Lagligt eller olagligt?

Sharky
17 augusti 2006 · 10 287 Inlägg

För tusende gången....detta är en myt. Läs på dom regler och lagar som finns och gå inte på rykten.

/Göran

Wick skrev:
Triming här i Sverige får man ändast nå upp till 10% o då är det t.ex. en chip men då kräver det utan turbo och mindre än 200hk...

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
MrMonsterZ SmartRepair.se
17 augusti 2006 · 130 Inlägg

Regga bilen som amatörbyggt fordon eller ombygt fordon så kan du fajtas med SBP om vilka vingar m.m som går igenom på just ditt bygge...

><><><><><><><><><><><><><><
If you´re not doing it right! Why do it at all!?
petsson_89
17 augusti 2006 · 83 Inlägg

men man måste väl bygga om mycket på bilen om man ska kunna göra det, inte bara trimma motorn och styla?

MrMonsterZ SmartRepair.se
17 augusti 2006 · 130 Inlägg

Vet ej. ring SBP och hör...

Tror dom skiter i vilket, men det innebär ju ny reg.bes. och vägning m.m så det är ju inte gratis...

><><><><><><><><><><><><><><
If you´re not doing it right! Why do it at all!?
Sharky
17 augusti 2006 · 10 287 Inlägg

Ring INTE SBP om ni skall bygga amatörbyggda fordon, ring SFRO....

http://www.sfro.com/

Hoppas ni inser att amatörbyggda fordon bara får ha små putt-putt motorer - typ 150Hkr/1000kg fordon eller nåt sånt.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
OverBoosted AUTOBAHNRASER
17 augusti 2006 · 3 804 Inlägg

Ingenting är lagligt igentligen.. ifall du har en nyare bil och smäller och du exmp bara bytt däck till andra däck o fälgar.. så kan försäkrings bolaget skita i att ge dig nån ersättning då det inte står i papprerna att du kör med dom däcken.. tyvärr och igentligen är det inte lagligt att byta nått på en bil inprincip.. men så hårda är dom inte ÄN

Senast redigerat av UseDubbelTurbo (17 augusti 2006)


Bmw osv..
Ena Colaberoende
17 augusti 2006 · 1 219 Inlägg

Jag har funderat på att slänga in en 1,8T motor i min men efter lite funderingar så blir det för dyrt och för mycket krångel.
Motorn passar rätt av, måste byta instrumenteringen (inga problem) sätta i större bromsar m.m och seda typa om den.
Kan ju köra utan en ny typning också men händer det något så är det kört.

Det där med 10-15% Är väl igentligen bara att man kan byta sitt orginal avgasstystem och luftfilter till något sportfilter och sportsystem.

Ovh var det inte sist på Elmia som poliserna bråkade med folket om för stora fälgar där en del fick böter med mera.

/Ena

MrMonsterZ SmartRepair.se
17 augusti 2006 · 130 Inlägg

Sharky skrev:
Ring INTE SBP om ni skall bygga amatörbyggda fordon, ring SFRO....

http://www.sfro.com/

Hoppas ni inser att amatörbyggda fordon bara får ha små putt-putt motorer - typ 150Hkr/1000kg fordon eller nåt sånt.

/Göran

Ombyggt fordon... roll

><><><><><><><><><><><><><><
If you´re not doing it right! Why do it at all!?
Sharky
17 augusti 2006 · 10 287 Inlägg

Jag förstår inte ögonrullningarna men om du tror att man kan kalla det för "ombyggt fordon" så ser det ut så här:

För att ett fordon ska kunna reggas som "ombyggt fordon" ska det ha ändrats i betydande grad.

Ur VVFS 2003:22:

Följande större ombyggnader omfattas var för sig av definitionen.
1. fram- och bakaxel med hjulupphängning utbytts eller
2. större del av stomme eller karosseri utbytts eller ändrats.

Följande ombyggnader omfattas av definitionen först i kombination med ytterligare definierad ombyggnad.
1. styrinrättning med rattaxel utbytts,
2. motor med kraftöverföring utbytts eller
3. bromssystem utbytts.

Alltså, bara motorbyte gör inte att man kan utnyttja undantagen för ombyggt fordon. Om du däremot byter både motor och kraftöverföring (dvs motor, låda, slutväxel) SAMT hela bromssystemet, så kan det reggas som ombyggt fordon.

/Göran


MrMonsterZ skrev:
Ombyggt fordon... roll

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
MrMonsterZ SmartRepair.se
17 augusti 2006 · 130 Inlägg

Exakt kasta i en V8:a och ett par feta tarox 8kolvsok så är det bara hänga på vilka vingar du vill på bilen sen...

><><><><><><><><><><><><><><
If you´re not doing it right! Why do it at all!?
villon
17 augusti 2006 · 684 Inlägg

var kan man se vilka bilmoddeler och årgångar där bilar är heltypsgodkända??? helbilsgodkäna??

T-gul i hjärtat, T-röd i blodet, volvo for life
Sharky
17 augusti 2006 · 10 287 Inlägg

??????

Öser du ur dig detta bara för att verka ball eller tror du verkligen på det? (du läste uppenbarligen inte igenom det jag la in ovan - som kommer från en av SFRO:s besiktningsmän).
Om det är alternativ A så har vi förstått att du är ute och cyklar och är det alternativ B så ber jag dig läsa igenom dom ombyggnadskrav som SFRO kan ställa till ditt förfogande samt läsa igenom dom regler som gäller för fordon nyare än , i synnerhet, 1988 års modell.

/Göran

MrMonsterZ skrev:
Exakt kasta i en V8:a och ett par feta tarox 8kolvsok så är det bara hänga på vilka vingar du vill på bilen sen...

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Sharky
17 augusti 2006 · 10 287 Inlägg

Jag är inte bombsäker då jag har hört flera varianter. Men runt 1997/1998 skedde helbilsgodkännandet. Detta brukar stå i dina registreringspapper om jag inte minns galet.
Men vad gäller motorbyten etc så sänkte sig mörkret från 1988 års modell.

/Göran

villon skrev:
var kan man se vilka bilmoddeler och årgångar där bilar är heltypsgodkända??? helbilsgodkäna??

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
MrMonsterZ SmartRepair.se
17 augusti 2006 · 130 Inlägg

Sharky skrev:
??????

Öser du ur dig detta bara för att verka ball eller tror du verkligen på det? (du läste uppenbarligen inte igenom det jag la in ovan - som kommer från en av SFRO:s besiktningsmän).
Om det är alternativ A så har vi förstått att du är ute och cyklar och är det alternativ B så ber jag dig läsa igenom dom ombyggnadskrav som SFRO kan ställa till ditt förfogande samt läsa igenom dom regler som gäller för fordon nyare än , i synnerhet, 1988 års modell.

/Göran

MrMonsterZ skrev:
Exakt kasta i en V8:a och ett par feta tarox 8kolvsok så är det bara hänga på vilka vingar du vill på bilen sen...

Förlåt, du har så rätt så Göran...
Kan inte kolla i min SFRO bok då Stellan den förbenade gotlandsbanditen har lånat den på obestämd tid... big_smile

Du verkar ha koll på detta så jag tar tillbaka mina kommentarer...

><><><><><><><><><><><><><><
If you´re not doing it right! Why do it at all!?
villon
17 augusti 2006 · 684 Inlägg

Sharky skrev:
Jag är inte bombsäker då jag har hört flera varianter. Men runt 1997/1998 skedde helbilsgodkännandet. Detta brukar stå i dina registreringspapper om jag inte minns galet.
Men vad gäller motorbyten etc så sänkte sig mörkret från 1988 års modell.

/Göran

villon skrev:
var kan man se vilka bilmoddeler och årgångar där bilar är heltypsgodkända??? helbilsgodkäna??

okey så min 850 som är en 93.. kan man då göra rätt mykke med innan det bli "olagligt"

T-gul i hjärtat, T-röd i blodet, volvo for life
falloutboy
17 augusti 2006 · 1 723 Inlägg

Hoj_Henke skrev:
. sen kan du fråga om det är lagligt med vitt ljus bakåt, han kommer då att svar nej de är det inte ?? sen ber du han kolla din nummerplåts belysning och säger att jag har ju vitt (sken) bakåt och det är ju tydligen lagligt.

det lyser ju inte bakåt. lamporna sitter ju under en list och lyser neråt, dvs lyser upp reg.skylten.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang