100126: SPYKER köper SAAB - 100223: Affären helt avslutad

krutmats
24 februari 2010 · 1 892 Inlägg

Founder skrev:

caromania skrev:

Founder skrev:
Jag tänker i alla fall skriva ett leasing avtal via mitt företag att plocka ut en ny 9-3'a varje år o ha som pendlingsbil! Allt för att hjälpa SAAB nu när dom mest behöver det! smile

Det var nobelt av dig.

Founder skrev:
Köpte precis en ny 9-5'a också, bästa köpet i mitt liv! smile

Hur vet du det om du precis köpt den?

Sånt vet man bara wink

exakt!!  Sånt vet man bara!

smile  de e härligt

Aero T16
24 februari 2010 · 1 327 Inlägg

EmilHammarlund skrev:
Jag som hört att Saab ska bli Saab igen, men nu kanske det blir en Saab Corsa? http://www.bytbil.com/motornyheter/Nyhe … d=yvvddkyg

Det llir nog en opel corsa med annan grill och emblem. Smma sak gäller väl 9-4x? Det är väl en jänkare med saabemblem.

Det är bara att hoppas att den nya 9-3an blir en äkta saab rakt igenom.

JaZoR Team RmR
24 februari 2010 · 393 Inlägg

som det står i artikeln så kommer den ev heta 9-1 och den har varit planerad några år, den har man läst om i teknikensvärd , på sidan kommande bilar

peegee Forummoderator
2 mars 2010 · 2 924 Inlägg

Nu börjar GM erkänna sina misstag med hanteringen av Saab.... hoppas det blir en granskning av hur GM missbehandlat Saab nu och att de stängs ute från att få förtjänst av Saabs eventuella framgång...
http://www.e24.se/business/verkstadsind … 896703.e24

~ Life is short, have FUN! ~
Audi R/S2 Coupé quattro "vällagrad" (1992)
Volkswagen Passat Variant 1.8T "2 owners is enough" (1999)
Rquired Allmänt envis
2 mars 2010 · 12 512 Inlägg

Så GM räddade alltså livet på Saab, höll det vid liv ett bra tag och lade sedan ner ansenliga summor för att sälja det till fifflande holländaren och company. Och nu har de missbehandlat bolaget?

Allt de "erkände" i den artikeln var att de inte hade resurserna att tillgodose en lågvolym tillverkares alla behov, inget annat. Men hade det varit bättre om Saab gått omkull, eller är en ägare som nästan kan tillgodose behoven värre? GM var en koncern med volymmärken, och de gjorde ett försök att införliva Saab i detta, om inte hade troligtvis varken Saab eller modeller som 9-5 och 9-3 funnits och en stor del av Saabs ...historia/arv hade aldrig blivit av.

1976 hade Saab tillverkat en miljon bilar, idag 4 miljoner bilar. Vågar gissa på att merparten av dessa är de nyare oäktingarna, en rimlig gissning kanske minst 2 miljoner sedan GM blandade sig i 1990? I så fall ligger GM bakom halva Saab, och därmed Saabs framgångsrikaste period.

1947-1976 (~30år)=1 miljon bilar eller ca 33,000st bilar per år.
1977-idag (~30år, för jämförelsens skull)=3 miljoner bilar, eller ca 100,000 bilar per år.
Eller för att återgå till ovanstående ex: 1990-idag (20år)= ca 2 miljoner bilar (Obs, uppskattning!), eller ca 100,000 bilar per år.

Idag när GM lämnar Saab är det alltså tre gånger större än när Trollhättan själva styrde, och dessutom är det en helt annan nivå på bilarna idag än på Trollhättan-dagarnas tvåtakt och frihjul. Inget illa menat med det.

Ser faktiskt inga direkta anledningar till att klaga på General Motors, man kan knappast påstå att de gjorde Saab illa. Ägandet kunde sköts bättre, men å andra sidan; Är det rätt att klaga med tanke på vad alternativet varit?

Men, skall bli kul och höra Saab-entusiasternas ursäkter när ryska maffian spräcker Spykers lånebubbla. Naturligtvis kommer det vara tråkigt för Saab och dess anställda, men vad jag syftar på här är:

Hur kommer Spyker och Viktor Muller målas upp, om GM som gjort ovanstående får så mycket skit?

http://sv.wikipedia.org/wiki/Saab

Senast redigerat av Rquired (2 mars 2010)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Ellertz Norrlänning
3 mars 2010 · 1 453 Inlägg

Founder skrev:
Jag tänker i alla fall skriva ett leasing avtal via mitt företag att plocka ut en ny 9-3'a varje år o ha som pendlingsbil! Allt för att hjälpa SAAB nu när dom mest behöver det! smile

Köpte precis en ny 9-5'a också, bästa köpet i mitt liv! smile

Varför inte vänta nån månad och köpt den nya modellen? Om några månader har du en "gammal" saab..

- Har du champagne?
- Jag har en soda stream och en flaska vitt!
TRYIT Teddan
3 mars 2010 · 2 495 Inlägg

Härligt med lite maffia i trollhättan big_smile

www.byebyepolizei.se, för dig som gillar snabba bilar
Subaru Impreza Wrx "Isbilen" (2001)
BMW 118d "miljöbilen" (2009)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang