3735
Sök

Volvo 945 ltt - 97 Hackar, går ryckigt vid gaspådrag

Adrenaline Junkie
264 Inlägg
18 december 2009
Trådstartare
#1
Tjenare , nu är så att jag börjar få psykanfall på min bil tongue
tänkte gå igenom lite vad den har för symptomer samt vad mina gissningar är.

Förklaring :


detta är pappas fd. bil som jag fick av honom när jag klarade körkortet. när jag körde den så märkte jag att den hackade lite ibland vid gaspådrag när den var kall. men tänkte inte så mkt mer på det utan jag köpte bränsle chip, öppet filter, laddtrycksmätare och ladd reglerings ventil till den så den laddar 0.8 bar

När jag fick i allt godis i bilen och det började bli kallare ute så började den hacka mer och mer, alltså den går ryckigt eller va man ska kalla de för.
går inte alls bra när den är kall och nu går den inte heller så bra när den är varm. den tappar inte laddtryck vad jag kan se enligt mätaren.. ibland är den lite orolig på tomgång och jag tycker den drar mer bränsle än va den ska.

Ska tillägga att den går bra när man torr gasar , men inte när den får jobba.

Felsymptom :

Hackar, går ryckigt vid gaspådrag

Min teori :


nr 1. LMM , den mäter fel värden och sprutar in helt fel luft/bränsle blandning, stämmer in bra på orolig tomgång och ökad bränsle förbrukning

nr 2. tändstift/kablar/rotor/fördelare , den orkar inte tända som den skall

nr 3.
bränslepump , den orkar inte pumpa den mängden som chippet vill att den ska, pumpen behöver inte jobba lika mkt när man torr gasar?

nr 4.
som en på jobbet trodde , insugspackning . den drar tjuvluft. väldigt lätt att ta reda på med startgas i och för sig.

det är vad jag kan komma på , behöver eran hjälp då jag inte är så kunnig än smile så min teori kanske kan låta lite konstig  men men tongue

Tacksam för all hjälp


Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
18 december 2009
#2
varför inte byta stift m.m å kolla insugspackningen med startgas först

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

10 287 Inlägg
18 december 2009
#3
Skriv bättre rubrik. Hackar bilen vid gaspådrag - skriv då det i rubriken istället för "Experthjälp sökes".
Posta även i rätt forum.

Jag fixar rubriken och flyttar tråden till felsökning.

Göran
Moderator

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

10 287 Inlägg
18 december 2009
#4
1: Fullständig service inklusive alla tänddelar. Även rotor och lock som många brukar skita i för det är så bökigt. Byt även bränslefilter.
2: Läs ut felkoder


Hackar den efter det så får man ta det därifrån.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Adrenaline Junkie
264 Inlägg
18 december 2009
Trådstartare
#5
turboforssen skrev:
varför inte byta stift m.m å kolla insugspackningen med startgas först

tänkte jag skulle göra det, men tänkte höra om nån kunde säga va dom trodde precis smile räcker det med orginal stift till den? eller borde jag köpa något annat?


Adrenaline Junkie
264 Inlägg
18 december 2009
Trådstartare
#6
Sharky skrev:
1: Fullständig service inklusive alla tänddelar. Även rotor och lock som många brukar skita i för det är så bökigt. Byt även bränslefilter.
2: Läs ut felkoder


Hackar den efter det så får man ta det därifrån.

/Göran

det ska jag försöka skrapa ihop pengar till då tongue finns inga felkoder på den iallafall

samma fråga som till turboforssen , borde jag köpa orginal stift eller köpa nått annat?


Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
18 december 2009
#7
original stift funkar bra

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/


Sök