VOLVO säljs till Kina (GEELY)

Annevare
22 december 2009 · 189 Inlägg

Läste just att Volvos ny XC60 säljer tydligen bra och med tanke på nya S60 som kommer 2010 så kanske dom är något på spåren.

Vad tror ni kommer Volvo att vända?

Länk till artikeln: http://www.aftonbladet.se/kampanj/volvo … 6287936.ab

“Sure it's quiet, for a diesel. But that's like being well-behaved… for a murderer.” Jeremy Clarkson
Hamilton
22 december 2009 · 8 873 Inlägg

Försäljningen kommer att öka och det är ju positivt, det jag är mest rädd för är att Kineserna kommer att flytta all produktion till Kina om några år.

Fotograf på tierpidag.se
TurbOla Reservdansk
22 december 2009 · 6 271 Inlägg

Hamilton skrev:
Försäljningen kommer att öka och det är ju positivt, det jag är mest rädd för är att Kineserna kommer att flytta all produktion till Kina om några år.

Du räknar helt enkelt på att kineserna har köpt Volvo?

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
Hamilton
22 december 2009 · 8 873 Inlägg

TurbOla skrev:

Hamilton skrev:
Försäljningen kommer att öka och det är ju positivt, det jag är mest rädd för är att Kineserna kommer att flytta all produktion till Kina om några år.

Du räknar helt enkelt på att kineserna har köpt Volvo?

Jag räknar med att Kineserna äger Volvo någon gång i Feb 2010.

Fotograf på tierpidag.se
Mange85
22 december 2009 · 169 Inlägg

Den där sidan är ju inte oberoende, utan nån slags reklam för volvo om jag förstår det rätt. Jag menar, klart dom skriver att det går bra och att dom slår rekord. Dom vill ju sälja

Senast redigerat av Mange85 (22 december 2009)

BMW 335xi (2008)
Hamilton
22 december 2009 · 8 873 Inlägg

Mange85 skrev:
Den där sidan är ju inte oberoende, utan nån slags reklam för volvo om jag förstår det rätt. Jag menar, klart dom skriver att det går bra och att dom slår rekord. Dom vill ju sälja

Visst är sidan partisk, men faktan stämmer

Fotograf på tierpidag.se
Annevare
22 december 2009 · 189 Inlägg

Mange85 skrev:
Den där sidan är ju inte oberoende, utan nån slags reklam för volvo om jag förstår det rätt. Jag menar, klart dom skriver att det går bra och att dom slår rekord. Dom vill ju sälja

Jag vet att sidan är en volvo annons och inte oberoende, men ändå truck of the year är ju inte illa pinkat.
Visst så är det ju inte lika stora siffror som Fords F150 sålde för några år sen där dom sålde 107 pickups i timmen året om.

“Sure it's quiet, for a diesel. But that's like being well-behaved… for a murderer.” Jeremy Clarkson
Jeppster
22 december 2009 · 160 Inlägg

Det har börjat gå bra för volvo, så bra att dom inte kan producera så många bilar som dom säljer.

Rquired Allmänt envis
22 december 2009 · 12 512 Inlägg

Jag tror Volvo är på rätt väg, tyvärr tror jag inte företaget är starkt nog att tex köpa loss sig själva och stå på egna ben inom en snar framtid. Och då är en försäljning aktuell;

Hoppas bara någon slår till på Volvo framför ögonen på Kineserna. För om Volvo hamnar i Kina tror jag inte det är bra för varken bolaget eller varumärket. 

Men om det nu finns så många spekulanter på Saab trots att företaget redan träffat isberget och är på väg under, så får man hoppas dessa slår till Volvo istället.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
TurbOla Reservdansk
22 december 2009 · 6 271 Inlägg

Ford kanske drar tillbaka sin försäljning om Volvo visar stadigt plus...

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
daajvid Elektriker
22 december 2009 · 1 138 Inlägg

dom beställer även nya grejer till fabriken har själv dragit elen till dom så nog fan finns där pengar;)

[http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?pid=4381741#p4381741]Projekt BMW 330 cab[/url]
BMW 330I "Cab" (2001)
Hamilton
22 december 2009 · 8 873 Inlägg

TurbOla skrev:
Ford kanske drar tillbaka sin försäljning om Volvo visar stadigt plus...

Hur skulle de gå till enligt dig?
Ford har ju avtal med staten (USA) om att avytra bla Volvo.

Fotograf på tierpidag.se
TurbOla Reservdansk
22 december 2009 · 6 271 Inlägg

Hamilton skrev:
Hur skulle de gå till enligt dig?
Ford har ju avtal med staten (USA) om att avytra bla Volvo.

Nu är jag inte så duktig på juridik, men Ford har säkert en hel avlönad advokatfirma som sköter det juridiska om man skulle vilja behålla Volvo, pengar styr ganska mycket...
Rena spekulationer från min sida, givetvis, men tänk dig själv - skulle du vilja avyttra ett företag som går riktigt bra, även om du är tvingad av staten, eller om du kan komma runt det på något vis?

Det skulle väl kunna räcka att hävda att det inte finns någon lämplig köpare och hålla Volvo tills vidare, såvida det inte finns en klausul i avtalet mellan Ford och USA (staten) om tidsbegränsning.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
TurbOla Reservdansk
22 december 2009 · 6 271 Inlägg

Läste alldeles nyss på Blockets nyheter att Ford och Geely är nära ett avtal, vilket kan skrivas inom ett par månader.

Då lär vi kunna säga "En miljard kineser kan inte ha fel - köp Volvo." lol

Senast redigerat av TurbOla (22 december 2009)

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
peegee Forummoderator
21 januari 2010 · 2 924 Inlägg

Fortsatt diskussion hänvisas till
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=146700

// Moderator

~ Life is short, have FUN! ~
Audi R/S2 Coupé quattro "vällagrad" (1992)
Volkswagen Passat Variant 1.8T "2 owners is enough" (1999)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang