2251
Sök

Kniv i bilen - Vad säger svensk lag?

blacken
15 december 2009
Hamilton skrev:
blacken skrev:
Hamilton skrev:
Som jag skrev i mitt inlägg så är inte min bil "allmän plats" trodde i min enfald att jag inte behövde förklara att det var min egendom utan att det skulle vara helt uppenbart.

Vart i bilen jag förvarar en evt kniv är ju upp til mig ( i verktygslådan är ju det mest naturliga).

6 § Skjutvapen får medföras på allmän plats endast om vapnet enligt särskilda föreskrifter ingår i utrustning för viss tjänst eller visst uppdrag eller om det annars med hänsyn till vapnets art, syftet med innehavet och övriga omständigheter är att anse som befogat. Detsamma gäller i fråga om skjutvapen inom skolområde, där grundskole- eller gymnasieundervisning bedrivs, eller i fordon på allmän plats. Lag (2000:147).

Misstänker att dom stödjer sig på detta just angående vapen i fordon :5 § Ett vapen som har varit föremål för brott som avses i 1 § eller 2 § a skall förklaras förverkat, om det inte är uppenbart oskäligt.:
Skulle tro att det är ett"moment 22" där som tillämpas, i och med att det är förbjudet att inneha vapen i bil på allmän plats så kan det ses som att ett "brott har begåtts" om man vrider på det lite. Och det är ju Svenska länsman och åklagare bra på att göra..

Finns inte en stavelse om Skjutvapen  i mina inlägg, så jag förstår inte vart du vill komma.
Läs vad jag skriver och inte vad du tror att jag skriver.

Knivar faller även dom under vapenlagen och dess tolkning. läs den i stället..
Senast redigerat av blacken (15 december 2009)

Double-Unicorn Rider
2 486 Inlägg
15 december 2009
blacken skrev:
...eller i fordon på allmän plats. Lag (2000:147).

Texten säger att lagen gäller när ett fordon befinner sig på allmän plats - inte att fordonet är en allmän plats.

Bilen är ens privata egendom och du gör det du vill i den. Men misstänks du för brott kan polisen gå igenom den, precis som en bostad (krävs papper i vissa fall men det har polisen koll på).

blacken
15 december 2009
sirmiro skrev:
blacken skrev:

Texten säger att lagen gäller när ett fordon befinner sig på allmän plats - inte att fordonet är en allmän plats.

Bilen är ens privata egendom och du gör det du vill i den. Men misstänks du för brott kan polisen gå igenom den, precis som en bostad (krävs papper i vissa fall men det har polisen koll på).

Och när fordonet är på allmän plats så både tolkas och klassas den som allmän plats av länsman med bihang, när dom tolkar den strängare tillämpningen av vapenlagen. Sedan om det är helt "kosher" enligt lagens bokstav eller mening är en helt annan femma.Dom hade lite "bråttom" när dom skrev tilläggen till den, och "glömde" bort att det faktiskt finns legala vapen i samhället..

Double-Unicorn Rider
2 486 Inlägg
15 december 2009
blacken skrev:
sirmiro skrev:
blacken skrev:

Och när fordonet är på allmän plats så både tolkas och klassas den som allmän plats av länsman med bihang, när dom tolkar den strängare tillämpningen av vapenlagen. Sedan om det är helt "kosher" enligt lagens bokstav eller mening är en helt annan femma.Dom hade lite "bråttom" när dom skrev tilläggen till den, och "glömde" bort att det faktiskt finns legala vapen i samhället..

Nja, fordonet är inte allmän plats, men när det kommer till vapenlagen (som detta gäller) så spelar det mindre roll, polisen har brottsmisstanke och kollar som de vill.
Sen är ju frågan om de hade bråttom eller medvetet "glömde" de vapen man får ha. roll

1 571 Inlägg
15 december 2009
Är detta vapen?
http://www.americawear.com/images/products/Flashlights/2-cell-mag-lite.jpg
http://www.c3-sportshop.de/catalog/images/keychains-self-defense.jpg

8 906 Inlägg
15 december 2009
sirmiro skrev:
blacken skrev:

Exakt, gäller att läsa vad som faktiskt skrivs i inläggen.
Om en bil skulle vara en "Allmän plats" som i det flesta fall är ändrad till "Offentlig plats" så skulle ju en medborgare kunna sätta sig i vilken olåst bil som helst för att som i dessa dagar värma sig eller kanske lyssna på lite radio....... Ja ni hör ju själva hur det låter big_smile

Att en Polis kan undesöka en bil är ju en helt annan sak, men en Bil är och kommer förhoppningsvis aldrig att bli en Allmän plats
Senast redigerat av Hamilton (15 december 2009)

Fotograf på tierpidag.se

blacken
15 december 2009
sirmiro skrev:
blacken skrev:
sirmiro skrev:

Nja, fordonet är inte allmän plats, men när det kommer till vapenlagen (som detta gäller) så spelar det mindre roll, polisen har brottsmisstanke och kollar som de vill.
Sen är ju frågan om de hade bråttom eller medvetet "glömde" de vapen man får ha. roll

Det är en blandning av bägge fallen, men det kom när det var en skolskjutning i Skottland så införde England sitt "gun ban" och politiker har ju som valspråk "monkey see, monkey do". Och Svenska politiker ska ju alltid vara värst.
Så dom klämde i för "kung och fosterland" när dom roddade om i vapenlagstiftningen. Sedan som kom dom på att, "rackarns det finns ju jägare och tävlingsskyttar i landet som i princip inte får åka till skjutbanan med sina vapen på grund av vårat nya hyss". Och på den vägen är det idag..

Ps: alla dom åtgärder som respektive länder gjorde i skärpningen av lagstiftningen var verkningslösa. I England så steg antalet vapenrelaterade brott med runt en 70- 80 procent. liknande siffror har vi i Sverige..

blacken
15 december 2009
Hamilton skrev:
sirmiro skrev:
blacken skrev:

Exakt, gäller att läsa vad som faktiskt skrivs i inläggen.
Om en bil skulle vara en "Allmän plats" som i det flesta fall är ändrad till "Offentlig plats" så skulle ju en medborgare kunna sätta sig i vilken olåst bil som helst för att som i dessa dagar värma sig eller kanske lyssna på lite radio....... Ja ni hör ju själva hur det låter big_smile

Att en Polis kan undesöka en bil är ju en helt annan sak, men en Bil är och kommer förhoppningsvis aldrig att bli en Allmän plats

Jag menar att det skulle kunna bli intressant om det drevs till sin spets av en biltjuv typ. Antingen eller ,så ska ju lagen funka, men Svenska länsman och övriga lagsystemet är ju kända för att "kratsa kastanjerna ur elden" och vrida och vända allt till sin fördel oavsett lagpraxis.

Det är alltid gratis ost i råttfällan
175 Inlägg
15 december 2009
volta skrev:
nuffe skrev:
Såg på Road Wars precis att det i England är förbjudet att ha kniv i bilen om den ligger inom räckhåll. Man får då ha kniv i bilen om den exempelvis ligger i bagagen.

Någon som har lite halvbra koll på knivlagen?

Lagen (1988:254) om förbud beträffande knivar och andra farliga föremål, i dagligt tal knivlagen, är en lag i Sverige från 1988 som förbjuder innehav av knivar och andra föremål som "är ägnade att användas som vapen vid brott mot liv eller hälsa" på allmänna platser. Sådana vapen, till exempel knogjärn, får ej heller överlåtas till personer under 21 år eller saluhållas. Lagen gäller inte där vapenlagen är tillämplig. "Springstiletter eller springknivar" får enligt lagen inte innehavas av personer under 21 år. Brott mot lagens regler ger böter eller fängelse i högst sex månader. Vid grovt brott döms till ett års fängelse.

ett tillägg till den i överigt utmärkta beskrivningen

från polisen.se:

Knivar, farliga föremål
Lagstiftningen inom det här området behandlar knivar, stickvapen, skärvapen och andra farliga föremål som är avsedda att användas som vapen vid brott mot liv eller hälsa.
Som några exempel på sådana farliga föremål som avses kan nämnas:

* stiletter
* springknivar
* butterflyknivar
* sablar
* svärd
* kaststjärnor
* karatepinnar
* knogjärn

Enligt lagen om förbud beträffande knivar och andra farliga föremål (1988:254) är det förbjudet att ha dessa typer av vapen på allmän plats, inom skolområde eller i fordon på allmän plats.
Det finns några undantag från förbudet:

Som exempel på tillåtet innehav kan nämnas militär som till uniform bär kniv, hantverkare som arbetar med mattläggning och bär kniv, svampplockare som under vandring bär ändamålsenlig kniv eller normalt bruk av fickkniv eller multiverktyg.

Personer under 21 år får inte använda eller äga springknivar eller springstiletter.
Överlåtelse av farliga föremål

Springknivar, springstiletter, knogjärn, kaststjärnor eller andra föremål som är speciellt avsedda för att användas som vapen vid brott mot liv eller hälsa får inte överlåtas till personer under 21 år eller erbjudas till försäljning.
Införsel

För införsel av sådana farliga föremål som nämnts tidigare, utom sablar och svärd, krävs tillstånd. Tillstånd prövas av polismyndigheten på den ort där förtullning ska äga rum eller, om förtullning inte behövs, där införseln sker. Se förordning (1990:415) om tillstånd till införsel av vissa farliga föremål.

"Assumption is the mother of all fuckups"

687 Inlägg
15 december 2009
Finns inte så mycket mer att tillägga än de två övre inläggen då de stämmer fullt ut..

Blacken du verkar hänvisa till fel lag. Tror du är inne i vapenlagen/liknande och kollar medans du egentligen borde kolla i Lag (1988:254) om förbud beträffande knivar och andra farliga föremål 1§.

Lag (2000:147) <- den finns förövrigt inte med i min lagbok men den kanske är för gammal.. (2008). Vilken lag har du kollat i ?

blacken
15 december 2009
Nehe skrev:
Finns inte så mycket mer att tillägga än de två övre inläggen då de stämmer fullt ut..

Blacken du verkar hänvisa till fel lag. Tror du är inne i vapenlagen/liknande och kollar medans du egentligen borde kolla i Lag (1988:254) om förbud beträffande knivar och andra farliga föremål 1§.

Lag (2000:147) <- den finns förövrigt inte med i min lagbok men den kanske är för gammal.. (2008). Vilken lag har du kollat i ?

Jag tror att det är detta som används som stöd för att ha knivar på allmän plats.  § Med skjutvapen och ammunition förstås i denna förordning sådana skjutvapen och andra föremål samt sådan ammunition som omfattas av bestämmelserna i vapenlagen
Vid debatten innan "nya" vapenförordningen trädde i kraft så togs det upp med knivar och dylikt på allmän plats och att det/dom föll på samma lagstöd liasom på något lattjo sätt..

687 Inlägg
15 december 2009
blacken skrev:
Nehe skrev:

Jag tror att det är detta som används som stöd för att ha knivar på allmän plats.  § Med skjutvapen och ammunition förstås i denna förordning sådana skjutvapen och andra föremål samt sådan ammunition som omfattas av bestämmelserna i vapenlagen
Vid debatten innan "nya" vapenförordningen trädde i kraft så togs det upp med knivar och dylikt på allmän plats och att det/dom föll på samma lagstöd liasom på något lattjo sätt..

Nja det är  Lag (1988:254) om förbud beträffande knivar och andra farliga föremål som gäller när det handlar om knivar. Men enligt 3§ så och jag citerar "i fråga om vapen och andra föremål som vapenlagen (1996:67) är tillämplig på gäller föreskrifterna där i stället för denna lag.

Men som sagt knivar under (1988:254).

3 650 Inlägg
15 december 2009
Jag har baseballträ i bilen, synligt tillochmed. ingen har sagt nåt om det. ingen har nämnt det änns när jag blivit stoppad

733 Inlägg
15 december 2009
Verkar som lagen sägar att du inte får ha en kniv i bilen.
Men det spelar inte så stor roll, det är polisen du blir stannad av som avgör om han ska rapportera det eller inte.

Concordia res parvae crescent
924 Inlägg
15 december 2009

nej det är inga vapen men dom skulle kunna användas som tillhygge.
men tillhygge e ju allt som du har i din hand å har för att åverka skada på nån/något.
ett spärrskaft, en gren, en planka, nånting du har i handen som inte råder under kniv/vapenlagen är tillhygge.
Senast redigerat av weian (15 december 2009)

I'm 667 neighbur of the beast
www.rushracing.se

175 Inlägg
15 december 2009
master_- skrev:
Verkar som lagen sägar att du inte får ha en kniv i bilen.
Men det spelar inte så stor roll, det är polisen du blir stannad av som avgör om han ska rapportera det eller inte.

Jo, det blir ju en tolkningsfråga hos polisen ifråga huvuvida det faller in under undantagen eller ej
Senast redigerat av Chrise (15 december 2009)

Fotograf @ Team Insane Racing
1 781 Inlägg
15 december 2009
evilaudio skrev:
Hamilton skrev:
evilaudio skrev:

säg de till snuten när dom stoppar dig.. man fär inte ha baseballträ helller i bilen om man inte kan bevisa att man ska iväg å spela.

Behövs inte, dom får inte rota i bilen hur som helst. Även Polisen har regler att följa

jo de krävs en husransakan om dom inte på plats anser att föreligger brott.

fortfarande så är bilen inte en allmän plats utan räknas som privat egendom!

sitter du och dricker i en "sluten" bil så kan polisen inte säga något.. men kör du nercabbat så kan polisen ta dig för att du dricker på allmän plats!

Team Insane Racing

175 Inlägg
15 december 2009
Malm3n skrev:
evilaudio skrev:
Hamilton skrev:
Behövs inte, dom får inte rota i bilen hur som helst. Även Polisen har regler att följa

jo de krävs en husransakan om dom inte på plats anser att föreligger brott.

sitter du och dricker i en "sluten" bil så kan polisen inte säga något.. men kör du nercabbat så kan polisen ta dig för att du dricker på allmän plats!

Här har du samma sak som med kniven, bilen faller in under offentlig plats om den är placerad på allmän plats, sitter du hemma i garaget är det helt okej, oavsett om det är cabbat eller inte.
En ytterligare aspekt i alkoholproblematiken är att det inte är reglerat i Svea Rikes lag huruvida du får konsumera starkvaror på gator och torg, utan det är upp till varje kommun att bestämma enskilt.
Senast redigerat av Chrise (15 december 2009)

blacken
15 december 2009
Nehe skrev:
blacken skrev:
Nehe skrev:

Nja det är  Lag (1988:254) om förbud beträffande knivar och andra farliga föremål som gäller när det handlar om knivar. Men enligt 3§ så och jag citerar "i fråga om vapen och andra föremål som vapenlagen (1996:67) är tillämplig på gäller föreskrifterna där i stället för denna lag.

Men som sagt knivar under (1988:254).

Och det faller under vapenförordningen, och den är uppdaterad för ett tag sedan. Det var faktiskt en debatt om det då..

blacken
15 december 2009

Inte om du har något som faller under vapenförordningens förordningar..

Sök