Slutsteg i protect - trasigt?

grakka
23 december 2009 · 102 Inlägg

Har nyligen kopplat in ett slutsteg (Sinus Live SL-A500V2) och steget går i protect och jag kan verkligen inte hitta något som är fel. Det fungerade felfritt i början när jag provspelade med låg volym i cirka 5 minuter. Stängde sedan av för att avsluta min dag då klockan var rätt mycket. Nästa dag så inträffade detta. Steget går i protect och jag har givetvis inte ändrat eller rört något sedan det fungerade och det är det som gör mig fundersam.

Det jag har gjort/kollat är:
- slipat jordpunkten helt ren från färg så att metallen syns gott och väl runt om.
- kollat alla kablar så att ingen sitter dåligt eller skaver.
- kollat så att ingen kabel har "trådat" sig och kortsluter något.
- tagit bort alla kablar och gjort om allt bara för att gardera mig.
- tagit bort allt förutom plus, jord och remote. fungerar fortfarande inte.
- testat en annan jordpunkt med bra kontakt, men fortfarande så fungerar det inte.
- justerat alla inställningar till de lägsta. syftar på "gain" etc.
- kollat så att skruvarna som håller fast steget inte är i kontakt med chassit.
- kollat spänningen mellan batteripolerna när bilen är avstängd. ~12,2v.
- kollat spänningen mellan batteripolerna när tändningen är på. ~12,2v.
- kollat spänningen mellan stegets plus och jord när bilen är avstängd. ~12,2v.
- kollat spänningen mellan stegets plus och jord när tändningen är på. ~12,2v.
- när bilen är igång så ger den närmare 14v till alla samtliga punkter.

Jag har ett annat slutsteg som får ström från samma distributionsblock och jord från samma jordpunkt som fungerar helt felfritt. Pluskabeln mellan batteri och distributionsblock är 16mm2. Mellan d-block och båda slutstegen så är kabeln 8mm2 vilket kanske är aningen klent för Sinus steget men helt okej för mitt andra budgetsteg som driver framsystemet. Jag har pratat med butiken där jag köpte steget och dom ansåg att 10mm2 var tillräckligt och att 8mm2 även bör fungera. Jordkabeln är på 20mm2 och har rejäla guldpläterade kabelskor som är pressade och lödda, med andra ord felfria. Basen är kopplad till 2ohm om det har någon betydelse.

Vad i "#¤%&/()=? kan vara fel? hmm

Lonefox Bad music kills good sound
23 december 2009 · 7 241 Inlägg

Med tanke på att SL skickar med en 150A-säkring och en bit 50mm2-kabel så skulle jag tro (med tanke på vad du sagt om kablarna) att du har för klena strömkablar vilket gör att steget visser´ligen får rätt spänning men att kablarna stryper strömmen.
Tänk dig en vattenkran, ju mer du stänger den (mindre kabel) ju mindre flöde får du (strömstyrka) genom den.

Den största risken jag ser är dock att när steget väl fungerar så finns det risk för kabelbrand iom att 10mm2 får enligt EMMAS regelverk (vilka rekomendationer jag utgår ifrån även om det rör sig on "normala" installationer) avsäkras med 60A.

I ditt fall skulle jag köra på 50mm2 rakt av iom att den får avsäkras med 200A enligt tabellen på sida 26:
http://www.emmanet.com/download/rules09 … 202009.pdf

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
hardrox
23 december 2009 · 731 Inlägg

Jag hade liknande problem förut att det gick i protect när jag drog på lite för mycket. Då var det hur jag kopplat basarna som avgjorde. Har du provat koppla annorlunda ? smile

Audi RS3 (2018)
Lonefox Bad music kills good sound
23 december 2009 · 7 241 Inlägg

hardrox skrev:
Jag hade liknande problem förut att det gick i protect när jag drog på lite för mycket. Då var det hur jag kopplat basarna som avgjorde. Har du provat koppla annorlunda ? smile

Han skrev att han har kopplat basarna i 2 ohm och dteget klarar av 1 ohm........så överbelastat tycker jag inte låter som en trolig orsak.

Senast redigerat av Lonefox (23 december 2009)

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
Drönirettab
23 december 2009 · 21 761 Inlägg

Lonefox skrev:
Med tanke på att SL skickar med en 150A-säkring och en bit 50mm2-kabel så skulle jag tro (med tanke på vad du sagt om kablarna) att du har för klena strömkablar vilket gör att steget visser´ligen får rätt spänning men att kablarna stryper strömmen.
Tänk dig en vattenkran, ju mer du stänger den (mindre kabel) ju mindre flöde får du (strömstyrka) genom den.

Den största risken jag ser är dock att när steget väl fungerar så finns det risk för kabelbrand iom att 10mm2 får enligt EMMAS regelverk (vilka rekomendationer jag utgår ifrån även om det rör sig on "normala" installationer) avsäkras med 60A.

I ditt fall skulle jag köra på 50mm2 rakt av iom att den får avsäkras med 200A enligt tabellen på sida 26:
http://www.emmanet.com/download/rules09 … 202009.pdf

Nu var det ju SL-A500V2, inte SL-A1500V2. wink

Steget har egen 40 A säkring och om det nu stämmer att verkningsgraden är 80%, vilket står på deras hemsida, så ska inte steget dra mer ström vid full RMS-effekt i 2 Ohm. Om strömmen inte räcker till så sjunker även spänningen, ju. Eftersom spänningen även vid steget var "godkänd" så ska det inte handla om spänningsfall där. smile

Senast redigerat av Drönirettab (23 december 2009)

Lonefox Bad music kills good sound
23 december 2009 · 7 241 Inlägg

Drönirettab skrev:

Lonefox skrev:
Med tanke på att SL skickar med en 150A-säkring och en bit 50mm2-kabel så skulle jag tro (med tanke på vad du sagt om kablarna) att du har för klena strömkablar vilket gör att steget visser´ligen får rätt spänning men att kablarna stryper strömmen.
Tänk dig en vattenkran, ju mer du stänger den (mindre kabel) ju mindre flöde får du (strömstyrka) genom den.

Den största risken jag ser är dock att när steget väl fungerar så finns det risk för kabelbrand iom att 10mm2 får enligt EMMAS regelverk (vilka rekomendationer jag utgår ifrån även om det rör sig on "normala" installationer) avsäkras med 60A.

I ditt fall skulle jag köra på 50mm2 rakt av iom att den får avsäkras med 200A enligt tabellen på sida 26:
http://www.emmanet.com/download/rules09 … 202009.pdf

Nu var det ju SL-A500V2, inte SL-A1500V2. wink

Steget har egen 40 A säkring och om det nu stämmer att verkningsgraden är 80%, vilket står på deras hemsida, så ska inte steget dra mer ström vid full RMS-effekt i 2 Ohm. Om strömmen inte räcker till så sjunker även spänningen, ju. Eftersom spänningen även vid steget var "godkänd" så ska det inte handla om spänningsfall där. smile

*DOH*
Krashlandning från min sida.......är så van att det gäller strorebror så fort det kommer till SL wink

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
grakka
23 december 2009 · 102 Inlägg

Som sagt så är det de aningen mindre steget det handlar om smile.

Men är el fel 100% uteslutet om jag har 12,2v vid slutstegets terminal när protect lyser?

Janneutanb
23 december 2009 · 7 271 Inlägg

grakka skrev:
Som sagt så är det de aningen mindre steget det handlar om smile.

Men är el fel 100% uteslutet om jag har 12,2v vid slutstegets terminal när protect lyser?

Om det går i protect med över 12v samt bara plus, jord och remote inkopplat så är det trasigt.

grakka
23 december 2009 · 102 Inlägg

Brains skrev:
Om det går i protect med över 12v samt bara plus, jord och remote inkopplat så är det trasigt.

Det var som tusan! Hur kommer det sig att ett steg går sönder av sig själv? Det fungerade felfritt i början. Spelade på låg volym i ca 5 minuter och då fungerade det. Gain har vart på lägsta hela tiden. Har inte rört något från dess tills att det gick sönder. Riktigt surt att det är som det är neutral

Nodje Värmlänning!
24 december 2009 · 59 Inlägg

Blev så med mitt också efter ett halvår typ.. Berodde på att nån slet i lågnivåkabeln så remotekabeln la sig mot nån annan kabel bakom huvudenheten å fick kontakt. skruva isär de å såg att de hadde brunnit av nått i steget.. Va inte så dyrt som tur va smile

Drönirettab
24 december 2009 · 21 761 Inlägg

Du skrev att du hade mätt spänningen på både plus och jord hos steget, men mätte du även remotespänningen?

Åtminstone en del steg kan gå i protect ifall remotespänningen är för låg, gör en mätning för säkerhets skull. smile

grakka
24 december 2009 · 102 Inlägg

Drönirettab skrev:
Du skrev att du hade mätt spänningen på både plus och jord hos steget, men mätte du även remotespänningen?

Åtminstone en del steg kan gå i protect ifall remotespänningen är för låg, gör en mätning för säkerhets skull. smile

11v på remote

Senast redigerat av grakka (24 december 2009)

Janneutanb
24 december 2009 · 7 271 Inlägg

Vad händer om du kopplar in plus och jord sen tar du en kabel ifrån plussen över till remoten istället för att använda den ifrån stereon.

grakka
24 december 2009 · 102 Inlägg

Brains skrev:
Vad händer om du kopplar in plus och jord sen tar du en kabel ifrån plussen över till remoten istället för att använda den ifrån stereon.

Kan testa och återkomma med resultat snart. Men är 11v för lite för remote?

Drönirettab
24 december 2009 · 21 761 Inlägg

Det borde inte vara för lite tycker jag, men vissa steg kanske är extra känsliga. Slutsteg ska ju generellt sett fungera även vid 11 V, då bör även remotespänningen tillåtas att vara så låg.

Senast redigerat av Drönirettab (24 december 2009)

grakka
24 december 2009 · 102 Inlägg

Brains skrev:
Vad händer om du kopplar in plus och jord sen tar du en kabel ifrån plussen över till remoten istället för att använda den ifrån stereon.

Det vart tyvärr ingen skillnad. Protect lyser fortfarande sad. Får nog ta och skicka tillbaka steget och hoppas på det bästa.

robininfOCUS Med lem
25 december 2009 · 768 Inlägg

Hmm, steget gick nog sönder? Kollat så basarna är ok? /Robin

Singel! Stöt på mig, jag är elektriker!
Volkswagen 1200 Typ 1 "Bubblan" (1960)
Volkswagen Golf Variant "Goffe" (2004)
Volvo 242L "Våfflan" (1976)
grakka
25 december 2009 · 102 Inlägg

robininfOCUS skrev:
Hmm, steget gick nog sönder? Kollat så basarna är ok? /Robin

Finns det något sätt att kolla/testa basen utan slutsteget? Menar du att basen kan ha förstört steget eller att steget kan ha förstört basen?

Har kopplat enligt bilden under och jag har bara en bas och det är en Hertz ES 250D.3.
http://www.rockfordfosgate.com/rftech/woofer_wizard/1_4ohmDVC_2ohm.gif

Drönirettab
25 december 2009 · 21 761 Inlägg

Det du kan göra är att resistansmäta båda talspolarna, då ser du om de är hela eller har kortslutning. Enligt basens specifikationer så ska resistansen på varje spole vara 4 Ohm, kan säkert skilja någon tiondel gissningsvis. smile

Du får alltså ta bort byglingen mellan talspolarna vid mätningen.

Senast redigerat av Drönirettab (25 december 2009)

Zrob
29 januari 2010 · 82 Inlägg

Fick du någon rätsida på detta problem?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang