Golf vr6 läcker kylar vatten.

Timjoh
24 december 2009 · 453 Inlägg

Tjena har märkt att det har varit en liten pöl under min bil och vattnet försvinner, så tittade lite så hittade jag läckan, kommer bild på var den läcker, men på bilen sen kommer ni se att det sitter en svart kopp typ på denna grejjen och den läcker mellan dom 2 typ som att där är en o-ring som torkar eller en packning, men langar 2 bilder så får ni säga vad ni tror.

Där jag ritat rött sitter koppen elle vad man ska kalla det.

http://img40.imageshack.us/img40/544/cimg04859.jpg
http://img40.imageshack.us/img40/395/cimg04838.jpg

FLindgren
24 december 2009 · 5 089 Inlägg

ser ut som termostaten.

\Lindgren
Volvo S70 "Autotech Motorsport" (1999)
Toyota Cressida Rx30 "Westcoast Motorsport" (1979)
Volvo Xc70 "3.2L" (2008)
Timjoh
24 december 2009 · 453 Inlägg

FLindgren skrev:
ser ut som termostaten.

Okej så du skulle tro att det bara är en packning? för det sitter ju typ som en kopp som är fast skruvad i termostaten om det är det nu. för läcker liksom imellan dom 2 och eftersom jag inte kör med den nu på vintern bara startar den i bland så kanske den torkat ?

Melin Trafikledare
24 december 2009 · 563 Inlägg

Är inte det en cirkulationspump, som pumpar runt vattnet efter att bilen blivit avstängd för att förhindra att den kokar? Plocka bort den och kolla om du hittar en packning som går att byta, annars kanske du behöver byta pumpen. Kan till och med ligga nån sån i garaget.... Det är många VR6or som gått till sista vilan där.. tongue

Dom som tillverkar reservdelar måste oxå överleva!
Timjoh
24 december 2009 · 453 Inlägg

Melin skrev:
Är inte det en cirkulationspump, som pumpar runt vattnet efter att bilen blivit avstängd för att förhindra att den kokar? Plocka bort den och kolla om du hittar en packning som går att byta, annars kanske du behöver byta pumpen. Kan till och med ligga nån sån i garaget.... Det är många VR6or som gått till sista vilan där.. tongue

Okej kan ta bort den men vad händer när jag gör det rinner allt vatten bort, så kylsystemet blit somt för vill ju inte få luft och grejer i systemet.

Melin Trafikledare
24 december 2009 · 563 Inlägg

Det luftar sig ganska bra av sig själv när du sätter ihop och startar upp den..

Dom som tillverkar reservdelar måste oxå överleva!
Timjoh
24 december 2009 · 453 Inlägg

Melin skrev:
Det luftar sig ganska bra av sig själv när du sätter ihop och startar upp den..

Okej men kommer allt vatten rinna ut elle? För man kanske kan sätta någon klämma å¨slangarna så rinner inte skiten ut

Melin Trafikledare
24 december 2009 · 563 Inlägg

Det kan ju inte tömma hela systemet såvida du inte startar bilen med pumpen bort plockad.. big_smile

Dom som tillverkar reservdelar måste oxå överleva!
Timjoh
24 december 2009 · 453 Inlägg

Melin skrev:
Det kan ju inte tömma hela systemet såvida du inte startar bilen med pumpen bort plockad.. big_smile

Okej men hur mycket rinner ut tror du? allt ur kärlet elle?

Melin Trafikledare
24 december 2009 · 563 Inlägg

Nja.. Kanske inte riktigt allt...

Dom som tillverkar reservdelar måste oxå överleva!
hinowa
24 december 2009 · 626 Inlägg

det är termostaten, bytte den på min igår. 99:- på biltema. töm ur ALL glykol innan du tar toss den, annars kommer du få det över dig när du tar loss den , det fick jag... smile

för att bli gammal och vis, måste man vara ung och galen!
Timjoh
24 december 2009 · 453 Inlägg

Någon som kan hjälpa mig va det är jag ska tömma är det bara behållaren med vatten där jag fyller på elle något mer? kommer det in luft osv i systemet då elle det är bara tömma byta termostat sen tuta och köra?

Senast redigerat av Timjoh (26 december 2009)

cagiva_mannen Lysekil
30 december 2009 · 90 Inlägg

jag hade exagt en läcka där på min och det var cirkulations pumpen.  byt den så funkar det och kommer inte läcka

Volvo 850 T5R "S70R" (1994)
itouch
30 december 2009 · 1 488 Inlägg

Timjoh skrev:
Någon som kan hjälpa mig va det är jag ska tömma är det bara behållaren med vatten där jag fyller på elle något mer? kommer det in luft osv i systemet då elle det är bara tömma byta termostat sen tuta och köra?

Lossa huvudslangen på nedre delen av kylaren och låt allt kylarvatten rinna ut i en stor balja eller något. Sedan kan du ta isär cirkulationspumpen och ev byta ut den, som flera skrivit verkar den inte vara dyr. Sedan fyller du upp med nytt kylarvatten och startar bilen och sedan låter du den stå på ett tag. Den kommer lufta sig själv tillräckligt.

BoBo Truckdriver
31 mars 2010 · 258 Inlägg

hinowa skrev:
det är termostaten, bytte den på min igår. 99:- på biltema. töm ur ALL glykol innan du tar toss den, annars kommer du få det över dig när du tar loss den , det fick jag... smile

Jag har samma problem på min vr6:a nu.

Sitter och kollar i biltema katalogen nu men hittar bara vattenpump och termostat till Golf men bara upp 2,0 motorerna.

Passar dom till 2,8 oxå???

Behöver ha ett snabbt och ÄRLIGT svar.

Pain heals, chicks dig scars, and glory lasts forever.
Never Drive Faster Than Your Angel Can Fly
http://www.alive.se/images/banners/forum.jpg
Volkswagen Passat 3c B7 "The grey pearl" (2012)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang