Största idioterna på vägen, folk som ligger för nära!

Fellow
17 december 2009 · 1 581 Inlägg

Hallå!
har varit lite trådar angående hur folk kör på vägen osv de senaste tiden men jag måste bara fråga, vilka av er är sådanna idioter som ska ligga med en maxlängd på 10 meter bakom bilen framför?
Måste ju finnas någon här inne som har en förklaring till detta beteende?

Åkte ner längs e18 i tisdags när det var dåligt väder och folk körde allmänt sakta.
Men jag kan inte sluta förundras över dessa idioter som kör mig så nära inpå att jag bara ser deras lysen i backspeglarna när jag till nästa bil har över 150 meter. Av vilken anledning har jag det?
Jo jag kommer FAN inte snabbare fram för att jag ligger tätt inpå den andra bilen, är det enfiligt så kan dem ändå inte köra om så vad fan är problemet? Har redan en whiplashskada så vore ju skitkul att bli påkörd bakifrån för att någon retarderad själ anser att man kör på detta viset.

Börja bötfäll sådanna förseeler MER istället för fortkörning.

Jag kan förstå att man lägger sig "nära" när man fort som fan ska göra en omkörning därefter.
Men i tisdags så var det en skåpbil som låg i röven på mig och jag låg i 110 på hala e18 och han ca 5 meter ifrån och det är 2 filigt. Så jag provar att bromsa ner till 90 men ingen reaktion, han saktar så glatt ner och fortsätter ligga i röven på mig. Så det krävdes att jag skulle köra i 60 km/h för att han skulle bestämma sig för en omkörning.

Var tvungen att skriva av mig då jag verkligen tröttnat på dessa inkompetenta själar.

Senast redigerat av Fellow (15 januari 2010)

highXspeed Crazy
17 december 2009 · 698 Inlägg

håller helt med...tycker alla verkar gilla och ligga nära. Dock funkar det för mig och tända bromsljusen. Oftas.

Men helt klart störande

M103
17 december 2009 · 1 570 Inlägg

Jag kan bara hålla med. Man blir så trött så man vill kasta ut bananskal och snoriga näsdukar på deras vindruta.

Det borde absolut vara böter om polisen såg att någon låg 1 m bakom en annan bil. Det är också irriterande med folk som kommer farande i 160 på motorvägen i ytterfilen och tror att de har rätt att tränga undan mig ur filen för jag kör typ 120. Ärthjärnor!

Niklas1987 NO
17 december 2009 · 2 182 Inlägg

Det är läskigt som fan när de kommer idioter å lägger sig bakom utan den minsta anledning, om jag kör ifatt nån å inte kan köra om backar jag undan till säkert avstånd, det är för mig en självklarhet att man gör.

För ett tag sen så låg en gamal Renualt 19 bakom mig, det var tidigt på morgonen, det duggade lite lätt å det var dimma, verkligen dålig sikt såg max 15m framför mig på vissa ställen.
Då kommer denna Renault ifatt mig å lägger sig tätt bakom, alltså riktigt tätt bakom inte mer an 10m uppskattnigsviss.
Jag håller en fart på 85km/h på 90 sträkorna pga den dåliga sikten, biljäveln ligger bakom mig nästan hela vägen till jobbet (1 mil ungefär), när jag blinkar å saktar ner för att svänga in på avfarten till jobbet början fanskapet att tuta å härja (Jag hade blinkers på och ja den funkar), sket i det då jag ändå skulle svänga av å då ser jag att det sitter barn i bilen.

Hur fan kan man köra så med barn i bilen? Tänker inte personen som kör på att det kan gå riktigt illa ifall bilen framför måste panikbromsa?

Hallå är det polisen? Det står en vacker man i mitt hus! O, vänta ett tag, det är ju jag.
-Johnny Bravo
Aga_Diff Bärs!
17 december 2009 · 3 456 Inlägg

M103 skrev:
Det är också irriterande med folk som kommer farande i 160 på motorvägen i ytterfilen och tror att de har rätt att tränga undan mig ur filen för jag kör typ 120. Ärthjärnor!

Hmm, jag tycker att jag har rätt att tränga undan folk som kör långsammara än mej i ytterfil.
Anledningen är enkel, i ytterfilen "ska" det gå fort. Kommer det ikapp nån som kör fortare så flyttar man sej, det är väll självklart?

Garaget.org peakade 2008.
Volvo 945-SE "Niijeförttin" (1992)
Volvo 745 Turbo Intercooler "En jävel på kärlek" (1988)
MrEricsson Ratthållare PÅ Elite Nivå
17 december 2009 · 5 650 Inlägg

kul när snutarna plockar dom som är för nära då styrlappen ryker då big_smile

Volvo 142 "De Luxe" (1974)
Saab_Diana
17 december 2009 · 401 Inlägg

fan flytta på er istället..Dom största idioterna på vägarna är tvärnitare.Och blir ni så jevla stressade för att nån ligger bakom er att ni börjar vingla o ha er pga stress kanske ni kan ta småvägarna tills ni lärt er hantera det.

Saab 9-5 "AERO" (2001)
Saab 9-5 "2.0" (2000)
BMW 535 "i" (2012)
Opelmadness German cars, quality and beyond
17 december 2009 · 8 197 Inlägg

Det är faktiskt böter om man ligger för nära om polisen ser det. Ligger det nån sönderstressad typ bakom mig så blinkar jag till med bromsljuset... Hjälper inte det gör jag som min körskolelärare tipsade mig om. Tvätta rutan som fan. Då brukar de flesta antingen köra om eller dra sig tillbaks.

Blir man arg för det ska man fan inte ut på vägarna, än mindre ligga för nära.

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.
Renault Laguna GrandTour Privilége "Baguettexpressen" (2002)
BMW 528iA "Långmilaren" (1999)
Mitsubishi3000GT
17 december 2009 · 224 Inlägg

Jag gillar dom som lägger sig i mitten så det inte går att köra om..
HUr faN Tänker MaN Då??

Har råkat ut för det på ölandsbron ett antal ggr.
2ggr har det varit samma Gubbjaffel i en vit Saab.

Viss blir man förbannad över sånt men jag tröstar mig med en kaka så det går över

Senast redigerat av Mitsubishi3000GT (17 december 2009)

Ge fan i TexasBoB!
Mitsubishi 3000GT "3000GTS" (1992)
Fellow
17 december 2009 · 1 581 Inlägg

Saab_Diana skrev:
fan flytta på er istället..Dom största idioterna på vägarna är tvärnitare.Och blir ni så jevla stressade för att nån ligger bakom er att ni börjar vingla o ha er pga stress kanske ni kan ta småvägarna tills ni lärt er hantera det.

Vilka börjar vingla? Har den frågan kommit upp? Idioter som ligger för nära ska inte ha körkort. Tvärnitare som sätter ner foten för att inkompetenta idioter anser att dem har förmågan att få stopp på sitt fordon med ett säkerhetsavstånd på 10 m och 90km/h? Om dem som tvärnitarna på något vis förhindrar din framfart då ligger du antagligen för nära. Lär dig trafikregler och vett istället.
Är det 1 filig motorväg så ska jag flytta mig då också?

Senast redigerat av Fellow (17 december 2009)

Fellow
17 december 2009 · 1 581 Inlägg

Aga_Diff skrev:

M103 skrev:
Det är också irriterande med folk som kommer farande i 160 på motorvägen i ytterfilen och tror att de har rätt att tränga undan mig ur filen för jag kör typ 120. Ärthjärnor!

Hmm, jag tycker att jag har rätt att tränga undan folk som kör långsammara än mej i ytterfil.
Anledningen är enkel, i ytterfilen "ska" det gå fort. Kommer det ikapp nån som kör fortare så flyttar man sej, det är väll självklart?

Så om jag kör om en bil med släpvan på motorvägen som ligger i 80 km/h och jag ligger i 110 då tycker du att du har mer rätt för att du ligger i 130km/h? Vänsterfilen är gjorda för dessa tillfällen! Inte för att köra fortare än hastighetsbegränsningen. Jag kör också för fort men jag anser fan inte att jag har MER rätt än andra att framföra mitt fordon som vissa verkar tro. Det är DÄR problemet ligger.

Saab_Diana
17 december 2009 · 401 Inlägg

Fellow skrev:

Saab_Diana skrev:
fan flytta på er istället..Dom största idioterna på vägarna är tvärnitare.Och blir ni så jevla stressade för att nån ligger bakom er att ni börjar vingla o ha er pga stress kanske ni kan ta småvägarna tills ni lärt er hantera det.

Vilka börjar vingla? Har den frågan kommit upp? Idioter som ligger för nära ska inte ha körkort. Tvärnitare som sätter ner foten för att inkompetenta idioter anser att dem har förmågan att få stopp på sitt fordon med ett säkerhetsavstånd på 10 m och 90km/h? Lär dig trafikregler och vett istället.
Är det 1 filig motorväg så ska jag flytta mig då också?

ja det kanske vinglar till eftersom att folk kan bli så stressade över att någon ligger bakom.Märklig fråga..det är väl ganska omöjligt att flytta på sig på en 1 filig väg,det säger väl sig självt?

Jo men sätt ner foten bäst du vill,undrar om du tycker att det är lika kul att leka polis när du har whiplash..Om du inte tänker flytta på dig när någon är bakom = gör inte det då..men varför blir du så stressad när någon är bakom dig?Är det inte bättre att titta framåt när du kör?

Dom påpekar antagligen bara att dom tycker att du kör för slött när du toppar din bil i 110

P.S du har ingen rätt att sätta in bromsen..fast du nu vill tro det.

Senast redigerat av Saab_Diana (17 december 2009)

Saab 9-5 "AERO" (2001)
Saab 9-5 "2.0" (2000)
BMW 535 "i" (2012)
Fellow
17 december 2009 · 1 581 Inlägg

Saab_Diana skrev:

Fellow skrev:

Saab_Diana skrev:
fan flytta på er istället..Dom största idioterna på vägarna är tvärnitare.Och blir ni så jevla stressade för att nån ligger bakom er att ni börjar vingla o ha er pga stress kanske ni kan ta småvägarna tills ni lärt er hantera det.

Vilka börjar vingla? Har den frågan kommit upp? Idioter som ligger för nära ska inte ha körkort. Tvärnitare som sätter ner foten för att inkompetenta idioter anser att dem har förmågan att få stopp på sitt fordon med ett säkerhetsavstånd på 10 m och 90km/h? Lär dig trafikregler och vett istället.
Är det 1 filig motorväg så ska jag flytta mig då också?

ja det kanske vinglar till eftersom att folk kan bli så stressade över att någon ligger bakom.Märklig fråga..det är väl ganska omöjligt att flytta på sig på en 1 filih väg,det säger väl sig självt?

Jo men sätt ner foten bäst du vill,undrar om du tycker att det är lika kul att leka polis när du har whiplash..Om du inte tänker flytta på dig när någon är bakom = gör inte det då..men varför blir du så stressad när någon är bakom dig?Är det inte bättre att titta framåt när du kör?

Dom påpekar antagligen bara att dom tycker att du kör för slött när du toppar din bil i 110

P.S du har ingen rätt att sätta in bromsen..fast du nu vill tro det.

Jag har inte sagt något om att bli stressad. Jag hävdar på principen att ni är en säkerhetsfara och jag har förmodligen MER rätt att bromsa än vad du har att ligga för nära. Vad sägs som att hålla ett vettigt säkerhetsavstånd tills dess att omkörning är möjlig? Låter ju inte som en dum ide

coffs
17 december 2009 · 29 Inlägg

Aga_Diff skrev:

M103 skrev:
Det är också irriterande med folk som kommer farande i 160 på motorvägen i ytterfilen och tror att de har rätt att tränga undan mig ur filen för jag kör typ 120. Ärthjärnor!

Hmm, jag tycker att jag har rätt att tränga undan folk som kör långsammara än mej i ytterfil.
Anledningen är enkel, i ytterfilen "ska" det gå fort. Kommer det ikapp nån som kör fortare så flyttar man sej, det är väll självklart?

Beror väl helt på om det är 110 väg, och han framför kör i 120 tongue då kör han ju "för fort" allra redan tongue

Saab_Diana
17 december 2009 · 401 Inlägg

Fellow skrev:

Saab_Diana skrev:

Fellow skrev:

Vilka börjar vingla? Har den frågan kommit upp? Idioter som ligger för nära ska inte ha körkort. Tvärnitare som sätter ner foten för att inkompetenta idioter anser att dem har förmågan att få stopp på sitt fordon med ett säkerhetsavstånd på 10 m och 90km/h? Lär dig trafikregler och vett istället.
Är det 1 filig motorväg så ska jag flytta mig då också?

ja det kanske vinglar till eftersom att folk kan bli så stressade över att någon ligger bakom.Märklig fråga..det är väl ganska omöjligt att flytta på sig på en 1 filih väg,det säger väl sig självt?

Jo men sätt ner foten bäst du vill,undrar om du tycker att det är lika kul att leka polis när du har whiplash..Om du inte tänker flytta på dig när någon är bakom = gör inte det då..men varför blir du så stressad när någon är bakom dig?Är det inte bättre att titta framåt när du kör?

Dom påpekar antagligen bara att dom tycker att du kör för slött när du toppar din bil i 110

P.S du har ingen rätt att sätta in bromsen..fast du nu vill tro det.

Jag har inte sagt något om att bli stressad. Jag hävdar på principen att ni är en säkerhetsfara och jag har förmodligen MER rätt att bromsa än vad du har att ligga för nära. Vad sägs som att hålla ett vettigt säkerhetsavstånd tills dess att omkörning är möjlig? Låter ju inte som en dum ide

haha mer rätt...antingen så har man rätt eller inte..du har lika lite rätt som dom du gnäller på.
Jo men om du inte har möjlighet att flytta på dig varför ska du agera alls?Koncentrera dig på din körning istället.

BMW 535 "i" (2012)
Saab 9-5 "AERO" (2001)
Saab 9-5 "2.0" (2000)
Fellow
17 december 2009 · 1 581 Inlägg

Saab_Diana skrev:

Fellow skrev:

Saab_Diana skrev:
fan flytta på er istället..Dom största idioterna på vägarna är tvärnitare.Och blir ni så jevla stressade för att nån ligger bakom er att ni börjar vingla o ha er pga stress kanske ni kan ta småvägarna tills ni lärt er hantera det.

Vilka börjar vingla? Har den frågan kommit upp? Idioter som ligger för nära ska inte ha körkort. Tvärnitare som sätter ner foten för att inkompetenta idioter anser att dem har förmågan att få stopp på sitt fordon med ett säkerhetsavstånd på 10 m och 90km/h? Lär dig trafikregler och vett istället.
Är det 1 filig motorväg så ska jag flytta mig då också?

ja det kanske vinglar till eftersom att folk kan bli så stressade över att någon ligger bakom.Märklig fråga..det är väl ganska omöjligt att flytta på sig på en 1 filih väg,det säger väl sig självt?

Jo men sätt ner foten bäst du vill,undrar om du tycker att det är lika kul att leka polis när du har whiplash..Om du inte tänker flytta på dig när någon är bakom = gör inte det då..men varför blir du så stressad när någon är bakom dig?Är det inte bättre att titta framåt när du kör?

Dom påpekar antagligen bara att dom tycker att du kör för slött när du toppar din bil i 110

P.S du har ingen rätt att sätta in bromsen..fast du nu vill tro det.

Jag har inte sagt något om att bli stressad. Jag hävdar på principen att ni är en säkerhetsfara och jag har förmodligen MER rätt att bromsa än vad du har att ligga för nära. Vad sägs som att hålla ett vettigt säkerhetsavstånd tills dess att omkörning är möjlig? Låter ju inte som en dum ide

Foyrik www.barnaltsweden.se
17 december 2009 · 139 Inlägg

Saab_Diana skrev:
fan flytta på er istället..Dom största idioterna på vägarna är tvärnitare.Och blir ni så jevla stressade för att nån ligger bakom er att ni börjar vingla o ha er pga stress kanske ni kan ta småvägarna tills ni lärt er hantera det.

Kan på sätt och vis faktiskt hålla med här....

Nu när lappmöglet har kommit i stora delar av vårt avlånga land får man givetvis ha lite överseende med att det finns folk som inte till 100% litar på sin körduglighet...
KAnske bättre å hålla sig hemma då?

Det händer nästan på varje arbetspass man kommer fatt personbilar numera som ligger på 60-70 där det är 90 osv.....samt notoriskt VÄGRAR flytta sig ut på vägrenen...

Det är inte farligare på vägrenen än någonannanstans på vägen, och även om där e snö så är där bättre grepp där, än i de blankpolerade snorhala hjulspåren där ALLA kör......

Sen finns det ju storskrävlare med....sånna som åker fatt bara för att just det: åka fatt....
Går man ut till kanten då så det börjar ryka lite snö på dem, ja då ska dom inte om...det vågar dom inte......Köra fort raktfram går bra, men våga sig om?..nej nej!!!

Jag håller mitt tempo, håller avstånd, och är ente rädd för att korsa några snövallar om jag skulle behöva köra om någon....Däremot har jag RESPEKT för väglaget ändå, och försöker även ha det mot mina med trafikanter.....


Thats it!

Peppe...som kaffet på din slips...
Foyrik e död, Peppe takes over!
Volkswagen Caddy 1,9 TDI "Slöfisen" (2001)
Volkswagen Caddy "Skåpet" (2007)
Saab_Diana
17 december 2009 · 401 Inlägg

vad sägs om att inte tvärnita

Saab 9-5 "2.0" (2000)
BMW 535 "i" (2012)
Saab 9-5 "AERO" (2001)
Mitsubishi3000GT
17 december 2009 · 224 Inlägg

I trafiken är det ju tänkt att man ska använda sitt sunda förnuft.
Till det hör även att underlätta för andra bilister och inte skapa hinder för andra förare.

Ge fan i TexasBoB!
Mitsubishi 3000GT "3000GTS" (1992)
Fellow
17 december 2009 · 1 581 Inlägg

Saab_Diana skrev:
vad sägs om att inte tvärnita

Kan säga som så att jag är ingen tvärnitare själv, detta beteende är inte försvarbart heller. Jag däremot trycker till 4 gånger på bromsen för att indikera för bakomvarande att han ligger för nära IFALL det skulle hända någonting som gör att jag måste panikbromsa. Är det verkligen så svårt att ha överseende med så anser jag och förmodligen större delen av alla trafikanter att du inte ska ha körkort.

Senast redigerat av Fellow (17 december 2009)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang