1684
Sök

Största idioterna på vägen, folk som ligger för nära!

76 Inlägg
17 april 2010
Min pappas kompis låg alltid jätte nära bakom. När det blev köstopp i Tingstadstunneln och han körde på en bil framför fick hans fina 960 en liten tillknyckling, inte så farligt. Men nu har han sagt att han aldrig ska ligga nära en bil igen.

835 Inlägg
17 april 2010
Håller med om att det finns mycket idioter som ligger nära. Speciellt på motorvägen, vad tror ni?! Att det går fortare o slipstreama bakom eller? Finns ingen anledning, det är inte Nascar!

76 Inlägg
18 april 2010
Jag tror inte det gör någon skillnad i så låg fart, måste nog komma upp i 180 för att det ska vara någon skillnad, om inte mer.

Mythbusters hade jag gjort ett test på det efter en lastbil, tror det va ca 90km/h. De va nästan tvungna att ligga på lastbilen för att man skulle se någon skillnad på bränsleförbrukningen, men då var förbrukningen inte så stor skillnad eftersom han var tvungen att justera med gasen hela tiden.

Teorin funkar nog i höga hastigheter.

194 Inlägg
26 april 2010
Vågar fan knappt bromsa för att skrämma folk som ligger nära. En v70 la sig äckligt nära min bil (jag höll hastigheten) och jag bromsade till. Var på han panikbromsade, körde ikapp och flashade mig sen med helljusen i en halvmil haha. Väntade bara på att man skulle bli rammad av vägen också!

Svartlistad
446 Inlägg
26 april 2010
Crl skrev:
Vågar fan knappt bromsa för att skrämma folk som ligger nära. En v70 la sig äckligt nära min bil (jag höll hastigheten) och jag bromsade till. Var på han panikbromsade, körde ikapp och flashade mig sen med helljusen i en halvmil haha. Väntade bara på att man skulle bli rammad av vägen också!

haha ja det lät lite extremt:P
men jag kan ärligt säga att jag är en sån som ligger i röven på folk i vänsterkörfält som kör laglig hastighet och vägrar flytta på sig, och lite då och då kommer helljusen för att visa att jag kommer fort bakifrån. vissa tycket det är ren idioti men lägg er i högerkörfält då? // Jimmy
Senast redigerat av jimmy-124 (26 april 2010)

194 Inlägg
26 april 2010
jimmy-124 skrev:
Crl skrev:

men jag kan ärligt säga att jag är en sån som ligger i röven på folk i vänsterkörfält som kör laglig hastighet och vägrar flytta på sig, och lite då och då kommer helljusen för att visa att jag kommer fort bakifrån. vissa tycket det är ren idioti men lägg er i högerkörfält då? // Jimmy

haha, men dig förstår jag.. det är dessutom lite skillnad på att blinka med helljuset och att jaga upp folk genom att flasha med det i 2 minuter smile

Svartlistad
446 Inlägg
26 april 2010
Crl skrev:
jimmy-124 skrev:
Crl skrev:

haha, men dig förstår jag.. det är dessutom lite skillnad på att blinka med helljuset och att jaga upp folk genom att flasha med det i 2 minuter smile

haha ja lite skillnad är det:P,men jag gör det inte för att irritera/stressa upp han som ligger framför, jag gör det för att han ska bli uppmärksam att jag kommer snabbare än vad han kör så han kanske kan peta till lite extra på gasen så han hinner förbi bilen han kör om och jag slipper bromsa= få bort farthållaren wink // Jimmy

34 Inlägg
26 april 2010
Varför finns det så många idioter på svenska vägar som ligger väldigt nära till framförvarande fordon??? Vill de visa hur de är tuffa eller har de ett dåligt självförtroende? Ibland funderar jag på att tvärsbromsa och se vad idioterna kommer att göra.

100% ninja
342 Inlägg
26 april 2010
det handlar ju antagligen om att de vill om? Om ni kan lagen så begår ni ett brott om ni med flit hindrar ett bakomvarande fordon. ni vet inte i vilken anledning denne person kör snabbare än er, då ska ni move the fuck over. står i lagen. vänsterfilen är endast till för omkörning, när man har kört om sin bil, så lägger man sig in i höger fil igen. Och att bromsa för att "skrämma/varna" folk är ju det mest idiotiska man kan göra. livsfarligt helt enkelt.

Fear Nothing Risk Everything. I know violence isn't the right answer, i got it wrong on purpose.

12 Inlägg
26 april 2010
Folk som svänger först och blinkar sedan...

58 Inlägg
27 april 2010
En av mina polare låg i röven på en bil och noterade inte att en kvinna gick över på övergångsstället, bilen framför tvärnitade i princip och min polare drog rakt in i röven på bilen framför. Så går det när man ska trycka andra i röven.

KHRacing
27 april 2010
Fordmaffian87 skrev:
Alla lastbilar, även med släp får enligt lag bara köra i 80 MEN man lägger sig i 90 just för våra regler om kör å vilotider som vi måste hålla.. polisen gör inget eftersom vi håller lite mer jämnare trafik rytm då än 80.

Mvh En erfaren lastbils chaufför....

Latbil utan släp = 90 kmh
lastbil med släp / trailerdragare = 80 kmh (eller hur?)

Titulerad
71 Inlägg
27 april 2010
Tror hela diskussion kommer ner till om man vill vara trevlig i trafiken eller inte? Om du kör 110 eller 90 spelar inte så stor roll om du inte ska åka långt eller har en akut situation på g. Man borde nog tänka på att det är lätt att spela galen och vara tuff när man sitter bakom 2 ton bil och "knuffas" med folk. Inte fan ställer man sig framför någon som är ute och joggar bara för att de joggar i "din" gångfil heller?

Visst kan man vara aggresiv i trafiken, men folk är mycket coolare om man är lite schyrre om det. Trafiken i min närhet här känner igen min bil, jag blir mycket väl bemött och vinkad till av förare jag aldrig mött ute på gatan mest för att de ser att jag inte håller på och jiddrar med folk i trafiken! Om någon kör fort, låt han köra fort då. Om någon kör sakta så låt de göra det, om du har tid och tålamod!

Jag tänker mig "liggandes i röven på bilar" och zig-zackande och sådandär är som folk som armbågar sig inne i ett shoppingcentrum. Alla som blir knuffade blir ju liksom "vadfan?".

Men till folk som ligger i röven på mig på motorvägen, jag brukar låta de köra om - och om de sen bara ligger och puttrar typ en billängd framför mig brukar jag köra upp brevid och titta över och göra en liten "vart ska du då?"-handrörelse. Aldrig fått ett bra svar. Sådana gör mig upprörd. Ska du om ska du om!

1 339 Inlägg
27 april 2010
TeedasT skrev:
det handlar ju antagligen om att de vill om? Om ni kan lagen så begår ni ett brott om ni med flit hindrar ett bakomvarande fordon. ni vet inte i vilken anledning denne person kör snabbare än er, då ska ni move the fuck over. står i lagen. vänsterfilen är endast till för omkörning, när man har kört om sin bil, så lägger man sig in i höger fil igen. Och att bromsa för att "skrämma/varna" folk är ju det mest idiotiska man kan göra. livsfarligt helt enkelt.

Fel, kan ofta behöva användas vid vänstersväng eller faktiskt färd rakt fram vid ett trafikljus tex. Planerar man sin körning så lägger man sig i vänsterfilen i tid.
Senast redigerat av Remiss (27 april 2010)

463 Inlägg
27 april 2010
Det beror väl också på.. På motorväg etc med planskilda korsningar så är vänsterfilen endast för omkörning. I stadstrafik är det klar man använder den fil som passar bäst för fortsatt färd.

2 982 Inlägg
27 april 2010
åk ner till tyskland, där kör man med hjärnan och största ÖDMJUKHET och RESPEKT gentemot andra förare oavsett bilmodell.
ni som kört där förstår säkert vad jag menar.
mitt körsätt har ändrats efter en resa därnere.

998 Inlägg
27 april 2010
TeedasT skrev:

Står i lagen också att man inte får köra för fort heller.

it looks like the one that once did the wanting suddenly wants to be wanted by a different wanting that has a want of wanting that has never been wanted for the sake of wanteness.

Det som inte dödar gör ont
2 668 Inlägg
27 april 2010
LordLife skrev:
TeedasT skrev:

Står i lagen också att man inte får köra för fort heller.

men det får väll den riktiga polisen ta hand istället för tjurskallar som inte vill flytta sig eller har andra prestigeproblem

2slow

Pilot och utbildad Däcksparkare
1 659 Inlägg
27 april 2010
KHRacing skrev:
Fordmaffian87 skrev:
Alla lastbilar, även med släp får enligt lag bara köra i 80 MEN man lägger sig i 90 just för våra regler om kör å vilotider som vi måste hålla.. polisen gör inget eftersom vi håller lite mer jämnare trafik rytm då än 80.

Mvh En erfaren lastbils chaufför....

Latbil utan släp = 90 kmh
lastbil med släp / trailerdragare = 80 kmh (eller hur?)

Ja, Men endast på motorväg eller motortrafikled!
Senast redigerat av Robban_89 (27 april 2010)

(\_/)
(O.o)
(> <)This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination

265 Inlägg
27 april 2010
Saab_Diana skrev:
fan flytta på er istället..Dom största idioterna på vägarna är tvärnitare.Och blir ni så jevla stressade för att nån ligger bakom er att ni börjar vingla o ha er pga stress kanske ni kan ta småvägarna tills ni lärt er hantera det.

Får mig att tänka på det som hände mig i vintras, var o körde på en riktigt igensnöad väg i snöstorm med firmabilen(Toyota Yaris Verso) som knappt tar sig fram i huve taget. Kör ifatt en övningskörare som panikbromsar när den ser en bil i andra körfältet som hade kört fans, i andra körfältet! haha jag hade fyllt bilen till lastgränsen i skåpet och hur jag lyckades att inte smälla in i övningsköraren är ett under, med tanke på att framhjulen nästan stod i luften av den baktunga lasten! tryckte på bromsen o hjulen låser sig för minsta lilla påverkan på pedalen lyckas upp brevid övningsköraren på tvären, då drar övningsköraren  på igen och sedan lyckas ja få in bilen på min sida vägen några cm kvar från den fastkörda bilen

Rise and rise again, until lambs become lions!

Sök