Saab 9000 med problem att koppla iso-kabel rätt!? (Sterio startar inte)

meenCL
26 december 2009 · 46 Inlägg

Hejsan, precis som rubriken lyder så är det så att jag inte lyckas koppla isokabeln från min Saab 9000 cde ifrån 1990 till min nya sterio. Där går 4 kablar en röd en svart en grön och en brun vit. På iso kabelen från sterio är det en röd täningslåset power, blå antenn, svart grund, gul batteri power. Kablarna från saaben är markerade med siffror och jag undrar nu vilken som ska kopplas med vilken. Numren på sladarna från saaben är 1. Röd 5. Svart 6. Grön 8. Brun vit.

Det ända jag lyckats med är att få dioderna att lysa men enbart när jag vrider om nyckelen!?
Hur ska jag koppla för att de ska fungera? Tacksam för snabba svar. MVH Joan

P_H Elektriker
26 december 2009 · 109 Inlägg

Spänningsprovare underlättar väldigt mycket. Har du nån??

Funkiee Saab älskare!
26 december 2009 · 4 597 Inlägg

Kan gå ut och ta bild på mitt kablage imorgon, om ingen har ngn bild o lägga upp ikväll smile

Volvo XC70 "Polestar" (2016)
bumpe Lastbilsmekaniker
26 december 2009 · 3 878 Inlägg

Mät lite annars vet jag!
På en kabel ska du ha plus hela tiden, den ska sitta på samma stift som gul från stereon. Tror det är nr 1/röd på Saabkablaget.
Sen ska det finnas en kabel med spänning på i radioläge/tändning, den ska ihop med gul på stereon och jag har för mig det är brun/vit på bilen men inte säker...
Svart ska ihop med svart på bilen vilket du kan bekräfta genom att mäta mellan kablarna som innan och ansuta kablarna du skulle testa mot denna via en lampa.

Saknar du provlampa kan du ta en vanlig 5W lampa på bilen och prova med... Mellan röd till svart och brunvit till svart smile Finns det inget mellan brunvit och svart med tändningen på så prova med den gröna till svart istället smile

Edit: Min morbror lärde mig att blixtrar det är det kortslutning och han har helt rätt smile

Senast redigerat av bumpe (26 december 2009)

meenCL
26 december 2009 · 46 Inlägg

Funkiee skrev:
Kan gå ut och ta bild på mitt kablage imorgon, om ingen har ngn bild o lägga upp ikväll smile

Du får gärna fota! 'big_smile skulle bli mycket tacksam!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang