6012
Sök

EDIT! Val av slutsteg, 2 eller 4-kanaligt till nya bilen.

1 581 Inlägg
10 augusti 2011
Trådstartare
Just nu står det emellan dessa två. Rockforden är något dyrare men har mer effekt.
Alpine PDX-F6 4x150W
Rockford Fosgate T1000-4ad 4x250W.

Tanken är ju då att köra midbasen aktivt på 2 kanaler och de resterande passivt.

376 Inlägg
10 augusti 2011
Du måste nog förklara för mig..
Vad ska du med mer effekt till?
Du ska väl bara driva ditt iridium-kit?
Och det är bara på 100W
Jag vet att jag har kommenterat det här med watten tidigare, men jag förstår inte varför du vill ha mer effekt än vad högtalarna klarar av..
Eftersom du har ett av dls bästa framsystem, så varför inte välja deras bästa slutsteg? Typ A4.
Jag tror inte att du kan spela högre med mer effekt.
Jag menar inget illa, och om nån har en annan åsikt så får ni gärna lära mig hur det funkar..

1 581 Inlägg
10 augusti 2011
Trådstartare
Simon76 skrev:
Du måste nog förklara för mig..
Vad ska du med mer effekt till?
Du ska väl bara driva ditt iridium-kit?
Och det är bara på 100W
Jag vet att jag har kommenterat det här med watten tidigare, men jag förstår inte varför du vill ha mer effekt än vad högtalarna klarar av..
Eftersom du har ett av dls bästa framsystem, så varför inte välja deras bästa slutsteg? Typ A4.
Jag tror inte att du kan spela högre med mer effekt.
Jag menar inget illa, och om nån har en annan åsikt så får ni gärna lära mig hur det funkar..

Midbasen är såvitt jag vet speccad till 100 eller 150W rms.
Mellanregistret är speccat till 100W rms
Diskanten 50W rms.

Detta är tillsammans 250W om man räknar så men det är inte riktigt rätt att göra.
Jag vill alltså köra midbasen på en egen kanal för att försäkra mig om att den ger full effekt och effekten inte delas i filtret till de andra högtalarna. Har jag 150W på steget så ska det alltså delas upp på 3 element.
Angående det du skrev om mitt RA40 och UP6i så skrev jag att jag trodde att det var för lite ström eller taskig jord som gjorde att det inte riktigt levererade. Körde först UP6 kittet på varsin kanal men bryggade sen och gick från 75W per kitt till 220W och det gav en REJÄL knuff i midden kan jag lova! Mer effekt så tvingas inte förstärkaren maxas ut. Jag har hellre för mycket effekt än för lite men då snackar jag effekt från märkessteg och inte Mutant, sony xplod osv.  Mer effekt ger också mer kontroll och mindre distorsion.

Kommer jag köpa DLS-steg igen så finner jag ingen anledning att köpa ultimate utan referens då det skiljer så pass lite emellan.
Senast redigerat av Fellow (10 augusti 2011)

1 581 Inlägg
10 augusti 2011
Trådstartare
Vill du snacka effekt på högtalare så snacka med Hewi som bygger DLS-system i sin bil och kör med Två Scandinavia 1" diskant och 2 R5A på ett DLS A6.
Samt varje dörr driver han två midbasar med ett A6.
Alltså har han 3 stycken DLS A6 för sitt framsystem.

376 Inlägg
10 augusti 2011
Ok..
Det skadar kanske inte att ha effekt strax över de angivna värdena på högtalarna.
Jag tror att din middar är speccade på 100w. Iaf så är mina det..
Så om du kör middar för sig och resten för sig. så borde du klara dig på strax över 4x100w.
Jag menar att det borde inte bli bättre med 250, än 150.. (Rockford vs Alpine)
Sen behöver du självklart inte välja DLS, det är ju en smaksak.

Angående Hewi, så undrar jag om han har nytta av alla de watten? Det är möjligt att han väljer de stegen av andra anledningar.
Men, jag är ganska ny på det här.. Och lär mig hela tiden wink

1 581 Inlägg
10 augusti 2011
Trådstartare
Simon76 skrev:
Ok..
Det skadar kanske inte att ha effekt strax över de angivna värdena på högtalarna.
Jag tror att din middar är speccade på 100w. Iaf så är mina det..
Så om du kör middar för sig och resten för sig. så borde du klara dig på strax över 4x100w.
Jag menar att det borde inte bli bättre med 250, än 150.. (Rockford vs Alpine)
Sen behöver du självklart inte välja DLS, det är ju en smaksak.

Angående Hewi, så undrar jag om han har nytta av alla de watten? Det är möjligt att han väljer de stegen av andra anledningar.

Alltså angående Alpinen vs Rockford så känns det som att Alpine är ett bättre märke så det lutar ju åt den plus att den är billigare. Kommer nog köra B2 basen också istället för nordican för att få lite mer tryck samt ett B2 monosteg.

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
10 augusti 2011
Simon76 skrev:

Han får SÅ mkt renare effekt till högtalarna eftersom de knappt belastas......vilket ger renare ljud wink
Mindre belastning = mindre distortion enkelt uttryckt...därför överdimensionerar många som bygger tung SQ i bil effekten. Även jag roll

Ett LRx 5.1k (ersätts av Audison av Voce 5.1 inom kort) på ett kit Focal K2P 130KR och en Polyglass K21v2 ÄR en aning overkill... roll
Senast redigerat av Lonefox (10 augusti 2011)

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

376 Inlägg
10 augusti 2011
Lonefox skrev:
Simon76 skrev:

Han får SÅ mkt renare effekt till högtalarna eftersom de knappt belastas......vilket ger renare ljud wink
Mindre belastning = mindre distortion enkelt uttryckt...därför överdimensionerar många som bygger tung SQ i bil effekten. Även jag roll

Ett LRx 5.1k (ersätts av Audison av Voce 5.1 inom kort) på ett kit Focal K2P 130KR och en Polyglass K21v2 ÄR en aning overkill... roll

Hmm..
Ja, det låter ju faktiskt logiskt, nu när ni förklarar..
Attans.. Det betyder ju att jag behöver nya steg.. hmm
Tanten kommer att döda mig..

1 581 Inlägg
10 augusti 2011
Trådstartare
Simon76 skrev:

Hahaha, känner igen mig:P Äsch, är du nöjd så är det väl bara att köra på en vinter och är du inte nöjd så uppgradera:) DLS-steg går alltid att sälja begagnat.

376 Inlägg
10 augusti 2011
Fellow skrev:
Simon76 skrev:

Hahaha, känner igen mig:P Äsch, är du nöjd så är det väl bara att köra på en vinter och är du inte nöjd så uppgradera:) DLS-steg går alltid att sälja begagnat.

Ja, det får bli nästa års projekt.
Nöjd blir man väl aldrig. wink
Men det låter betydligt bättre nu, efter mina uppgraderingar i sommar.
Det är alltid kul att bygga vidare. smile
Och nu har jag ju tid på mig att läsa på och välja..

1 581 Inlägg
10 augusti 2011
Trådstartare
Simon76 skrev:
Fellow skrev:
Simon76 skrev:

Ja, det får bli nästa års projekt.
Nöjd blir man väl aldrig. wink
Men det låter betydligt bättre nu, efter mina uppgraderingar i sommar.
Det är alltid kul att bygga vidare. smile
Och nu har jag ju tid på mig att läsa på och välja..

Näe sant. Sen får du väl custombygga för vinklar med mellanregister och diskanter;)

1 727 Inlägg
11 augusti 2011
Simon76 skrev:
Attans.. Det betyder ju att jag behöver nya steg.. hmm

Varför berätta? wink

Pierre

Shopen med personligt engagemang. Handla i WEBSHOPEN
Bilstereotidning på nätet: LÄS!
Seastreams Garage på FACEBOOK
Motorshow i Kungsängen på FACEBOOK

376 Inlägg
11 augusti 2011
Fellow: Nej.. Jag vill inte bygga om inne i bilen. wink

Horsyhorse: Jag är egentligen rätt nöjd.. Men om jag har så mycket att tjäna på att öka effekten, så kanske det kan vara värt att byta stegen.
Idag så har jag bara 4x60W+1x300..(DLS A7)
Hmm.. Det låter ju rätt lite..
Tror ni det skulle låta bättre om jag gick ner en serie, men ökar effekten?
Tex 2 st reference RA20, på 2x130w. Plus kanske ett till, bryggat, till basen?
Kan tänka mig att man kan få loss tre sådana för runt 12000kr. Undrar vad jag kan få för mitt A7?
Satan, jag är redan igång..
Senast redigerat av Simon76 (11 augusti 2011)

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
11 augusti 2011
Simon76 skrev:
Fellow: Nej.. Jag vill inte bygga om inne i bilen. wink

Horsyhorse: Jag är egentligen rätt nöjd.. Men om jag har så mycket att tjäna på att öka effekten, så kanske det kan vara värt att byta stegen.
Idag så har jag bara 4x60W+1x300..(DLS A7)
Hmm.. Det låter ju rätt lite..
Tex 2 st reference RA20, på 2x130w. Plus kanske ett till, bryggat, till basen?
Kan tänka mig att man kan få loss tre sådana för runt 12000kr. Undrar vad jag kan få för mitt A7?
Satan, jag är redan igång..

RA-serien är mer rock´n´roll än Ultimate som är mer analytisk.....
Men enda skillnaden du märker är mest ljudkaraktär.......

Men är du eg. rätt nöjd så varför byta?
Det jag pratade om är när folk kör tex. ETT A6 per elementsteg. DÅ har de överdrivet utrymme till effekttaket.

A7 räcker långt.....previs som Genesis fivechanel

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

376 Inlägg
11 augusti 2011
Jag vet inte om jag ska byta.. Bara funderar på olika alternativ.
Var har jag mest att vinna?
Om jag tex behåller A7, och bryggar det till middarna. (2x200 tror jag det blir?)
Och köper ett A2 till mellan, diskant. (2x85W)
Blir det bra? Eller behöver basen och mellan också mer då?

Jag har faktiskt haft ett fivechanel för över 10 år sen..
Var jävligt nöjd med det, vill jag minnas.

ps: förlåt Fellow att jag stal tråden.. wink

1 727 Inlägg
11 augusti 2011
Simon76 skrev:
Horsyhorse: Jag är egentligen rätt nöjd.. Men om jag har så mycket att tjäna på effekten..
Hmm.. Det låter ju rätt lite

Effekt(reserv) är bra att ha, men gå inte NER i ljudkvalite(modell) för att få högre siffror.
Om möjligt högre effekt i samma serie du har. Eller ännu bättre steg. smile

Pierre

Shopen med personligt engagemang. Handla i WEBSHOPEN
Bilstereotidning på nätet: LÄS!
Seastreams Garage på FACEBOOK
Motorshow i Kungsängen på FACEBOOK

376 Inlägg
11 augusti 2011
Horsyhorse skrev:
Simon76 skrev:
Horsyhorse: Jag är egentligen rätt nöjd.. Men om jag har så mycket att tjäna på effekten..
Hmm.. Det låter ju rätt lite

Effekt(reserv) är bra att ha, men gå inte NER i ljudkvalite(modell) för att få högre siffror.
Om möjligt högre effekt i samma serie du har. Eller ännu bättre steg. smile

Pierre

Vad tror du om det jag skrev med A2?

1 581 Inlägg
11 augusti 2011
Trådstartare
Simon76 skrev:
Jag vet inte om jag ska byta.. Bara funderar på olika alternativ.
Var har jag mest att vinna?
Om jag tex behåller A7, och bryggar det till middarna. (2x200 tror jag det blir?)
Och köper ett A2 till mellan, diskant. (2x85W)
Blir det bra? Eller behöver basen och mellan också mer då?

Jag har faktiskt haft ett fivechanel för över 10 år sen..
Var jävligt nöjd med det, vill jag minnas.

ps: förlåt Fellow att jag stal tråden.. wink

Ingen fara, vi är ju ute efter lite samma saker;)
Angående Alpine VS Rockford undrar jag mest om någon lyssnat på dessa steg eller andra modeller av samma fabrikat och vill dela med sig just utav hur de upplevt stegen?

376 Inlägg
11 augusti 2011
Jag har ju faktiskt ett audison vr209 inkopplat. Som jag driver bakhögtalarna med, på minimal volym, och enbart för att inte förlora backsensorn..
Jag googlade det precis, och det verkar ju ha mellan 110 och 120W, beroende på vilken sida jag kollade..
Trodde bara att det låg på 70.
Ska ut ikväll och koppla om lite. Och se om det blir nån skillnad att köra middarna på det.

1 581 Inlägg
11 augusti 2011
Trådstartare
Simon76 skrev:
Jag har ju faktiskt ett audison vr209 inkopplat. Som jag driver bakhögtalarna med, på minimal volym, och enbart för att inte förlora backsensorn..
Jag googlade det precis, och det verkar ju ha mellan 110 och 120W, beroende på vilken sida jag kollade..
Trodde bara att det låg på 70.
Ska ut ikväll och koppla om lite. Och se om det blir nån skillnad att köra middarna på det.

Just därför jag vill ha ett 4-kanalssteg med gott om effekt:) För att labba runt med lite olika kopplingar som mellanregister aktivt, midbas aktivt osv:) Testa på! Inte mer än att du kopplar tillbaka som det var:)

Sök