6885
Sök

Kolven tog i ventilen

12 086 Inlägg
18 december 2009
Trådstartare
Vad är risken att ventilerna blivit snea av att jag drog runt motorn med handkraft och de tog i en ventil, men inte mer än att jag för tillfället trodde de va komp på en cylinder? Jag har alltså bara dragit runt så en ventil gått i kolven, bilen är en golf 3a 1.8..
Senast redigerat av JapMax (18 december 2009)

...has left the building...
4 474 Inlägg
18 december 2009
Om du stoppade när du kände att ventilen tog i så har den nog klarat sig, om du däremot drog runt så tror jag att ventil-tallriken böjts en aning, dessvärre...Förmodligen så kommer motorn trots detta "gå som vanligt" är min gissning. Hade själv tidigare en BMW E30 323i där jag vid en topprenovering upptäckte att en ventil-tallrik var lite böjd, förmodligen efter ett kamremsras där föregående ägara varit slarvig när han kontrollerade ventilerna. Trots att ventilen var otät så märktes det inte på gången, bra acceleration o toppfart kring 200km/h

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

888 Inlägg
18 december 2009
Är du säker på att det är kolven som tagit ventilen? 1,8 ska va en non-interference motor. har själv kört av remmen på en 94 vento men inget hände, känner även många andra som gjort samma sak.

...has left the building...
4 474 Inlägg
18 december 2009
HenkeTIC: Det råder lite delade meningar om det, beror på vilken 1.8 som sitter i...RP är-non interference men jag har läst/hört att senare 1.8:or (tex ABS) är inte non-interfernce...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

12 086 Inlägg
18 december 2009
Trådstartare
Motorn va något special vet jag, när kan skulle köpa toppackningen så va den 200kr dyrare tongue
Men det är en 1.8 från -95. Kamaxeln stog fel ca 120 grader.. jag antar att de är ventilen som tog i, vad skulle det annars va?

Sök