2121
Sök

Största idioterna på vägen, folk som ligger för nära!

43 Inlägg
24 mars 2010
Fordmaffian87 skrev:
Darkspirit skrev:
opelcoffe skrev:

ja det är vel klart lastbilarna kör sakta alla vet att dom inte får köra i mer än 80

Fel .. En lastbil får köra i 90 på motorväg / motortrafikled. MEN, en långtradare får endast ligga i 80.

Alla lastbilar, även med släp får enligt lag bara köra i 80 MEN man lägger sig i 90 just för våra regler om kör å vilotider som vi måste hålla.. polisen gör inget eftersom vi håller lite mer jämnare trafik rytm då än 80.

Mvh En erfaren lastbils chaufför....

Rätt roligt att du vet något helt annat än jag som läst teorin just om detta, eltat detta med lärare på trafikskolor m.m och tagit CE kortet för dryga året sen ...
Enligt lag får en lastbil utan släp ligga i 90 på motorvägar/motortrafikleder ..
En lastbil med släp får dock bara ligga i 80 på motorvägar och motortrafikleder !
Sen hur det går till ute i verkligheten har vi alla olika uppfattningar om, men enligt lag och bok är det jag just skrev korrekt.

Certifierad besserwisser
308 Inlägg
24 mars 2010
Dave_C70 skrev:
Mortalis skrev:
SafetyCar skrev:
Alla lastbilar då, de kör ju sakta??

Ja de är ju idioter, lägg dig så nära mittsträcket när du kör om, visa fingret när du passerar o håll inne tutan. That'll show him who's the man...och nästa gång kanske han trycker ner pedalen o välter vid nästa kurva, men vem fan bryr sig, ja ska förbi

Ytterligare ett intelligent inlägg av dig i ytterligare en tråd... Du påvisar enligt ditt inlägg en, enligt mig, otillräcklig mognad för att inneha körkort i detta land. Tur de flesta inte resonerar såsom du gör! Ganska skrattretande läsning när du idiotförklarar en hel yrkeskår, jag funderar lite i min ensamhet vad du jobbar med? Du som verkar älska VW kan väl köpa en Lupo så kan du ju åka under lastbilarna du retar dig så på...

Nu vet jag ju givetvis inte, men jag tolkade det som att hon var ironisk. Det hoppas jag i alla fall.

Tänk vad tråkig bilvärlden hade varit om alla gillade samma bilar.

Pilot och utbildad Däcksparkare
1 659 Inlägg
24 mars 2010
Darkspirit skrev:
Fordmaffian87 skrev:
Darkspirit skrev:

Fel .. En lastbil får köra i 90 på motorväg / motortrafikled. MEN, en långtradare får endast ligga i 80.

Alla lastbilar, även med släp får enligt lag bara köra i 80 MEN man lägger sig i 90 just för våra regler om kör å vilotider som vi måste hålla.. polisen gör inget eftersom vi håller lite mer jämnare trafik rytm då än 80.

Mvh En erfaren lastbils chaufför....

Rätt roligt att du vet något helt annat än jag som läst teorin just om detta, eltat detta med lärare på trafikskolor m.m och tagit CE kortet för dryga året sen ...
Enligt lag får en lastbil utan släp ligga i 90 på motorvägar/motortrafikleder ..
En lastbil med släp får dock bara ligga i 80 på motorvägar och motortrafikleder !
Sen hur det går till ute i verkligheten har vi alla olika uppfattningar om, men enligt lag och bok är det jag just skrev korrekt.

Helt rätt

(\_/)
(O.o)
(> <)This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination

VW-nörd?
4 332 Inlägg
24 mars 2010
Blev visst några som missförstod att hela mitt inlägg med att "jävlas" med lastbilschaufförer var helt fullt med ironi, nästan så det svämmade över.
Lastbilschaffisar är de jag visar mest hänsyn till ute i trafiken av alla, förutom övningskörare

VW-nörd?
4 332 Inlägg
24 mars 2010
jorgen72 skrev:
Mortalis skrev:
"Flytta dig om du kör sakta så slipper ja lägga mig nära" är ett så härligt citat.
För när det är fullt i innerfilen och det går i 55 (min 45an utanför här som har 70 i begränsning) och det går i 70-85 i ytterfilen så ligger ja naturligtvis i ytterfilen om jag inte går på valium.
Jag har bilar som ligger inom eller strax över 3 sekunders regeln framför mig i ytterfilen och måste ju observera om det kastar sig ut någon från innerfilen som "blivit less" eller "fastnat" därinne för ingen hållit avstånd i ytterfilen utan varje litet gap på 25 meter har täppts till med gas-i-botten-pelle.
Ska jag då a) brassa upp i 110 och in i arslet på de framför eller helt enkelt minska min 3-4 sek regel till 0.5?
b) kasta mig in i innerfilen vilket resulterar i att jag får alla i innerfilen bakom mig att ställa sig på hejdarn, samt att idioten som pressade in mig här ändå bara tjänat 5 meter, samt att jag inte kommer in i ytterfilen igen, eftersom gasen-i-botten-pelle fyller igenom luckan omedelbart...

Hoppas verkligen inte att de här "flytta om ni kör för sakta" i tråden resonerar att detta är helt acceptabelt...
Dessutom, står det 70 knyck måste man inte köra 69 eller 70 exakt med GPS precision.
MEN jag blir också förbannad när folk ligger i ytterfilen t.ex. trots en helt öde väg och i 60. Sen lägger man sig bakom vet man inte om de flyttar sig till innerfilen eller inte, ibland gör dom de, ibland gör de inte, ibland gör dom de MEDAN man kör om på insidan...så visst, de är rätt irriterande människor

Du får absolut inte köra om på insidan det är bara när det är 50 väg som det är tillåtet

Klart jag får köra om på insidan på 70 väg,  men inte på 90 väg å högre. Detsamma gäller, egentligen att de får faktiskt ligga i ytterfilen på 70 vägar utan "anledning", det är ingen omkörningsfil.
Men det är ju mer eller mindre en oskriven regel att man håller sig från ytterfilen om det inte senare blir en svängfil/går motorvägen delar sig snart och skapar lite osäkerhet för de som vill köra om, för rätt va de, som sagt, så lägger man sig i högerfilen o påbörjar omkörning, så byter de in..
Senast redigerat av Mortalis (24 mars 2010)

Dagdrömmare
2 836 Inlägg
25 mars 2010
Ras_J skrev:
En fråga till er som kör lastbil:

Har ni något emot att jag ligger och tjyvåker i "suget..."

Nu vill jag berätta om nåt som hände förra vecka.

Jag brummar med min ekipage o har en bil som ligger bakom som klistrad.
Inte mitt bekymmer tills han körde om o blinkar o vinkar.
Trodde att det var nåt fel på åket där bak men det var det inte. Han som körde bakom mig fick flera stenskot, den ena krossade glaset på halvljuset o den andra gav en mindre spindel nät i synfältet.
Enligt honom var det mitt fel!
Ja, mitt fel att han slickar lastbilen i r#ven.....

Musiker
472 Inlägg
25 mars 2010
Vilket pucko!
Trodde det var självklart att allt man råkar få på/över sig i den situationen är ens eget fel!
Ställde frågan mest för att få reda på om tradarchaffisar blir stressade av det, för i så fall är det ju klart olämpligt!

Jag åker hellre för fett än för magert.
Gäller motorer såväl som kvinnor!
;)

Dagdrömmare
2 836 Inlägg
25 mars 2010
Inte stressad blir jag utav en bil bakom men det kan bli irriterande på natten då ena stunden ser man bilen o andra ser man den inte...

1 697 Inlägg
25 mars 2010
Ras_J skrev:

Ärligt talat så tror jag inte att det gynnar dig över huvud taget. För det första ökar ju risken. Sen måste man ligga extremt nära för att inte hamna i en jäkla turbulens som blir efter lastbilen. Alltså tjänar man på alla vis på att hålla avståndet smile

Musiker
472 Inlägg
25 mars 2010
Det kan jag mycket väl förstå!
Detta är inget jag brukar hålla på med, men det har hänt och då har jag legat såpass nära att man inte kunnat se mig utan speglar bak...

EDIT: Med bilen jag har nu är det inte ens någon mening då den går tillräckligt billigt ändå! big_smile
Senast redigerat av Ras_J (25 mars 2010)

;)

2 982 Inlägg
25 mars 2010
jag brukar limma  bakom folk då de ligger 20 utan hastighetsbegränsning (motorväg)trots att det är bra väder, ingen is, många faktorer spelar in men jag erkänner jag betér mig pga att folk betéende ursäktar mitt betéende.
däremot har jag svårt att förstå hur folk gör omkörningar på 30/50 sträckor

fyrkrafsare
1 443 Inlägg
25 mars 2010
Juvakka skrev:
Ras_J skrev:

Ärligt talat så tror jag inte att det gynnar dig över huvud taget. För det första ökar ju risken. Sen måste man ligga extremt nära för att inte hamna i en jäkla turbulens som blir efter lastbilen. Alltså tjänar man på alla vis på att hålla avståndet smile

vill ha för mig att jag såg ett avsnitt av mythbusters där de testade hur stor nytta man har av att ligga i suget, som jag kan minnas så var man tvungen att ligga närmare lastbilen än 2 meter annars hamnade man i turbulensen och bilen drack mer bensin än vad den gjort om det inte funnits nån lastbil framför...

Riktiga bilar är fyrhjulsdrivna...
Numera leg. grusligist!

Certifierad besserwisser
308 Inlägg
25 mars 2010
Residence skrev:

50-sträckor är inte helt otänkbart att köra om på, beroende på var sträckan ligger och hur bilen kör framför. Det händer inte ofta, men jag har kört om bilar på 50-väg som fastnat i 30 eller på annat sätt kört på ett sätt som gjort mig osäker på om jag vill ligga bakom om vägen varit säker att köra om på. 30-vägar håller jag med om, oftast väldigt olämpliga att köra om på och är begränsade till 30 av en anledning.

Tänk vad tråkig bilvärlden hade varit om alla gillade samma bilar.

715 Inlägg
25 mars 2010
Sheba skrev:
Residence skrev:

50-sträckor är inte helt otänkbart att köra om på, beroende på var sträckan ligger och hur bilen kör framför. Det händer inte ofta, men jag har kört om bilar på 50-väg som fastnat i 30 eller på annat sätt kört på ett sätt som gjort mig osäker på om jag vill ligga bakom om vägen varit säker att köra om på. 30-vägar håller jag med om, oftast väldigt olämpliga att köra om på och är begränsade till 30 av en anledning.

Har jag också gjort... Enda jobbiga att köra om  på 50-vägar är att man inte kan sakta ner över fartguppen. Men många fartgupp går ta i ca 40.  30är jobbigt på 50-väg men folk som kört vilse och ligger i 20 är dryga

139 Inlägg
25 mars 2010
Residence skrev:
jag brukar limma  bakom folk då de ligger 20 utan hastighetsbegränsning (motorväg)trots att det är bra väder, ingen is, många faktorer spelar in men jag erkänner jag betér mig pga att folk betéende ursäktar mitt betéende.

omkörningar på 50 väg är ett måste då det är vanligt med bromsklossar som ligger i 30 och mesar trots bra väglag.

1 422 Inlägg
25 mars 2010
Elitemaster skrev:
Residence skrev:

omkörningar på 50 väg är ett måste då det är vanligt med bromsklossar som ligger i 30 och mesar trots bra väglag.

Aka epatraktorer. Senast igår låg jag bakom en sådan som bildade kö längs hela universitetsallén i sundsvall för de här som vet vart det ligger. För de som inte vet så är det en ca 1,2km lång 50 sträcka utan väggupp men med diverse övergångsställen och utfarter.

Dagdrömmare
2 836 Inlägg
25 mars 2010
Juvakka skrev:
Ras_J skrev:

5-15 m är den bästa avståndet enligt Mythbusters

Musiker
472 Inlägg
25 mars 2010
5-15 m tror jag på...
Man känner/hör ju var det slutar "blåsa"...

;)

1 207 Inlägg
25 mars 2010
http://mythbustersresults.com/episode80 skrev:
Drafting behind a big rig will improve your car’s fuel efficiency.

confirmed

To test this myth, the build team procured a car, a big rig, and a device that could measure a car’s fuel efficiency. They then drove the car behind a moving big rig at various distances ranging from 100 to 2 feet and measured the amount of fuel the car consumed. The Build Team discovered that the closer the car was to the big rig, the less drag is produced, thus the more fuel saved. At just ten feet, the car managed to increase its fuel efficiency by 40%. Drafting at two feet was slightly lower than the ten foot distance, mainly because Grant had to keep working the car pedal to maintain distance from the truck. However, that did not dispute the fact that drafting actually can increase your car’s fuel efficiency. However, the Build Team has warned that drafting is incredibly dangerous because the truck driver may not able to see you and you may not be able to react in time if the truck were to make a sudden stop.

Nog OT.
Senast redigerat av maco (25 mars 2010)

Pilot och utbildad Däcksparkare
1 659 Inlägg
25 mars 2010
Grabber skrev:
Ras_J skrev:

Nu vill jag berätta om nåt som hände förra vecka.

Jag brummar med min ekipage o har en bil som ligger bakom som klistrad.
Inte mitt bekymmer tills han körde om o blinkar o vinkar.
Trodde att det var nåt fel på åket där bak men det var det inte. Han som körde bakom mig fick flera stenskot, den ena krossade glaset på halvljuset o den andra gav en mindre spindel nät i synfältet.
Enligt honom var det mitt fel!
Ja, mitt fel att han slickar lastbilen i r#ven.....

Jag kunde inte bry mig mindre, inte jag som får ont om dom kör in i baken roll

(\_/)
(O.o)
(> <)This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination

Sök