3013
Sök

SQ diskantplasering

Lössenbo racing
35 Inlägg
16 december 2009
Trådstartare
Tänkte bygga om min renault till SQ bil och undrar om de finns någon som vet hur diskanterna skall plaseras för bästa ljud. Just nu har jag två st i dörrarna men tycker inte jag får de jag vill ha. Har planer på att montera i överkant på A-stolpen men tänkte fråga runt lite innan ja bygger om hela bilen.

Om ni har nå andra förslag på montering så skriv.

146,1 db med 1 impac 15 tumare i renaulten. skall gå att finna fler db

372 Inlägg
16 december 2009
Diskantplaceringen måste du Prova ut. Jag gjorde det faktist idag då jag håller på att bygga om.

såhär gör du:
koppla in diskanterna i lösa sladdar ifrån delningsfiltret så att du kan flytta runt dom i bilen.
ta hjälp utav en kompis som sitter på passagerarsidan att hålla i den högra diskanten.

sen spelar du upp en låt du vet ungefär hur den ska låta som du tycker är bra. Jag själv körde med Hammerfall - Hearts on fire vilket var en ypperlig låt till diskantplacering tyckte jag. Jag körde även andra låtar för att inte stirra mig blind.

ni testar helt enkelt att hålla diskanten på de platser du har möjlighet att montera dem på, endel föredrar att ha dem så nära midhögtalarna som möjligt för att undvika fasfel, endel gillar att ha dem längstfram i framrutan för att lyfta ljudet. Testa även att vinkla diskanterna i olika vinklar.

Det du ska försöka sträva efter är att det skall låta som att personen som sjungers röst kommer rakt framifråndig, dvs du ej kan riktningsbestämma vart ljudet kommer ifrån utan det låter som framrutan sjunger.

i min bmw e39a slutade det med att diskanterna hamnar precis på insidan utav backspegeln, riktade mot den andra sidans solskyddslucka. Då fick jag bäst ljudbild.

Jag har ej något tävlingserfarenhet inom sq men detta är såsom jag tycker att det skall vara.
Senast redigerat av Martinfyhr (16 december 2009)

stRaend
16 december 2009
smaksak, omöjligt att säga vart du tycker det låter bäst smile men som martinfyhr sa, rekommenderar inte att ha dom alldeles för långt ifrån varandra. Tex midbasen/mellanregistret nere vid fötterna och diskanten uppe i taket om du förstår principen tongue

Lössenbo racing
35 Inlägg
16 december 2009
Trådstartare
okej tack så mycket för tipset tänkte inte ens på det faktiskt, de måste ja prova någon dag. får se om ja har händer så det räcker för det blir minst 4 diskanter fram.

Lössenbo racing
35 Inlägg
16 december 2009
Trådstartare
hade ju tänkte ha som sagt minst 4 så kanske ett par blir kvar i dörrarna men tycler ja inte får den bredd ja vill ha. det spelar ju klockrent om mna öppnar dörrarna å ställer sig bakom bilen men vill att de skall spela lite i.

stRaend
16 december 2009
ska du ha 4st kitsystem? de flesta satsar på 1 kitsystem ifram för att undvika problem som fasfel. Ju fler hötalare , ju fler problem oftast. Detta är SQ alltså.

SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
16 december 2009
Mr-niceguy skrev:
okej tack så mycket för tipset tänkte inte ens på det faktiskt, de måste ja prova någon dag. får se om ja har händer så det räcker för det blir minst 4 diskanter fram.

För maximal SQ så är det inte alls optimalt att ha fler än ett element som spelar samma register, förutom möjligen i djupaste subbasen.

Anledningen stavas fasfel och spridningsproblem för 999 av 1000 fall. (det fall det kan funka är om du får till en MTM montering, vilket jag hittills bara sett i en enda bil på 20 år)

Samma sak med bilar som kör fler än en midbas per dörr tex, det resulterar ALLTID i att du får extremt diffus midbas. DOck spelar det såklart högre, men det låter inte alls lika bra och korrekt.

Så kör hellre på lite dyrare system med färre element men som du kan mata md mer effekt för att kunna spela BÅDE högt OCH rätt.

mvh Jonas

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!

372 Inlägg
16 december 2009
är en mtm montering någon slags mätning av ljudkurvor med dator när man monterar flera högtalare eller? har aldrig hört det förut.

Lössenbo racing
35 Inlägg
16 december 2009
Trådstartare
Har provat många olika kitt å lyssnat på många men ja finner ju inget som spelar som mitt. inte om jag bara skall ha ett kitt.

Lössenbo racing
35 Inlägg
16 december 2009
Trådstartare
hade bara tänkt ha ett kitt 8 tums middar men de e ju diskanterna som ja e ute efter.

Lössenbo racing
35 Inlägg
16 december 2009
Trådstartare
Har sett många som har ett kitt i brädan å ett i dörrarna. enligt SQ domaren som var på sm så var det grymt bra. Men har hört visa säga att det inte är att rekomendera. Vem skall man lysna på alla säger ju olika

6 851 Inlägg
16 december 2009
Mr-niceguy skrev:
Har sett många som har ett kitt i brädan å ett i dörrarna. enligt SQ domaren som var på sm så var det grymt bra. Men har hört visa säga att det inte är att rekomendera. Vem skall man lysna på alla säger ju olika

Har svårt att tänka mej att de hade kitt både i dörren och på brädan. Möjligtvis hade de diskant och mellanregister på bräda och placerat 6½" midbasar i dörren.
Men regel är i stort, som även Jonash sa, ju färre högtalare ju bättre.

Lössenbo racing
35 Inlägg
16 december 2009
Trådstartare
har sett ett flertal bilar med 6,5 i både brädan å dörrarna. men men man vet ju ej om de har byggt rätt

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
16 december 2009
Mr-niceguy skrev:
har sett ett flertal bilar med 6,5 i både brädan å dörrarna. men men man vet ju ej om de har byggt rätt

Är det för SQ så har det högst troligt rört sig om 6.5" med helt olika egenskaper.
Ett par för midbasen och ett par som är bättre på mellanregistret.
En fördel med 6.5" i brädan är att dessa kan OFTAST delas ngt längre ner vilket lyfter upp ljudbilen mer.

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
16 december 2009
Mr-niceguy skrev:

Och hur vet du att alla element spelade? DOmaren kan ha sagt att BILEN var bra, men det finns ganska många som har grejer i sina bilar som inte ens är kopplade. Bilarna används ju för demo av produkter med......

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!

372 Inlägg
16 december 2009
Martinfyhr skrev:
är en mtm montering någon slags mätning av ljudkurvor med dator när man monterar flera högtalare eller? har aldrig hört det förut.

Du glömde svara på min fråga jonash smile

Lössenbo racing
35 Inlägg
17 december 2009
Trådstartare
ja vet att dom spelade i minst en bil för den äger en polare å han vann SQ i år. men de blir nog som ni säger ett 8 tums midbas å diskan i dörren. sen blir väl mellanregistret i brädan med diskant eller skall man hoppa över diskanten?

Lössenbo racing
35 Inlägg
17 december 2009
Trådstartare
ja vet att dom spelade i minst en bil för den äger en polare å han vann SQ i år. men de blir nog som ni säger ett 8 tums midbas å diskan i dörren. sen blir väl mellanregistret i brädan med diskant eller skall man hoppa över diskanten?

stRaend
17 december 2009
diskanten i dörren tror jag du ska hoppa över om jag fattat allt rätt. Varför köper du dig inte ett 3-vägs kit istället? wink

6 851 Inlägg
17 december 2009
Mr-niceguy skrev:

Vem va det, klass?
Om du har en 8" i dörren/ararna så kan du även, beroende på vilka du har, skippa sub.
Ett 5.25" kitt i brädan och 8" i dörren kan mycke väl funka för SQ.

Sök