4669
Sök

Uppgradera ifrån 2-vägs till 3-vägs

1 581 Inlägg
20 december 2009
Trådstartare
Halloj!
Tänkte höra då jag har ett 2-vägs kit hur det skulle fungera om jag skulle vilja köpa till en separat mellanregister? Problemet som jag ser det är väl att jag inte har ett 3-vägs delningsfilter o dessa är väl inte billiga?

16 197 Inlägg
20 december 2009
DLS UP36i filter kostar runt 700 om ja inte har fel å 2,5 domen kostar runt 1400.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
20 december 2009
Eller om du har möjlighet att dela aktivt så kan du köra middarna på 2 kanaler på ett steg och koppla in mellanregistret på middens plats på delningsfiltret och driva tillsamans med diskanterna på 2 kanaler. Blir väl inte helt rätt men det fungerar (förutsatt att impedansen på elementen är rätt, och att du kör ett korrekt högpassfilter).
Senast redigerat av ChriZtoffer (20 december 2009)

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

1 581 Inlägg
20 december 2009
Trådstartare
evilaudio skrev:
DLS UP36i filter kostar runt 700 om ja inte har fel å 2,5 domen kostar runt 1400.

Inte så farligt då! Kanoners! Då kör jag på det senare när jag är trött ljudet:D

1 581 Inlägg
23 januari 2010
Trådstartare
Har kikat på et delningsfilter från Hertz som delar 500/4500kHz, duger detta bra om jag vill uppgradera med 2.5" mellanregister från DLS

spec;
Delningsfrekvens: 500Hz/4.5 kHz

Slope: 6/6-6/12dB Oct.

Justerbar diskantnivå: -2 och +2

Justerbar mellanregisternivå: -2 och +2

300 Watt PEAK

150 Watt RMS
Senast redigerat av Fellow (23 januari 2010)

2 665 Inlägg
23 januari 2010
Det kan fungera.
Men filter ska gärna vara gjorda av tillverkaren som anpassar delningar o frekvensgång efter just de högtalarna.

Framför allt nivåerna. Alltså ljudtryckt från varje högtalare.
Kolla db/1w på högtalarna o se om det stämmer med dem som filtret är gjorda för.
Men eftersom nivåerna går att justera så kan det ju funka.

Troligen blir det halvbra med bra högtalare. Filtret kan förstöra ljudet från fina högtalare.
Senast redigerat av Rickard-v (23 januari 2010)

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!

1 581 Inlägg
23 januari 2010
Trådstartare
Då skiter jag i filtret o köper ett DLS 3-vägs sen till mina DLS-högtalare.

2 665 Inlägg
23 januari 2010
Klokt val då vet du att det blir rätt.

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!

6 851 Inlägg
23 januari 2010
Vad har du plats med för högtalare på brädan? Själv tycker jag att delningen mellan dome och midbas är för högt. Lätt att man får en regnbågsljudbild. Om du har möjlighet att montera 4" eller 3-3½" ¨på brädan så anser iaf. jag att detta blir bättre ljudmässigt.

Just vad gäller delningen, testa då ist. för ett passivt filter att göra som "ChriZtoffer" skrev. Alltså dela Hp aktivt till mellanregister och sedan passivt mellan diskant och mellan. 6½" i dörren delar du helt aktivt.

1 581 Inlägg
23 januari 2010
Trådstartare
Jag har nog plats med 4" så jag har funderat på att köra 4" koaxer på brädan annars på de 2 andra kanalerna. För det jag har nu är DLS UP6i och jag ska köpa mig ett bättre 4-kanaligt steg när pengar finns. Stereon är en Pioneer AVH-4100 aå aktiv delning vet jag inte om det finns i denna. Men som sagt så var ju min tanke att istälelt för att köra lös 4" koax att uppgradera till UP36i kitet som är DLS 3-vägssystem för en lyft ljudbild. Borde inte detta vara bättre än att köra separata högtalare på varsin kanal till på brädan?

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
23 januari 2010
Fellow skrev:
Jag har nog plats med 4" så jag har funderat på att köra 4" koaxer på brädan annars på de 2 andra kanalerna. För det jag har nu är DLS UP6i och jag ska köpa mig ett bättre 4-kanaligt steg när pengar finns. Stereon är en Pioneer AVH-4100 aå aktiv delning vet jag inte om det finns i denna. Men som sagt så var ju min tanke att istälelt för att köra lös 4" koax att uppgradera till UP36i kitet som är DLS 3-vägssystem för en lyft ljudbild. Borde inte detta vara bättre än att köra separata högtalare på varsin kanal till på brädan?

Amega Q-COX 350 säger jag om du skall kika på koaxial.....
Kostar runt 1600:-

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

6 851 Inlägg
23 januari 2010
Fellow skrev:

Att köra med en tex. DLS 4" och passivt delat till diskant blir nog minst lika bra som coax.
Aktiv delning bör du nog kunna göa på steget, om det är ett DLS RA40. dessa ska väl ha både Hp och Lp delning inbyggt.

16 197 Inlägg
23 januari 2010
TT-Avant skrev:
Fellow skrev:

Att köra med en tex. DLS 4" och passivt delat till diskant blir nog minst lika bra som coax.
Aktiv delning bör du nog kunna göa på steget, om det är ett DLS RA40. dessa ska väl ha både Hp och Lp delning inbyggt.

säger bara DLS 424 koax.. big_smile   en 4" som låter riktigt jävla trevligt,spelar bas å har ett seriöst 2vägsfilter.

1 581 Inlägg
23 januari 2010
Trådstartare
Okej:) jag vill ju fan lyssna på din setup Örjan:D Men då får de no bli DLS 424 koaxer med deras filter tillsammans med RA40 och sen redig tweakning så ska nog ljudet bli bra:D

6 851 Inlägg
23 januari 2010
Frågan är hur dem står sig mot DLS R4 och UP1 diskanterna (som han redan har idag)..?
För dessa 4" vet jag har en bra midbas för sin storlek och låter allmänt bra. Diskanten är ju inte fel den heller, om man dämpar den runt 2dB.. big_smile

1 581 Inlägg
23 januari 2010
Trådstartare
TT-Avant skrev:
Frågan är hur dem står sig mot DLS R4 och UP1 diskanterna (som han redan har idag)..?
För dessa 4" vet jag har en bra midbas för sin storlek och låter allmänt bra. Diskanten är ju inte fel den heller, om man dämpar den runt 2dB.. big_smile

Hur tänkte du nu? Som jag skrev är det ju DLS UP6i monterade med hårt dämpade dörrar i fram och diskanten i fönstret på orginalplatsen. Så jag vill lyfta ljudbilden men det är ju inte DLS R4 som jag köper då utan DLS 424 koaxen:)

6 851 Inlägg
23 januari 2010
Ja..men du har ett KITT eller hur, DLS UP6i, alltså 6½" och diskant.
Om du då skaffar en DLS R4 mellanregister så har du redan filter och diskant, som du idag använder till 6½" och diskant. ist. för 6½" så kopplar du in 4" och diskanten, dela sedan Hp på steget vid ca 70-80 Hz.
6½" kan du då dela runt 80-100Hz Lp. Detta ISTÄLLET för en coax högtalare på brädan..
Min fråga va då..hur står sig DLS 424 coax mot ett "kitt" med troligen bra mycke bättre diskant och minst lika bra filter. DLS R4 som mellanregister mot 424 mellanregister..det är DET som är det intressanta.

1 581 Inlägg
24 januari 2010
Trådstartare
Ja det är ju det som är frågan hur dls 424 koaxen står sig jämfört med att köra ett mellanregister. Men du skriver 4" medans DLS mellanregister är 2.5" som följer UP36i kittet. Men sen skriver du DLS R4 som OCKSÅ är ett kit och jag har ingenstans att göra av den extra diskanten utan det är ett rent mellanregister eller 424 koax annars sitter jag med en lös diskant extra. Men jag hajjar att du menar R4 kitte som jag kör som midd istället för 6.5" inkopplad på delningsfiltret och sätter 6.5" på steget direkt och delar där.

6 851 Inlägg
24 januari 2010
Det ska gå att köpa DLS R4 löst, alltså utan diskanter oh delningsfilter. 795:- på www.nardik.se tex.
Själv så tycker jag att man får mera ljud av en 4". Detta för att de går att dela djupare och på så sätt få en bättre ljudbild.

Har själv testat DLS UP36,UP6 med R4 kitt, R6A med UR och UP 2.5, R6+R4+UP1C..både halvaktivt och med passiva filter.
Ljudmässigt så passade R6+R4 med UP1C diskanter bäst.

16 197 Inlägg
24 januari 2010
TT-Avant skrev:
Ja..men du har ett KITT eller hur, DLS UP6i, alltså 6½" och diskant.
Om du då skaffar en DLS R4 mellanregister så har du redan filter och diskant, som du idag använder till 6½" och diskant. ist. för 6½" så kopplar du in 4" och diskanten, dela sedan Hp på steget vid ca 70-80 Hz.
6½" kan du då dela runt 80-100Hz Lp. Detta ISTÄLLET för en coax högtalare på brädan..
Min fråga va då..hur står sig DLS 424 coax mot ett "kitt" med troligen bra mycke bättre diskant och minst lika bra filter. DLS R4 som mellanregister mot 424 mellanregister..det är DET som är det intressanta.

kan säga att ja valt 424 av en jätte enkel anleding.. för att de just va en koax, vill inte ha nån synlig diskant utan allt skulle få plats under orginal gallret på brädan smile   å den låter riktigt bra.  tror inte att de skiljer så jätte mycke mellan R4 å 424.  sen kär ja R6 middar i dörren.

Sök