Vad är poängen med dimljus?

-Akerfeldt-
16 december 2009 · 2 638 Inlägg

Själv kör jag med dimljus och parkeringsljus av två anledningar. Dels tycker jag det ser snyggt ut och dels så sparar man på de dyra xenonlamporna som sitter i halvljuset, som inte behöver vara på i dagsljus i onödan smile

kwansa Hmm, vet inte?
16 december 2009 · 1 775 Inlägg

poängen är väll att dem ska lysa under dimman så man syns?
för om dem är till för att man ska se, så har dem knappast lyckats tongue

annars är det som föregående talare se, att spara på xenon lamporna.
eftersom en H1 lampa kostar 19:- jämnfört med en xenon lampa som går på någon/några hundralappar.

Steelgray Saab 9-3 Aero -01 (fix och trix bil)
Gasa med hjärnan istället för högerfoten.
bmx
16 december 2009 · 7 100 Inlägg

säkert för att de ska se fränt ut.

själv så tkr jag att det ser förjävligt ut......

hante ja haft så tajte troser så hadde ja bröta omkull dej!
Remiss
16 december 2009 · 1 339 Inlägg

Glöm inte att dimljus även finns bak på din bil, det om något uppfyller ju en viktig funktion vid dimma/snöstorm, att du ska synas. Det är ju det som är hela poängen med bakljus? Helt obestridligt att dom skulle vara helt onödiga och du skrev faktiskt inte att det endast gällde dimljus fram wink

Jimm
16 december 2009 · 1 661 Inlägg

Dimljus fram är fullständigt meningslösa och gör en stilren front vedervärdig.
Med andra ord, väck med dom.

Jag hade en gång en bil med pop up lysen, då körde jag med dimljus för att slippa fälla upp pop upen eller ha dem halvvägs uppe kunde se rätt fräckt ut.

Jokke_
16 december 2009 · 453 Inlägg

chrizz skrev:
Seriöst alltså, i vilken situation kan dimljus vara användbart?

När använder ni era dimljus och varför?

Notera att jag menar den lagliga användningen, dvs endast dimljus, inte dimljlus + halvljus som bekant är en otillåten kombination.

Äntligen någon som ställer frågan jag har gått och funderat på länge tongue

Har inte heller fattat grejen. Snyggt? nja inte direkt, var och varannan kotte kör ju runt med det. Sen stör jag mig nåt helt otroligt på dem som inte stänger av dem när det blir mörkt. Halvljus och dimljus tillsammans är grymt jobbigt att möta

blacken
16 december 2009 ·

chrizz skrev:

blacken skrev:

Seriöst alltså, i vilken situation kan dimljus vara användbart?

Typ vid dimma kanske? tonguelol
och för mig så har det/dom funkat som det är tänkt vid körning i dimma många gånger.. smile även vid kraftig nederbörd modell regn,snö/snörök så är dom användbara i sådana situationer som "kräver" att ljuset "går under" det siktnedsättande väderleksförhållandet som råder vid aktuell situation. Visserligen så kan man inte kvista på i normal fart. Men det är mycket mera behagligare för ögonen, än om man envisas med halvljus..

Jag håller inte med. De må heta dimljus, men jag har aldrig någonsin funnit det bättre med dimljusen i dimma än med halvljusen. Visst blir det inte riktigt lika "upplyst dimma" med bara dimljusen, men man ser ändå bättre med halvljusen tycker jag. Dimljusen är så pass svaga att det blir i det närmaste oanvändbart i mörker. Halvljus ger bättre sikt trots dimma imho.

Än så länge tycker jag inte att någon har lyckats motivera deras existens tillräckligt bra för att övertyga mig om att de inte är totalt onödiga smile

Tja, det har funkat klockrent för mig i alla fall. Dom har kranat mig många gånger vid kraftig dimma/nederbörd på långkörningar. Ögonen blir inte så ansträngda som dom blir med halvljus längre stunder..

Martin 9-3 Fisketokig
17 december 2009 · 2 997 Inlägg

Före konverteringen var det inte mycket att komma med.

Efteråt är de riktigt användbara, ersätter halvljuset.

Blivit mitt kännetecken med blåa lampor. Sticker ut lite lagom. Syns otroligt mycket mer i trafiken.

Dimljus har nog fel namn. Inte kört med bara dimljus i dimma, körs med halvljusen i kombination men de gör verkligen nytta att lysa lågt och i sidled.

Men som sagt så var de inget att ha som original i något avseende mer än dagsbelysning och bespara xenon.

Saab 9-3 Aero SS --- Honda CBR600RR
Can Am 800XXC Vägreg --- Can Am 450X Vägreg
Saab 9-3 Aero SS "Svart och Xenon" (2006)
matteeee Ingen himmel är så blå som min
17 december 2009 · 2 972 Inlägg

Jag använder mina dimljus dagligen. Speciellt nu på vintern när det är mörkt. Dom lyser nämligen som "coming/leaving home"-ljus smile Mycket praktiskt.. (att jag sen har Lamin-X gunsmoke även på dom gör ju iofs att funktionen tonas ner något smile )

På TTn kopplade jag ur dimljus-lamporna (som ändå sitter där uppe på en TT) och ersatte med mina diod-ljus "DRL" och kunde på så vis tända/släcka smidigt i kupén.

Sen brukar jag slå igång dimljusen när jag fotar bilen ibland - det blir lite snyggt då smile

/Mattias
Hyundai Kona Electric "This is the way" (2020)
sk8ville
17 december 2009 · 653 Inlägg

Av en anledning: de e snyggt!

Smoke tires not drugs
Toyota Supra "mkiv TT" (1993)
Nissan Navara V6 diesel "Brukisen" (2011)
epapower
17 december 2009 · 593 Inlägg

Använder dimljus och parkering för den är snyggt, samt spara på ordinarie halvljuslamporna (xenon)..=dyra

Brådhis * Voff voff *
17 december 2009 · 10 279 Inlägg

Främre dimljus är, precis som bakre dimljus, till för att användas istället för halvljus i dimma eller av annan anledning nedsatt sikt!

Anledningen är att dimljusen ger, på grund av sin placering och utformning, mycket mindre återbländning i t.ex. dimma eller snöfall!

Dimljusen är alltså INTE till för att lysa upp vägen, alls... Dom är till för att, precis som det bakre dimljuset, göra det lättare övriga trafikanter att upptäcka din bil utan att du som förare bländar dig själv med halvljuset i dimman/snöfallet eller liknande...! Ett par starka positionsljus helt enkelt kan man säga!

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
FLindgren
17 december 2009 · 5 089 Inlägg

snyggt och utstickande smile

\Lindgren
Toyota Cressida Rx30 "Westcoast Motorsport" (1979)
Volvo Xc70 "3.2L" (2008)
Volvo S70 "Autotech Motorsport" (1999)
MrEricsson Ratthållare PÅ Elite Nivå
17 december 2009 · 5 650 Inlägg

i dimma lr när de är typ snö strom så man knappt ser 1 skit med halvljus eller helljus och dimljusen pekar så långt neråt så man ser normalt på vägen..

om de inte är dimma och de är på dan så funkar de perfa till parkeringsljusen big_smile

Volvo 142 "De Luxe" (1974)
Fellow
17 december 2009 · 1 581 Inlägg

Jokke_ skrev:

chrizz skrev:
Seriöst alltså, i vilken situation kan dimljus vara användbart?

När använder ni era dimljus och varför?

Notera att jag menar den lagliga användningen, dvs endast dimljus, inte dimljlus + halvljus som bekant är en otillåten kombination.

Halvljus och dimljus tillsammans är grymt jobbigt att möta

Sätter inte du på helljusen när du möter någon med dimljus + halvljus på kvällen?

torpis Forummoderator
17 december 2009 · 10 572 Inlägg

Jag håller med Chrizz här att dess tänkta funktion att lysa under dimman aldrig(för mig) blir bättre än vad det blir med halvljuset. Jag provade detta med xenon i dimljusen way back, tror det var 2004... och visst på den tiden var det det ballaste man kunde frambringa, men idag ligger dimljusen på hyllan i garaget till förmån för 15000k xenon i halvljusen.  Tycket det är snyggare, mer clean och framför allt för att återknyta till ursprungsfrågan så ger det mig det bästa ljuset oavsett väderlek.

http://henke.rchomepage.com/bilder/galleri/S40/12.jpg

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
chrizz Administratör
17 december 2009 · 11 783 Inlägg

matteeee skrev:
Jag använder mina dimljus dagligen. Speciellt nu på vintern när det är mörkt. Dom lyser nämligen som "coming/leaving home"-ljus smile Mycket praktiskt.. (att jag sen har Lamin-X gunsmoke även på dom gör ju iofs att funktionen tonas ner något smile )

På TTn kopplade jag ur dimljus-lamporna (som ändå sitter där uppe på en TT) och ersatte med mina diod-ljus "DRL" och kunde på så vis tända/släcka smidigt i kupén.

Sen brukar jag slå igång dimljusen när jag fotar bilen ibland - det blir lite snyggt då smile

OK! Där kan jag hålla med ang. att det är bra att de lyser en stund när man låser upp och låser bilen när det är mörkt ute, men jag tror snarare att det är Audi som faktiskt hittat ett användningsområde för de annars poänglösa dimljusen. :-)

"Alla blå bär är blå bär - även blåbär - men det är bara blåbär som är blåbär."
Urkas Kräsen grafiker
17 december 2009 · 1 775 Inlägg

Själv använder jag bååde främre och bakre dimljusen på dagen. Den ensamma 12 voltaren där bak har jag bytt ut mot en femvoltare på var sin sida för att få liite bredare och ballare ljus därbak. tongue
Men annars, nä, i dimma funkar halvljuset mycket bättre imo, iaf när det gäller dimma på kvällstid.

Whine whine!
Opelmadness German cars, quality and beyond
17 december 2009 · 8 197 Inlägg

chrizz skrev:

matteeee skrev:
Jag använder mina dimljus dagligen. Speciellt nu på vintern när det är mörkt. Dom lyser nämligen som "coming/leaving home"-ljus smile Mycket praktiskt.. (att jag sen har Lamin-X gunsmoke även på dom gör ju iofs att funktionen tonas ner något smile )

På TTn kopplade jag ur dimljus-lamporna (som ändå sitter där uppe på en TT) och ersatte med mina diod-ljus "DRL" och kunde på så vis tända/släcka smidigt i kupén.

Sen brukar jag slå igång dimljusen när jag fotar bilen ibland - det blir lite snyggt då smile

OK! Där kan jag hålla med ang. att det är bra att de lyser en stund när man låser upp och låser bilen när det är mörkt ute, men jag tror snarare att det är Audi som faktiskt hittat ett användningsområde för de annars poänglösa dimljusen. :-)

Det där är en detalj som jag saknar med min förra bil. Man kunde tända halvljuset+backlamporna i 30 sekunder när man gick ifrån bilen. smile
Men dimljusen fram ger jag inte mycket för. Ska koppla mina till helljuset, för jag använder dom mer eller mindre aldrig.

Men dom bakre dimljusen använder jag vid tjock dimma/snörök eller vid väldigt kraftigt regn.

Sen är det otroligt störande att möta nån med halvljus+dimljus kvällstid/nattetid. Då "råkar" jag bara klicka på helljuset tidigare.

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.
Renault Laguna GrandTour Privilége "Baguettexpressen" (2002)
BMW 528iA "Långmilaren" (1999)
Germax
17 december 2009 · 12 086 Inlägg

Nu är de nog olika från bil till bil, men dimljusen på E34 lyser fkt upp rätt bra vid vägkanten. Man kan säga att de kompletterar de halljusen inte riktigt täcker precis framför och på sidorna om bilen.

Inte för att jag som dig någonsin använder dom tongue

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang