Holset hx35 eller hx40

GB_
26 december 2009 · 51 Inlägg

vilket av aggregaten passa bäst om man vill nå ca 400 hk i en m20b25. nån som vet hur mycket man måste ladda?

Tomas_H
26 december 2009 · 486 Inlägg

Båda aggregaten klarar ganska långt över 400hk, så det räcker ju med en HX35:a så sett. Men sen är det ju det här med vilket avgashus man ska ha och det kan inte jag svara på.

En marginal är alltid tillräcklig så länge den existerar!
Volvo 760 (1987)
Marlboroman
26 december 2009 · 8 233 Inlägg

Båda duger. Sen är det väl en fråga om avgashus. Ett 12 lär ju ge snabbast spool men lär även bromsa effekten. 14 eller 16 är ju vettigare val om man vill ha mer effekt i framtiden men ger lite snare laddtryck förstås.

Ska det vara snabbt gassvar och man inte är intresserade av så mycket mer än 400 så är ju en 35:a med 12 avgashus att föredra.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
GB_
26 december 2009 · 51 Inlägg

ok:) har du en aning om hur mycket man måste ladda?

JaggaChafen Tesla Senior Technician
26 december 2009 · 2 307 Inlägg

1kg ladd = 100% effekt ökning så om du lycks klämma ur den 200 hundra som sugis så räcker dte med 1 kilo

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash
Marlboroman
26 december 2009 · 8 233 Inlägg

Det beror ju en hel del på motorn i övrigt. En ren gissning är väl runt 1,5 bar

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
GB_
26 december 2009 · 51 Inlägg

skulle en orginal motor klar det laddet ?

JaggaChafen Tesla Senior Technician
26 december 2009 · 2 307 Inlägg

GB_ skrev:
skulle en orginal motor klar det laddet ?

Knappast

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash
dannnej
27 december 2009 · 761 Inlägg

JaggaChafen skrev:
1kg ladd = 100% effekt ökning så om du lycks klämma ur den 200 hundra som sugis så räcker dte med 1 kilo

Nja, det var välldigt förenklat, beror helt på hur resten är byggt.

Har för mig det var ttr jompa som fick ut över 400hk redan vid 0,6bar på en volvo 4:a med 16V

och jämför man tvärtom med litet agggregat så blir det också fel, där kanske man bara får 50% ökning vid 1bar.

Volvo 745 Turbo "DannejDrift.se" (1990)
Mercedes 280 SE 3,0 Turbodiesel "W108 Bruksbilen" (1972)
JaggaChafen Tesla Senior Technician
27 december 2009 · 2 307 Inlägg

dannnej skrev:

JaggaChafen skrev:
1kg ladd = 100% effekt ökning så om du lycks klämma ur den 200 hundra som sugis så räcker dte med 1 kilo

Nja, det var välldigt förenklat, beror helt på hur resten är byggt.

Har för mig det var ttr jompa som fick ut över 400hk redan vid 0,6bar på en volvo 4:a med 16V

och jämför man tvärtom med litet agggregat så blir det också fel, där kanske man bara får 50% ökning vid 1bar.

Ja uträkningen e väldigt förenklad men den e väldigt nära va det blir. Om du lyckas få ut 400 hk med 0,6 bar i laddtryck så varvar du extremt mkt. Eller så har du byggt en bra motor från grunden. Finns ju faktiskt dom som plockar ut närmare 300 hk ur volvo rödblock med 8v som sugmotor kolla bara på rallycross grabbarna å har du då en 16v så har du redan från början extremt mycket bätte flöde.

Om vi tar en motor som e standard som utvecklar 100 å sedan ger den 1 kg ladd å tillsätter bränsle till den extra mängden luft så kommer du att få ca dubbla effekten - det du förlora pga avgasmotryck och det kommer förmodligen inte vara så mkt.

Sen om du ändrar andra faktorer som kompression tändning å kamtider så blir det givetvis annorlunda.

Men det e faktiskt ett ganska rättvisande räknesätt


Det e klart att om du monterar ett väldigt litet aggregat på en motor som utvecklar väldigt hög effekt från början så kommer du få ett aldeles för högt avgasmottryck å då kommer du inte att få 100% effektökning.

Men om vi håller oss inom vad aggregaten klarar att leverera av effekt så e vi fortfarande nära

Senast redigerat av JaggaChafen (27 december 2009)

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash
Snitch Ointresserad.
27 december 2009 · 936 Inlägg

dannnej skrev:

JaggaChafen skrev:
1kg ladd = 100% effekt ökning så om du lycks klämma ur den 200 hundra som sugis så räcker dte med 1 kilo

Nja, det var välldigt förenklat, beror helt på hur resten är byggt.

Har för mig det var ttr jompa som fick ut över 400hk redan vid 0,6bar på en volvo 4:a med 16V

och jämför man tvärtom med litet agggregat så blir det också fel, där kanske man bara får 50% ökning vid 1bar.

Och han hade en hx 35:a med 14/16 avgashus?

Teabag appreciation club.
Tomas_H
27 december 2009 · 486 Inlägg

JaggaChafen skrev:
Men det e faktiskt ett ganska rättvisande räknesätt


Det e klart att om du monterar ett väldigt litet aggregat på en motor som utvecklar väldigt hög effekt från början så kommer du få ett aldeles för högt avgasmottryck å då kommer du inte att få 100% effektökning.

Men om vi håller oss inom vad aggregaten klarar att leverera av effekt så e vi fortfarande nära

Det här är ganska offtopic, men visst kan det stämma rätt bra. Min förra motor var en turbokonverterad B234, och jag bromsade 330hk med 1.1kg i ladd. Körde med volvos K24 aggregat. Den motorn ger 159hk original.


Till trådskaparen: Ett tips är att ringa www.airtune.se. Dom säljer båda aggregaten och kan säkert hjälpa dig att välja rätt.

En marginal är alltid tillräcklig så länge den existerar!
Volvo 760 (1987)
loftom
27 december 2009 · 192 Inlägg

en k27a fungerar alldeles perfekt annars,,,  min gamla 525a hade bromspapper på 310hk på hjulen vid 0,7bar.

//// Tommie
GB_
27 december 2009 · 51 Inlägg

vad skulle man behöva byta ut för att motorn ska palla 400 hk. det får inte bli för dyrt

Wikstromm Ett riktigt sprut de enda rätta
27 december 2009 · 2 252 Inlägg

GB_ skrev:
vad skulle man behöva byta ut för att motorn ska palla 400 hk. det får inte bli för dyrt

det är inte dyrt att få ut 400hk men det är desto dyrare att få det att HÅLLA en längre tid..

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -
JaggaChafen Tesla Senior Technician
27 december 2009 · 2 307 Inlägg

Toppackning å kompsänknig e väll det minsta du behöver göra.

Sen e nog det viktigaste att ha bra kylning å riktig mappning väääldigt mycket ligger i riktig mappning. klarar du dig i från höga avgastemper å spickningar så håller det mesta ganska länge.

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash
GB_
27 december 2009 · 51 Inlägg

finns det några andra aggregat som är likvärdiga med hx35 eller aggregat som skulle passa bättre än hx 35:an

Marlboroman
27 december 2009 · 8 233 Inlägg

Det finns massvis med alternativ. Det är bara en fråga om vad det får kosta och om det ska va intern eller extern wastegate. Det är bara det att dem flesta alternativen är dyrare än ett begagnat hx.

Senast redigerat av Marlboroman (27 december 2009)

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
GB_
27 december 2009 · 51 Inlägg

Marlboroman skrev:
Det finns massvis med alternativ. Det är bara en fråga om vad det får kosta och om det ska va intern eller extern wastegate. Det är bara det att dem flesta alternativen är dyrare än ett begagnat hx.

ok finns det något aggregat somm är billigare än en hx35:a?

JaggaChafen Tesla Senior Technician
27 december 2009 · 2 307 Inlägg

400hk kostar pengar skall du spara en hundring på agget så e du fel ute

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang