maxpris är väl 6k!

Sen angående bas! Hur är B2s basar i välljudssyn? Det är antingen en sådan just för lite mer tryck eller en Nordica men känns som att jag inte riktigt kommer få de trycket jag vill ur en Nordica.
Lyssnar mycket på hip-hop men även Green day, linkin park mfl.

Har kikat in på Alpine PDX-F6 som man kan få från USA för runt 3500 kr om jag skickar det till släkten där:)
Senast redigerat av Fellow (7 augusti 2011)

376 Inlägg
8 augusti 2011
Skulle inte ett bryggat RA40 klara av att driva UP6i?
Det låter konstigt.. Borde räcka och bli över..

Jag har haft ett par olika audisonsteg, och de är mycket trevliga.
Lite varmare och mjukare ljud än DLS.
Dock så tycker jag att DLS ultimate passar bättre till gothia, så det borde funka till iridium också (jag testade  audison vr och dls ultimate).

Lite kul med basarna,, det är samma som jag valde mellan. smile
Valet föll, som du vet, på Nordica.
Dels för att jag redan hade ett dls-steg, och dels för att det kändes som ett säkrare kort ur sq synvinkel..
Nu vet jag ju inte hur mycket tryck du är ute efter. Men den spelar på bra,mer än jag trodde den skulle göra.
Synd att du inte bor på köravstånd för en provlyssning..

376 Inlägg
8 augusti 2011
Angående delningen, så har du väl inte alla filter i samma box?
Om du har ett 4-kanals steg, så borde det väl bli bättre ljud om du kör middar på två kanaler och mellan på två? Och sen diskanten till den som den delar filter med..
Än att brygga och köra allt på samma, då sänker du väl ohmen..
Eller är jag fel på det?
Senast redigerat av Simon76 (8 augusti 2011)

1 581 Inlägg
8 augusti 2011
Trådstartare
Okej, har hört annat om Audison att dem är snarare motsatsen men det kanske är beroende på element som använts också. Men Alpinesteget går som sagt att få ruskigt billigt från USA satt känns som att det lutar åt den.

Angående delningen så är det ju 2 boxar per sida som du har. 1 för mellanregister och 1 för diskant och midbas men jag tror det skulle vara bättre ljudmässigt att köra diskant och mellanregister på filtren och midbasen aktivt istället. Men som sagt jag tycker att det borde vara tillräckligt bra gjorda filter att det ska gå att köra passivt. Förstår inte riktigt vad exakt det är man vinner på aktiv delning mer än effekt.

376 Inlägg
8 augusti 2011
Jag har inte samma filter som du.
Har ett på varje sida för mellan, diskant. Och ett gemensamt för middarna.
Filtret till middarna använder jag inte, och de andra är hp bortkopplat på.
Det du kanske kan tjäna på är att ta bort hp på middarna, så att du kan ställa dem lite högre.
Jag vet ifs inte hur de är ställda original, men de behöver väl stå på ca 50-70hz, om du vill spela högt.

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
8 augusti 2011
Om du ska ha ett 4-kanalssteg så är PDX-F6 ett väldigt vettigt val, rejält med kontroll och lämnar skapligt med effekt, låter dessutom (i mina öron) rätt bra. smile Annars om du vill köra 2-kanals så tycker jag du ska kika på Mosconi AS200.2 eller AS300.2. Steg som låter MYCKET bra och även har rejält med driv i sig.

Saab 9-3SC {SQ-edition}

1 581 Inlägg
8 augusti 2011
Trådstartare
Simon; Okej, kom på att du hade fått lite special av DLS på den saken ja:P
Alltså middarna neråt är väl 60Hz tanken då jag tror jag inte kan spela lika högt med 50Hz utan att tappa kontrollen. Uppåt så tror jag att mellanregistren går på vid 400Hz men dem skulle jag vilja ha ner till runt 250Hz så det är som du säger kanske att dela mellanregistret aktivt och köra midden passivt med diskanten. Men frågan är ju hur filtren delar upp effekten för om jag har 150W delat till midbas och diskant så kräver ju som sagt diskanten inte direkt mycket men man vill ju gärna ha runt 100-130W till midbasen minst.

Det är ju partyfaktor men med bra scenbild. Hatar att ljudbilden är för låg, kommer bakifrån, från alla håll osv. Den ska komma framifrån centrerat men med ett jäkla riv i hela registret:P

Chriztoffer ja det verkar ju helt klart som ett bra steg F6an men man skulle ju vilja ha två stycken egentligen och dela allt aktivt. Kanske att man börjar med ett 4-kanals och testar att labba med lite olika aktiva delningar på antingen midden eller mellanregistret och testar att brygga steget för mer effekt men köra allt passivt. Det är lite det jag känner att jag förlorar om jag köper ett 2-kanalssteg. Möjligheten att labba vad JAG tycket låter bäst. Köra 2x200W med ett AS2002 eller kunna köra 2x300W med F6an om jag tycker det låter bättre än att dela aktivt alternativt komplettera med ett steg till i framtiden för att faktiskt köra allt aktivt. Hoppas ni hajjar vad jag menar:P

Första gången som jag ger mig in på att dela aktivt samt ordna till den där scenbilden med tidskomp och vinklar. Tidigare har man ju satt in i orginaluttag och nöjt sig med lite pillande med eqn men det låter inte helt hundra när man hör närmsta sidan klart tydligast.

Hur är filtren i Alpine CDA-117ri utan processor? För jag antar att stegen inte har så mycket filtermöjligheter att dela en diskant t.ex.
Senast redigerat av Fellow (8 augusti 2011)

376 Inlägg
8 augusti 2011
Skicka filterna till dls och be dem klippa hp till middarna, jag tror inte att de tar betalt för det.
Alternativt att nån som kan gör det åt dig..
Mellanregisterna klarar nog inte under 315hz, och vill du spela högt får de nog stå på 350.
Så det är nog inte lönt att kladda på dem för den sakens skull.
Men visst, ska du ändå ha en processor, så kan du ju lika gärna dela dem också aktivt.
Senast redigerat av Simon76 (8 augusti 2011)

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
8 augusti 2011
Filtret i 117Ri utan processor suger, enbart högpass och ett filter för alla kanaler.

Saab 9-3SC {SQ-edition}

1 581 Inlägg
8 augusti 2011
Trådstartare
ChriZtoffer skrev:
Filtret i 117Ri utan processor suger, enbart högpass och ett filter för alla kanaler.

Okej så då är det ju kört där:P Men Får väl kolla på att göra egna filter till mellanregister och diskant annars och köra middarna aktivt bara.
Har plan på att sätta in åtminstonde PXA-H100 processorn men inget jag kör på till en början.

Sök