Jag är riktigt missnöjd med ljudet jag nyss byggt........

dbakuten TEAM dBAkuten
19 december 2009 · 865 Inlägg

jimmyostrom skrev:
Förstår inte när ni säger att en avstämning på 35Hz är "välljudande musik låda".

Vet inte många eller rättare sagt ingen som stämmer av sina lådor så lågt för "musik".

Rickard-v skrev:
Om du har lådan avstämd till 35hz då är den avstämd för att låta bra!
Som man ska designa en basreflexlåda. Utöka lågbasåtergivningen.

Men spela högt pojkarna brukar felavstämma lådan så att resonansen i röret sammafaller med resonasen i kupen. Då brukar avstämningen hamna runt 50-60hz och där har du säkert 10db att hämta men det låter helfel när du lyssnar på musik.
MEN då tål basen väldigt lite effekt under 50hz för där belastas inte konrörelsen av luftvolymen i låda.
Ok effekt tål den nog men konrörelsen blir väldigt okontrollerad.

Och sedan har du ju basen i ett annat rum. som troligen är ganska tätt emmellan.
Som att köra hemmabiobasen i köket med stängd dörr o kolla på film i vardagsrummet.
Inte låter det smart.

Jo det finns en som har satt sitt spår inom SQ och det är Olov med Focal Utopia saker han stämde av sin 12" sublåda till 20Hz wink

Men men annars så kanske 35Hz är i lägsta laget om man inte har ett kraftfullt framsystem (front sub).

Men det är inte avstämningen som gör att man elda basar.

Om allt är rätt kopplat så borde basen slå en lien bit och gjorde det inte det så är talspolaran fasvända.

Annars så tror jag att det har varit lite för optimistiskt vid volymratten så blev det lite varmt helt enkelt om det inte var något fel på prylarna sen innan???

Hopps det löser sig.


MVH//Björn

Chevrolet Astro "dBAkuten" (1997)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang