6132
Sök

Trimma en T5 motor till min Volvo 850.

557 Inlägg
23 december 2009
Trådstartare
Hej!

Jag håller på att bygger på min 850 GLE som jag har gjort ett par år nu. Nu funderar jag på att trimma en T5 motor och montera i bilen. För jag har nu en färdig kaross som skulle vara helt prefekt att ha en grym motor i.

Jag funderar lite på kostnad och vad som behövs?
Vill hamna runt 500-600 Hk. Vet att de finns många som har gjort de med T5 motorerna.
Jag har möjlighet att göra väldigt mycket själv och har kontakter som kan borra upp plana mm till bra priser, samt köpa hem delar lite billigare.

Kan man få ut drygt 500-600 Hk för ca 100 000 kr? Med drivlina och motor kostnader och div annan utr som behövs.

Mvh Sebastian.
Senast redigerat av 850heden (23 december 2009)

Bilvårdstönt.
1 109 Inlägg
23 december 2009
En viktigare fråga, hur har du tänkt besiktiga denna bil? Rätt motor i fel bil och dessutom på tok för mycket effekt.

Mvh. David.
Senast redigerat av Torlejf (23 december 2009)

Bygger rolig bil. :)

8 297 Inlägg
23 december 2009
5-600hk med en budget på 100 inkl drivlina... Mja, det är möjligt, men då gäller det att komma över delar billigt och bygga så mycket som möjligt själv. 100 lapp är ingen konst alls att bränna på enbart en stabil motor i 400hk klassen.

557 Inlägg
23 december 2009
Trådstartare
Torlejf skrev:
En viktigare fråga, hur har du tänkt besiktiga denna bil? Rätt motor i fel bil och dessutom på tok för mycket effekt.

Mvh. David.

Min bil går att regga med T5 motor de har jag redan kollat upp så de löser sig... Sen kan de väl bli lite problem med effekten till bes... Men de går säkert att lösa.

557 Inlägg
23 december 2009
Trådstartare
Marlboroman skrev:
5-600hk med en budget på 100 inkl drivlina... Mja, det är möjligt, men då gäller det att komma över delar billigt och bygga så mycket som möjligt själv. 100 lapp är ingen konst alls att bränna på enbart en stabil motor i 400hk klassen.

Okej. Ja jag tänkte när jag ändå har bilen klar, så vill jag ha en rolig motor i bilen. Ja jag vet ju själv att en budget på en bil håller aldrig men bara så man vet var de ungefär kommer landa på. Jag har som sagt kontakter som kan jobba med toppen och blocket.

8 297 Inlägg
23 december 2009
850heden skrev:
Marlboroman skrev:

Okej. Ja jag tänkte när jag ändå har bilen klar, så vill jag ha en rolig motor i bilen. Ja jag vet ju själv att en budget på en bil håller aldrig men bara så man vet var de ungefär kommer landa på. Jag har som sagt kontakter som kan jobba med toppen och blocket.

100 för motorn kan man kallt räkna med och bara vara glad om det vart billigare. Möjlighet att få saker gjort billigt och val av komponenter är avgörande för slutnotan. Min bottendel inkl koppling kostade 35000:- att bygga och då innehåller inte den några exotiska delar. Men visst är det möjligt att klara av heal bygget med din budget, men då ska man vara med på att man knske lär prioritera bort vissa saker.

557 Inlägg
23 december 2009
Trådstartare
Marlboroman skrev:
850heden skrev:
Marlboroman skrev:

100 för motorn kan man kallt räkna med och bara vara glad om det vart billigare. Möjlighet att få saker gjort billigt och val av komponenter är avgörande för slutnotan. Min bottendel inkl koppling kostade 35000:- att bygga och då innehåller inte den några exotiska delar. Men visst är det möjligt att klara av heal bygget med din budget, men då ska man vara med på att man knske lär prioritera bort vissa saker.

Okej. Ska ta och prata med firman som ska hjälpa mig och se vad dom säger om priset och så. Inte fan är de billigt att bygga motor inte.

Sök