Jag är riktigt missnöjd med ljudet jag nyss byggt........

Frissan
15 december 2009 · 4 693 Inlägg

Kasta in den i skuffen och testa igen

Booyakasha!
jensclaudius PM Competition Team
15 december 2009 · 711 Inlägg

Är basen inspelad?

www.bilstereoforbundet.se för dig som vill tävla i billjud
Saab 9-3sc "Blixten" (2006)
snipercat
15 december 2009 · 669 Inlägg

ah den är så inspelad som bara går. vettefan hur ja ska lösa det här...

Janneutanb
15 december 2009 · 7 272 Inlägg

Börja med att fixa så att spänningen inte sjunker så himla mycket.
Därefter ställer du in steget riktigt.
Prova sen olika placeringar av lådan.

christofer_k Vorsprung durch Technik
15 december 2009 · 2 432 Inlägg

Är lådan  byggd  för den bilen  ?   vad för material har du  byggt lådan av ?  å hur ser  dina  inställningar ut  på steg och stereo ?

apoteket00 trucken
15 december 2009 · 563 Inlägg

en sedan bil är svår att få att spela högt, det är labba med olika lådor som gäller om man vill ha lite DB. jag tror lådan är för stor. ev så hade en mindre låda och vänd bakåt i skuffen kanske funkat, jag kan inte ge något exakt fel men de hanldar om lådan. strömmen är en annan sak, men lådan ger mer!

member of team ljudbyggaren, O vaddå dansband e töntigt=)
Stickan Svensk Mästare i billjud 2009 & 2010
15 december 2009 · 961 Inlägg

apoteket00 skrev:
en sedan bil är svår att få att spela högt, det är labba med olika lådor som gäller om man vill ha lite DB. jag tror lådan är för stor. ev så hade en mindre låda och vänd bakåt i skuffen kanske funkat, jag kan inte ge något exakt fel men de hanldar om lådan. strömmen är en annan sak, men lådan ger mer!

i agree brother! , men det går, skam den som ger sig

Volvo 850 T5-R "Ground Zero" (1995)
Volvo 740 GLE "Banbil in progress" (1988)
Volvo 855 "T5-R" (1995)
Frippe_L Gladen Audio
15 december 2009 · 2 388 Inlägg

apoteket00 skrev:
en sedan bil är svår att få att spela högt, det är labba med olika lådor som gäller om man vill ha lite DB. jag tror lådan är för stor. ev så hade en mindre låda och vänd bakåt i skuffen kanske funkat, jag kan inte ge något exakt fel men de hanldar om lådan. strömmen är en annan sak, men lådan ger mer!

lådorna till SX15 brukar bli bäst runt 110-120L så det är nog inte det som är felet. felet är nog mer att det inte får plats på nåt vettigt sätt i bagaget i hans bmw?

Svensk mästare i Street Stock 2012 med 148,8dB
Svensk Mästare i Street 100A 2011 med 150,0 dB
Svensk mästare i ESPL MASTER och Bassrace 139,9 2010
Team-leader för Team1
Volkswagen Passat 3B "VolksGladen" (1999)
kalle_kalle
15 december 2009 · 2 914 Inlägg

snipercat skrev:

Alpinabiturbo skrev:
Basboost på eller av? Hur står lågpasfiltret på steget? Har huvudenheten inbyggda filter? Vad är det för modellnamn på huvudenheten? Vad är det för batteri? Vart har du jordat? Hur ser jordkabeln mellan batteri å kaross ut? osv..

bassbost av. lågpass filtret vet jag inte jag har testa olika. hu har inte det va ja vet.
jordat i bälteshållaren. slipat riktigt noga. batterikabeln mellan karros är typ 20mm2.

det slutsteg / sla 3000 kräver REJÄLT med ström, får mindre ström än vad ditt gamla steg säkert, därför spelar det semre. hur klämde du kabelskorna? mäta mellan batteripolerna och spela litegrann, typ en ton på 50hz så det är konstant ström som löper, mäta bak och rör inte kabeln utan terminalen på steget. hur mycket diffar det?? mäta även just på jordpunkten... alltså inte på kabelskon utan plåten i bilen, (mäta med en multimeter). kom tillbaka med resultat, och just ja, skaffa en grövre kabel mellan batteri och jordpunkten, kontrollera gärna jorden genom att skrapa ev färg. och även den som var 20mm2

jonash SM-Guld Billjud 2007&08
16 december 2009 · 2 353 Inlägg

Vad är det för bil, och hur sitter lådan? Sitter porten och elementet på samma sida?



snipercat skrev:
hallå jag har
en re sx15d4 bas kopplad till ett sinus live sla 3000. steget är lastat i 2 ohm om ja har rätt.
alltså +++ --- då blir det 2 ohm?

lådan är på 120liter. och en port på 25 cm sammanlagt.

50mm2 strömkablar.

300amp säkringar.

orginal batteriet.

jag har mätt å när bilen är på så är det 14volt men pendlar när ja drar på.

som sagt det spelar ju men LÅNGT IFRÅN va ja vill....
hur ska jag göra?

lådan ligger i baksätet på en bmw 318i. alltså inne i cupen.

mkt tacksam för svar

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!
snipercat
16 december 2009 · 669 Inlägg

jonash skrev:
Vad är det för bil, och hur sitter lådan? Sitter porten och elementet på samma sida?



snipercat skrev:
hallå jag har
en re sx15d4 bas kopplad till ett sinus live sla 3000. steget är lastat i 2 ohm om ja har rätt.
alltså +++ --- då blir det 2 ohm?

lådan är på 120liter. och en port på 25 cm sammanlagt.

50mm2 strömkablar.

300amp säkringar.

orginal batteriet.

jag har mätt å när bilen är på så är det 14volt men pendlar när ja drar på.

som sagt det spelar ju men LÅNGT IFRÅN va ja vill....
hur ska jag göra?

lådan ligger i baksätet på en bmw 318i. alltså inne i cupen.

mkt tacksam för svar

jag har en bmw 318i e36 utan skidlucka. men som sagt jag har lådan i baksätet så trycket ska kunna komma in. men endå så låter det inget.....

bas port sitter på samma sida.

men hur långt ska röret vara sammanlagt med trattar osv. om jag vill ha 35 hz?

dfine BMW entusiast
16 december 2009 · 579 Inlägg

Förvånad att inte fler säger att det kan bero på fasvändning med tanke på att basen spelar innåt, det kan iofs bero på avstämningen av lådan också men kolla så att det inte är fasvänt först, lättare att börja där.

Som flera andra har sagt redan så spelar ström och jord stor roll, du har för dålig jord mellan batteri och chassi samt spänningsfall vilket gör att steget helt enkelt inte får strömmen det behöver.

Montering är "minst" 60% av slutresultatet som man brukar höra här på gorg tongue

Sharky
16 december 2009 · 10 287 Inlägg

Elementet skall spela lika mycket inåt som utåt oavsett fasvändning.

/Göran

dfine skrev:
Förvånad att inte fler säger att det kan bero på fasvändning med tanke på att basen spelar innåt,

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
snipercat
16 december 2009 · 669 Inlägg

hur långt ska röret vara för 35 hz? inklusive trattar

Senast redigerat av snipercat (16 december 2009)

jonash SM-Guld Billjud 2007&08
16 december 2009 · 2 353 Inlägg

snipercat skrev:
hur långt ska röret vara för 35 hz? inklusive trattar

Det skall vara längre. Typ 45cm.

MEN, det är INTE där felet ligger! Detta har antingen med att slutsteget ej levererar effekt, eller att basen kan hantera effekten.

Att slutsteget inte levererar effekt kan bero på två saker:
- Dåligt / felaktigt installerat
- Produkten är trasig

Samma gäller för basen.

Min högst personliga åsikt är att det i 99 fall av 100 är nånting som är felinstallerat. Du har till att börja med PÅ TOK för lite batterikraft för det steget. För det andra, bulten till bälteshållarna är ibland kanon, ibland kattpiss. Sen bör du absolut ha grövre jord från batteriet till kaross. Sen skall alla kablarna vara åtdragna rätt, och har du kabelskor så måste dessa ha klämts med ett bra verktyg, inget skruvstäd eller annan skit.

Sen säkringshållaren, där är det BARA flatsäkring (ANL eller liknande) som funkar. AGU (dvs en rund glassäkring) kan du kasta på tippen. Det är bara skit.

Ang basen så skall du nog dubbelkolla att spolarna verkligen jobbar MED varann. Det har hänt fler än en gång att leverantören VÄNT på beteckningarna. Det enklaste sättet att kolla är att koppla bort ena spolen temporärt och se om det blir bättre. Isåfall vet du direkt vad felet är.

/Jonas

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!
Frissan
16 december 2009 · 4 693 Inlägg

Går ju att testa med ett litet batteri på spolarna var för sig.

Booyakasha!
dfine BMW entusiast
16 december 2009 · 579 Inlägg

Sharky skrev:
Elementet skall spela lika mycket inåt som utåt oavsett fasvändning.

/Göran

Självklart ska en bas spela innåt också, men TS skrev att när han spelade ganska högt så dunkar konan innåt. Den ska väll ändå "tryckas ut" när den "dunkar till".
Det var så jag tänkte tongue


snipercat skrev:
jag kollade nu när jag spelar ganska. högt så konan rör sig så tycker jag den spelar innåt :S när den dunkar så ser det så ut. varför? hur åtgärda?

andreas_gbg_
16 december 2009 · 1 634 Inlägg

Varför ska fler nämna fasvändning när det redan nämnts? Det undrar jag.

Vad jag har uppfattat så spelar du med baslådan i skuffen på en sedan. Har basen någon möjlighet att komma in i kupén? I en sedan måste du täta bakom baslådan och leda in allt tryck i kupén, annars får du bara "skuffdunk". Det kan iofs vara jävligt ballt, om du vill ligga där och lyssna wink

Numera Saab 9-5 Aero -00
Frippe_L Gladen Audio
16 december 2009 · 2 388 Inlägg

andreas_gbg_ skrev:
Varför ska fler nämna fasvändning när det redan nämnts? Det undrar jag.

Vad jag har uppfattat så spelar du med baslådan i skuffen på en sedan. Har basen någon möjlighet att komma in i kupén? I en sedan måste du täta bakom baslådan och leda in allt tryck i kupén, annars får du bara "skuffdunk". Det kan iofs vara jävligt ballt, om du vill ligga där och lyssna wink

Du missade nog biten där han skriver att baslådan ligger i baksätet.....

"jag har en bmw 318i e36 utan skidlucka. men som sagt jag har lådan i baksätet så trycket ska kunna komma in. men endå så låter det inget.....

bas port sitter på samma sida.

men hur långt ska röret vara sammanlagt med trattar osv. om jag vill ha 35 hz?"

Svensk mästare i Street Stock 2012 med 148,8dB
Svensk Mästare i Street 100A 2011 med 150,0 dB
Svensk mästare i ESPL MASTER och Bassrace 139,9 2010
Team-leader för Team1
Volkswagen Passat 3B "VolksGladen" (1999)
ToTTeN Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
16 december 2009 · 3 585 Inlägg

Har du batteriet fram eller bak?.

Om du har ett gammalt orginal batteri fram så 'r det nog dax att sätta ett vettigt i bak och ett vettigt i fram.

Följ mina projekt på http://www.facebook.com/TeamDisasterRacing
Projekt tråd på Tyrken http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=63529
På e36 turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … #p1685143/
Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang