SQ diskantplasering

evilaudio
18 december 2009 · 16 195 Inlägg

jonash skrev:

Rickard-v skrev:

Martinfyhr skrev:
Det du ska försöka sträva efter är att det skall låta som att personen som sjungers röst kommer rakt framifråndig, dvs du ej kan riktningsbestämma vart ljudet kommer ifrån utan det låter som framrutan sjunger.

Nej det är precis tvärtom. Du ska nästa kunna peka ut sångaren på huven var han står om du blundar o lyssnar. Men det krävs ju musikmateriel som har de egenskaperna och god inspelningskvalitet.
Då tror jag hammarfallet går bort.

Är jag på rätt spår kanske någon SQ kille kan bekräfta.....

Ja, du är inne på rätt spår.

Allt förklaras i regelboken, som för tillfället fins på www.emmanet.se att ladda ned. Den kommer hamna på Bilstereoförbundets hemsida ganska snart.

mvh Jonas

fast nu finns de ju dom som vill att allt ljud ska komma bakifrån.. vilken SQklass tävlar dom i då?? hehe.

har haft ett flertal kunder som inte ens vill ha framsystem utan bara bak för att dom tycker att de låter fel när de kommer framifrån.

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
Rickard-v
18 december 2009 · 2 665 Inlägg

Frågar inte du kunderna lite vänligt:

Om ni är på konsert står ni med ryggen mot scenen?

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!
MartinF
18 december 2009 · 372 Inlägg

Rickard-v skrev:

Martinfyhr skrev:
Det du ska försöka sträva efter är att det skall låta som att personen som sjungers röst kommer rakt framifråndig, dvs du ej kan riktningsbestämma vart ljudet kommer ifrån utan det låter som framrutan sjunger.

Nej det är precis tvärtom. Du ska nästa kunna peka ut sångaren på huven var han står om du blundar o lyssnar. Men det krävs ju musikmateriel som har de egenskaperna och god inspelningskvalitet.
Då tror jag hammarfallet går bort.

Är jag på rätt spår kanske någon SQ kille kan bekräfta.....

Det jag menade var att "centrum" på allt ljud skulle vara rakt framför dig. Dvs om du lyssnar på musik i mono skall rösten komma rakt framifrån. Vill man vara mer avancerad lär man pröva fram placering och vinkel på midregistret också. Hammerfall var bara ett exempel på något som fungerade för mig då jag ej är ute efter den perfekta scenbilden utan bara vill ha ljudet rakt framifrån och inte sitta och lyssna på när dörren sjunger. förslag till musik med "de egenskaperna" skulle jag tipsa om Dire Straits och Rusted Root. i .flac format för god inspelningskvalitet.

Evilaudio du kanske skall låna en golf 2a jag körde för någon månad sen som gaspedalen fastnade i botten, då hade du haft ett problem mindre om du var ute och åkte smile

evilaudio
18 december 2009 · 16 195 Inlägg

Rickard-v skrev:
Frågar inte du kunderna lite vänligt:

Om ni är på konsert står ni med ryggen mot scenen?

den frågan har ja ställt många ggr men får typ alltid samma svar.

"de e inte samma sak, bil är bil å live e live"

folk har så underliga ideer.

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
Janneutanb
18 december 2009 · 7 272 Inlägg

evilaudio skrev:

Rickard-v skrev:
Frågar inte du kunderna lite vänligt:

Om ni är på konsert står ni med ryggen mot scenen?

den frågan har ja ställt många ggr men får typ alltid samma svar.

"de e inte samma sak, bil är bil å live e live"

folk har så underliga ideer.

Är det inte meningen att bilen ska bli "live" då? wink
Sen alla har sin personliga touch också. T ex vissa vill att huset 3 mil bort ska skaka... roll

TT-Avant
19 december 2009 · 6 851 Inlägg

Martinfyhr skrev:

Rickard-v skrev:

Martinfyhr skrev:
Det du ska försöka sträva efter är att det skall låta som att personen som sjungers röst kommer rakt framifråndig, dvs du ej kan riktningsbestämma vart ljudet kommer ifrån utan det låter som framrutan sjunger.

Nej det är precis tvärtom. Du ska nästa kunna peka ut sångaren på huven var han står om du blundar o lyssnar. Men det krävs ju musikmateriel som har de egenskaperna och god inspelningskvalitet.
Då tror jag hammarfallet går bort.

Är jag på rätt spår kanske någon SQ kille kan bekräfta.....

Det jag menade var att "centrum" på allt ljud skulle vara rakt framför dig. Dvs om du lyssnar på musik i mono skall rösten komma rakt framifrån. Vill man vara mer avancerad lär man pröva fram placering och vinkel på midregistret också. Hammerfall var bara ett exempel på något som fungerade för mig då jag ej är ute efter den perfekta scenbilden utan bara vill ha ljudet rakt framifrån och inte sitta och lyssna på när dörren sjunger. förslag till musik med "de egenskaperna" skulle jag tipsa om Dire Straits och Rusted Root. i .flac format för god inspelningskvalitet.

Evilaudio du kanske skall låna en golf 2a jag körde för någon månad sen som gaspedalen fastnade i botten, då hade du haft ett problem mindre om du var ute och åkte smile

Nja, centrum är ju i centrum av stereobilden. Har du den mitt framför dj så har du inte centrum, då har du en förskjuten centrum till vänster, så vida du inte har en GRYM vänster som låter som den är 1-1.5m utanför din sidoruta wink

Saab 9-5 kombi 2.0t "Black Core" (1999)
TT-Avant
19 december 2009 · 6 851 Inlägg

evilaudio skrev:

Rickard-v skrev:
Frågar inte du kunderna lite vänligt:

Om ni är på konsert står ni med ryggen mot scenen?

den frågan har ja ställt många ggr men får typ alltid samma svar.

"de e inte samma sak, bil är bil å live e live"

folk har så underliga ideer.

Fråga då om de sitter med ryggen mot TVn..wink

Saab 9-5 kombi 2.0t "Black Core" (1999)
MartinF
19 december 2009 · 372 Inlägg

Nu känns det som att allt jag säger är det något fel, när du säger att centrum är centrum av stereobilden. MENAR DU att man skall sträva efter att få centrum av ljudbilden i centrum av stereobilden?????

Vad jag förstått ska man försöka få scenens mitt att verka vara längstfram mitt på huven där emblemen brukar sitta.

Rickard-v
19 december 2009 · 2 665 Inlägg

Martinfyhr skrev:
Det jag menade var att "centrum" på allt ljud skulle vara rakt framför dig. Dvs om du lyssnar på musik i mono skall rösten komma rakt framifrån. Vill man vara mer avancerad lär man pröva fram placering och vinkel på midregistret också. Hammerfall var bara ett exempel på något som fungerade för mig då jag ej är ute efter den perfekta scenbilden utan bara vill ha ljudet rakt framifrån och inte sitta och lyssna på när dörren sjunger. förslag till musik med "de egenskaperna" skulle jag tipsa om Dire Straits och Rusted Root. i .flac format för god inspelningskvalitet.

Evilaudio du kanske skall låna en golf 2a jag körde för någon månad sen som gaspedalen fastnade i botten, då hade du haft ett problem mindre om du var ute och åkte smile

Med god inspelningskvalitet menade jag när inspelningen sker i studion.

.flac då tänker du rippad cd till dator. (Musik o dator har inte altid hört ihop)
Jag föredrar nog att spela cd skivan om jag vill ha max kvalitet.

Dire straits kan man inte leva utan, har nästan alla deras skivor.
"Brothers in arms" är en av världens mest sålda skivor.

Rusted root ska jag undersöka..... (aldrig hört namnet)

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!
jonash SM-Guld Billjud 2007&08
19 december 2009 · 2 353 Inlägg

Martinfyhr skrev:
Det jag menade var att "centrum" på allt ljud skulle vara rakt framför dig. Dvs om du lyssnar på musik i mono skall rösten komma rakt framifrån. Vill man vara mer avancerad lär man pröva fram placering och vinkel på midregistret också. Hammerfall var bara ett exempel på något som fungerade för mig då jag ej är ute efter den perfekta scenbilden utan bara vill ha ljudet rakt framifrån och inte sitta och lyssna på när dörren sjunger. förslag till musik med "de egenskaperna" skulle jag tipsa om Dire Straits och Rusted Root. i .flac format för god inspelningskvalitet.

Evilaudio du kanske skall låna en golf 2a jag körde för någon månad sen som gaspedalen fastnade i botten, då hade du haft ett problem mindre om du var ute och åkte smile

Centrum skall vara mitt emellan extrem vänster och extrem höger. Det kan vara rakt framför dig, det kan också vara mitt på brädan.

Om "centrum" ligger rakt fram, men scenbilden är från vänster a-stolpe till höger a-stolpe så är inte centrum i mitten om man säger så. Vilket tävlingsmässigt ger avdrag.

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!
ChriZtoffer GAS democar 2018!
19 december 2009 · 8 744 Inlägg

Men om man nu inte lyckas få det att låta som att centrum verkligen är mitt framför föraren då, ska man då istället satsa på att få centrum mitt på brädan? Vilket är egentligen bäst? Jag tycker ju helt klart att det låter trevligare när jag får ljudbilden mitt framför mig än när den är mitt på brädan, även fast "vänster" är vid vänster A-stolpe och "höger" är vid höger A-stolpe.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
andreas_gbg_
19 december 2009 · 1 634 Inlägg

ChriZtoffer skrev:
Men om man nu inte lyckas få det att låta som att centrum verkligen är mitt framför föraren då, ska man då istället satsa på att få centrum mitt på brädan? Vilket är egentligen bäst? Jag tycker ju helt klart att det låter trevligare när jag får ljudbilden mitt framför mig än när den är mitt på brädan, även fast "vänster" är vid vänster A-stolpe och "höger" är vid höger A-stolpe.

Problemet med att ha center mitt framför sig är ju som sagt bredden man får på ljudet sen. Vänster/höger  är väldigt svårt att få utanför stolparna, och helt omöjligt är att få vänster lika långt ifrån center som höger är om man har center framför sig. Lösningen till en bra ljudbild är ju då att ha center i mitten av brädan, eller lite till vänster om den om man klarar av att få vänster strax utanför a-stolpen.

Rekomenderar starkt alla som undrar wtf vi snackar om här att besöka en tävling nån gång och lyssna på lite bilar. Tycker det är rätt ballt när man står utanför en bil och ändå uppfattar ljudet som att det kommer ifrån mitten på brädan big_smile Eller att man inte kan placera att ljudet kommer ifrån högtalarna.

Min personliga favorit var när en kollega till mig frågade om jag monterat en bas under mitten på instrumentbrädan eftersom han var helt säker på att det var därifrån basen kom big_smile

Numera Saab 9-5 Aero -00
kalle_kalle
19 december 2009 · 2 914 Inlägg

evilaudio skrev:
"de e inte samma sak, bil är bil å live e live"

folk har så underliga ideer.

om det inte låter bra (skrikigt och jävligt) så är det skönare om det kommer bakifrån tongue då låter det inte lika skrikigt. så där förstår jag dom tongue dom har väl aldrig hört bra ljud som kommer framifrån tongue

Jonathan_lindgren
19 december 2009 · 297 Inlägg

kalle_kalle skrev:

evilaudio skrev:
"de e inte samma sak, bil är bil å live e live"

folk har så underliga ideer.

om det inte låter bra (skrikigt och jävligt) så är det skönare om det kommer bakifrån tongue då låter det inte lika skrikigt. så där förstår jag dom tongue dom har väl aldrig hört bra ljud som kommer framifrån tongue

kan inte va så att dom systemen dom lyssnat på haft framsystem och bakdörrar drivna på hu'n och 6*9or bak på steg? roll

jonash SM-Guld Billjud 2007&08
20 december 2009 · 2 353 Inlägg

ChriZtoffer skrev:
Men om man nu inte lyckas få det att låta som att centrum verkligen är mitt framför föraren då, ska man då istället satsa på att få centrum mitt på brädan? Vilket är egentligen bäst? Jag tycker ju helt klart att det låter trevligare när jag får ljudbilden mitt framför mig än när den är mitt på brädan, även fast "vänster" är vid vänster A-stolpe och "höger" är vid höger A-stolpe.

Ja, och det är helt okej att tycka. Men rent tävlingsmässigt och tekniskt sett är det inte rätt, du kommer ju ha tätare avstånd på vänstersidan än höger, eftersom du har längre från mitten til högersidan än från centrum till vänstersidan.

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!
TT-Avant
20 december 2009 · 6 851 Inlägg

jonash skrev:

ChriZtoffer skrev:
Men om man nu inte lyckas få det att låta som att centrum verkligen är mitt framför föraren då, ska man då istället satsa på att få centrum mitt på brädan? Vilket är egentligen bäst? Jag tycker ju helt klart att det låter trevligare när jag får ljudbilden mitt framför mig än när den är mitt på brädan, även fast "vänster" är vid vänster A-stolpe och "höger" är vid höger A-stolpe.

Ja, och det är helt okej att tycka. Men rent tävlingsmässigt och tekniskt sett är det inte rätt, du kommer ju ha tätare avstånd på vänstersidan än höger, eftersom du har längre från mitten til högersidan än från centrum till vänstersidan.

Sedan skall man väl säga det med jonas att det räcker inte med en bra center (vid tävling). Djupet på scenen och höjden är ju oxå att tänka på (ja massor med annat oxå förståss)
Menför att få en bra center så måste man även justera nivån på högtalarna, alltså använda balans kontrollen.
Man kan självklart få en center genom att enbart justera den tidsmässigt, men då blir det ändå att vänster kommer spela högre än höger och detta bör man då kompensera med att sänka vänster, så att höger och vänster spela lika högt ljudmässigt.

Saab 9-5 kombi 2.0t "Black Core" (1999)
MartinF
20 december 2009 · 372 Inlägg

TT avant det går väll att kompensera genom att ha kanalen längst bort on-axis och närmsta kanalen off-ax eller har jag förstått det fel?

jonash SM-Guld Billjud 2007&08
20 december 2009 · 2 353 Inlägg

Martinfyhr skrev:
TT avant det går väll att kompensera genom att ha kanalen längst bort on-axis och närmsta kanalen off-ax eller har jag förstått det fel?

Det medför dock en massa andra oönskade effekter, tex blir frekvensgången från elementen väldigt olika = ger direkt diffust fokus.

mvh Jonas

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!
ChriZtoffer GAS democar 2018!
20 december 2009 · 8 744 Inlägg

jonash skrev:

ChriZtoffer skrev:
Men om man nu inte lyckas få det att låta som att centrum verkligen är mitt framför föraren då, ska man då istället satsa på att få centrum mitt på brädan? Vilket är egentligen bäst? Jag tycker ju helt klart att det låter trevligare när jag får ljudbilden mitt framför mig än när den är mitt på brädan, även fast "vänster" är vid vänster A-stolpe och "höger" är vid höger A-stolpe.

Ja, och det är helt okej att tycka. Men rent tävlingsmässigt och tekniskt sett är det inte rätt, du kommer ju ha tätare avstånd på vänstersidan än höger, eftersom du har längre från mitten til högersidan än från centrum till vänstersidan.

Jo det är ju sant, och är väl just det som är felet i anläggningen nu. Brukar sätta mig med en bra skiva ibland och blunda och sen försöka höra vart sångaren och dom olika instrumenten finns, samt scenbredd/höjd/djup och att få scenen mitt framför sig men ändå lika bred åt höger som åt vänster känns nästan omöjligt.

Får väl köra ett tävlingsläge och ett vardagsläge i processorn då, så kanske man kan få lite mer poäng på tävlingar men ändå få ljudet som jag vill när bilen används till vardags. Skulle vara riktigt kul att lyssna i nån riktigt bra bil nån gång, så kanske man kan få lite inspiration. smile

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
TT-Avant
20 december 2009 · 6 851 Inlägg

ChriZtoffer skrev:
[att få scenen mitt framför sig men ändå lika bred åt höger som åt vänster känns nästan omöjligt.

Ja det är väl ganska så svårt, som jag tidigare skrivit, detta skulle isf. kräva en extrem vänsterkanal som låter som den kom 1-1.5m utanför bilen, men en höger som är ganska så "normal".

Saab 9-5 kombi 2.0t "Black Core" (1999)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang