Elkylfläkt, märkbar effektvinst eller andra fördelar?

Coolvette
26 december 2009 · 7 Inlägg

Har funderat på att kasta ut den gamla remdrivna fläkten men vad är dom verkliga fördelarna?

I teorin tjänar man några hästar men hur mycket kan det göra?

I teorin går generatorn tyngre då fläkten är i drift, hur ställer det sig mot ovanstånde?

En fördel är givetvis att fläkten bara är igång då den behövs, utanför stadsgränsen bör det inte finnas någon nytta med en remdriven fläkt.

Sparar det någon märkbar soppa att köra med eldriven fläkt?

henke_99 Offroad Racing
26 december 2009 · 3 122 Inlägg

Dom praktiska vinsterna är minimala, det är väl egentligen bara att det ger viss tillfredställelse att inte ha nån fläkt som hörs om den inte behövs. Så länge man håller sig över "crusingfart" så gör egentligen inga fläktar nån nytta då fartvinden överstiger dess sugkapacitet. Nån hästkraft kan det väl ge med en elfläkt, men då dom flesta mekaniska fläktar har en inbyggd viscokoppling så belastar inte dom heller motorn särskilt mkt. Däremot om man gillar cruising med mycket stopp och tomgångskörning är det ju inte fel med en elfläkt som kan ge lite mer flås genom kylaren.

Det har ju alltså ganska mkt att göra med vad man har för bil...

Den som spar han har, fast inte lika roligt...
GMC Suburban 2500 "6.5l Turbodiesel" (1995)
Chevrolet Blazer "Real Fullsize" (1988)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang