Jag är riktigt missnöjd med ljudet jag nyss byggt........

andreas_gbg_
16 december 2009 · 1 634 Inlägg

Frippe_L skrev:

andreas_gbg_ skrev:
Varför ska fler nämna fasvändning när det redan nämnts? Det undrar jag.

Vad jag har uppfattat så spelar du med baslådan i skuffen på en sedan. Har basen någon möjlighet att komma in i kupén? I en sedan måste du täta bakom baslådan och leda in allt tryck i kupén, annars får du bara "skuffdunk". Det kan iofs vara jävligt ballt, om du vill ligga där och lyssna wink

Du missade nog biten där han skriver att baslådan ligger i baksätet.....

"jag har en bmw 318i e36 utan skidlucka. men som sagt jag har lådan i baksätet så trycket ska kunna komma in. men endå så låter det inget.....

bas port sitter på samma sida.

men hur långt ska röret vara sammanlagt med trattar osv. om jag vill ha 35 hz?"

Japp, det missade jag totalt roll

Låter ju absolut som att det är någon inställning som är fel. Bara att låta någon titta på det som är van vid skruvande så man är säker på att det inte är den biten.

Senast redigerat av andreas_gbg_ (16 december 2009)

Numera Saab 9-5 Aero -00
jimmyostrom
16 december 2009 · 560 Inlägg

Hur stor port har du?

Till den effekten måste du ha 6" port med rör och det är INGA 35Hz du ska stämma av lådan med för att lira högt.

Kolla så du VERKLIGEN har alla kablar rätt i fas på basen imed att basen är 2-spolig!!!!! klicka med ett 1,5 volt batteri för att se så konen rör sig utåt.

snipercat skrev:
provade koppla in 2 extra batterier = startkablar.
då var strömmen mer jämn. Men, grejerna ska ju spela över 140 db. jag tror knappt att detta gör 130...riktigt missnöjd.. jag har provat olika inställningar på steget. som ja tycker låter bra. så svårt å veta hur man ställer in det tycker ja...sen justja. jag kollade på jordkabeln direkt från batteriet. den var max 20mm2.
kan det värkligen vara den som gör allt?

kanske ska ändra rörets längd? 40hz låter mkt tycker jag. hur långt ska röret vara då?

jag behöver seriös hjälp för nu mår ja illa.. ljud över 10 å det låter sämmre än det ja hade för 3...

Senast redigerat av jimmyostrom (16 december 2009)

Jesus älskar alla
Stort utbud och service hittar du på: www.blekingebilradio.se
Streethawk Billjuds Wannabe
17 december 2009 · 1 771 Inlägg

Tror själv att basarna spelar ut varandra vilket resulterar i att du får grymt mycket lägre ljud. Gör som jimmyo sa så du vet att det är rätt kopplat där också.

Personligt högsta - 142,05db med budgett 3000kr
(hade blivit högre om inte lådan varit för liten & sluten)
Letar med ljus och lykta efter ett Cheva Nova 68-72 objekt att ta sig an.
maco
17 december 2009 · 1 207 Inlägg

snipercat skrev:
[...]Men, grejerna ska ju spela över 140 db. jag tror knappt att detta gör 130...[...] ljud över 10 å det låter sämmre än det ja hade för 3...

Kanske där problemet ligger. Hur VET du att det "knappt gör 130db" och att "grejorna ska ju spela över 140db"?
Och eftersom du lagt ned 3ggr så mycket så kanske du förväntar att det skall låta 3ggr så högt, vilket kanske bara är halva sanningen.

Frissan
17 december 2009 · 4 693 Inlägg

maco skrev:

snipercat skrev:
[...]Men, grejerna ska ju spela över 140 db. jag tror knappt att detta gör 130...[...] ljud över 10 å det låter sämmre än det ja hade för 3...

Kanske där problemet ligger. Hur VET du att det "knappt gör 130db" och att "grejorna ska ju spela över 140db"?
Och eftersom du lagt ned 3ggr så mycket så kanske du förväntar att det skall låta 3ggr så högt, vilket kanske bara är halva sanningen.

Det steget och den basen ska garanterat göra 140 db+

Booyakasha!
Stejfaan Basknarkare
18 december 2009 · 470 Inlägg

Softis skrev:

maco skrev:

snipercat skrev:
[...]Men, grejerna ska ju spela över 140 db. jag tror knappt att detta gör 130...[...] ljud över 10 å det låter sämmre än det ja hade för 3...

Kanske där problemet ligger. Hur VET du att det "knappt gör 130db" och att "grejorna ska ju spela över 140db"?
Och eftersom du lagt ned 3ggr så mycket så kanske du förväntar att det skall låta 3ggr så högt, vilket kanske bara är halva sanningen.

Det steget och den basen ska garanterat göra 140 db+

Men 140db+ är ju inte jättehögt o upplevs inte jättehögt. (enligt mig iaf roll )

Team Carbonize
Frissan
18 december 2009 · 4 693 Inlägg

Nej, 140 db är inte så mycket. Därför borde han lätt spela 140+ med dom grejerna. Kanske tom 150 db. Vad vet jag...

Booyakasha!
ekelund88
18 december 2009 · 2 656 Inlägg

Softis skrev:
Nej, 140 db är inte så mycket. Därför borde han lätt spela 140+ med dom grejerna. Kanske tom 150 db. Vad vet jag...

150 db e overkill smile med dom gerrjerna

stahre
18 december 2009 ·

143,6 db wink

maco
18 december 2009 · 1 207 Inlägg

Softis skrev:
Nej, 140 db är inte så mycket. Därför borde han lätt spela 140+ med dom grejerna. Kanske tom 150 db. Vad vet jag...

Det var lite det jag menade. Har han inga mätningar så vet man ju inte om det är något fel. Han kanske förväntade sig att tänderna skulle skaka och rutorna skulle sprängas.

Frissan
18 december 2009 · 4 693 Inlägg

Tänderna borde helt klart skaka tongue Är ju inga skitgrejer direkt

Booyakasha!
Rickard-v
18 december 2009 · 2 665 Inlägg

tujbo skrev:
hur mycket "pendlar" strömmen då?

Det är inte strömmen utan spänningen som pendlar!

Spänning-Volt

Ström-Ampere

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!
ChriZtoffer GAS democar 2018!
18 december 2009 · 8 744 Inlägg

Nja ska man vara petig så pendlar nog strömmen en hel del också. wink Fast spänningen är den enklaste att hålla koll på och den som inte ska pendla.

Senast redigerat av ChriZtoffer (18 december 2009)

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
Rickard-v
18 december 2009 · 2 665 Inlägg

Martinfyhr skrev:
vänd + och - på basen.. inget går sönder smile Kallas att fasvända

edit:
Och då menar jag BASEN! smile Inte slutsteget för då går det sönder smile

Men det är ju precis samma sak. Ändra fasen på kabel mellan bas o slutsteg vid basen eller steget är ju ingen skillnad.

Vad får dig att tro att något ska gå sönder??

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!
Rickard-v
18 december 2009 · 2 665 Inlägg

Om du har lådan avstämd till 35hz då är den avstämd för att låta bra!
Som man ska designa en basreflexlåda. Utöka lågbasåtergivningen.

Men spela högt pojkarna brukar felavstämma lådan så att resonansen i röret sammafaller med resonasen i kupen. Då brukar avstämningen hamna runt 50-60hz och där har du säkert 10db att hämta men det låter helfel när du lyssnar på musik.
MEN då tål basen väldigt lite effekt under 50hz för där belastas inte konrörelsen av luftvolymen i låda.
Ok effekt tål den nog men konrörelsen blir väldigt okontrollerad.

Och sedan har du ju basen i ett annat rum. som troligen är ganska tätt emmellan.
Som att köra hemmabiobasen i köket med stängd dörr o kolla på film i vardagsrummet.
Inte låter det smart.

Senast redigerat av Rickard-v (18 december 2009)

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!
Tuffhaggman
18 december 2009 · 864 Inlägg

Rickard-v skrev:

Martinfyhr skrev:
vänd + och - på basen.. inget går sönder smile Kallas att fasvända

edit:
Och då menar jag BASEN! smile Inte slutsteget för då går det sönder smile

Men det är ju precis samma sak. Ändra fasen på kabel mellan bas o slutsteg vid basen eller steget är ju ingen skillnad.

Vad får dig att tro att något ska gå sönder??

Jag tror han menar att t.s ska undvika att skifta plus och jord på slutsteget cool

Rickard-v
18 december 2009 · 2 665 Inlägg

HAHA tror du.

Ja kanske.

Då håller jag med att det går sönder.

DET ÄR BARA HÖGTALARKABELN DU SKA FASVÄNDA.   
INGA RÖDA ELLER SVARTA KABLAR. DE SKALL SITTA PÅ SIN PLATS

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!
jimmyostrom
19 december 2009 · 560 Inlägg

Förstår inte när ni säger att en avstämning på 35Hz är "välljudande musik låda".

Vet inte många eller rättare sagt ingen som stämmer av sina lådor så lågt för "musik".

Rickard-v skrev:
Om du har lådan avstämd till 35hz då är den avstämd för att låta bra!
Som man ska designa en basreflexlåda. Utöka lågbasåtergivningen.

Men spela högt pojkarna brukar felavstämma lådan så att resonansen i röret sammafaller med resonasen i kupen. Då brukar avstämningen hamna runt 50-60hz och där har du säkert 10db att hämta men det låter helfel när du lyssnar på musik.
MEN då tål basen väldigt lite effekt under 50hz för där belastas inte konrörelsen av luftvolymen i låda.
Ok effekt tål den nog men konrörelsen blir väldigt okontrollerad.

Och sedan har du ju basen i ett annat rum. som troligen är ganska tätt emmellan.
Som att köra hemmabiobasen i köket med stängd dörr o kolla på film i vardagsrummet.
Inte låter det smart.

Jesus älskar alla
Stort utbud och service hittar du på: www.blekingebilradio.se
Danne_sejbjerg
19 december 2009 · 7 Inlägg

Ingen som nämt kondensator kanske kan hjälpa att få en stabil ström...

Kör saab och va glad.......
Saab 9-5 vector "vector" (2003)
andreas_gbg_
19 december 2009 · 1 634 Inlägg

Danne_sejbjerg skrev:
Ingen som nämt kondensator kanske kan hjälpa att få en stabil ström...

Ja undra varför ingen nämnt det lol

Vad händer om TS öppnar dörrarna bak på bilen, spelar det högre då? Testa släng in lådan i någon polares bil som också har baslåda med steg, koppla ur hans och testa din låda...

Numera Saab 9-5 Aero -00
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang